نقش آمریکا و ائتلاف سعودی اماراتی در بحران انسانی یمن

عملیات اخیر نیروهای یمنی علیه ابوظبی و حملات امارات وعربستان به مردم یمن، موضوع یادداشتی در پایگاه ریسپانسیبل استیت کرفت، شده است.

به گزارش مشرق، جنگ یمن و مسائل مربوط به آن همچنان با تحلیل های گوناگونی همراه است.

به گزارش «ریسپانسیبل استیت کرفت»، دولت آمریکا اکنون می‌گوید ممکن است انصارالله را دوباره به عنوان آنچه گروهی تروریستی توصیف می کند، معرفی کند، که این موضوع می‌تواند کمک‌های بشردوستانه بیشتری را در ارتباط با یمن، فراتر از محاصره فعلی این کشور، قطع کند.

جو بایدن سال گذشته گفت که می‌خواهد به جنگ پایان دهد، اما به نظر می‌رسد که این موضوع در جهت کاملا مخالف حرکت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

وحشت تل آویو از حمله به ابوظبی

عملیات انصارالله علیه امارات و عربستان و واکنش فوری ائتلاف سعودی حداقل ۲۰ نفر را که اکثراً زن و کودک بودند، به کام مرگ کشاند.

در حالی که آمریکا و برخی دیگر از کشورهای جهان درگیری و بحران انسانی وخیم فزاینده در آنجا را نادیده گرفته اند، جنگ دوباره تشدید شده است.

خشونت اخیر به عنوان یادآوری است که امارات هنوز از طریق تسلیح و حمایت از نیروهای نیابتی خود در جنگ علیه یمن درگیر است.

حملات دیگری نیز توسط انصارالله در قلمرو امارات صورت گرفته است، اما این اولین موردی است که دولت آن‌ها به آن اذعان می‌کند.

حمله به ابوظبی روشی بود که انصارالله برای نشان دادن اینکه می‌توانند مستقیماً به حامیان مالی گروه‌های نیابتی امارات در جنگ بمن ضربه بزنند، صورت گرفت.

در حالی که امارات در جنگ با یمن به ظاهر حضور خود را کاهش داده است، اما همچنان یکی از طرفین درگیری است و انصارالله آن‌ها را در بسیاری از موارد مسئول می‌دانند.

سخنگوی انصارالله، گفت «امارات تا زمانی که تشدید تنش‌ها علیه یمن ادامه داشته باشد، کشوری ناامن است.»

حملات ابوظبی همچنین نشان می‌دهد که مداخله ائتلاف سعودی به نام «ثبات‌سازی» یمن نه تنها یمن را ویران کرده، بلکه بی‌ثباتی بیشتری را در سراسر شبه جزیره ایجاد کرده است.

دولت بایدن در اولین سال ریاست جمهوری خود نتوانسته است فشار قابل توجهی بر ائتلاف سعودی برای پایان دادن به جنگ علیه یمن و محاصره آن‌ها وارد کند.

برعکس، به نظر می‌رسد که آمریکا تجارت معمول خود را با عربستان و امارات با فروش تسلیحات جدید به آن‌ها از سر گرفته است.

پس از حملات در ابوظبی، امارات خواستار آن شده است که انصارالله بار دیگر از سوی آمریکا به عنوان گروه تروریستی معرفی شوند؛ به نظر می‌رسد که آمریکا در حال انجام همین کار است.

رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی اخیر خود گفت که آمریکا در حال بررسی گزینه تعیین انصارالله به عنوان گروهی تروریستی است.

این نشان دهنده وارونگی کامل یکی از اولین و مهم‌ترین تغییرات سیاستی دولت بایدن است و اگر این اتفاق بیفتد احتمالا میلیون‌ها نفر را به مرگ قابل پیشگیری در اثر قحطی و بیماری محکوم می‌کند.

اظهارات بایدن باعث محکومیت فوری این اظهارات توسط فعالان و گروه‌های امدادی شد و تاکید کردند که نامگذاری تروریستی انصارالله اثرات مخربی خواهد داشت.

یکی از پژوهشگران دیده بان حقوق بشر گفت «این نامگذاری رنج بشردوستانه غیرقابل توصیف را در سراسر یمن تشدید خواهد کرد.»

هنگامی که حملاتی به مشتریان آمریکایی صورت می‌گیرد، غریزه واشنگتن ابراز حمایت از مشتریان و حمایت مضاعف آمریکا از آن‌هاست، اما در این مورد این دقیقاً کار اشتباهی است.

سعودی‌ها و اماراتی‌ها با مداخله تهاجمی خود در یمن این حملات را علیه خود انجام داده اند و بهترین کاری که آمریکا می‌تواند برای امنیت آن‌ها و برای ثبات منطقه انجام دهد این است که وسایل لازم برای ادامه ائتلاف ضد یمنی را در اختیار آن‌ها قرار ندهد.

هر کار دیگری که دولت بایدن انجام دهد، نباید تحت فشار امارات قرار بگیرد، زیرا اگر آن‌ها انجام دهند، مسئول به خطر انداختن جان میلیون‌ها بی گناه خواهند بود.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس