کد خبر 1332328
تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
جزئیات گزارش «امیرعبداللهیان» به مجلس درباره مذاکرات برجامی وین/همچنان مسائلی در مذاکرات باقی مانده است

امیرعبداللهیان بر اراده جدی ایران برای رسیدن به توافق خوب در کوتاه ترین زمان ممکن تأکید کرد.

به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در خصوص تحولات منطقه ای و بین المللی از جمله آخرین اوضاع یمن و افغانستان و همچنین روند مذاکرات در وین تلفنی گفتگو کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگو با اشاره به وضعیت در یمن و تشدید حملات به مناطق غیرنظامی، بر رویکرد مستمر جمهوری اسلامی ایران در حمایت  از راه حل سیاسی برای پایان بخشیدن به جنگ در یمن تاکید کرد.

حسین امیرعبداللهیان در ادامه با اشاره به رویکرد سازمان ملل برای پایان بخشیدن به محاصره انسانی، تحقق آتش بس و انجام گفتگوهای سیاسی در یمن، خواستار ایفاب نقش بیشتر دبیرکل در رفع محاصره انسانی و توقف بمباران های گسترده مناطق غیرنظامی شد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین بر ضرورت توجه خاص به بحران انسانی و وضعیت آوارگان افغانستانی تاکید و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در چند ماه گذشته پذیرای حدود ۸۰۰ هزار آواره جدید از افغانستان بوده است، موضوعی که نیازمند اهتمام و مشارکت جدی جهانی است. 

امیرعبداللهیان در ادامه بار دیگر بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان و آمادگی جمهوری اسلامی برای تسهیل ارسال کمک های انسانی کشورها و مجامع بین المللی از طریق ایران، تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به روند مذاکرات وین برای لغو تحریم ها ، روند مذاکرات را مثبت خواند و بار دیگر بر اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافق خوب در کوتاه ترین زمان ممکن تأکید کرد.

امیرعبداللهیان در ادامه با تاکید بر عدم اعتماد به حاکمان کاخ سفید، بر ضرورت انجام اقدامات عملی و ملموس و قابل راستی آزمایی طرف غربی و آمریکا برای اثبات دستیابی به توافق پایدار و قابل اتکا تاکید کرد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز در این گفتگوی تلفنی از مواضع سازنده جمهوری اسلامی ایران در حمایت از روند دستیابی به صلح ، پایان حملات نظامی ، توجه به مباحث انساندوستانه و آغاز گفتگوهای سیاسی برای حل مسائل و مشکلات در یمن قدردانی و استقبال کرد.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین به تداوم تلاش ها برای تشکیل دولت فراگیر و متشکل از گروه ها و اقوام مختلف افغانستان و همچنین ایجاد شرایط مناسب برای برخورداری همه شهروندان افغانستان و بخصوص زنان و کودکان از حقوق انسانی و امکان بهره مندی از آموزش تاکید کرد.

گوترش در پایان از هرگونه پیشرفت در روند مذاکرات وین و رفع تحریمها استقبال کرد و گفت: سازمان ملل  همواره با تمام توان و امکانات خود برای دستیابی به توافق هسته ای و صلح بین المللی حمایت کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    0 0
    امام خامنه‌ای فرمودند: «سیاست کشور را ما اعلام کردیم و به مسئولین هم گفته‌ایم؛ هم از نزدیک گفتیم، هم با نوشته گفتیم، هم در جلسات گفتیم، هم در صحبت عمومی گفتیم؛ سیاست کشور معلوم است که چه کار باید بکنند. خب حالا تشخیص‌ مسئولین ما این است که برویم مذاکره کنیم تا همین سیاست را اِعمال کنیم؛ ما بحثی در این زمینه نداریم، منتها باید مراقبت بشود که مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این را هم توجّه داشته باشید اینکه آمریکایی‌ها دائم اسم مذاکره را می‌آورند و مذاکره‌ی مستقیم با ایران را ما حاضریم و مانند این حرف‌ها، این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقّی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند! اصلاً کار او این جوری است، وَالّا اینکه حالا یک حرف حقّی را بشنوند، تصدیق کنند، قبول کنند، این جوری نیست؛ کما اینکه همین آقایان اروپایی‌ها هم در بعضی از جلسات خصوصی که گزارشش را مسئولین ما، مأمورینِ ما به ما می‌دهند، اقرار می‌کنند که حق با ایران است. ما گفتیم که باید اوّل تحریم‌ها برداشته بشود، چون ما خاطرجمع نیستیم به اینکه آن‌ها وعده بدهند که تا حالا ده‌ها بار به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند و ضدّ وعده عمل کرده‌اند، و حالا هم همین کار را خواهند کرد، لذا بایستی آن‌ها کاری را که ما می‌گوییم اوّل انجام بدهند تا ما خاطرجمع بشویم که انجام گرفت، بعد ما آنچه تکلیفمان است انجام خواهیم داد. این مذاکره‌کنندگان اروپایی گاهی در جلسات خصوصی تصدیق می‌کنند که همین سیاست، درست است و حق با ایران است امّا در مقام تصمیم‌گیری خب تابع آن‌ها هستند و خودشان واقعاً هیچ استقلالی ندارند. آمریکا هم زورگو و تحمیل‌کننده است و مسئله‌اش این است؛ بنابراین پیشنهادهایی هم که میکنند، غالباً پیشنهادهای متکبّرانه و تحقیرآمیزی است که حتّی قابل نگاه کردن نیست.» 1- مذاکره بعد از اعلام سیاست قطعی، به‌ویژه به‌صورت فرسایشی غلط بوده و هست. 2- آمریکا شیطان بزرگ، زورگو و تحمیل‌کننده‌ی حرف باطل است، و حرف حق را نمی‌پذیرد. لذا مذاکره‌ی مستقیم با آمریکا غلط اندر غلط بوده و هست. 3- از تمام مسئولین می‌خواهیم به جد به خطوط قرمز رهبری در اجرای سیاست قطعی و عدم مذاکره‌ی مستقیم با آمریکا پایبند باشند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس