ما در آستانه یک توافق احتمالی هستیم

هماهنگ کننده امور خاورمیانه شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرده که این کشور در حال بررسی بازگشت به تعهدات با ایران است.

‌به گزارش مشرق، «برت مک گورک»، هماهنگ کننده شورای امنیت ملی آمریکا در امور خاورمیانه روز پنجشنبه گفت: «واشنگتن در حال سبک و سنگین کرده بازگشت به توافق پیچیده تعهدات به ایران در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است، اما هر لحظه احتمال شکست مذاکرات وجود دارد.»

«مک گورک» در گفتگو با بنیاد کارنگی گفت: «ما اکنون در حال مذاکره در جایی هستیم، که در پایان تابستان گذشته قرار داشتیم، که به این معنی است که فرصتی برای توافق وجود دارد و همچنین احتمال زیادی وجود دارد که توافقی حاصل نشود، پس برای هر دو سناریو آماده هستیم. ما در آستانه یک توافق احتمالی هستیم، اما باز هم، من برای آن شانسی قائل نیستم. احتمال بسیاری وجود دارد که این مذاکرات خیلی زود به هم بخورد و سپس ما به مرحله دیگری برویم و برای آن آماده هستید.»

مک گورک همچنین در ادامه ادعا کرد: «با این حال، با توجه به پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران، وضعیت در آستانه یک بحران هسته‌ای و اکنون به نقطه‌ای رسیده است که ایران مواد شکافت پذیر کافی را دارد تا بتواند مواد را برای برنامه تسلیحاتی بدون شناسایی مورداستفاده قرار دهد که این یک وضعیت بسیار جدی است.»

هشتمین دور از گفتگوهای برچیدن تحریم‌ها از ۶ دی ماه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام به ریاست علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و «انریکه مو را» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز شده است و کماکان ادامه دارد که البته غربی‌ها با متوسل شدن به تاکتیک ضیق وقت و تعیین ضرب‌الاجل‌های ساختگی برای پایان مذاکرات موجب ایجاد تنش‌های روانی می‌شوند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    19 17
    اگر توان رفتن به مرحله دیگر را داشتید یک ثانیه هم صبر نمی کردید . امروز مثل موش از قدرت ایران می ترسید . اگر توان داشتید در مقابل زدن پهپاد گلوبال عکس العمل نشان می دادید .
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    19 4
    اگر رژیم رذل و بیشرف آمریکا حاضر به پرداخت خسارت بابت فشردن گلوی مردم ایران در این 4 سال اخیر شد به خروج اورانیوم 60 درصد رضایت دهید وگرنه هم اورانیوم 60 درصد را داخل کشور نگه دارید و هم سانتریفوژهای جدید را. زیر بار زور این بیشرف های بی همه چیز آمریکایی نروید. این کثافتا سال 2024 میزنن زیر همه چیز.این خط. این نشون.
    • SE ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      5 4
      تولید بمب هسته ای برای رفع تحریمها و نه برای کشتار ضروری شده است
    • IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      2 1
      متاسفانه از قبل در برجام امضا شده که اورانیوم ۶۰ درصد را بدهیم و برای همیشه از داشتن پلوتونیوم محروم کردیم خودمان را
  • تک سوار DE ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    10 3
    آستانه توافق احتمالی ... به عبارتی دیگر در آستانه سراب هستیم. همون بلایی رو که ظریف هشت سال سرمون آورد الان آمریکایی ها دارن سر مردم خودشون درمیارن. بازی روح برجام و جسم برجام و ... بنظر میاد ظریف داره بهشون مشورت می ده.
  • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    3 5
    توافق کجاست سرمایه دارها در ايران مخالف توافق هستند
  • DE ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    5 2
    .امریکا بوهایی به دماغشون‌ خورده که ایران داره تحریمها را کلا دور میزنه و عنقریب که کلی تحریمها بی اثر بشن و مردم از این شرایطی که خائنان به ایران برای ملت ما جور کردند راحت شوند لذا با سرعت داه باز سعی میکنه شرایط برزخی و چکنم چکار کنم و زندگی شرطی‌را ب ای مردم ما تمدید کنه . امریکا مانند آب خوردن زیر هر قانونی خواسته تا حالا ‌ زده .مثلا با امضای برجام ماهیت امپریالیستی امریکا عوض میشه.؟ بزرکترین کابوس امریکا همکاری ایران و روسیه است زیرا برای همیشه غرب و غربگدایی در ایران از بین خواهد رفت. چندین قرن غربگدایی ایران را از اوج ایران تاریخی به اینجا رساند. اف بر وطنفروشان.
  • FR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    5 1
    واقعا اینها خودشون را دست انداخته اند ... یعنی چی ما در آستانه توافق هستیم اما احتمال شکست بسیار زیاد است ؟!
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    3 3
    ببینیم چه امتیازات اضافه ای نسبت به روحانی داده اید؟؟؟
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    6 2
    امام خامنه‌ای فرمودند: «سیاست کشور را ما اعلام کردیم و به مسئولین هم گفته‌ایم؛ هم از نزدیک گفتیم، هم با نوشته گفتیم، هم در جلسات گفتیم، هم در صحبت عمومی گفتیم؛ سیاست کشور معلوم است که چه کار باید بکنند. خب حالا تشخیص‌ مسئولین ما این است که برویم مذاکره کنیم تا همین سیاست را اِعمال کنیم؛ ما بحثی در این زمینه نداریم، منتها باید مراقبت بشود که مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این را هم توجّه داشته باشید اینکه آمریکایی‌ها دائم اسم مذاکره را می‌آورند و مذاکره‌ی مستقیم با ایران را ما حاضریم و مانند این حرف‌ها، این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقّی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند! اصلاً کار او این جوری است، وَالّا اینکه حالا یک حرف حقّی را بشنوند، تصدیق کنند، قبول کنند، این جوری نیست؛ کما اینکه همین آقایان اروپایی‌ها هم در بعضی از جلسات خصوصی که گزارشش را مسئولین ما، مأمورینِ ما به ما می‌دهند، اقرار می‌کنند که حق با ایران است. ما گفتیم که باید اوّل تحریم‌ها برداشته بشود، چون ما خاطرجمع نیستیم به اینکه آن‌ها وعده بدهند که تا حالا ده‌ها بار به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند و ضدّ وعده عمل کرده‌اند، و حالا هم همین کار را خواهند کرد، لذا بایستی آن‌ها کاری را که ما می‌گوییم اوّل انجام بدهند تا ما خاطرجمع بشویم که انجام گرفت، بعد ما آنچه تکلیفمان است انجام خواهیم داد. این مذاکره‌کنندگان اروپایی گاهی در جلسات خصوصی تصدیق می‌کنند که همین سیاست، درست است و حق با ایران است امّا در مقام تصمیم‌گیری خب تابع آن‌ها هستند و خودشان واقعاً هیچ استقلالی ندارند. آمریکا هم زورگو و تحمیل‌کننده است و مسئله‌اش این است؛ بنابراین پیشنهادهایی هم که میکنند، غالباً پیشنهادهای متکبّرانه و تحقیرآمیزی است که حتّی قابل نگاه کردن نیست.» 1- مذاکره بعد از اعلام سیاست قطعی، به‌ویژه به‌صورت فرسایشی غلط بوده و هست. 2- آمریکا شیطان بزرگ، زورگو و تحمیل‌کننده‌ی حرف باطل است، و حرف حق را نمی‌پذیرد. لذا مذاکره‌ی مستقیم با آمریکا غلط اندر غلط بوده و هست. 3- از تمام مسئولین می‌خواهیم به جد به خطوط قرمز رهبری در اجرای سیاست قطعی و عدم مذاکره‌ی مستقیم با آمریکا پایبند باشند.
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    11 0
    مرگ ابدی بر آمریکای جهانخوار...
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    3 0
    شما متوجه حرفهای این آمریکایی شدید؟ من که متوجه نشدم. احمق داره می گه هم احتمال خیلی زیادی برای توافق هست هم احتمال خیلی زیادی برای عدم توافق هست! واقعا مذاکره با همچین موجودات احمقی وقت تلف کردن نیست؟
  • US ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
    2 0
    مذاکرات شکست خورده است . تیم مذاکره بهتر است برگردد و خودرا خسته نسازد و غربگرایان داخلی به مذاکره با امریکا دل خوش و حرص و طمع نداشته باشند
    • مجتبی IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۸
      1 1
      تمام مشکلاتی که گریبان ملت و کشور رو گرفته از گور همین غرب زده های داخلی هست .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس