گاز نمایه

طبق نقشه انحراف نسبی مصرف خانوار نسبت به مصرف سرانه مجاز اقلیمی، در ۲۴ ساعت گذشته مصرف گاز بخش خانگی و تجاری ۵۹۲ میلیون متر مکعب بوده است.

به گزارش مشرق، توسعه شبکه گازرسانی کشور و افزایش ضریب نفوذ گاز در بخش خانگی و تجاری باعث شده است که در سال‌های گذشته رقم «مصرف گاز» قدم به قدم به رقم «تولید گاز» نزدیک شود و در نهایت در زمستان سال گذشته تراز گاز کشور منفی شده و تقاضا از عرضه گاز پیشی بگیرد.

بررسی سهم بخش‌های مختلف از مصرف گاز طبیعی نشان می‌دهد که بحران گاز در ماه‌های سرد سال تحت تاثیر جهش ناگهانی مصرف در بخش خانگی و تجاری رقم می‌خورد به‌گونه‌ای که به‌طور میانگین ۷۰ درصد از تولید گاز کشور در این بخش به مصرف می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

چرا تأمین گاز سال آینده مشکل می‌شود؟

تداوم برودت هوا از هفته گذشته تاکنون باعث شده است که مصرف گاز در بخش خانگی رکوردهای خود را به صورت پی‌درپی جابه‌جا کرده و از رقم مصرف روزانه ۶۱۵ میلیون متر مکعب به رکورد ۶۶۲ میلیون متر مکعب در چهارشنبه ۳۰ دی و سپس به رکورد ۶۹۲ میلیون متر مکعب در یکشنبه ۳ بهمن رسید.

* پرمصرف‌ترین و کم‌مصرف استان‌ها در ۲۴ ساعت گذشته

طبق نقشه انحراف نسبی مصرف خانوار نسبت به مصرف سرانه مجاز اقلیمی، در ۲۴ ساعت گذشته مصرف گاز بخش خانگی و تجاری ۵۹۲ میلیون متر مکعب بوده است. این میزان ۱۰۰ میلیون متر مکعب کمتر از آخرین رکورد مصرف گاز بوده که البته دلیل آن کاهش برودت هوا در روز گذشته است.

در این نقشه رنگ سبز به معنای مطابقت با الگوی مصرف است. رنگ زرد میزان انحراف بالاتر از الگوی مصرف از صفر تا ۵ درصد، رنگ نارنجی ۵ تا ۲۰ درصد، رنگ قرمز ۲۰ تا ۵۰ درصد، رنگ قهوه‌ای کم رنگ ۵۰ تا ۷۵ درصد و رنگ قهوه‌ای تیره از ۷۵ درصد به بالا را نشان می‌دهد.

بدین ترتیب استان مازندران پرمصرف‌ترین استان کشور و چهار استان خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان نیز کم‌مصرف‌ترین استان‌ها هستند.

پرمصرف‌ترین و کم‌مصرف استان‌ها در ۲۴ ساعت گذشته

تصویر ۱

حسینعلی محمدحسینی مشاور مدیرعامل شرکت ملی گاز ضمن توضیح نقشه انحراف از مصرف سرانه مجاز اقلیمی، شیوه تعیین رنگ‌بندی استان‌ها را تشریح کرد و گفت: برای محاسبه میزان انحراف مصرف هر خانوار در استان‌های مختلف نسبت به سرانه مصرف مجاز در همان استان محاسبات دقیقی انجام شده است. در این محاسبه دو مولفه «سرانه خانوار» و «سرانه مجاز اقلیمی» را به دست آوردیم تا بتوان میزان انحراف مصرف هر استان از سرانه مصرف مجاز را معین کرد.

وی اظهار داشت: برای تعیین سرانه مصرف خانوار، میزان مصرف بخش خانگی در هر استان را بر تعداد کل خانوارهای آن استان تقسیم کردیم و برای محاسبه سرانه مجاز اقلیمی در هر استان، میانگین وزنی توزیع خانوارها در اقلیم‌های مختلف را مبنا قراردادیم.

بدین صورت عدد سرانه مجاز متناسب با اقلیم‌های محتلف متفاوت بوده است. به عنوان مثال عدد سرانه مصرف مجاز اقلیمی در استان‌های سردسیر شمالی ۲ برابر استان‌های جنوبی درنظر گرفته شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • از شهرستان سراب IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    1 0
    کشور ایران از نظر اقلیمی کشوری منحصر به فرد هست زیرا دارای تابستانهایی گرم و خشک و زمستانهایی خشک و بسیار سرد در مناطق کوهستانی هست ازین جهت شاهدیم دشت خوزستان در ایران یکی از گرمترین نقاط دنیاست و در زمستان استانهای اذربایجانشرقی و غربی و اردبیل و کردستان و زنجان و چهارمحال بختیاری و کهکیلویه بویر احمد همدان حتی از شهرهای اروپایی سرد میشوند در آذربایجانشرقی و اردبیل و آذربایجانغربی حتی شهرهایی داریم که در زمستان از مسکو سردتر میشوند از طرفی خودروهای سی ان جی سوز ایران موجب افزایش مصرف سوخت گاز میشوند منازلی غیر استاندارد با مصالحی غیر استاندارد از نظر عایق و مهندسی نیز موجب افزایش مصرف گاز میشوند بخشی از مصرف گاز هم عملا مصرف نمیشود و از علمکهای گاز بصورت نشتی از بین میرود که اداره گاز بایستی توجه ویژه ای به این موارد بکند زیرا علاوه بر هدر رفت انرژی و اسراف متان ده ها بار از دی اکسید کربن به گرمایش جهان دامن میزنه
  • AT ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۷
    1 0
    طبیعی است که استانهای شمال غرب و غرب کشور و استانهای کوهستانی همانند چهارمحال بختیاری، آذربایجان، اردبیل و کردستان و همدان و کرمانشاه و حتی مرکزی به خاطر سرمای شدید نیاز به گاز مصرفی بیشتری برای مصرف خانگی داشته باشند. ولی استانهای مازندران، قم، گیلان و گلستان که عمده جمعیت در دشت و حتی کنار دریا ساکن هستند چرا اینقدر گاز مصرف می کنند. هیچوقت فراموش نکنیم اصراف نعمت خدا گناه است و باید با صرفه جوئی هم به هم میهنانمان در مناطق کوهستانی کمک کنیم و هم این نعمت ارزشمند را از بین نبریم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس