توافقات روسای جمهوری الجزایر و مصر درباره لیبی، سد النهضه، امنیت آبی و حفظ امنیت عربی

در نشست رئیس جمهوری الجزایر با همتای مصری خود، اتخاذ یک رویکرد مشترک و اجماع در دیدگاه‌ها جهت حل اختلافات و بحران‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش مشرق به نقل از سایت العین امارات، عبدالفتاح سیسی و عبدالمجید تبون، همتای الجزایری او در قاهره بحران لبیی و دیگر مسائل حائز اهمیت دو کشور را بررسی کردند.

سیسی در کنفرانس خبری مشترک با تبون گفت، دو طرف بر اهمیت برگزاری همزمان انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی لیبی توافق کردند.

سیسی همچنین بر لزوم خروج همه نیروهای مزدور و جنگجویان خارجی در چارچوب زمانی مشخص در جهت اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی و خروجی‌های کنفرانس‌های بین‌المللی در پاریس و برلین تاکید کرد.

طبق گفته سیسی، دو طرف بر اهمیت پیشبرد عمل مشترک برای حفظ امنیت ملی عربی و حفظ وحدت و حاکمیت کشورها توافق کردند.

سیسی بعد از نشست مشترک با تبون از تلاش‌های الجزایر در منطقه ساحل آفریقا و صحرا تقدیر کرد.

دو طرف بر توسعه همکاری در زمینه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری و تجاری و برداشتن همه موانع در این زمینه با هدف تحقق توسعه فراگیر و منافع دو کشور توافق کردند.

طبق دستور سازمان‌های مربوطه، دو کشور قرار شد به سرعت تدابیر آماده سازی دور آتی اجلاس سران کمیته عالی مشترک و سازوکار مشورت سیاسی در جهت خدمت به حمایت از روابط دو طرف و تعمیق همکاری دو جانبه و تقویت چارچوب هماهنگی را آغاز کنند.

همچنین دو طرف بر ادامه همکاری گسترده در زمینه مقابله با تروریسم و لزوم مقابله فراگیر جامعه جهانی با تروریسم به مفهوم گسترده آن و مبارزه با تمام گروه‌های تروریستی بدون استثنا و افزایش تلاش‌ها برای نابودی توانمندی‌های تشکیلات تروریستی و جذب نیروهای جدید و خشکاندن منابع مالی آنها توافق کردند.

طبق بیانیه ریاست‌جمهوری مصر، آخرین تحولات عربی مورد ارزیابی قرار گرفت و بر اهمیت پیشبرد سازوکار عربی مشترک با هدف حفظ امنیت ملی عرب‌ها و حمایت از وحدت و حاکمیت کشورهای عربی تاکید شد.

سیسی ابراز امیدواری کرد نشست آتی سران عرب موفقیت آمیز باشد.

همچنین آخرین رویدادهای فلسطین و تلاش‌های به کار گرفته شده برای حفظ حقوق ملت فلسطین مورد بحث دو طرف قرار گرفت و آن دو بر تحقق خواسته‌های ملت فلسطین در داشتن کشوری مستقل در مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی تاکید کردند.

آن دو همچنین بر تقویت تلاش‌های مشترک در صحنه آفریقا در سایه نقش مهم مصر و الجزایر در این زمینه و ادامه هماهنگی و همکاری در چارچوب اتحادیه آفریقا و ادامه تلاش‌ها برای حمایت از اصول صلح و امنیت و توسعه آفریقا توافق کردند.

تبون برای سفر دو روزه، دوشنبه وارد قاهره شد. این اولین سفر رئیس‌جمهوری الجزایر به مصر بعد از سفر عبدالقادر بن صالح در ژوئیه ۲۰۱۹ به قاهره است.

رئیس‌جمهوری الجزایر بیان کرد با رئیس‌جمهوری مصر در مورد لزوم گسترش رایزنی‌ها جهت آمادگی برای نشست سران کشورهای عربی در الجزایر گفت‌وگو کرده است.

رئیس جمهوری الجزایر تاکید کرد که گفت‌وگوهای دو طرف منجر به اجماع کامل در دیدگاه‌های دو کشور درباره موضوعات مختلف، شده است.

وی مذاکراتش با همتای مصری را مثمر ثمر خواند.

او ادامه داد: مذاکرات شامل چالش‌های فرا روی دو کشور در سطح منطقه و جهان بود.

همچنین سد النهضه یکی از مسائلی بود که دو طرف به آن پرداختند. در این رابطه سیسی تایید کرد که در این گفت‌وگو، موضوع امنیت آبی بررسی شد.

وی افزود: دیدگاه‌های دو کشور بر لزوم دستیابی به یک توافق جامع در مورد سد النهضه مورد اجماع دو کشور بود.

اولین سفر خارجه سیسی به الجزایر بعد از انتخابش درسال ۲۰۱۴ بود که با عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس‌جمهوری فقید الجزایر ملاقات کرد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس