ایران روسیه چین

سفیر ایران در روسیه، ائتلاف جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین را نمونه‌ای از ائتلاف‌های استراتژیک خواند که موجب نگرانی آمریکا و به طور کلی غرب می‌شود.

به گزارش مشرق، «کاظم جلالی» سفیر ایران در روسیه روز دوشنبه در جریان سفر کاری خود به منطقه اوستیای شمالی در قفقاز شمالی روسیه به خبرنگاران گفت ائتلاف احتمالی ایران، روسیه و چین برای غرب بسیار دردناک خواهد بود.

وی افزود: طبیعتاً ایالات متحده و به طور کلی غرب نگران ائتلاف‌های جدیدی هستند که در حال حاضر در عرصه بین‌المللی در حال ایجاد است و ائتلاف جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین نمونه چنین ائتلاف‌های استراتژیکی هستند. 

بیشتر بخوانید:

رزمایش دریایی چین و روسیه در دریای مکران

به گزارش خبرگزاری «تاس» روسیه، جلالی روسیه را یک قدرت بزرگ با پتانسیل عظیم اقتصادی، دفاعی، نظامی و فناوری توصیف کرد.

به گفته وی، چین از نظر رشد اقتصادی در شرف پیشی گرفتن از ایالات متحده است. وی همچنین گفت که ایران کشوری بزرگ و به لحاظ اقتصادی توسعه یافته است که در صنعت دفاعی خود پیشرفت‌های زیادی داشته است.

بیشتر بخوانید:

گزارش الجزیره از روابط راهبردی ایران و روسیه

این دیپلمات ایرانی افزود: به همین دلیل ایجاد این نوع ائتلاف [شامل روسیه، ایران و چین] برای غرب بسیار ناخوشایند خواهد بود.

پیش‌تر، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که در فصل نوین مناسبات ایران و روسیه همکاری‌های ممتاز رقم خواهد خورد، افزود رؤسای‌جمهور ایران و روسیه، او و همتایش را مکلف کرده‌اند تا نقشه راه بیست ساله همکاری دو کشور را تهیه کنند.

روز چهارشنبه (۲۹ دی ماه) سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در پاسخ به دعوت ولادیمیر پوتین همتای روس  به منظور انجام سفری دو روزه، راهی مسکو شد. وی در این سفر ضمن دیدار با پوتین که بیش از سه ساعت به طول انجامید، در نشستی با فعالان اقتصادی روسیه شرکت و در دومای روسیه نیز حضور یافت و سخنرانی کرد.

رئیسی در دیدار با پوتین گفت که ایران هیچ محدودیتی برای گسترش روابط با روسیه ندارد و پوتین هم از آیت‌الله رئیسی خواست که سلام و آرزوی سلامتی برای رهبر معظم انقلاب را از طرف وی به ایشان منتقل کند و افزود که دستورکار وسیعی پیش روی دو کشور قرار دارد. 

«الینا پانینا» مدیر موسسه راهبردهای سیاسی و اقتصادی بین المللی و نماینده سابق پارلمان روسیه، سفر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به مسکو و دیدار وی با ولادیمیر پوتین را مهمترین رویداد سال جدید میلادی برای این کشور عنوان کرد.

نماینده سابق پارلمان روسیه معتقد است سفر رئیس جمهور ایران به مسکو موجب تقویت ساختار جدید ژئوپلیتیک در اوراسیا در قالب «روسیه-ایران-چین» می‌شود.

پیش از آن، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بنا به دعوت «وانگ یی» همتای چینی و به منظور گفت‌وگو با مقامات چین روز پنجشنبه ۲۳ دی ماه در رأس یک هیأت بلند پایه سیاسی، راهی چین شد. 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعد از دیدار با همتای چینی در جمع خبرنگاران گفت که برنامه همکاری جامع ایران و چین (همکاری ۲۵ ساله) وارد مرحله اجرا می‌شود.

اخیراً ایران، روسیه و چین همچنین رزمایش دریایی مشترک موسوم به «رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی–۲۰۲۲» را برگزار کردند. «مصطفی تاج‌الدینی» سخنگوی این رزمایش گفت که پیام برگزاری این مانور رسیدن این سه کشور «به سطح معنادار و قابل توجهی از روابط نظامی» بود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • محمدحسین IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    3 0
    ائتلاف جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری خلق چین برای غرب و غربگدایان داخلی خیلی سوزناک شده است
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    0 0
    ایران با تحویل نفت بدون مشتری به روسیه روزی 500 هزار بشکه نفت می تواند سالی 3 میلیارد دلار تسلیحات از این کشور خریداری نماید شامل سوخو 35 و زیر دریایی و ناو جنگی و هلی کوپتر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس