کد خبر 1331098
تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۵
علت خواب رفتگی دست و پاها چیست؟

بی حسی در دست و پا به علت آسیب، فشردگی و یا التهاب در اعصاب رخ می دهد. این اتفاق، با علائمی مانند بی حسی، ضعف عضلانی، و غیره شروع می شود و اگر وضعیت بدتر شود، ممکن است کنترل اعصاب حرکتی از دست برود.

به گزارش مشرق، بی حسی در دست و پا به علت آسیب، فشردگی و یا التهاب در اعصاب رخ می دهد. این اتفاق، با علائمی مانند بی حسی، ضعف عضلانی، و غیره شروع می شود و اگر وضعیت بدتر شود، ممکن است کنترل اعصاب حرکتی از دست برود. در ابتدای شروع بی حسی و خواب رفتن دست و پا، برای پیشگیری از عوارض شدید عصبی باید مورد بررسی و درمان قرار گیرد.
این بیماری بسیار رایج و خطرناک است، زیرا می تواند به بسیاری از بیماری های جدی عصبی منجر شود. بسته به علت بی حسی در دست و پا، بیماران نیاز به روش درمان مناسب دارند.

علل شایع بی حسی در دست و پاها چیست؟

بی حسی در دست و پا می تواند به دلیل فیزیولوژیکی یا آسیب شناختی باشد.

علت فیزیولوژیکی:

هنگامی که بدن در وضعیتی قرار می گیرد که رگهای خونی و عصبی به مدت طولانی فشرده می شوند، خون انباشته می شود و جریان داشتن دشوار است. در این حالت، رگ های خونی اسید تولید می کنند و باعث احساس بیحسی و خواب رفتگی در دست و پا می شود.
افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند، هنگام تغییر محیط، مانند آب و هوای بادی، سرد و یا گرم، تاثیر بسزایی دارند و آسیب می بینند.
گاهی برخی از داروها نیز ممکن است باعث ایجاد بی حسی در دست و پا شوند.

علت آسیب شناسی:

زنان باردار، کودکان مبتلا به سوء تغذیه یا سالمندان که از ضعف رنج می برند، اغلب با کمبود ویتامین های B۱، ویتامین B۱۲، کلسیم، پتاسیم و یا اسید فولیک مواجه هستند که منجر به بی حسی دست و پا خواهد شد. در بخش قبلی سلامت نمناک هم گفته شد که اختلالات متابولیکی مانند چاقی، آترواسکلروز، دیابت، چربی خون بالا و غیره همچنین باعث ایجاد بی حسی در دست و پا به علت نوروپاتی محیطی می شود.
بیماری های دستگاه عصبی مانند دیسک، آسیب عصبی و بیماری های قلبی عروقی، میگرن یا کم خونی نیز ممکن است باعث کمبود یا عصب در دست و پا شود. سایر علل بی حس شدن در دست و پا ممکن است از عفونت ، سل، تب تیفوئید، مسمومیت با مس، سرب، جیوه یا مواد شیمیایی صنعتی باشد.

سستی و بی حسی در دست و پا می تواند ناشی از فیزیولوژیکی یا آسیب شناختی باشد.

اما علائم رایج آن عبارتند از:

-بی حسی، احساس سفتی، گرفتگی انگشتان دست و پا
-احساس درد در طول پاها و بازو ها که کار کردن و راه رفتن را بسیار سخت خواهد کرد.
علاوه بر این، علائم مشابهی در زانوها، ران، کمر و مچ پا رخ می دهد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم:

شناسایی علل بی حسی بسیار مهم است. در صورتی که این وضعیت به سایر قسمت های بدن گسترش یافت، باید برای ارزیابی به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. روش درمان بی حسی در دست و پا به علل زیر بستگی دارد. اگر بی حسی شما همراه با فلج یا ضعف، مشکل صحبت کردن، سردرگمی یا سردرد ناگهانی یا سرگیجه باشد، باید با پزشک خود مشورت کنید.

درمان های خانگی طبیعی مفید و موثر برای بی حسی و خواب رفتن دست و پاها:

۱.کمپرس گرم:

روش اول:
یک عدد حوله را در آب گرم بخیسانید، آب اضافی آنرا بگیرید و سپس به مدت ۱۰ دقیقه بر روی منطقه مورد نظر اعمال کنید تا زمانی که احساس بهتری داشته باشید.
همچنین می توانید از اعمال مستقیم آب گرم بر روی قسمت مورد نظر، احساس ناراحتی خود را کاهش دهید. از این درمان تا زمانی که بی حسی شما از بین برود، استفاده کنید.
روش دوم:
یک فنجان برنج و یک جفت جوراب را آماده کنید .
برنج را داخل جوراب بریزید و سپس آن را در مایکروویو برای مدت ۳ دقیقه قرار دهید.
پس از حرارت دادن، جوراب را به مدت ۵ دقیقه، در قسمت های مورد نظر اعمال کنید. به محض این که احساس بی حسی در دست و پا را داشتید، این روش را اعمال کنید.

۲. ماساژ برای درمان خواب رفتن دست و پا :

روش اول:
روغن نارگیل را روی پوستتان اعمال کنید و به آرامی ماساژ دهید که باعث روانکاری و از بین رفتن سختی های بدن می شود. این روغن باعث افزایش گردش خون بین مفاصل خواهد شد، بنابراین توصیه می شود که از روغن نارگیل پس از حمام استفاده کنید تا بهترین نتایج را به دست آورید.

تمام کاری که باید برای این درمان انجام دهید:
۲ تا ۳ قاشق چای خوری روغن نارگیل را در قسمت های بی حس بدنتان اعمال کنید و با انگشتانتان به مدت ۵ تا ۷ دقیقه به آرامی ماساژ دهید.
این درمان را هر روز به مدت ۲ هفته تکرار کنید.

روش دوم:
روغن زیتون همچنین یک درمان خوب برای بی حسی است،زیرا خواص آن کمک می کند تا ماهیچه ها و اعصاب شل و آرام شوند و همچنین گردش خون را افزایش می دهد.

به منظور بهبود علائم خفیف، فقط باید اقدامات ساده ای را انجام دهید:
۲ قاشق چای خوری روغن زیتون را به مدن ۱ تا ۲ دقیقه درون مایکروویو گرم کنید و روی قسمت مورد نظر به مدت ۷ تا ۸ دقیقه ماساژ دهید و سپس بشویید. دوبار در روز، قبل از خوابیدن و بعد از بیدار شدن این درمان را اعمال کنید.

روش سوم:
روغن خردل از دانه های خردل استخراج می شود.
برخی مطالعات منتشر شده نشان می دهد که حاوی امگا ۳، اسیدهای چرب امگا ۶، ویتامین E و آنتی اکسیدان ها است. بنابراین،جز یکی از سالمترین روغن ها محسوب می شود.
به دلیل خواص درمانی و مزایای زیبایی که برای پوست و مو دارد، مدت هاست که مردم شرق از آن استفاده می کنند، علاوه بر این، سطح بالای منیزیم در این روغن نه تنها گردش خون را تحریک می کند، بلکه باعث بهبود سیستم عصبی بدن نیز می شود.
۲ تا ۳ قطره روغن خردل را حرارت دهید و به مدت ۱۰ تا ۱۲ دقیقه روی قسمت مورد نظر ماساژ دهید.
این روش را ۳ تا ۴ بار در روز به مدت ۲ ماه اعمال کنید تا علائم خفیف را از بین ببرید.

روش ۴:
برخی مطالعات نشان داده اند که ماساژ رزماری بر روی پوست باعث کاهش درد ناشی از آرتریت می شود و چنانچه در بخش سلامت نمناک اشاره شده است این روغن همچنین در درمان درد عضلانی و افزایش گردش خون مورد استفاده قرار می گیرد.
در اینجا یک روش بسیار آسان است که شما می توانید از روغن رزماری برای تسکین بی حسی استفاده کنید. ۲ تا ۳ قطره رزماری و روغن حامل را آماده کنید و سپس آنها را در مایکروویو برای ۲ دقیقه گرم کنید.
و بعد به مدت ۱۰ دقیقه روی قسمت مورد نظر ماساژ دهید. به منظور دستیابی به اثربخشی بیشتر، یک بار در روز این روش را انجام دهید.

روش پنجم:
یکی از خواص اصلی روغن اسطوخودوس این است که باعث آرامش سیستم عصبی بدن می شود. از این روغن در تونیک ها به منظور درمان سردرد، افسردگی و تنش عصبی استفاده می شود.
علاوه بر این روغن اسطوخودوس توانایی کاهش درد عضلانی، آرتریت و درد مفاصل را دارد، باعث بهبود گردش خون می شود و برای حفظ تعادل فشار خون مفید است.
شما می توانید روغن اسطوخدوس را مستقیما بر روی ناحیه آسیب دیده ماساژ دهید یا اگر می خواهید با روغن های دیگر ترکیب کنید.
۲ تا ۳ قطره اسطوخدوس و روغن مورد علاقه خود را با یکدیگر ترکیب کنید و گرم نمایید و به مدت ۱۰ دقیقه ماساژ دهید و سپس بشویید. این درمان را دو بار در روز تکرار کنید.

۳. ورزش کردن برای درمان بی حسی دست و پا:

روش اول:
به مدت ۱۵ دقیقه در خانه ورزش های ساده دست و پاها را انجام دهید و یا می توانید در محیط کار حرکات کششی را امتحان کنید.

روش دوم:
به مدت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه در طول روز ورزش های هوازی انجام دهید که برای درمان بی حسی دست و پاها بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

روش سوم:
سه تا چهار بار در هفته از شنا و دوچرخه سواری و دویدن و پیاده روی کردن لذت ببرید، که باعث افزایش گردش خون و کاهش بی حسی می شود.
توجه:فقط اطمینان حاصل کنید که لباس و کفش شما راحت می باشد. علاوه بر این، فقط باید تمرینات کم اثر و سبک را انجام دهید.
 ورزش کردن 
ورزش برای درمان خواب رفتن دست و پا

۴. زردچوبه برای درمان خواب رفتن دست و پا :

روش اول:
زردچوبه حاوی ترکیبی به نام کورکومین است که به بهبود جریان خون در بدن کمک می کند. همچنین، خواص ضد التهابی زردچوبه به کاهش درد و ناراحتی در نواحی بی حس نیز کمک می کند.

یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را در یک فنجان شیر حل کنید.
این محلول را روی شعله ی کم حرارت دهید. مقدار اندکی عسل به آن اضافه کنید و روزی یک بار بنوشید تا جریان خون در بدن تان بهبود یابد. 

روش دوم:
هم چنین می توانید نواحی مورد نظر را با استفاده از خمیر پودر زردچوبه و آب به مدت چند دقیقه ماساژ دهید. 

روش سوم:
اگر دچار گردش خون ضعیف هستید، می توانید هر روز از مکمل های زردچوبه استفاده کنید؛ البته، قبل از مصرف هرگونه مکمل باید با پزشک مشورت کنید.

۵.نمک اپسوم یا سولفات:

۴ تا ۵ قاشق غذاخوری نمک اپسوم را به یک وان آب داغ اضافه کنید، به خوبی هم بزنید و سپس ۱۵ دقیقه پاهایتتان را در آن بخیسانید.
برای رسیدن به نتیجه بهتر، این روش را ۳ تا ۴ بار در هفته انجام دهید.
توجه:از انجام این روش برای افرادی که دچار مشکلات کلیوی یا دیابت هستند، جلوگیری شود.

۶. دارچین برای درمان خواب رفتن دست و پا :

روش اول:
یک قاشق چای خوری پودر دارچین را با یک فنجان آب گرم ترکیب کنید و روزانه یک بار بنوشید. 

روش دوم:
یک قاشق چای خوری پودر دارچین را با یک قاشق چایخوری عسل و یک فنجان کوچک آب گرم ترکیب کنید و به خوبی هم بزنید.
هر روز بعد از صبحانه به مدت یک ماه این ترکیب را بنوشید. بعد از آن، بلافاصله یک لیوان کوچک آب گرم مصرف کنید.

فواید دارچین
درمان خواب رفتن دست و پا با دارچین

منبع: نمناک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس