امیر ایرانی: مرزهای کشور را دو هزار کیلومتر دورتر برده‌ایم

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه پرچم کشورهای قلدر فرامنطقه در حال پایین آمدن است گفت: ایران یکی از بزرگترین بازیگران منطقه اقیانوس هند است.

به گزارش مشرق، شهرام ایرانی در پنجمین کنفرانس بین‌المللی اقیانوس شناسی خلیج فارس با شعار توسعه دریامحور اظهار کرد: 90 درصد حمل و نقل جهان از طریق دریا انجام می‌شود. همچنین 80 درصد کشورها در اطراف اقیانوس‌ها قرار دارند و 70 درصد سطح اقیانوس‌هاست.

وی ادامه داد: در حاشیه اقیانوس هفند 577 بندر فعال داریم که سهم ایران از این تعداد مناسب نیست و باید برای افزایش سهم کشورمان تلاش کنیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش بیان کرد: امارات در حال حاضر 12 بندر اصلی دارد و ما 9 بندر. باید تلاش کنیم در آینده تعداد بنادر اصلی کشور را افزایش دهیم.

ایرانی با تاکید بر اینکه نکته مهم بحث دریا امنیت آن است افزود: دریا برای ایران به عنوان یک مزیت دسترسی به شمار می‌رود. باید به این نکته توجه کنیم که تهدید ایران دریایی است و حضور ناموزون کشورهای دیگر نیز به همین گونه است. واقعیت آن است که هر کس اقیانوس هند را تحت کنترل داشته باشد مالک هفت دریاست و سرنوشت دنیا را رقم خواهد زد.

وی با بیان اینکه نیروی دریایی ارتش ماموریت‌های فراوانی در آب‌های آزاد دارد یکی از آن اسکورت شناورها در کانال سوئز است گفت: ایران پل ارتباطی 4 قاره است و مزیت دسترسی  ایران به دریا کاملا گویاست. کشورهایی که به دریا دسترسی ندارند در زندان هستند. برخی از این کشورها در حوزه ژئوپولتیک ایران قرار دارند.

وی با بیان اینکه 6 حوزه ژئوپولوتیکی در اطراف ایران است که در آنها حضور داریم یادآور شد ما به کشورهایی دسترسی داریم که به دریا دسترسی ندارند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه در حوزه اقیانوس هند خلاء ساختاری وجود دارد اظهار کرد: در اقیانوس هند ایران مستقل است که در این شرایط با دشمنان قسم خورده‌ای مواجه هستیم.

ایرانی با بیان اینکه بیشترین جمعیت را در منطقه داریم، گفت: متاسفانه ما رکورددار اعظم توسعه دریایی هستیم.

وی با بیان اینکه اقیانوس هند به دلیل تردد بالا آلوده‌ترین اقیانوس است به وجود چالش قدرت سیاسی در این منطقه اشاره کرد و افزود: قرن‌هاست که استکبار به دنبال ایجاد چالش در این منطقه است علاوه بر این در این منطقه با ما با خلاء قدرت صنعتی روبرو هستیم که قطعا با تلاش‌های صورت گرفته در آینده‌ای نزدیک می‌توانیم به یک قدرت صنعتی دریایی تبدیل شویم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با یادآوری اینکه در محدوده اقیانوس هند اتحادیه اقتصادی قدرتمندی نداریم گفت: آلودگی دریایی، تروریسم دریایی، ماهیگری غیرقانونی و ... از جمله مسائلی است که با آن در این منطقه روبرو هستیم و تلاش می‌کنیم این مسائل را کنترل کنیم.

ایرانی با اشاره به اینکه اقیانوس هند بهشت دزدان دریایی است یادآور شد: با وجود تمام مسائل موجود در این منطقه و وجود بازیگران فرامنطقه‌ای فراوان، پرچم کشورهای قلدر در حال پایین‌ آمدن است و ما در حال عقب زدن دشمن هستیم.

وی یکی دیگر از مسائل کشور را غارت منابع دریایی در زیرسطح عنوان کرد گفت: شاهد هستیم که در 300 تا 400 مایلی ایران کشورهای دیگر با تشکیل شرکت‌های چند ملیتی در حال غارت منابع دریایی هستند. آنها برای اینکه یقه‌شان را نگیریم از شرکت‌های چند ملیتی استفاده می‌کنند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با تاکید بر اینکه ایران یکی از بزرگترین بازیگران منطقه است گفت: آمریکا نیز به انحاء مختلف در منطقه حضور دارد. کشور دوست ما روسیه نیز برخلاف جنگ سرد برای تامین کشتیرانی در اقیانوس هند حضور دارد. ضمن اینکه چین و هند نیز به عنوان بازیگران این منطقه در این حوزه حضور فعالی دارند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس