شکست سیاست تحریمی آمریکا و برکناری معمار تحریم‎های ایران

برکناری معمار تحریم‎های ایران از تیم مذاکره کننده آمریکا در وین نشان دهنده شکست سیاست‎های تحریمی کاخ سفید است.

به گزارش مشرق، آمریکا نیازمند به بازگشت به توافق هسته‌ای است، این بازگشت باعث اندکی ترمیم در روابط این کشور در سطح بین الملل خواهد شد.

اعمال تحریم‌ از سوی دولت‎های مختلف آمریکا علیه ایران برای تضعیف کشورمان برنامه ریزی و طراحی شده بود.

دولت اوباما از یک سو مذاکرات را پیش می‌بُرد و از سوی دیگر با اعمال تحریم‌ قصد داشت تا امتیازهای لازم را در جریان مذاکرات هسته‌ای دریافت کند.

آمریکا در دوران دونالد ترامپ، فشارها علیه ایران را افزایش داد.

بیشتر بخوانید:

صنعت پهپادی ایران بسیار پیشرفته است

با این وجود ریچارد نفیو که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما در تیم مذاکره کننده و به ویژه در بخش تحریم‌های آمریکا علیه ایران فعالیت می‌کرد، معمار اصلی تحریم‌ها علیه ایران معرفی شده بود.

اما اکنون برکناری او را می‌توان نشان تغییر در سیاست دولت بایدن در روند مذاکرات دانست.

نکته قابل توجه و حائز اهمیت در این تغییر و برکناری رسیدن به این واقعیت است که ابزار تحریم کارایی خود را از دست داده است.

بیشتر بخوانید:

سناتور آمریکایی؛ از تحریم‌های مشابه ایران علیه روسیه استفاد شود

آمریکایی‌ها اگر تا پیش از این اعتقاد داشتند که می‌توان با ابزار تحریم کار خود را پیش ببرند اکنون پس از گذشت بیش از ۴۰ سال از عمر تحریم‌هایی که علیه ایران وضع کرده‎اند متوجه شده‎اند که تأثیر تحریم‌ها بسیار کاهش پیدا کرده و دلیل آن هم سیاست خنثی سازی تحریم‌ها از سوی ایران بوده است.

برکناری ریچارد نفیو، معمار تحریم‌ها این مهم را ثابت می‌کند که آمریکا از تحریم و تأثیر آن ناامید شده است.

نفیو در دولت باراک اوباما، رئیس‌ جمهور اسبق آمریکا در وزارت خارجه آمریکا حضور داشت و بخشی از تیمی بود که به تصویب چند  قطعنامه در شورای امنیت علیه ایران کمک کرد.

نفیو در سال ۲۰۱۳ به تیم مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا پیوست و سرپرستی کارشناسان مسائل مالی و تحریمی در این شد.

اکنون نیز دولت بایدن پس از به کار گیری نفیو در دولت خود و در تیم هسته‎ای، به ناکار آمد بودن او پی برد و حتی بر این اعتقاد بود که حضور او برای مذاکرات احیای برجام زیانبار نیز باشد.

ریچارد نفیو کتاب خاطراتی درباره تحریم‌ها با نام «هنر تحریم‌ها» دارد؛ او در این کتاب، هدف از اعمال تحریم را ایجاد شرایط سخت برای کشور هدف می‌داند.

اما با وجود بیش از ۴۰ سال تحریم‌، آمریکایی‌ها شناخت درستی از ایران ندارند و تصور می‌کنند با ادامه تحریم‌ها تأثیر خود را بر روند تغییر خواهند گذاشت.

اکنون نیز آمریکا با علم به این که تحریم‌ها بی اثر شده و ایران توانسته آن‌ها را خنثی کند، دست به تحریف و وارونمایی در موضوعات مختلف می‎زند.

با این وجود چه برجام احیا شود چه نه، آنچه که از اهمیت زیادی برخوردار است مهار توطئه‌ها و دسیسه‌های دشمنان در زمینه‎های گوناگون است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    6 3
    خدا لعنتت کنه.ایشالا بدتر از سگ جون بدی. چقدر مردم بخاطر تو اذیت شدن. ایشالا با شمر و حرمله محشور بشی. جنایتکار
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    6 3
    خدا لعنتش کنه
  • ش. AE ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    4 2
    باید گذاشتش تو لیست انتقام سخت
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    2 0
    بارها تجربه کرده‌ایم که آمریکا شیطان بزرگ است و وعده‌هایش جز دروغ و فریب‌کاری نیست. اخیراً هم دیدیم که آمریکایی‌های عهد شکن، در برجام بسیار وقیحانه عمل کردند. کشورهای اروپایی همراه با آمریکا هم، از لحاظ عهدشکنی و بداخلاقی کمتر از آمریکا نیستند؛ اما در مقام زبان‌بازی و حرف‌زدن همیشه طلب کارند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. البته از آنجا که عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد؛ می دانیم که وجود تحریم‌ها گرچه ظاهراً مشکلاتی جزئی را برای ما ایجاد می‌نماید، اما سبب می‌شود که ما به اقتصاد مقاومتی اهمیت بیشتری بدهیم و در نتیجه با قوی شدن در حوزه‌ی اقتصاد بتوانیم تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر سازیم؛ در حالی که اگر تحریم‌ها به فرض محال برداشته هم بشود، باز هم بالاخره باعث رخوت و شرطی شدن اقتصاد نفتی کشور شده و ما را به دشمنان وابسته نگه می‌دارد. لذا اطمینان داریم که سازش و وابستگی هیچگاه مشکلات ما را به‌طور اساسی حل نخواهد کرد؛ و با این وصف هیچ علاقه و عجله‌ای هم برای یک توافق جدید، حتی اگر مثلاً خوب هم باشد، نداریم. اما چنانچه بنا باشد توافقی حاصل شود، باید نه یک توافق خوب، بلکه یک توافق عالی و در حد شأن ملت مقاوم، صبور و سلطه‌ناپذیر ایران باشد. در این توافق باید بر اساس سیاست قطعی، تمام تحریم‌ها لغو شود؛ زیرا معتقدیم تمام تحریم‌ها به هر بهانه و با هر برچسبی که وضع شده است ناعادلانه، ظالمانه، مؤثر و غیرقانونی است. نمی‌توان تحریم‌ها را تقسیم بندی به حوزه‌های مختلفی مثل هسته‌ای و غیر هسته‌ای نمود؛ یا آن‌ها را به تحریم‌های قبل و بعد از خروج آمریکا از برجام تقسیم نمود. سیاست قطعی اعلام شده از طرف رهبر معظم انقلاب در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت‌های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، باید کلمه‌به‌کلمه و موبه‌مو به‌طور شجاعانه اجرا گردد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس