مترو پرند

مدیرعامل شرکت مترو تهران در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات برای ساخت مترو پرند، پیش پرداخت ۶۳۰ دستگاه واگن، توسعه خطوط ۶ و ۷، اوراق مشارکت و... توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش مشرق، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد. مدیران تاکید دارند که با حضور بخش خصوصی و سرمایه گذار می توان در این بخش اقدامات موثری انجام داد.

خطوط ۶ و ۷ مترو تکمیل و همچنین  وضعیت ۶۳۰ واگن مترو هم مشخص شود قرار است دولت به زودی پیش پرداخت واگن ها را داده و کار ساخت آغاز شود.

در صورتیکه حمل و نقل عمومی به درستی توسعه پیدا کند شهروندان هم کمتر از خودروی شخصی استفاده کرده و بیشتر به سمت حمل و نقل عمومی خواهند رفت،در نتیجه میزان آلودگی هوا و ترافیک در تهران کمتر می‌شود.

در خصوص آخرین وضعیت توسعه خطوط مترو ،بودجه دولت برای توسعه، اوراق مشارکت، ساخت پایانه ها، تامین اعتبار برای ۶۳۰ دستگاه واگن و... با علی امام مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه به گفت‌وگو نشستیم. 

نتیجه مذاکرات شهرداری با دولت برای ساخت مترو پرند

در خصوص آخرین وضعیت ساخت متروی پرند توضیح دهید. چه برنامه‌ای برای سال ۱۴۰۱ در پرند دارید؟ با توجه به اینکه بسیاری از شهروندان از پرند برای کار به تهران می‌آیند، توسعه سیستم حمل و نقل عمومی می‌تواند کمک زیادی به آنها باشد و در حال حاضر کمبود در این بخش وجود دارد.

سال گذشته اقداماتی صورت گرفت  اما متأسفانه به جایی نرسید و فرصت از دست رفت

در خصوص متروی پرند، سال گذشته اقداماتی صورت گرفت و قرار بود که یک خط راه‌اندازی شود. برای راه‌اندازی خط باید تأمین منابع صورت می‌گرفت. صورت جلسه‌ای نوشته شد و با استاندار وقت، شهردار پرند و... جلساتی برگزار شد، اما متأسفانه به جایی نرسید و فرصت از دست رفت.

جلسه برگزار و مسوولان قول های مساعدی دادند/قرار است زمینی در شهر پرند در مجاور ایستگاه مترو داده شود تا به پیمانکار بدهیم

امسال با تغییر دولت و حضور استاندار جدید دوباره بحث متروی پرند مطرح شده است. جلسه‌ای هم در این زمینه برگزار شد و قول‌های مساعدی داده شده است. قرار است که زمینی در شهر پرند در مجاور ایستگاه پرند بدهند که آن را تغییر کاربری داده و ارزشش بالاتر رود، ما هم زمین را به پیمانکار بدهیم تا کار را آغاز کند. 

راه اندازی یک خط مترو در پرند ظرف یک سال با ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار/تغییر کاربری زمین مجاور ایستگاه مترو پرند/در صورت پرداخت پول کار آغاز می شود

 البته با نرخ‌های سال ۱۴۰۰برای متروی پرند ۷۵۰ میلیارد تومان منابع می‌خواهیم. ۱۰۰ میلیارد تومان از مسیر بودجه دولتی تأمین می‌شود و ۶۵۰ میلیارد تومان باید بدهند تا این خط ظرف یک‌سال راه‌اندازی شود.

جلسه‌ای در شورای برنامه‌ریزی استان تهران تشکیل شد و مصوب کردند که زمین مجاور ایستگاه مترو پرند تغییر کاربری دهد. صورتجلسه نهایی شد و قرار است که ما این زمین را به پیمانکار بدهیم؛ یعنی از طریق غیرنقد هزینه‌ها تأمین شود. در صورتی که پول را پرداخت کنند کار آغاز می‌شود. ما برای ساخت نیازمند منابع هستیم. توافقاتی هم صورت گرفته است. 

تا پایان سال جاری چند ایستگاه مترو در تهران راه‌اندازی می‌شود؟منابع در این زمینه تامین شده است؟

راه اندازی مترو ۱۷ شهریور و بوستان گفتگو تا پایان سال جاری/ امیدواریم منابع نقدینگی به موقع تامین شود/سه ورودی خط ۷ مترو تا پایان سال به اتمام می‌رسد

در خط ۷ مترو تهران دو ایستگاه (۱۷ شهریور در خیابان شهریور و دیگری در بوستان گفتگو) راه‌اندازی می‌شود. امیدواریم منابع نقدینگی به موقع برسد تا بتوانیم کار را در زمانی که اعلام کرده‌ایم تحویل بدهیم. البته سه ورودی خط ۷ مترو تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد و پیگیر هستیم تا راه‌اندازی شود.

اقدامات در خط ۶ مترو در نیمه اول سال آینده/ ساخت ۹.۵  کیلومتر میانی حدفاصل میدان امام حسین(ع) تا تربیت مدرس و راه اندازی ۴ ایستگاه

اقداماتی هم در خط ۶ مترو صورت گرفته است، اما کار در شش ماهه اول سال آینده به اتمام می‌رسد. ۹.۵ کیلومتر میانی خط حدفاصل میدان امام حسین(ع) تا تربیت مدرس را در برنامه داریم که چهار ایستگاه راه‌اندازی شود و در صورتی که این ایستگاه‌ها راه‌اندازی شود، اتصال خوبی برقرار می‌شود و اتفاق خوبی در خط ۶ رخ می‌دهد. البته پایانه اکباتان در خط ۴ را هم در حال ساخت آن هستیم، با تأمین منابع، راه‌اندازی صورت می‌گیرد.

چه میزان اعتبار برای مترو در بودجه سال آینده شهرداری تهران دیده شده است؟

بودجه ۳۷۰۰ میلیارد تومان شهرداری تهران برای مترو

برای مترو ظاهرا ۳۷۰۰ میلیارد تومان در بودجه پیشنهاد شده است، البته نیاز ما بیشتر از این است. پیشنهاد ما ۱۱ هزار میلیارد تومان بود اما با توجه به محدودیت‌ها ۳۷۰۰ میلیارد تخصیص دادند. 

پس چطور قرار است که هزینه‌ها تأمین شود؟

ورود سرمایه‌گذار و استفاده از  ظرفیت بخش خصوصی برای توسعه مترو

شهردار تهران نظر دارند که از بحث سرمایه‌گذاری و ظرفیت بخش خصوصی در زمینه مترو استفاده شود. در بودجه ۱۴۰۰ هم ما ۶ هزار میلیارد تومان برایمان بودجه درنظر گرفته شد که آن را کم کردند. با وجود بخش خصوصی می‌توانیم اقدامات خوبی انجام دهیم.

در دوره قبل مدیریت شهری اعلام شد که ۶۳۰ واگن برای متروی تهران خریداری شده، مسوولان وعده‌های متعددی دادند و درنهایت هم قرارداد بسته نشد و ساخت واگن‌ها آغاز نشد. دولت هم در بودجه ۱۴۰۰ رقمی را برای پیش‌پرداخت درنظر نگرفت. شنیده شده که قول‌های مساعدی از سوی دولت جدید برای پیش پرداخت ۶۳۰ واگن تهران داده شده است، در این زمینه توضیح دهید.

۱۵ درصد قرارداد ۶۳۰ واگن حدود ۳۸۰۰ میلیارد تومان است/تا پیش پرداخت ندهند ال سی باز نمی شود/در صورت اجرایی شدن کار ۲ سال بعد اولین سری قطارها وارد خطوط می شود

دولت وعده داده که ۱۵ درصد پیش‌پرداخت ۶۳۰ واگن را بدهد تا قرارداد عملیاتی شود. تا زمانی که ۱۵ درصد پرداخت نشود ال‌سی‌ها باز نمی‌شود و کار ساخت آغاز نخواهد شد. ۱۵ درصد قرارداد ۶۳۰ واگن حدود ۳۸۰۰ میلیارد تومان است. در صورتی که پیش‌پرداخت داده شود ال‌سی باز می‌شود و دو سال بعد اولین سری قطارها وارد خطوط می‌شوند. الباقی پول واگن‌ها هم از طریق ال‌سی تأمین می‌شود.

هنوز بخشی از پول اوراق مشارکت سال ۹۸ به حساب شهرداری تهران واریز نشده است، مشکل کجاست؟ آیا هنوز وثیقه‌ها آماده نشده است؟

 ۲۱۹ میلیارد تومان از پول اوراق مشارکت سال ۹۸ هنوز آزاد نشده است/در صورت تعیین تکلیف بدهی پول آزاد می شود

حدود ۲۱۹ میلیارد تومان از پول اوراق مشارکت سال ۹۸ هنوز آزاد نشده است. بحث‌هایی در این زمینه مطرح است و گیر در بدهی‌هایی است که شهرداری دارد و باید تعیین تکلیف شود. در صورتی که تعیین تکلیف صورت گیرد، این پول آزاد می‌شود.

حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان از اوراق مشارکت سال ۹۹ آزاد شد/در بانک شهر بحث وثیقه نداشتیم/هنوز بانک عامل اوراق مشارکت سال ۱۴۰۰ مشخص نشده است

همین‌جا بگذارید در خصوص اوراق مشارکت سال ۹۹ بگویم که این اوراق هم به تدریج در حال آزاد شدن است. ۱۸۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت سال ۹۹ بود که بانک عامل آن بانک شهر بوده است. حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان آن آزاد شده است. البته پیگیر هستند که الباقی هم آزاد شود. ما در بانک شهر بحث وثیقه را نداشتیم، اما هنوز برای اوراق مشارکت سال ۱۴۰۰ بانک عامل پیدا نشده است و معاونت مالی شهرداری تهران پیگیر موضوع است.

آیا قرار است که شهرداری تهران در خصوص ساخت متروی پردیس هم ورود کند؟

ما برنامه‌ای نداریم. پردیس از شهرهای اقماری است، خودشان کارفرما دارند و کار را انجام می‌دهند.

آیا شهرداری قصد دارد خطوط جدیدی در سال ۱۴۰۱ بسازد؟

فعالیت آرام خط ۱۰ مترو/باید منابع تامین شود و هنوز تامین نشده/متأسفانه تا زمانی که منابع به نتیجه نرسد نمی‌توانیم کاری انجام دهیم

در حال حاضر خط ۱۰ مترو را آرام آرام آغاز کرده‌ایم. باید منابع غیرنقد تأمین شود که هنوز این امر رخ نداده است. پیمانکار فعالیت را آغاز کرده ولی منابع نیست. متأسفانه تا زمانی که منابع به نتیجه نرسد نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

ساخت قطار ملی به کجا رسید؟ قرار بود انبوه‌سازی در این زمینه صورت گیرد. آیا در برنامه سال آینده در این زمینه اقداماتی صورت می‌گیرد؟

امیدواریم تست های قطار ملی تا پایان سال انجام شود/ قرارداد ساخت ۱۱۳ دستگاه واگن بسته شده است، ولی هنوز منابع تأمین نشده/۷۰ میلیارد تومان پول برای این کار داده ایم اما رقم کم است

قطار ملی بحث‌های خود را دارد. امیدواریم تا پایان سال تست‌ها انجام شود. البته چون برای بار اول است ممکن است مشکلاتی ایجاد شود، اما به دنبال این هستیم که کار خوبی ارائه شود. 

در خصوص انبوه‌سازی گفتیم. قرارداد ساخت ۱۱۳ دستگاه واگن بسته شده است، ولی هنوز منابع تأمین نشده. باید پول را بدهیم تا کار آغاز شود. در حال حاضر ۷۰ میلیارد تومان پرداخت کرده‌ایم که رقم بسیار کم و ناکافی است.

آخرین وضعیت اعتبار مترو تهران در بودجه دولت به کجا رسید؟ قرار بود رایزنی‌هایی برای افزایش بودجه صورت گیرد کار به کجا رسید؟

قرار است با رایزنی‌ها دوباره سهم ۵۰ درصدی دولت در اوراق مشارکت لحاظ شود 

رقم بودجه را هر سال کم می‌کردند و خیلی تفاوتی با قبل نداشت. در خصوص اوراق مشارکت و سهم ۵۰ درصدی دولت مواردی مطرح شد که در بودجه سال ۱۴۰۱ حذف شده بود و قرار است با رایزنی‌ها دوباره سهم ۵۰ درصدی دولت در اوراق مشارکت لحاظ شود تا ما بتوانیم از این ظرفیت برای  توسعه مترو استفاده کنیم. اما در خصوص سایر موارد باید بگویم که امکان‌سنجی‌های لازم صورت گرفته و براساس اولویت‌بندی و طراحی پیش می‌رویم. اگر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به نتیجه برسد کار به پیمانکار واگذار می‌شود.

آلودگی هوا و ترافیک دو معضل اساسی کلان‌شهر تهران است و مهمترین راهکار رفع این مشکل، توسعه حمل و نقل عمومی است. آلودگی هوا سالانه جان تعداد زیادی از شهروندان را می‌گیرد و باید برای رفع این موضوع اقداماتی صورت گیرد. چه برنامه ای برای کاهش مشکلات در این زمینه دارید؟

کاهش میزان تردد خودروها/باید در حمل و نقل عمومی رسیدن به مقصد را برای شهروندان راحت‌تر و منطقی‌تر کنیم/ کسری قابل توجه واگن داریم/ بخش عمده‌ای از اتوبوس ها از رده خارج شده است 

یکی از مهمترین منابع آلودگی هوا خودروها هستند. میلیون‌ها خودرو روزانه در تهران در حال حرکت هستند و تعداد زیادی موتورسیکلت هم که آلایندگی زیادی دارنددر شهر تردد می‌کنند. باید تعداد خودروها کم شودو از آن سو باید امکانات لازم برای توسعه حمل و نقل عمومی فراهم شود و رسیدن به مقصد را برای شهروندان راحت‌تر و منطقی‌تر کنیم.

وقتی به تعداد کافی خطوط نداریم و کسری قابل توجه واگن داریم، شهروندان ترجیح می‌دهند که از خودروی شخصی استفاده کنند. با توجه به شرایط کرونایی هم وضعیت خوبی در اتوبوسرانی نداریم. قبلاً تعداد زیادی اتوبوس در حال فعالیت بود، اما در حال حاضر بخش عمده‌ای از آنها از رده خارج شده است و ۲۵۰۰ اتوبوس در حال سرویس‌دهی است. باید برنامه‌ریزی‌های لازم برای تأمین واگن صورت گیرد و اگر بتوانیم سیستم حمل و نقل عمومی را غنی کنیم، قطعا مردم کمتر از خودروی شخصی استفاده می‌کنند. 

چه میزان کسری واگن داریم؟

کسری ۱۵۰۰ واگن مترو/در صورت تامین کسری واگن  ظرفیت جابجایی تا ۵ میلیون نفر می رسد/در یک دوره چهار ساله می‌توان با تکمیل خطوط ۶ و ۷، تأمین واگن و اتوبوس قدری وضع هوای تهران را خوب کرد

شبکه مترو باید تکمیل و واگن‌ها تأمین شود. ما باید پایانه‌ها را هم برای خطوط بسازیم چرا که نقش مهمی دارند. در حال حاضر ۱۵۰۰ واگن کسری داریم. اگر بتوانیم این کسری را تأمین کنیم، ظرفیت جابجایی تا ۵ میلیون نفر می رسد که تأثیرگذاری خوبی در شهر دارد. در بحث اتوبوس‌ها هم باید اتوبوس‌های فرسوده از رده خارج شوند و همچنین اورهال صورت گیرد تا بتوانیم چابک‌سازی داشته باشیم. اگر اقدامات صورت گیرد،‌در یک دوره چهار ساله می‌توان با تکمیل خطوط ۶ و ۷، تأمین واگن و اتوبوس قدری وضع هوای تهران را خوب کرد. البته نمی‌توانیم صددرصد مشکل آلودگی را برطرف کنیم، اما اقدامات خوبی صورت می‌گیرد.

توسعه شرقی خط ۴ مترو به کجا رسید در این زمینه توضیح دهید؟

 پیمانکار تجهیز کارگاه کرده و قرار است که ساخت از تقاطع شهید سلیمانی تا باقری انجام شود

تکمیل خط ۷ در دستورکار است. توسعه شرقی خط ۴ را آغاز کرده‌ایم. پیمانکار تجهیز کارگاه کرده و قرار است که ساخت از تقاطع شهید سلیمانی تا باقری به طول چهار کیلومتر انجام شود. البته این مرحله اول است و امیدواریم با تأمین منابع نقد و سرمایه‌گذار،‌ الباقی خط را هم تکمیل کنیم. طول کل خط ۱۱.۵ کیلومتر است و می‌تواند نقش مؤثری در مناطق ۱۳، ۸ و ۴ داشته باشد و مردم این مناطق هم از سیستم حمل و نقل عمومی بهره‌مند شوند. البته ساخت پایانه دولت‌اباد در خط ۶ هم آغاز شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس