کد خبر 1330241
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۲
روحانی پوتین

با نگاهی گذرا به رسانه‌های اصلاح‌طلب، تفاوت عجیب رویکرد آنها در مواجهه با رابطه ایران-روسیه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم و رویکرد آنها در مواجهه با رابطه دوکشور در دولت فعلی را موردبررسی قرار می‌دهیم.

به گزارش مشرق، در یک ماه گذشته همزمان با تداوم دور هشتم مذاکرات هسته‌ای وین، دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجه و دیپلماسی منطقه‌ای روزهای پرکاری را تجربه کرد، در این یک‌ماه وزرا و اعضای کابینه در سفرهای متعدد بین‌المللی و دیدار با سران کشورهای مختلف سعی در تحکیم جایگاه ایران در فضای بین‌الملل و انعقاد قراردادهای راهبردی و مهم با سران سایر کشورها داشتند، مهم‌ترین این سفرهای دیپلماتیک که در رسانه‌ها نیز بیش از سایر موارد بدان پرداخته شده است، مربوط می‌شود به سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان به پکن با هدف اجرایی شدن قرارداد ۲۵ساله میان ایران و چین و همچنین سفر هفته گذشته رئیسی به مسکو و دیدار با پوتین رئیس‌جمهور روسیه.

بیشتر بخوانید:

ورشکستگان غرب‌گرا منتقد سیاست نگاه به شرق

همزمانی سفرهای صورت گرفته با مذاکرات وین علاوه‌بر تحکیم جایگاه ایران در فضای بین‌الملل این پیام را نیز به سایر طرف‌های غربی حاضر در میز مذاکرات هسته‌ای مخابره می‌کند که ایران دیگر برای حل مشکلاتش معطل نتیجه مذاکرات نخواهد ماند. اما در این میان با وجود تاکید بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران مسائل بین‌الملل در اهمیت این سفرها بر منافع ملی و معیشت مردم، شاهد رویکرد رسانه‌ای متناقض و سیاست‌زده برخی چهره‌ها و رسانه‌های اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا در مواجهه‌شان با سفرهای اعضای دولت سیزدهم به چین و روسیه هستیم. در چند روز گذشته بسیاری از چهره‌های رادیکال این جناح سیاسی با اتخاذ یک رویکرد سلبی، اصل سفرهای صورت گرفته به چین و روسیه را در تناقض با شعار «نه غربی و نه شرقی» جمهوری اسلامی دانسته و دولت را به شرق‌گرایی مفرط و نادیده گرفتن منافع ملی متهم کردند.

درست دربرابر این دسته، اقلیتی از چهره‌های واقع‌گرای اصلاح‌طلب نیز تلقی متفاوت‌تری از سفرهای رئیسی به روسیه و امیرعبداللهیان به چین داشتند. به‌عنوان مثال، عطاءالله مهاجرانی، وزیر ارشاد دولت خاتمی در توئیتر، با نقد مخالفت‌های صورت‌گرفته توسط جریان اپوزیسیون، مخالفت‌های آنها با سفر اعضای دولت سیزدهم به چین و روسیه را نشانی از ناامیدی آنها از فروپاشی جمهوری اسلامی دربرابر تحریم‌ها و فشارهای آمریکا قلمداد کرد و معاهدات طولانی‌مدت با چین و روسیه را با رعایت مصالح کشور و ملت ضروری و مهم دانست. همچنین در موردی دیگر عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در توئیتی برخی از پرداخت‌های حاشیه‌ای از سفر رئیسی به کرملین را مورد نقد قرار داد و نوشت این پرداخت‌های حاشیه‌ای نباید موجب فراموش شدن متن سفر شود.

با نگاهی گذرا به رسانه‌های اصلاح‌طلب، تفاوت عجیب رویکرد آنها در مواجهه با رابطه ایران-روسیه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم و رویکرد آنها در مواجهه با رابطه دوکشور در دولت فعلی را موردبررسی قرار می‌دهیم.
 

روسیه و چین زمان روحانی خوب بودند الان نه!

روسیه و چین زمان روحانی خوب بودند الان نه!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ایران IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    0 0
    آقا از روسیه بیاید بیرون. دفاع بسه. الان فساد شرکت کروز که حسن روحانی و فریدون نقش داشتن. رو بولد کنید همه چی تغییر کنه. برید برا حمله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس