دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده تحمیل هزینه اضافه بر مصرف‌کننده است

یک کارشناس مالیاتی گفت: باوجود دریافت مالیات عملکرد مالیات بر ارزش‌افزوده تحمیل هزینه اضافه بر مصرف‌کننده است درصورتی‌که مالیات نباید ماهیت هزینه‌ای داشته باشد و موجب افزایش قیمت‌ها بشود.

به گزارش مشرق، سعیدرضا تفکریان، در خصوص اصلاحات جدید در قانون مالیات بر ارزش‌افزوده، گفت: بزرگ‌ترین مزیت اصلاحات جدید قانون مالیات بر ارزش‌افزوده این است که رسیدگی به شکایات مالیاتی که پیش‌ازاین توسط سازمان امور مالیاتی انجام می‌شد به‌صورت تقریباً مستقل توسط هیئت رسیدگی انتظامی انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

جزئیات مالیات بر خودروهای لوکس

به عقیدهٔ وی دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده به‌عنوان مالیات بر مصرف عملاً هزینه اضافه برای مصرف‌کننده است که بر اساس آن ۹ درصد بر قیمت کالا برای مصرف‌کننده افزوده می‌شود.

این کارشناس امور مالیاتی یکی از مشکلات مالیات بر ارزش‌افزوده را تغییرات انجام‌شده در این قانون دانست و افزود: افزایش مالیات ارزش‌افزوده بر قیمت طلا و مواد خوراکی موجب می‌شود که هزینه‌های مردم و مصرف‌کننده‌ها در این وضعیت سخت اقتصادی بیشتر شود.

تفکریان در خصوص لزوم دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده بابیان اینکه اگر این مالیات به‌صورت مستقیم بر قیمت کالا اعمال می‌شد و تأثیری بر مصرف نداشت خوب بود، افزود: اما تهاتر این مالیات بین خریدار و فروشنده و دریافت آن از کل قیمت کالا مشکل‌ساز است و اگر مانند اکثر کشورها مالیات بر ارزش‌افزوده فقط از ارزش‌افزوده شده به قیمت کالا  گرفته می‌شد برای مصرف‌کننده مناسب‌تر بود.

این فعال حوزه مالیات در پایان تأکید کرد: به نظر می‌رسد باوجود دریافت مالیات عملکردی از مؤدیان مالیات بر ارزش‌افزوده تحمیل هزینه اضافه بر مصرف‌کننده است درصورتی‌که مالیات نباید ماهیت هزینه‌ای داشته باشد و موجب افزایش قیمت‌ها بشود.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    2 0
    از تولید کننده مالیات میگیرید و همون پولها رو مثل شاباش میریزید رو سر کارمنداتون که هیچ نقشی تو تولید ندارن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس