دوگانه دیپلماسی و فشار آمریکا و اعزام ناوگروه ضربتی به دریای مدیترانه

میان تنش ها میان آمریکا، روسیه و اوکراین و ادعای واشنگتن مبنی بر در پیش گرفتن دیپلماسی، ارتش آمریکا ناوگروه ضربتی«یو اس اس هری اس ترومن» را برای شرکت در رزمایش دریایی ناتو به دریای مدیترانه اعزام کرد.

به گزارش مشرق به نقل از تارنمای خبری هیل، رزمایش دریایی "نپتیون استرایک ۲۲" که قرار است روز دوشنبه آغاز شود تا چهارم فوریه ادامه خواهد داشت.

جان کربی سخنگو وزارت دفاع آمریکا گفت: این رزمایش توانایی ناتو در ادغام قابلیت های پیشرفته حمله دریایی از یک ناو گروه  جهت حمایت از بازدارندگی و توانایی های دفاعی این اتحاد را نشان خواهد داد.

وی افزود که این ناو گروه ضربتی، همراه با چندین متحد دیگر ناتو، در رزمایش های هماهنگ دریایی، آموزش جنگ ضد زیردریایی و آموزش حملات دوربرد شرکت خواهند کرد.

سخنگوی پنتاگون همچنین مدعی شد این رزمایش از سال ۲۰۲۰ برنامه ریزی شده است و پاسخی به افزایش حضور نظامی روسیه در نزدیکی مرزهای با اوکراین نیست.

با وجود این اظهارات، رزمایش مزبور در تارنمای رسمی ناتو، در فهرست رزمایش های برنامه ریزی شده برای سال جاری قرار ندارد.

همزمان خبرگزاری تاس اعلام کرد که محموله نخست کمک های تسلیحاتی آمریکا به اوکراین شامل تن انواع تسلیحات و مهمات وارد کی یف شد.

سفارت آمریکا در اوکراین نیز در توییتی نوشت: ارسال محموله کمک تسلیحاتی آمریکا به اوکراین نشانه عزم واشنگتن برای کمک به تقویت توانمندی دفاعی اوکراین است.  

سال گذشته، آمریکا به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار سلاح و تجهیزات نظامی به اوکراین ارسال کرد که از زمان آغاز کمک های نظامی این کشور به اوکراین در سال ۲۰۱۴ بالاترین رقم دریک سال بوده است.

انگلیس نیز اعلام کرد سلاح های دفاعی و سبک را برای اوکراین ارسال خواهد کرد و تعداد اندکی نیرو نیز برای  ارائه آموزش های لازم به این کشور اعزام می کند.

انگلیس در ماه نوامبر، همچنین قراردادی با دولت کی یف برای تولید هشت ناو جنگی جدید، از جمله ناوهای شکار مین برای نیروی دریایی اوکراین امضا کرد.

 تارنمای پولیتیکو نوشت: آمریکا به متحدانش در کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در منطقه بالتیک متشکل از استونی، لیتوانی و لتونی اجازه داده سلاح های مرگبار ساخت آمریکا را به اوکراین ارسال کنند.

استونی، لتونی و لیتوانی هم روز جمعه (اول بهمن) در بیانیه ای مشترک اعلام کردند، آماده اند در صورت موافقت آمریکا موشک‌های ضدتانک و ضدهوایی ساخت این کشور را برای اوکراین ارسال کنند.

سه کشور همچنین عنوان کردند پس از اخذ مجوز واشنگتن، موشک های جاولین (موشک هدایت شونده ضدتانک و ضد نفربر قابل حمل و شلیک توسط نفر پیاده) و استینگر (موشک زمین‌به‌هوای آمریکایی قابل حمل توسط نفر با سیستم هدایتی گرمایاب) را ارسال خواهند کرد.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه  در واکنش به این اقدامات اعلام کرد که روسیه نگران اعمال تحریک آمیز در شرق اوکراین با حمایت کشورهای غربی است.

وی گفت: متاسفانه اخباری که اخیرا از رسانه ها و سازمان های رسمی به دست می آید، نشان می دهد که نگرانی ما در این باره درست است. چند روز است که انگلیس با هواپیماهای ترابری نظامی تسلیحات به اوکراین ارسال می کند.

به گفته این مقام روسی، بر اساس اطلاعات موجود، قرار است جنگ افزارهای ویژه ضدتانک به اوکراین تحویل شود که در جنگ های شهری بکار گرفته می شود و مربیان نظامی غربی این گونه نبردها را به نظامیان اوکراینی در میدان نظامی یاروسلافسک در استان لووف در غرب این کشور آموزش می دهند.

روابط آمریکا و غرب با روسیه از سال ۲۰۱۴ به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به آن کشور متشنج شد.

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند.

روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی یف مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کنند.

غرب به بهانه دخالت روسیه در اوضاع داخلی اوکراین روسیه را بارها تحریم کرده است. مسکو این ادعای غرب را رد می کند. در ماه های اخیر نیز به دلیل ادعای غرب درباره صف آرایی نظامی روسیه در مرزهای اوکراین روابط ناتو و روسیه دچار تنش شده است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس