کد خبر 1329818
تاریخ انتشار: ۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۷
تاکید مقام اماراتی بر پاسخ به حمله یمن

پس از عملیات اخیر ارتش یمن علیه ابوظبی، مشاور دیپلماتیک رئیس امارات که اخیرا به صورت ضمنی به دفاع از کشتار مردم یمن پرداخته بود، در اظهاراتی جدید گفت که امارات قانونا حق پاسخ دارد.

به گزارش مشرق، «انور قرقاش» مشاور دیپلماتیک رئیس امارات با «تیم لندرکینگ» فرستاده آمریکا در امور یمن دیدار و گفت‌وگو کرد.

بنابر گزارش امروز (شنبه) خبرگزاری رسمی امارات (وام)، دو طرف در این دیدار به به عملیات اخیر ارتش و کمیته‌های مردمی یمن علیه ابوظبی پرداخته‌اند.

قرقاش بدون اشاره به جنایت‌ اخیر ائتلاف سعودی در یمن، از جامعه بین‌الملل خواست که در برابر آنچه اقدامات خصمانه و تروریستی خوانده شده،   موضعی قاطع اتخاذ کند.

او با «تجاوز آشکار» خواندن عملیات اخیر ارتش یمن علیه ابوظبی، گفت: «کشور امارات در دفاع از حاکمیت و امنیت ملی خود کوتاهی نخواهد کرد و این کشور قانونا و اخلاقا حق پاسخگویی و جلوگیری از تجاوز به خاکش را دارد».

این اظهارات در حالی بیان شده است که مشاور دیپلماتیک رئیس امارات پنجشنبه‌شب نیز در گفت‌وگوی تلفنی با فرستاده سازمان ملل در امور یمن سخنان مشابهی را بر زبان آورده بود.

قرقاش گفته بود:‌ «امارات حق قانونی و اخلاقی دارد که از خاک، حاکمیت و مردم خود دفاع کند و این حق را در دفاع از خود و جلوگیری از اقدامات تروریستی حوثیان انجام خواهد داد».

این در حالی است که رسانه‌های یمنی از چند روز پیش خبر می‌دهند که جنگنده‌های اماراتی در کنار جنگنده‌های سعودی در بمباران خاک یمن مشارکت دارند.

گزارش حمله امارات به خاک یمن پس از آن منتشر شد که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در پاسخ به اقدامات تنش‌زای امارات در جنوب یمن به نقاطی را در خاک امارات هدف حمله قرار داد.

روز دوشنبه هفته گذشته و پس از هشدارهای مکرر صنعاء به ابوظبی درباره مداخله در امور داخلی یمن و تلاش برای تنش‌زایی در این کشور، رسانه‌های اماراتی خبر دادند که نقاطی در این کشور هدف حمله پهپادی قرار گرفته است.

  «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن پیش از انجام این حمله در گفت‌وگو با شبکه «العربی» خبر داده بود: «معامله‌ای میان عربستان سعودی و امارات وجود دارد که به موجب آن، عربستان سعودی تمام استان‌های جنوبی یمن از جمله شبوه را به امارات تحویل می‌دهد و به ازای آن، امارات تمام ظرفیت‌های نظامی خود را همچون گذشته [در یمن] به کار خواهد گرفت».

البخیتی هشدار داده بود: «ما از اینجا به امارات توصیه می‌کنیم که به اقدامات تنش‌زای خود ادامه ندهد چراکه اگر این تنش ادامه پیدا کند، یمن مجبور به حمله به عمق خاک این کشور خواهد شد. ما در وضعیت جنگی قرار داریم».

پس از این هشدار، منابع رسانه‌ای، روز گذشته (دوشنبه، ۱۷ ژانویه) از انفجار در سه تانکر حامل نفت در منطقه «المصفح» در امارات و آتش‌سوزی پس از آن خبر دادند. المصفح منطقه‌ای صنعتی واقع در جنوب غربی ابوظبی، در امارات است.

ساعاتی بعد، سخنگوی نیروهای مسلح یمن رسما اعلام کرد که نیروهای یمنی، فرودگاه‌های دبی و ابوظبی را هدف حمله موشکی و پهپادی قرار داده‌اند.

پس عملیات ارتش یمن علیه امارات، ائتلاف سعودی حملات خود را علیه تأسیسات غیرنظامی در خاک یمن تشدید کرده است.

در همین ارتباط، رسانه‌های یمنی شامگاه پنجشنبه و بامداد جمعه از حمله شدید جنگنده‌های ائتلاف سعودی به بندر الحدیده (غرب) و زندانی در استان صعده (شمال غرب) خبر دادند.

طبق گزارش رسانه‌های یمنی، در پی حمله روز گذشته جنگنده‌های ائتلاف به زندانی در استان صعده، دست‌کم ۱۴۰ نفر کشته و مجروح شده‌اند.

وزیر بهداشت یمن، امروز، اعلام کرد در حمله روز جمعه ائتلاف سعودی به زندان صعده، تاکنون ۸۲ نفر کشته و ۲۶۶ نفر دیگر زخمی شده‌اند که حال برخی از آن‌ها وخیم است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس