بلینکن: پوتین درصدد احیای اتحاد جماهیر شوروی است

وزیر خارجه آمریکا با بیان این که در گفت‌وگوهای ژنو با همتای روسش در خصوص ایران هم گفت‌وگو کرده، افزود هنوز پنجره‌ای برای بازگشت به برجام وجود دارد.

به گزارش مشرق، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا بعد از گفت‌وگوی امروز (جمعه) خود با همتای روسش در ژنو درباره مسائل امنیتی و تنش‌ها بر سر اوکراین، در جمع خبرنگاران گفت که با «سرگئی لاوروف» در خصوص ایران هم گفت‌وگو کرده و توافق هسته‌ای ایران را نمونه‌ای از نحوه همکاری مسکو و واشنگتن در زمینه مسائل امنیتی خوانده است.

به گزارش رویترز، بلینکن به خبرنگاران در ژنو گفت که هنوز پنجره‌ای برای بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ وجود دارد.

وزیر خارجه آمریکا در این خصوص گفت: وزیر امور خارجه (روسیه) و من این فرصت را داشتیم که درباره ایران صحبت کنیم، نمونه‌ای از این که چگونه آمریکا و روسیه می‌توانند با یکدیگر در مورد مسائل امنیتی مورد نگرانی مشترک همکاری کنند.

وی در ادامه با بیان این که «گفت‌وگوها با ایران درباره بازگشت متقابل به پایبندی به برجام به لحظه تعیین‌کننده‌ای رسیده»، مدعی شد: اگر در چند هفته آینده توافقی حاصل نشود، پیشرفت‌های هسته‌ای ادامه‌دار ایران بازگشت به برجام را غیرممکن می‌کند.

پیش‌تر، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین ضمن بیان این که امروز (جمعه) طرف‌های غربی مذاکرات در نشستی با حضور اعضای برجام و آمریکا بدون حضور ایران، بر لزوم نهایی کردن این گفت‌وگوها در اسرع وقت تأکید کردند، افزود مسکو احساس فوریت دارد اما مخالف ضرب‌الاجل‌های ساختگی است.

هشتمین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند هفته پیش آغاز شده است. مقام‌های آمریکایی و اروپایی با اذعان به این که پیشرفت‌هایی در مذاکرات صورت گرفته، مدعی هستند اندازه این پیشرفت‌ها به اندازه‌ای نیست که بتوان امیدوار بود توافق در دسترس است.

دیپلمات‌های غربی همچنین همواره روی عنصر زمان مانور داده و تلاش کرده‌اند با ارائه چارچوب‌های زمانی تیم مذاکره‌کننده ایران را تحت فشار قرار دهند. تحلیلگران می‌گویند هدف طرف‌های غربی از توسل به این تاکتیک، تحت فشار قرار دادن تیم مذاکره‌کننده ایران و وادار کردن آن‌ها به عقب‌نشینی از خواسته‌های خود برای اخذ تضمین و راستی‌آزمایی از طرف غربی است.

با این حال، نمایندگان ایران در مذاکرات وین تصریح کرده‌اند برای تهران نتیجه مهم‌تر از زمان است. تهران در تلاش است برجام را که از نخستین روزهای اجرایی شدن بر اثر برخی سیاست‌های آمریکا و کشورهای غربی به توافقی تهی از منافع اقتصادی برای طرف ایرانی تبدیل شد به سمت توافقی دوجانبه و متوازن پیش ببرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • DE ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    0 0
    اگر قصد ندارید دوباره مردم ایران را فریب دهید، یک فرآیند تأیید منطقی را بپذیرید. تضمین بدهید تا ایرانیان بدانند که دیگر این قرارداد را نقض نخواهید کرد. ایران تهدید یا ضرب الاجل در مذاکرات را نمی‌پذیرد.
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    1 0
    بارها تجربه کرده‌ایم که آمریکا شیطان بزرگ است و وعده‌هایش جز دروغ و فریب‌کاری نیست. اخیراً هم دیدیم که آمریکایی‌های عهد شکن، در برجام بسیار وقیحانه عمل کردند. کشورهای اروپایی همراه با آمریکا هم، از لحاظ عهدشکنی و بداخلاقی کمتر از آمریکا نیستند؛ اما در مقام زبان‌بازی و حرف‌زدن همیشه طلب کارند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. البته از آنجا که عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد؛ می دانیم که وجود تحریم‌ها گرچه ظاهراً مشکلاتی جزئی را برای ما ایجاد می‌نماید، اما سبب می‌شود که ما به اقتصاد مقاومتی اهمیت بیشتری بدهیم و در نتیجه با قوی شدن در حوزه‌ی اقتصاد بتوانیم تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر سازیم؛ در حالی که اگر تحریم‌ها به فرض محال برداشته هم بشود، باز هم بالاخره باعث رخوت و شرطی شدن اقتصاد نفتی کشور شده و ما را به دشمنان وابسته نگه می‌دارد. لذا اطمینان داریم که سازش و وابستگی هیچگاه مشکلات ما را به‌طور اساسی حل نخواهد کرد؛ و با این وصف هیچ علاقه و عجله‌ای هم برای یک توافق جدید، حتی اگر مثلاً خوب هم باشد، نداریم. اما چنانچه بنا باشد توافقی حاصل شود، باید نه یک توافق خوب، بلکه یک توافق عالی و در حد شأن ملت مقاوم، صبور و سلطه‌ناپذیر ایران باشد. در این توافق باید بر اساس سیاست قطعی، تمام تحریم‌ها لغو شود؛ زیرا معتقدیم تمام تحریم‌ها به هر بهانه و با هر برچسبی که وضع شده است ناعادلانه، ظالمانه، مؤثر و غیرقانونی است. نمی‌توان تحریم‌ها را تقسیم بندی به حوزه‌های مختلفی مثل هسته‌ای و غیر هسته‌ای نمود؛ یا آن‌ها را به تحریم‌های قبل و بعد از خروج آمریکا از برجام تقسیم نمود. سیاست قطعی اعلام شده از طرف رهبر معظم انقلاب در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت‌های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، باید کلمه‌به‌کلمه و موبه‌مو به‌طور شجاعانه اجرا گردد.
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    0 0
    جناب انتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا.جنابعالی چون یهودی هستی و مسیحی نیستی به جای انکه به فکر منافع امریکا در برجام باشی بیشتر به فکر منافع اسرائیل هستی.به نگرانی های ودرخواستهای منطقی وتجربی ایران هم در خروج دوباره امریکا از برجام و پاره کردن برجام توجهی نداری .این که نشد تعامل ومذاکره .با این روشی که جنابعالی در پیش گرفتی شکست مذاکرات قطعیست وشما به هدف مشترکت با اسرائیل می رسی. یعنی شکست برجام وخوشحالی اسرائیل.که شکست برجام صد درصد به ضرر امریکاست.امریکا باید تضمین قابل اتکا بدهد که دوباره زیر برجام نزند واگر زد ایران بتواند غرامت بگیرد. جناب انتونی اقای بایدن با وجود شما موفق نخواهد بود چون شما وزیر خارجه اسرائیل هستی نه امریکا.اقای انتونی ارائه تضمین از سوی امریکا وکنگره در درجه اول به نفع حزب دمکرات امریکاست بعد به نفع ایران جنابعالی باید بری از کنگره تضمین بگیری که دوباره فرد دیگری مثل ترامپ زیر برجام نزنه و حاصل زحمت شما رو به باد نده. مگه شما نمیگید ترامپ اشتباه بزرگی مرتکب شد واز برجام خارج شد وبه امریکا خسارت زد ؟پس چرا کاری نمی کنید که نتواند دولت بعدی امریکا برجام رو بکشه ولگد مال کنه وزیر برجام بزنه؟ .اگر ایران هم ضمانت از شما نخاد برای برجام عاقلانه ان است که خود شما واقای بایدن باید در امریکا برای برجام ضمانت بگیرید وکنگره وسنا را محبور به دادن ضمانت کنید تا برجام پایدار بمونه .دشمن برجام در دل دولت امریکاست که این دشمن برجام همان حزب جمهوری خواه امریکا که نوکر اسرائیل است وامریکا را فدای اسرائیل ضد مسیح ومسیحیان کرده . شما وظیفته از برجام با تامین تضمین از کنگره حفاظت کنی .جنابعالی چه اقدامی انجام دادی که برجام صیانت بشه ورئیس جمهور بعدی برجام رو دوباره پاره نکه توامریکا؟جواب هیچ کار است ،شما فقط دنبال شکست برجامی تا اسرائیل خوشنود بشه وامریکا منزوی بشه.اقای انتونی شما استخوان درگلوی اقای بایدن هستی.وعامل اصلی بن بست برجام شمای اسرائیلی یهودی هستی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس