حجت‌الاسلام ابوترابی فرد:‌ اصلاح جامعه وابسته به اصلاح مسئولان است/ باید رابطه خود با کشورهای آسیایی را مستحکم کنیم

امام جمعه موقت تهران: اگر حکمرانان، مدیران و مسئولان در نظام سیاسی به خویشتن نپردازند و به بیان رهبر انقلاب خودسازی را سرلوحه حرکت خویش قرار ندهند، نمی‌توانند در اصلاح جامعه خویشتن گام موفقی بردارند.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران طی سخنانی اظهار داشت: نامه امیر المومنین به مالک اشتر تبیین کننده نظام عقلنی دینی و انقلابی برای حکمرانی شایسته به منظور ساخت جامعه در تراز قرآن کریم است.

وی افزود: در منطقه عقلانی، علمی و وحیانی نهج البلاغه نظام سیاسی برای دستیابی به دو آرمان مهم، یعنی فراهم آوردن زمینه رشدو تعالی و پاسخ به همه نیازهای و عمران و آبادانی جامعه و کشور شکل می‌گیرد.

ابوترابی ادامه داد:‌این همان تمدن اسلامی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی نوید بخش آن هستند. برای دستیابی به این دو آرمان به دو ابزار نیاز است که امیر المومنین به آن اشاره کره‌اند. اول آنکه نظام سیاسی از درآمد پایدار و اقتصاد محکم برخوردار بوده  و همچنین قدرت دفاعی امنیت آفرین داشته باشد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه یکی از پیچیده ترین مفاهم سیاسی دولت است عنوان کرد: ویژگی‌های حکمرانان در اندیشه امام علی و همچنین رابطه مردم و حکمرانان با یکدیگر و علاوه بر آن رابطه نهادهای سیاسی و اقتصادی و اجتماعی بسیار مهم است. در این سند تمامی زوایای حکمرانی اسلامی ذکر شده است که اگر مسئولان به آن توجه کنند به یک دگرگونی چشمگیر روبرو خواهیم بود.

وی اظهار داشت: در این سند( نامه به نالک اشتر) مهمترین مسئله و رکن مورد توجه جایگاه فرهنگ معنویت و ارزشهای اخلاقی در نظام سیاسی تراز قرآن کریم است. از نگاه امام علی(ع) رابطه معنا دار بین اخلاق و معنویت و حکمرانی و سیاست وجود دارد. جدایی سیسات و اقتصاد از فرهنگ و معنویت در اعصار مختلف تاریخ سیاست و اقتصاد را به ابزاری برای تولید قدرت و مطامع انسانها تبدیل کرده است.از این ابزار بهره می‌گیرند تا منافع ملتها را به نفع خویشتن مصادره کنند. شما می‌بینید در این عصر اخیر علم و دانش و اقتصاد به ابزاری برای به غارت رفتن منافع مردم جهان تبدیل شد.

ابوترابی ادامه داد: امام علی(ع) در این سند بیش از هر چیز بر رابطه حاکمان با معنویت تاکید می‌کنند. حضرت در این برنامه راهبردی و استراتژیک در سطوح مختلف حکمرانی و مدیریت بر پایبندی به اصول عقلانی و وحیانی تاکید می‌کنند. این سخن امام علی(ع) اشاره به این موضوع حیاتی دارد که انسان همیشه در معرض خطر است و اگر این انسان به قدرت سیاسی دست یافت این خطر جدی می شود و اگر انسان مومن به قدرت اقتصادی دست پیدا کرد در معرض خطری بالاتر قرار می گیرد و لذا به مالک تاکید می‌کنند خودسازی و تنظیم رابطه با خدا و خلق و کنترل هوا و هوس اصل اساسی برای جامعه سازی و اداره جامعه است.

امام جمعه تهران تصریح کرد: امیرالمومنین(ع) تاکید می‌کند اگر حکمرانان، مدیران و مسئولان در نظام سیاسی به خویشتن نپردازند و به بیان رهبر انقلاب خودسازی را سرلوحه حرکت خویش قرار ندهند، نمی‌توانند در اصلاح جامعه خویشتن گام موفقی بردارند. حضرت به مالک تاکید می‌کنند که اگر خدا را فراموش کردی گرفتار تبعات سنگین آن خواهی شد. مخاطب این فرمان همه آحاد جامعه هستند اما مخاطب اصلی آن مسئولان م و مدیران جمهوری اسلامی هستند.

حجت الاسلام ابوترابی فرد در خطبه‌ دوم نماز جمعه تهران با بیان اینکه حضرت زهرا(س) الگوی زنان عالم است، عنوان کرد: جامعه اسلامی مفتخر است که به اهل بیت پیامبر(ص) اقتدا کرده است. جامعه زنان ما مفتخر به پیروی از مکتب اهل بیت هستند و لباید رد پیروی از حضرت زها سخت بکوشند و جدی باشند.

وی با بیان اینکه حفظ حدود شرعی یکی از مهمترین مسائل برای حفظ حریم خانواده است، عنوان کرد: اگر بانوان گوهر حجاب را پاسداری کنند از حریم خانواده پاسداری کرده‌اند. حضور در عرصه های خدمت و ایثار، مانند مادران و همسران شهدا و جانبازان بزرگترین نقش را در حفظ هویت دینی و ملی کشور داشته‌اند. اگر این زنان نبودند این فرزندان پا در عرصه مجاهدت و ایثار نمی‌گذاشتند  چنین فرزندانی تربیت نمی‌شدند لذا همه موفقیت‌های ما مرهون تلاش مادران ما است. حفظ اقتدار و عزت ملی و اسلامی وابسته به حفظ نهاد خانواده است و جامعه پردازی بدون حفظ حریم خانواده ممکن نیست.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به سفر رئیس جمهور به روسیه وهمزمانی آن با رزمیاش مرکب دریایی ایران؛ روسیه و چین، گفت: این رویدادها پیام آور تحولات مهمی در آینده منطقه و جهان است. از نظر بسیاری از کارشناسان هزاره سوم متعلق به قاره آسیا است. قاره آسیا با داشتم بیشترین جمعیت از یک ویژگی مهم برخودار است زیرا نقش جمعیت در تحولات آینده بسیار مهم است. سازمان ملل پیش بینی کرده است که در آینده جمعیت مسلمانان از سایر ادیان پیشی می‌گیرد.

وی افزود: از سوی دیگر آسیا مهد تولد ادیان الهی بوده است و از همین رو این قاره را به عنوان مهد اخلاق و معنویت می‌شناسند. امروز قاره آسیا به عنوان قطب تولید کننده انرژی در جهان جایگاه تعیین کننده‌ای دارد. سهم آسیا در تولید ناخالص داخلی دنیا بر مبنای برابری قدرت خرید در سال ۲۰۰۰ مسلادی برابر با ۳۲ درصد بوده است که این میزان در سال ۲۰۱۷ به ۴۲ درصد افزایش پیاده کرده است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۴۰ از مرز ۵۲ درصد نیز فراتر رود. در حوزه مصرف برای اقتصاد نیز آسیا در سال ۲۰۱۷ ، ۲۷ درصد از سهم مصرف جهانی را به خود اختصاص  داده است و پیش بینی می‌شود تا ۲۰۴۰ این میزان به ۴۰ درصد افزایش یابد.

ابوترابی ادامه داد: در سال ۲۰۰۰، ۲۷ در صد از تجارت کالا به آسیا تعلق داشته که در سال ۲۰۱۷ به ۳۲ درصد رسیده است و تا سال ۲۰۴۰ به بیش از ۴۰ درصد می‌رسد. بنابراین به دلایل مختلف ایران باید رابطه خود با کشورهای این قاره را مستحکم کند. کشور روسیه همسایه ما است و تحکیم روابط سیاسی و اقتصادی در چارچوب منافع ملی برای ایرانی که در موضع قدرت قرار دارد و نشان داده است در برابر زیاده خواهی استکبار ایستاده است، تحکیم روابط ایران با کشورهایی که در آینده جهان نقش فعالی ایفا خواهد کردف می‌تواند در ارتقا سطح امنیت منطقه اثرگذار باشد.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: رزمایش نیروهای دریایی ارتش و سپاه با نیروهای دریایی چین و روسیه در اقیانوس هند می تواند نقش مهمی در ارتقا امنیت منطقه ایفا کند. امروز این جمهوری اسلامی است که در چارچوب منافع ملی خویش چارچوب راه همکاری خود با سایر کشورها را تعریف می‌کند و چشم انداز روابط با روسیه را تعریف و با آنها به مذاکره می‌نشیند.ما در این سال‌ها شاهد همکاری دو کشور برای مقابله با زیاده خواهی آمریکا بوده‌ایم که می‌تواند موجب همکاری بیشتر دو کشور و توازن قدرت به نفع کشورهای منطقه باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • TR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    0 0
    مسيولي كه انتقادپذیر نباشه ، مگه اصلاح پذيره ...
  • الف IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    0 0
    حاج آقا به‌نظر شما این امکان شدنی است آیا شما جز مسولین نبودی و نیستی این مطلب شامل شما هم میشود از خودت شروع کن ، حرف خالی عوام فریبی است والسلام علی من اتبع الهدی
    • وطن پرست DE ۰۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      0 0
      حاج اقا شما بعنوان نماینده مجلس حامی برجام ایا اصلاح شدید که بقیه رو اصلاحطلب می خواهید؟
  • IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    0 0
    ایشان درکنار لاریجانی برجام را در۲۰ دقیقه تصویب کردند و... قبلاً لال بودن وحالا همه برای سید مظلوم زبانشان بازشده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس