کد خبر 1329039
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۴
کاهش صادرات گاز طبیعی ایران به عراق

ایران اعلام کرده به خاطر مشکلات فنی به مدت 10 روز صادرات گاز به ترکیه را متوقف می‌کند، از سوی دیگر قیمت برق در ترکیه ظرف یک ماه برای مشترکان پرمصرف 125 درصد افزایش یافت.

به گزارش مشرق، مقامات ترکیه‌ای امروز اعلام کردند که ایران صادرات گاز به این کشور را به مدت 10 روز و به خاطر مشکلات فنی متوقف کرده‌است.این مسأله باعث شده تا نیروگاه‌های ترکیه‌ای مجبور شوند، مصرف گاز خود را تا 40 درصد کاهش دهند.

بیشتر بخوانید:

جایگزینی برای گاز ایران نداریم

دولت ترکیه همچنین به شرکت‌های توزیع گاز در این کشور اعلام کرده که باید ‌تامین گاز مشتریان بزرگ گاز در این کشور را 40 درصد کاهش دهند. البته گفته می‌شود، مدارس و بیمارستان‌ها از اجرای این قانون مستثنی شده‌اند.

مقامات ترکیه می‌گویند: ایران به این کشور اطلاع داده که به مدت 10 روز و به خاطر مشکلات فنی صادرات گاز به این کشور متوقف خواهد شد، اما آنکارا گفته در حال مذاکره برای از سرگیری هر چه زودتر دریافت گاز از ایران است.

ترکیه برای تامین گاز خود تقریبا به طور کامل به واردات از ایران، روسیه و آذربایجان متکی است و آمارهای رسمی نشان می‌دهد، در 10 ماه نخست سال 2021 ترکیه 16 درصد گاز مورد نیاز خود را از ایران دریافت کرده است.

قیمت حامل‌های انرژی در ترکیه به شدت افزایش یافته که دلیل آن بالا رفتن قیمت گاز در بازار جهانی و کاهش 44 درصدی ارزش پول ملی ترکیه بوده است.

گفته می‌شود؛ فقط این ماه قیمت برق در ترکیه به خاطر تقاضای بالا 125 درصد برای مشترکان پرمصرف و 50 درصد برای خانوارهای کم‌درآمد افزایش داشته است.

این ماه همچنین قیمت گاز در ترکیه برای مصارف خانگی 25 درصد و برای مصارف صنعتی 50 درصد افزایش یافته است. قیمت گاز نیروگاه‌ها در این کشورها نیز 15 درصد بالا رفته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 22
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    1 1
    گاز هرمزگان ترکید
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    8 0
    یه خرده التماس کنید :-))
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    2 16
    قطع صادرات اصلا خوب نیس. باعث میشه مشری های ایران به فکر جایگزین گاز ایران بیفتند
    • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
      7 0
      آخه عقل کل مگر صادرات گاز همینجور الکیه این نشد اون یکی . توسط لوله کشیه فکر کردی بار کامیونش می کنن . خدا شفات بده
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    3 7
    بعید میدونم به مشکل بر بخوردن، حتما گاز رو ذخیره میکنن و فکر این جور مشکلات رو کردن، البته امیدوارم! ( البته نمیدونم گاز رو میشه ذخیره کرد یا نه ) ان شاء الله به زودی مشکل برطرف بشه تا مردم همسایه در فصل سرما دچار مشکل نشن.
    • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
      11 0
      گاز را نمیشود ذخیره کرد، ترکیه باید تلاش کند دوستی و لطف ایران را ذخیره کند
  • IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    7 11
    ترکیه یکی از کشورهای واردکننده گاز است و قرارداد 25 ساله واردات از ایران داشته که بزودی به اتمام می‌رسد، این کشور به دنبال جایگزینی گازی ارزان‌تر از ایران است چراکه تمام صنایع و استفاده‌های شهری این کشور به انرژی گاز بستگی دارد. ترکیه قراردادهای اقتصادی کلان و بلندمدتی برای خرید گاز ارزان با ا‌ربایجان منعقد کرده است که گاز ار حاشیته رود ارس و از طریق زنگزور به نخجوان و از انجا به ترکیه برسه. اگر این خط احداث شود ما دو مشکل داریم ابتدا اینکه ایران از محل ترانزیت و سواپ گاز آذربایجان خارج خواهد شد و دوم اینکه گاز صادراتی به ترکیه با تمام هزینه‌هایی که برای خط طی 25 سال گذشته انجام شده متوقف خواهد شد، درواقع ایران از بازار مصرفی خوب ترکیه محروم می‌شود
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    12 3
    ایول باید یاد بگیرن ارباب کیه
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    10 1
    اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    12 0
    آخی ترکیه گاز نداره؟
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    14 0
    میخواد براش هیزم‌روشن کنیم سردش نشه؟
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    5 1
    اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ
  • قریشی IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    12 1
    دم دولت مقتدر اصولگرا گرم
  • یونس NL ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    3 6
    جساراتا عرض میکنم ترکیه چند ماه پیش اعلام کرده بود با توجه به منابع گازی که کشف کردیم دیگه از ایران گاز وارد نمیکنیم
    • ایران iran IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
      9 0
      بیشتر خوراک خبری و جذابیت داخلی ترکیه است
    • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
      7 0
      جسارتا از طرف ایران گاز قطع شده،__
    • ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      0 0
      جسارتا دست به اون منابع بزنه باید با چند تا کشور وارد جنگ بشه
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    4 1
    ایرانیان توگوش‌کسی زدند که دیگران جرات ندارند لوش را بکشند.
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
    6 0
    در عوض سد ساختن آب خیلی دارن فقط حیف که‌از آسمون نفت و گاز مثل بارون نمی‌باره
    • IR ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      0 0
      عزیزم یک آیه در قرآن هست که میگه اگر خدا بخواد و این آب رو در زمین فرو ببره چه کسی غیر از خدا میتونه دوباره آب رو جاری کنه،ببین سلطون رجب اوغلو افندی پاشا دنیا فانی است و خدا باقی زیادی اولدورم بولدورم میکنی ،حواست باشه ،به آسمون هم نگاه کن وسط ...بازی هات.
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    0 0
    ترکیه همسایه خوب ایران است و دادوستد زیادی وجود داره بستگی به سواد سیاسی مسئولین داره که چطور در جهان امروز با تعامل کشور خود را با پیشرفت و آبادانی جلو ببرن که همچین چیزی دیده نمیشه اگر گاز به ترکیه چند روز قطع شده بخاطر مشکلات فنی و فرسودگی است که شدیدا تو سکوهای نفت و گاز وجود داره و نیاز به نوسازی و توسعه میادین است که اون هم باید با همکاری غرب ایجاد بشه چرا که چین عرضه اینکار را نداره بارها نشون داد اما ظاهرا باز مسئولین دارن اشتباه اتکا به چین و روسیه را تکرار میکنن اگر مسئولین کاری نکنن و اشتباه خود را جبران نکنن با کدورت های پیش آمده بین ایران و امارات و ترکیه این دو همسایه به مشکلات بسیار بسیار بزرگی بر میخوریم در جواب بله میشه گاز را ذخیره کرد اما هزینه بسیار بالایی داره گاز رو با گاز مخصوص سرد میکنن تا به شکل مایع در بیاد و ذخیره میشه البته محدوده و خطر بالایی هم داره اما به طور کلی گاز رو نمیشه ذخیره کرد بعد از کشف یا باید مصرف بشه یا سوزانده تو کامنت ها دیدم انگار بعضی ها خوشحال شدن گاز به ترکیه قطع شده تو این سرما این مورد خوشحالی داره شما دیگه کی هستید و چه هدفی دارید چند سال پیش ترکمنستان گاز ما را قطع کرد به بهانه پول ما تو مازندران گرفتاری کشیدیم نامردا عمدا تو چند روز که سرما و برف مازندران رو در گیر کرد گاز رو قطع کردن پس اون عده ایی که خوشحال شدن که ترکیه گاز کم آورد دشمن هستن دشمن ایران و دوستی ترکیه میتونه همین ۱۵درصد گاز که از ایران میاره رو نیاره و جایگزین این گاز آذربایجان باشه اگر عمدی در کار باشه اونوقت ترکیه هم میتونه چند مورد اساسی که از ترکیه وارد میشه را مختل کنه و ما را دچار مشکل کنه ما باید با همسایه ها خوب باشیم با انزوا و گوشه گیری و دشمن دونستن همه دنیا کار پیش نمیره دیدیم تا حالا هم این سیاست جواب نداد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس