ژل میکروسیلیس یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین افزودنی‌های بتن در صنعت ساخت و ساز است. این ماده به مانند سایر افزودنی‌ها به بتن اضافه می‌شود تا خواص آن را تغییر دهد و به نوعی بهبود ببخشد. بهبود خواص بتن توسط افزودنی‌های بتن، می‌تواند موارد گسترده‌ای را در بر گیرد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

ژل میکروسیلیس چیست و کاربردهای ژل میکروسیلیس کدامند؟

· بهبود خواص ظاهری

· افزایش مقاومت و دوام

· تسریع یا تاخیر در فرآیند اجرایی یا بهبود فرآیند اجرایی

به صورت کلی می‌توان گفت که افزودنی بتن، به بتن اضافه می‌شود تا یکی از خواص نام برده شده یا زیر مجموعه‌یشان را تغییر دهد و فرآیند بتن ریزی ایده‌آل‌تر شود. ژل میکروسیلیس یکی از مواد مختلف از مجموعه‌ افزودنی‌های سیمان است که با کاربردهای متفاوت و به علت‌های گوناگون در صنعت ساخت و ساز استفاده می‌شود. کاربرد و استفاده از این محصول آن قدر گسترده است که به جرات می‌توان گفت که اکثر سازه‌های مختلف ساختمانی، به نوعی از ژل میکروسیلیس و مشتقاتش استفاده کرده‌اند.

 در ادامه با انواع ژل میکروسیلیس آشنا خواهیم شد و کاربردهای آن را بررسی خواهیم کرد. سپس مواردی را که به هنگام خرید ژل میکروسیلیس می‌بایست مورد توجه قرار دهید را با هم مرور خواهیم نمود.

ژل میکروسیلیس چیست؟

بهترین شکل استفاده از دوده‌های سیلیس، ژل میکروسیلیکاست که درساخت و تولید بتن‌های پر مقاومت، نفوذ ناپذیر، بادوام و مستحکم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در وصف محبوبیت و کاربرد بالای این ماده همین بس که حتی در ساخت نیوجرسی‌ها، دیوارهای پیش ساخته و کف‌پوش‌ها هم استفاده می‌شود. ژل میکروسیلیکا (میکروسیلیس) پس از ورود به بتن و اختلاط با آن، خلل و فرج موجود در بتن را کامل در برمی گیرد. از این روست که می‌تواند به تولید بتن نفوذ ناپذیر کمک کند.

اجزای مختلف ژل میکروسیلیس کدام‌اند؟

مانند سایر مواد موجود در طبیعت ژل میکروسیلیس هم از اجزای متفاوتی تشکیل شده است. این ژل از ترکیب چند ماده با توجه به ویژگی‌هایی که برای آن در نظر گرفته می‌شود، می‌تواند حاوی یک یا چند جز دیگر نیز باشد. کم یا زیاد شدن سایر اجزا در ژل میکروسیلیکا می‌تواند بر حسب میزان‌های مهندسی شده باشد تا یکی از خصوصیات ماده را بهبوبد ببخشد. در ادامه اجزای مختلف این ژل را با هم بررسی خواهیم کرد:

1. میکروسیلیس

همان طور که از نام آن پیداست، این جزء اصلی‌ترین بخش ژل است. درصد وزنی میزان میکروسیلیس در ژل میکروسیلیس به صورت حداقلی ۴۰ درصد و حداکثری ۵۰ درصد است. البته میکروسیلیس به نام‌های دیگیری چون سیلیکافیوم و دوده سیلیسی نیز مشهور است. درواقع دوده سیلیسی یکی از محصولات جانبی کارخانه‌های فروآلیاژ است. البته‌ این دوده یک نوع ضایعات محسوب می‌شود، اما به هنگام استفاده به عنوان پوزولان، خواص بسیار خوبی چون افزایش مقاومت، دوام، آب‌بندی و… را می‌تواند در بتن ایجاد کند.

2. روان کننده

روان کننده یا فوق روان کننده (در برخی موارد) پس از اختلاط به همگن شدن و حضور میکروسیلیس در تمامی بخش‌ها و قسمت‌های ژل کمک می‌کنند. علاوه بر این حضور درصدی روان کننده یا فوق روان کننده در ژل میکروسیلیس می‌تواند موجب کاهش نسبت آب به سیمان، افزایش مقاومت و بالا رفتن کارآیی شود.

3. پلیمر

برای آب بند شدن ژل در پاره‌ای از موارد مقداری از مواد پلیمری به آن اضافه می‌کنند. این مواد مسبب افزایش خواص آب‌بندی دوده سیلیسی می‌شود.

4. الیاف

استفاده از الیاف به صورت یک ماده‌ی همیشگی در ژل میکروسیلیس نیست. در واقع با توجه به درخواست متقاضیان و ویژگی‌هایی که در مورد ژل انتظار دارند، تولیدکنندگان اقدام به افزودن الیاف به ژل می‌کنند. اما ما به صورت کلی با توجه به داشتن دانش کافی در مورد الیاف می‌دانیم که آن‌ها می‌توانند همبستگی و پیوند میان بخش‌های مختلف در سیمان را بیشتر کنند و مقاومت نهایی را افزایش دهند. همچنین خوب است بدانید که در ساخت ژل میکروسیلیس از الیاف پلی پروپیلن یا الیاف فولادی استفاده می‌شود.

5. مواد آنتی باکتریال

یک موضوع طبیعی است که برای افزایش طول عمر و حفظ و نگهداری بهتر پس از ساخت هر ماده‌ای اقدام به اضافه نمودن یک تا سه درصدی مواد انتی باکتریال یا بایوساید می‌نمایند. مواد بایوساید و آنتی باکتریال برای جلوگیری از فساد به عنوان ماده‌ی نگهدارنده به ژل میکروسیلیس افزوده می‌شود.

6. آب

می‌توان گفت ساخت هر ماده‌ای بدون آب احتمالا غیر ممکن است. آب به میزان محاسبه شده بر اساس میزان ویسکوزیته‌ای که برای ژل میکروسیلیس در نظر گرفته شده است به مجموع مواد دیگر افزوده می‌شود. فرآیند همزدن این مواد با هم می‌بایست در طول یک زمان مشخص انجام گیرید تا همگنی و یکدستی در ماده‌ی نهایی به صورت کامل مشهود باشد.

7. سفارشی‌سازی

در پاره‌ای از موارد با توجه به درخواست خریدار نسبت به سفارشی‌سازی ژل اقدام می‌شود. در این گونه موارد، موادی به صورت اختصاصی به ژل میکروسیلیکا اضافه می‌شود که می‌تواند ویژگی‌های منحصر به فردی مطابق با درخواست خریدار به آن افزوده شود.

انواع ژل میکروسیلیس

انواع ژل میکروسیلیس کدامند؟

با توجه به آن چه تاکنون گفته‌ایم، ژل میکروسیلیس می‌تواند با مواد مختلف ویژگی‌های متفاوتی را داشته باشد. اما این تمام متغیرها برای انواع ژل میکروسیلیس نیست. در ادامه انواع ژل را با هم بررسی خواهیم کرد.

ژل میکروسیلیس پایه لیگنو، کربوکسیلات و نفتالین

همان طور که پیش‌تر گفتیم، روان کننده به عنوان یکی از افزودنی‌های مورد استفاده در تولید ژل میکروسیلیس مورد استفاده قرار می‌گیرد. روان کننده‌ها انواع مختلفی دارند و محبوب‌ترین و پرکاربردترین روان کننده‌های استفاده شده در تولید ژل میکروسیلیس لیگنو، نفتالین و کربوکسیلات‌ها هستند.

طبیعی است که استفاده از هرکدام از این روان کننده‌ها یک ویژگی خاص به ژل می‌بخشد و در درصدهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند روانی مختلفی را به ژل ببشخد که متناسب با درخواست خرید ژل میکروسیلیس باشد.

ژل میکروسیلیس الیاف دار

پیش‌تر در مورد استفاده از الیاف در تولید ژل گفتیم و خوب است بدانید که الیاف‌های مصنوعی و الیاف‌های طبیعی در تولید ژل مطابق با درخواست خرید ژل میکروسیلیس مورد استفاده قرار می گیرند. ژل میکروسیلیس الیاف دار چه به صورت مصنوعی و چه به صورت طبیعی می‌تواند منجر به حضور الیاف در بتن شود که در نهایت مقاومت بتن را افزایش می‌دهد. علاوه بر این در صورت همگن شدن مناسب و درست می‌تواند بر ویسکوزیته‌ی ژل نیز تاثیر گذار باشد.

ژل میکروسیلیس خاص

ژل‌های میکروسیلیس می‌توانند ویژگی‌های خاصی داشته باشند. یکی از مهم‌ترین این ویژگی‌ها نقش ژل میکروسیلیس در بندش است. با استفاده از ریتاردرها (دیرگیرکننده‌ها)، اکسلریتورها (شتاب دهنده‌ها) می‌توان یک ژل دیرگیر یا زودگیر ساخت. ژل‌های دیرگیر یا ژل‌های زودگیر هرکدام می‌بایست پیش از فرآیند تولید، هنگام تولید و پس از تولید به شدت تحت مراقبت‌های کنترل کیفی قرار گیرند، زیرا دیر گیرکننده‌ها و زودگیر کننده‌ها حساسیت بالایی دارند.

شرکت بتن شیمی ماهان (BSM) با تجربه سالیان متمادی در صنعت شیمیایی ساختمان جهت تولید و تامین افزودنی‌های بتن و مصالح ساختمانی با اخذ پروانه بهره برداری از سوی سازمان صنعت، معدن، تجارت با توان تولید بیش از ۱۲۰۰۰ تن سالیانه احداث شده است. بر طبق منشور فنی و اخلاقی مصوب در شرکت بتن شیمی ماهان، اصل اول همواره بر کیفیت و مشتری مداری استوار بوده است. از این رو محصولات و راه‌حل‌های بتن شیمی ماهان علاوه بر افزایش سرعت کار هزینه ساخت را کاهش می‌دهد. جهت کسب اطلاع بیشتر و بهره‌مند شدن از مشاوره رایگان کارشناسان ما کافیست کلمه ژل میکروسیلیس بتن شیمی ماهان را در گوگل جستجو کنید و یا از وبسایت ما با آدرس https://bsmco.org بازدید نمایید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس