کد خبر 1328713
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵

نیتروژن مایع در واقع همان نیتروژن خالصی است که به شکل مایع ارائه می شود. این ماده از تقطیر جزء به جزء هوا به دست آمده و چگالی آن کمتر از هوا است. از نیتروژن مایع در موارد متنوعی استفاده می شود و به همین دلیل، واحدهای تولیدی با حوزه های فعالی متنوعی به دنبال تهیه آن هستند. اگر شما هم از خود می پرسید که نیتروژن مایع از کجا بخریم؟ و قصد دارید پاسخ این  سوال را به دست آورید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

نیتروژن مایع از کجا بخریم؟

نیتروژن مایع چیست؟

گفتیم که نیتروژن مایع نمونه تغییر حالت یافته از گاز نیتروژن خالص است. همین نکته موجب شده است تا شباهت های بسیاری نیز میان این دو وجود داشته باشد. به عنوان مثال می توان به دو ویژگی بی رنگ و بی بو بودن هر دو این مواد اشاره کرد. از طرف دیگر، وجود این مشخصات در کنار ظاهر مایع این ماده باعث شده است تا شباهت هایی نیز با آب داشته و تشخیص آن ها از یکدیگر به دقت و توجه بیشتری نیاز داشته باشد.

این ماده نوعی سیال سرمازا است. تماس آن با با بافت های زنده می تواند باعث یخ زدگی و سرمازدگی شده و نتایج نامطلوبی را به دنبال داشته باشد. نیتروژن مایع در دمای -196 درجه سانتی گراد و فشار جو 77 کلوین به جوش می آید. خوب است بدانید که این گاز خاصیت بی اثر دارد و هیچ تاثیر کمک کننده ای در فرایند احتراق از خود نشان نمی دهد.

تولید نیتروژن مایع

همان طور که می دانید هوا ترکیبی از چندین نوع گاز مختلف، نظیر نیتروژن، اکسیژن، دی اکسید کربن و ... است که با نسبت های تقریبا مشخصی در کنار هم قرار گرفته اند. در صورتی که هوای مایع تحت تقطیر جزء به جزء قرار بگیرد، نیتروژن مایع به دست می آید.

در واقع در این روش مخلوط گاز مورد نظر تحت تاثیر حرارت و گرمای بسیار زیادی قرار می گیرد. با توجه به این که هر یک از اجزای مختلف هوا دمای جوش متفاوتی دارند، هر یک از آن ها با رسیدن به دمای جوش مربوط به خود تقطیر شده و به شکل مایع در می آیند. در این صورت هر یک از اجزای گازی با فاصله زمانی کوتاهی از سایر اجزا جدا شده و به شکل مایع در می آید. نیتروژن مایع، اکسیژن مایع، دی اکسید کربن مایع و ... از جمله نمونه هایی برای جداسازی اجزای مخلوط گازی از یکدیگر به روش تقطیر جزء به جزء هستند.

چطور نیتروژن مایع را تهیه کنیم؟

کارخانه ها و شرکت های ارائه دهنده نیتروژن مایع، آن را به میزان مورد نظر شما و در تانک های ازت با دیواره دو جداره خلأ ارائه می دهند. نکته قابل توجه در زمان خرید ازت مایع، این است که فلاسک ها باید دو جداره و با سیستم خلأ باشند. همچنین درپوش آن باید گشاد و کمی شل باشد تا از افزایش فشار نیتروژن در مخزن جلوگیری نماید. این درپوش ها در فلاسک، نقش شیر سیلندر در کپسول های  گاز را دارند که باید به اندازه کافی محکم بسته شده باشند.

در زمان حمل و نقل و جا به جا کردن نیتروژن مایع به یاد داشته باشید که کوچکترین تماس این ماده با جسم گرمتر از آن، باعث افزایش دمای آن و رسیدن آن به بیشتر از -196 درجه سانتی گراد می شود. به همین علت باید از هرگونه تماس میان نیتروژن مایع با اجسام دیگر ممانعت شود. این جسم خارجی می تواند حتی همین هوای اطراف ما باشد! شاید برایتان جالب باشد که بدانید هوا در حدود 220 درجه سانتی گراد از نیتروژن مایع گرم تر است و به همین علت به هیچ عنوان نباید در زمان جا به جایی با یکدیگر تماس داشته باشند.

برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، باید نیتروژن مایع را به کمک مخازن کرایوژنیک و تانک های مخصوص حمل نیتروژن مایع جا به جا کنید. این مخازن از دیواره های دو جداره دارای خلأ بهره مند هستند که از برخورد فضای اطراف با بخش داخلی مخزن و محتویات آن جلوگیری می کند و احتمال وقوع این اتفاق را تقریبا به صفر می رساند.

این مخزن ها هزینه نسبتا زیادی برای شما به دنبال خواهند داشت. از طرف دیگر، حساسیت و آسیب پذیری زیادی نیز دارند و باید با دقت و توجه بالایی از آن ها استفاده شود. این تانک ها با توجه به طراحی و فرمی که دارند می توانند برای نگهداری از نیتروژن مایع در بازه های زمانی مختلف، از چند ساعت تا یک سال، مناسب باشند.

پارس هوای البرز، برترین تامین کننده نیتروژن مایع

نیتروژن مایع از کجا بخریم؟

شرکت پارس هوای البرز از سال 1387 فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرده و هم اکنون به عنوان یکی از برترین تامین کنندگان در حوزه فعالیت خود شناخته شده است. انواع گازهای خالص آزمایشگاهی، گازهای صنعتی، مخلوط گازی، گاز کالیبراسیون و ... با تضمین کیفیت در این مجموعه ارائه می شود. همچنین تجهیزاتی که برای کار با گازها لازم است، مثل شیر سیلندر، وپرایزر، پمپ کرایوژنیک، مخازن کرایوژنیک و ... نیز از جمله محصولات این مجموعه هستند.

پارس هوای البرز در کنار ارائه محصولات، لیستی از خدمات را نیز در اختیار مشتریان خود قرار می دهد که بتوانند با خیال راحت از بابت کیفیت، تمام امور مربوط به تامین گازها را به یک مجموعه واگذار کنند. برخی از خدمات این مجموعه عبارت است از:

· مشاوره و راه اندازی مخازن کرایوژنیک

· طراحی و اجرای سیستم انتقال گاز

· ساخت پالت منیفولد

· تست دوره ای سیلندرها

برای آشنایی بیشتر با محصولات و خدمات این مجموعه و ثبت سفارش به وب سایت رسمی پارس هوای البرز به نشانی https://parshavayealborz.com/ مراجعه فرمایید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس