کتاب سالمندان

در ایرانِ ما، اما طی سال­های اخیر با افزایش جمعیت سالمند، طرح و برنامه­ خاصی جهت سامان­دهی و اصلاح و ارتقاء روندهای موجود، جهت حمایت­های اجتماعی و اقتصادی برای سالمندان مشاهده نمی­‌شود.

به گزارش مشرق، وضع پوشش­های بیمه­ای و حمایتی برای سالمندان ایرانی، موضوع کتاب "سالمندان و پوشش­های بیمه­ای و حمایتی" است. مولف این اثر، دکتر رضا کیانی، استادیار اقتصاد و جمعیت شناسی و عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جمعیت کشور در مقدمه­  این کتاب آورده است:

چرا با افزایش جمعیت سالمند، طرح و برنامه­ خاصی برای آن‌ها دیده نمی­‌شود؟!

" ارائه­‌ی  خدمات بیمه­ای و حمایتی، فقر و نابرابری­ را در جامعه کاهش می­دهد، سطح سلامت و بهزیستی افراد را ارتقاء می‌­بخشد و از همه مهم­تر منجر به بهبود وضعیت رفاه عمومی می­‌شود. در صدر اینگونه برنامه­‌ریزی­‌ها، سالمندانِ جامعه، (به خصوص سالمندان نیازمند از نظر ابعاد اقتصادی) به عنوان یکی از گروه­های مشمول دریافت کننده­ این خدمات، پیوسته مورد اعتنا و توجه بوده­اند. دولت­ها همواره با سیاست­گذاریِ کلان از طریق پوشش­های صندوق­‌های بازنشستگی و تقویت و پشتیبانی نهادهای حمایتی و عام­‌المنفعه، موثرترین نقش را در ایجادِ شرایط مطلوب برای رفاه سالمندان دارا هستند. با افزایش جمعیت سالمند در جامعه، انتظار افزایش سطح پوشش‌­هایِ تامین و حمایت اجتماعی مبتنی بر سیستم بیمه‌ای و یا حمایتی برای سالمندان انتظار برحقی است. امروزه اکثر کشورها با همین دیدگاه، به سمت تقویت نهادهای عمومی برای بالاترین سطح حمایت­های اجتماعی گام برمی­دارند. "

در بخش دیگری از مقدمه کتاب "سالمندان و پوشش­های بیمه­‌ای و حمایتی" آمده است:

"در ایرانِ ما، اما طی سال­های اخیر با افزایش جمعیت سالمند، طرح و برنامه­ خاصی جهت سامان­دهی و اصلاح و ارتقاء روندهای موجود، جهت حمایت­های اجتماعی و اقتصادی برای سالمندان مشاهده نمی­شود. به عبارت دیگر همان برنامه­های دهه­‌های گذشته (حتی به شکل نازل­تر)، در حال اجراست که صد البته، تناسبی با رشد جمعیتِ سالمند طی این سال­ها ندارد. در حالی که انتظار می­رود با افزایشِ جمعیت سالمند، میزان پوشش حمایتی برای آنان افزایش یابد، بررسی داده­های آماری موید چنین مطلبی نیست! "

کتاب سالمندان و پوشش­های بیمه‌­ای و حمایتی در پنج فصل تدوین شده که عبارت است از: فصل اول تحت عنوان"کلیات پژوهش" که در آن به بیان مسئله پژوهش، اهمیت وضرورت، اهداف ، سؤال‌های تحقیق و شرح و تعریف واژه‌ها و اصطلاحات اشاره شده است. عنوان فصل دوم ، "نگاهی تاریخی به پوشش­های بیمه­‌ای و حمایتی سالمندان در جهان" است. در این فصل به مبانی پژوهش، و نقد نظریه­ها و بررسی پیشینه پژوهش اشاره شده است. در این فصل، الگوها و روش­های بیمه­‌ای و حمایتی مورد توافق در سطح جهانی با ذکر انواع آن و وضعیت و چگونگی آن در سایر کشورها اشاره گردیده، نظر به اهمیت مطالعات گذشته و پیشینه پژوهش، در این فصل به تحقیقاتی که پیش از این در خصوص موضوع مورد مطالعه انجام شده، اشاره شده است. بررسی این پژوهش­ها در سه سطحِ بین المللی، ملی و بررسی اظهارنظرها تنظیم شده است. در فصل سوم تحت عنوان " روش پژوهش"، روش مورد استفاده، مدل تحقیق و منایع  آماری و داده های مورد وثوق در پژوهش معرفی شده و در پایان این فصل شیوه­ی تحلیل داده­ها در راستای پاسخ به سئوالات پژوهش ذکر شده است.

عنوان فصل چهارم،" وضعیت پوشش بیمه­‌ای و حمایتی از سالمندان در ایران " است. در این فصل ابتدا وضعیت سازمان یا صندوق بازنشستگی، در خصوص سهم جمعیت سالمند مستمری بگیر بیان شده و در ادامه سهم نهادهای حمایتی از سالمندانِ تحت پوشش به تفکیک و طی دوره مورد مطالعه  آمده است. در ادامه این فصل رتبه­بندی استان­های ایران بر مبنای شاخص­های توسعه نیز بیان شده است. در پایان این فصل مجموع جمعیت سالمند تحت حمایت صندوق­های بازنشستگی و مجموع جمعیت سالمند تحت حمایت نهادهای رسمی و مجموع جمعیت سالمند صندوق­های بازنشستگی و نهادهای حمایتی در قالب جداول و نمودارهای آماری به تفکیک هر سازمان در سطح کشوری و استانی ذکر شده است. آخرین فصل این پژوهش، " جمع­بندی و نتیجه­‌گیری " است. در این فصل، نتایج حاصل از مطالعه­ی وضعیت پوشش مستمری بیمه­‌ای و حمایتی سالمندان ایرانی،  به صورت نقشه ایران (اینفوگرافیک) در خصوص مجموع جمعیت سالمند تحت پوشش سازمان یا صندوق بازنشستگی و نهادهای حمایتی، تعداد سالمندان تحت پوشش سازمان یا صندوق بازنشستگی، تعداد سالمند تحت پوشش نهادهای حمایتی و در نهایت نقشه ایران بصورت نسبت جمعیت سالمند تحت پوشش سازمان یا صندوق بازنشستگی و نهادهای حمایتی بصورت استانی ذکر شده است. همچنین در پایان این فصل، پیشنهادات و راهکارهای سیاستی و کاربردی جهت برنامه ریزی های رفاهی در کشور بیان گردیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس