کد خبر 1328131
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
ربات

چین بزرگ‌ترین ربات بیونیک (ترکیب بیولوژی و تکنیک) چهارپا با نیروی الکتریکی جهان را ساخته است که انتظار می‌رود به ماموریت‌های لجستیکی و شناسایی در محیط‌های پیچیده‌ اعزام شود.

به گزارش مشرق، این ربات که روی چهار پا راه می‌رود و ظاهری شبیه به یاک (غژگاو) دارد که باعث شده برخی آن را یک یاک مکانیکی لقب دهند. این روبات که به طور مستقل توسط چین ساخته شده است، بزرگ‌ترین، سنگین ترین و آفرودترین در نوع خود است. به نظر می‌رسد که ارتفاع این دستگاه بیش از نصف یک انسان بزرگسال در هنگام راه رفتن بوده و طول آن حدود دو برابر ارتفاعش است.

تلویزیون مرکزی چین گزارش داده است که این روبات می‌تواند تا ۱۶۰ کیلوگرم وزن را حمل کند و با وجود اندازه بزرگش، می‌تواند با سرعت ۱۰ کیلومتر در ساعت بدود.

یاک مکانیکی مجهز به حسگرهایی برای آگاهی از زمین و محیط اطراف است و توانایی انطباق بسیار قوی با انواع زمین‌ها از جمله پله‌ها، ترانشه‌ها و صخره‌ها از خود نشان داده است.

در این گزارش آمده است که به لطف ۱۲ مجموعه از ماژول‌های مشترک، روبات می‌تواند به جلو و عقب حرکت کند، بچرخد، مورب راه برود و با سرعت بپرد. این روبات بیونیک چهارپا می‌تواند برای تحویل تجهیزات از جمله مهمات و غذا در محیط‌هایی مانند فلات‌ها، کوه‌ها، بیابان‌ها و جنگل‌هایی که وسایل نقلیه معمولی قادر به تردد در آن نیستند، مستقر شود.

CCTV گفت: «یکی دیگر از کاربردهای بالقوه، شناسایی نزدیک است، زیرا می‌تواند به طور مداوم اطلاعات میدان نبرد را جمع‌آوری کند و حرکات هدف را حتی بر محیط‌های پیچیده که ثابت‌شده برای سربازان بسیار چالش برانگیز است، نظارت کند.»

یک کارشناس نظامی چینی که خواست نامش فاش نشود نیز می‌گوید: «این روبات گزینه بسیار خوبی برای ماموریت در مناطق دورافتاده مرزی بوده که در آن نظارت مداوم مورد نیاز است. کاری که از عهده نیروی انسانی برنمی‌آید.»

این کارشناس همچنین گفت، این روبات نقش حیاتی در مناطق جنگی بسیار پرخطر بازی خواهد کرد، زیرا می‌تواند جایگزین برخی از پیشاهنگان انسانی و تیم‌های تحویل و کاهش تلفات شود. در صورت نیاز، این روبات همچنین می‌تواند به سلاح مجهز شده و ماموریت‌های شناسایی مسلحانه را درست مانند یک پهپاد هوایی، اما فقط روی زمین انجام دهد.

یاک مکانیکی تنها روبات بیونیک چهارپایی نیست که چین ساخته است. به گزارش CCTV، نمونه دیگر یک سگ مکانیکی بیونیک به نام گدا (Geda) است.

سگ ماشینی تقریبا به اندازه یک سگ واقعی است. در این گزارش آمده است که این روبات ۳۲کیلوگرم وزن دارد، اما می‌تواند با ظرفیت کامل برای ۴۰ کیلومتر، کالا را حمل کند.

CCTV گزارش داد گدا برای درک دستورات صوتی ساده و استفاده از تشخیص چهره برنامه‌ریزی شده است. این سگ روباتیک آزمایش‌هایی را برای عبور از جنگل‌ها، جاده‌های سنگی، معابر و پل‌های باریک پشت سر گذاشته است.

به گفته تحلیلگران، انتظار می‌رود چین انواع بیشتری از روبات‌های بیونیک را توسعه دهد و از مزایای آنها استفاده کند.

منبع:همشهری آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    6 0
    این که چیزی نیست. ما یه گله از این "چارپا" ها داریم: مصی دیوونه_ آکله رجوی_ شیرین عنادی و.... خوراک همشون فقط دلاره!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس