کد خبر 1328130
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: نشنال‌اینترست در مقاله‌ای نسبتاً مفصل به دیدگاه‌های مختلف درباره روابط ایران و چین پرداخته است.

 طبق دیدگاه اول، این روابط، فارغ از تنش یا بهبود رابطه ایران و غرب، در جریان است. دیدگاه دوم معتقد است که روابط خاصی وجود ندارد و چین هرگز روابط تجاری‌اش با ایالات متحده را فدای رابطه با ایران نخواهد کرد.

 اما در دیدگاه نویسنده، ایران نه کاملاً در محور شرقی جای می‌گیرد و نه به بهای توافق با غرب از چین دست خواهد شست. ولی در صورت شکست برجام، تهران به طور کامل به چین متعهد خواهد شد.

 مزیت راهبردی ایران برای چین به‌ویژه طرح «یک کمربند، یک جاده»، جلوگیری از وابستگی این پروژه به کشورهای آسیای میانه و قفقاز است که عمدتاً وابسته به مسکو هستند. روسیه درصدد ایفای نقشی متوازن در رقابت آمریکا و چین است و پکن نمی‌تواند کاملاً به آن اعتماد کند.

 انگیزه اصلی ایران از بهبود رابطه با چین نیز، رشد اقتصادی، توازن در سیاست خارجی و خنثی‌سازی تحریم‌های آمریکاست. در عین حال که برخی نخبگان ایرانی نگران گرفتاری کشورشان در «تله بدهی» و افزایش وابستگی تهران به پکن هستند.

 نویسنده به آمریکا توصیه می‌کند که محتاطانه از سیاست‌هایی که ایران را بیش از پیش به سوی چین سوق دهد، اجتناب نماید. بازگشت کامل به برجام و رفع تحریم‌های هسته‌ای و همکاری درباره اهداف مشترک در افغانستان، در کنار اتخاذ سیاست «چماق و هویج» در خصوص سیاست‌های منطقه‌ای ایران، از جمله پیشنهادات این مقاله است.

پیشبرد پروژه «یک کمربند، یک جاده» اهمیت مسیر اتصال چین به اروپا از طریق پاکستان، ایران و قفقاز را بیش از پیش افزایش خواهد داد. همچنین زمینه‌های ساختاری تقابل آمریکا و ایران، مانع مهمی در پیشبرد همکاری‌های منطقه‌ای میان دو کشور خواهد بود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    0 0
    هنوز در قرن 21 با کمال پر رویی حرف از چماق وهویج می زنند!؟خاصه برای شخصیتی همچون فریدون بنفش ودار دسته سبزش ،ونخودی های بی بی سی بین.
    • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      0 1
      تو که هنوز در قرن سوم هجری هستی
    • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      1 0
      باید وزارت خارجه ایران هم یک اصطلاح مثلا "یونجه و افسار" یا " یونجه و سیخونک" صرفا برای تعریف روابط با یانکی‌ها اختراع کنه و دائم بکار ببره، خیلی باحال میشه!!! خخخخخخ شما دوستان پیشنهادی برای اسمش ندارین؟؟
  • ناشناس IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    0 0
    اسمش هر چیزی که هست اگر برای منافع ملی ما خوب باشد بسیار ارزشمند است . ولی یادمان نرود که همه قدرتهای بزرگ و از جمله چینی ها برای منافع ملی خودشان همه را زیر پا له خواهند کرد . از ما گفتن بود !
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    0 0
    این ژورنالیستها و تحلیل گرانشون از خود سیاستمدارهای آمریکایی نا بکارتر و در نطفه مشکل دار تر هستند ، تحلیل نگاه کنید به روابط بین کشورها و جهان با چه دیدی نگاه میکنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس