کابوس بایدن؛ انتخابات میاندوره‌ای و احتمال استیضاح

انتخابات میان دوره‌ای آمریکا حدودا ۱۰ماه دیگر برگزار می‌شود؛ اما دولت جو بایدن و متحدان سناریویی احتمالی را پیش بینی می کنند که در قالب آن جمهوریخواهان مجلس نمایندگان، سنا یا هر دو را در اختیار گیرند.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری رویترز، قانونگذاران، کارکنان کنگره و استراتژیست ها یک سری تحقیقات در مورد دولت بایدن را پیش بینی می کنند، به ویژه اگر جمهوریخواهان وفادار به دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا کرسی های کمیته مهمی در کنگره را به دست آورند.

کسانی که به دنبال تحقیقات هستند، عبارتند از مت گائتز نماینده جمهوریخواه مجلس نمایندگان، باب گیبز که از مدت ها قبل مساله استیضاح بایدن را به دلیل خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان دنبال می کند و جیمز کومر که شانس وی برای ریاست بر کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا بالاست.

مسائل مالی مرتبط با هانتر بایدن پسر جو بایدن، نحوه مدیریت دولت بر زنجیره تامین، مساله واکسیناسیون کرونا و برکناری منصوبان آکادمی نظامی ترامپ از جمله مسائل مورد نظر کومر برای رسیدگی است.

کاخ سفید قبلا گام های کوچکی برداشته است که به محافظت از دولت در برابر تحقیقات کمک می کند.

کاخ سفید به همین منظور یک مشاور ویژه به نام میچ لندریو شهردار سابق نیواورلئان را برای نظارت بر اجرای قانون زیرساختی یک تریلیون دلاری استخدام کرده که جمهوریخواهان احتمالا به بهانه کلاهبرداری آن را مورد تجسس قرار می دهند.

کاخ سفید همچنین دفتر شورای حقوقی را با یک مقام قدیمی ارتباطات دموکراتیک تقویت کرده است تا به عواقب خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان کمک شود.

تیم انتقالی بایدن بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، دفتر شورای کاخ سفید را با این احتمال که جمهوریخواهان در سنا پیروز شوند و تحقیقات را پیگیری کنند، تشکیل داد.

به گفته استراتژیست ها، کاخ سفید در دوران بایدن ممکن است محققان، وکلا و مقام های ارتباطی جدیدی را برای تمرکز بر تحقیقات به کار گمارد.

یکی از مشاوران بایدن گفت که وی قصد در سال جدید به چند ایالت با رقابت های سیاسی کلیدی سفر کند و کاخ سفید امیدوار است که دموکرات ها با توجه به گسترش واکسیناسیون کووید – ۱۹ و دستاوردهای قانونی بتوانند اکثریت سنا را حفظ کنند.

انتظار می رود کمیته ملی دموکراتیک هزینه های سنگینی را در رقابت های ایالت هایی چون ویسکانسین و پنسیلوانیا که برای انتخابات سال ۲۰۲۴ نیز حائز اهمیت هستند، هزینه کند.

اریک شولتز مشاور ارشد باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا گفت: اگر جمهوریخواهان در ماه نوامبر پیروز شوند، همان نمایشی را که در سال ۲۰۱۱ انجام دادند، اجرا می کنند، اما ممکن است از اعتبار کمتری برخوردار باشد.

در میان موضوعات مورد بررسی، جمهوریخواهان احتمالا به تحقیقات وزارت دادگستری در مورد حمله مرگبار به ساختمان کنگره از سوی هواداران ترامپ می پردازند و تحقیقات کنگره در مورد این حمله را در صورت جریان داشتن، عقیم می گذارند.

همچنین مساله هزینه های طرح ۱.۹ تریلیون دلاری مرتبط با کووید – ۱۹ و قانون زیرساخت ها که هر دو در نظر جمهوریخواهان نامحبوب هستند، احتمالا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

برخی جمهوریخواهان از قبل نسبت به اشتیاق به استیضاح بایدن سیگنال داده اند، به طوری که گروهی چهار نفره متن استیضاح را با توجه به مساله مهاجرت در مرز آمریکا با مکزیک و نحوه خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان تنظیم کرده اند.

در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، هانتر پسر جو بایدن هدف انتقادهای ترامپ و جمهوریخواهان قرار گرفت. پسر بایدن به تخلفاتی متهم شد زمانی که در هیات مدیره یک شرکت انرژی اوکراینی مشغول به کار بود. تحقیقات اوکراین، هیچ مدرکی در این زمینه به دست نیاورد.

دموکرات های مجلس نمایندگان آمریکا دو بار ترامپ را استیضاح کردند، یک بار در ارتباط با مساله اوکراین و دیگری به خاطر اقداماتش قبل از حمله به ساختمان کنگره، اما ترامپ هر دو بار در سنای تحت کنترل جمهوریخواهان تبرئه شد.

ششم ژانویه ۲۰۲۱  (۱۷ دی سال ۹۹) کنگره آمریکا مشغول شمارش آرای مجمع برگزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، دونالد ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند. با این حال طرفداران ترامپ در جمعیتی بزرگ به کنگره حمله کردند و پس از درگیری با نیروهای امنیتی، توانستند وارد ساختمان و اتاق‌های مختلف آن شوند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس