مسکو ادعای تکراری آمریکا در مورد اوکراین را کذب محض خواند

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه ادعای آمریکا در مورد تهاجم احتمالی روسیه به اوکراین را کذب محض خواند و آن را رد کرد.

به گزارش مشرق، لاوروف روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با گوردان گرلیچ رادمن وزیر امور خارجه کرواسی گفت که ادعای آمریکا مبنی بر تدارک روسیه برای عمل تحریک آمیز در منطقه دونباس (در شرق اوکراین) به منظور زمینه سازی برای تهاجم به اوکراین، اطلاعات کاملا نادرست است.

وی افزود: از یاد نبریم که مقام های آمریکایی بارها از امکان تهاجم روسیه به اوکراین سخن گفته و در این مورد ادعاهای بی اساس مطرح کرده اند.  

وزیر خارجه روسیه در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه آمریکا ۱۸ سناریو در مورد متشنج شدن اوضاع اوکراین طراحی کرده اند، به کنایه گفت: به احتمال زیاد وزارت امور خارجه آمریکا مسابقه برای تهیه سناریوهای در مورد متشنج شدن وضعیت اوکراین برگزار می کند.

وی ادامه داد: به نظرم آمریکا ۱۷ سازمان اطلاعاتی و سرویس ویژه دارد و ممکن است این سازمان ها بعلاوه وزارت امور خارجه آمریکا رقم ۱۸ را تشکیل داده باشند.  

لاوروف افزود: ممکن است انها برای تهیه سناریوها در اوکراین، مسابقه برگزار می کنند.  

ویکتوریا نولند دستیار وزیر امور خارجه آمریکا به تازگی در مصاحبه با روزنامه انگلیسی فاینانشال تایمز گفت که آمریکا ۱۸ سناریوی مختلف در مورد متشنج شدن احتمالی اوضاع اوکراین تهیه کرده است.   

به گزارش ریانووستی، جن ساکی سخنگوی کاخ سفید به تازگی بدون ارائه شواهد اعلام کرد که آمریکا می داند که روسیه چه زمانی به بهانه جعلی به اوکراین حمله خواهد کرد.  

در همین حال سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) یک روز پس از آنکه مشاور امنیت ملی این کشور از ادعای حمله قطعی روسیه به اوکراین عقب نشینی کرد، ادعا کرد اگر روسیه به کشور همسایه خود حمله کند، آمریکا به ارائه کمک های امنیتی به اوکراین برای کمک به این کشور جهت دفاع بهتر از خود ادامه خواهد داد.

جان کربی سخنگوی پنتاگون مدعی شد روسیه گروهی از عوامل خود را در اوکراین مستقر کرده است تا بهانه ای برای حمله دیگر به این کشور ایجاد کند.

وی مدعی شد هیچ کس نمی خواهد شاهد تهاجم و نفوذ دیگری به اوکراین باشد. ما هنوز معتقدیم که زمان و فضا برای دیپلماسی وجود دارد.

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده دونتسک و لوگانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند. روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است، اما کی یف مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کند.

 لاوروف در پاسخ به سوال دیگری در مورد امکان شکست مذاکرات در مورد ضمانت های امنیتی با غرب گفت: مسکو سیاست های خود را بر اساس اصل «اگر و در صورتی که» بنا نمی کند.  

وی افزود: این شیوه کار شرکای غربی است که تقریبا هر روز با دلیل یا بدون دلیل روسیه را تهدید به وضع تحریم های جدید می کنند.   

روسیه اواخر ماه دسامبر سال ۲۰۲۱ نامه هایی را که حاوی پیشنهادات این کشور برای ارائه ضمانت های حقوقی- امنیتی درمورد اقدامات ناتو و گسترش این پیمان و استقرار زیر ساخت ها و تسلیحات آن در مناطق مجاور مرزهای روسیه بود به آمریکا و ناتو ارائه کرد.  

این مساله در گفت و گوهای امنیتی راهبردی روسیه و آمریکا در دهم ژانویه ۲۰۲۲ (۲۰ دی)، نشست شورای ناتو و روسیه در دوازدهم ژانویه (۲۲ دی) و نیز نشست شورای دایمی سازمان امنیت و همکاری اروپا در سیزدهم ژانویه (۲۳ دی) بررسی شد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس