ائتلاف نوری المالکی: چارچوب هماهنگی یکپارچه می‌ماند - کراپ‌شده

ائتلاف نوری المالکی در بیانیه‌ای گفت که این احزاب به گفت‌وگوهای خود با بقیه احزاب سیاسی برای دستیابی به اهداف ملی مشترک و تشکیل دولتی توافقی ادامه می‌دهد.

به گزارش مشرق، «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولة القانون امروز با اعضای فراکسیون این ائتلاف در مقر پارلمان عراق در بغداد تشکیل جلسه داد.

به گزارش موازین نیوز، دفتر المالکی در بیانیه‌ای اعلام کرد: در این جلسه پاره‌ای از پرونده‌های سیاسی و امنیتی و نیز رویدادهای همراه با اولین جلسه پارلمان پنجم عراق مورد بررسی قرار گرفت.

در این بیانیه بر اهمیت همکاری همه احزاب ملی عراق در داخل پارلمان و رفع همه اختلاف‌های میان آنها و دوری از فضای تنش تاکید شده و آمده است: ما بار دیگر بر موضع ائتلاف دولة القانون در رد حملات اخیر علیه مقرهای احزاب سیاسی و نمایندگی‌های دیپلماتیک تاکید می‌کنیم، زیرا این حملات تروریستی ثبات عراق را نمی‌خواهد.
نخست وزیر اسبق عراق بر یکپارچگی احزاب کمیته هماهنگی(الاطار التنسیقی) تاکید کرد و گفت: این احزاب به گفت‌وگوهای خود با جنبش‌ها و بقیه احزاب سیاسی ادامه می‌دهد تا ضمن تقویت پیوندهای اعتماد بین شرکای سیاسی، تلاش‌ها برای دستیابی به اهداف ملی مشترک و تشکیل دولتی توافقی که خواسته‌های ملت عراق را جامه عمل بپوشاند، یکپارچه شوند.

از سوی دیگر خبر رسیده است که مقاماتی از کمیته هماهنگی عصر امروز در منزل حیدر العبادی، نخست وزیر اسبق عراق جمع شده اند تا تازه ترین تحولات سیاسی را بررسی کنند.

العبادی عصر امروز در توییتر خطاب به سیاستمداران نوشت: خون عراقی‌ها را در کشمکش‌های بیهوده هدر ندهید.

وی افزود: مردم منتظرند تا گروه‌های سیاسی تلاش‌های خود را در برنامه بازسازی، ارتقای سطح زندگی، تأمین آنچه برای شهروندان خوب است و توقف تهدیدهایی که منجر به تخریب و جنگ می‌شود، متحد کنند.

العبادی ادامه داد: عراقی‌ها خون‌های گرانبهایی را برای آزادسازی شهرهای خود از دست تروریسم داعش نثار کردند، بنابراین خون آنها را در مبارزات بیهوده هدر ندهید و دشمنان ما را در برابر ما جسور نکنید.

طی روزهای اخیر در بحبوحه تنش‌های سیاسی جاری در عراق و رایزنی‌های گروه‌های سیاسی برای تشکیل دولت، حملاتی علیه مقرهای برخی احزاب و همچنین پایگاه‌ها و سفارت آمریکا در عراق انجام شد که بسیاری از سیاستمداران عراقی این عملیات‌ها را مشکوک و در راستای ایجاد اختلاف میان گروه های شیعی در تشکیل کابینه آتس این کشور دانستند.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، مقتدی الصدر که جریان متبوع وی بیش ترین تعداد کرسی را در پارلمان کسب کرده است، برای تشکیل کابینه حاضر نیست با همه احزاب چارچوب هماهنگی از جمله ائتلاف نوری المالکی، ائتلاف کند و از همین رو تهدید کرده که با کُردها و سنی‌ها ائتلاف تشکیل خواهد داد؛ یعنی به واقع به دنبال منزوی کردن برخی نیروهای حاضر در چارچوب هماهنگی و به حاشیه راندن آن‌ها به بهانه رفتن به سمت اپوزوسیون است.

طبق اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمانی عراق، فراکسیون «صدر»، وابسته به مقتدی صدر با ۷۳ کرسی در رتبه اول، ائتلاف «تقدم» (که از بزرگترین ائتلاف اهل سنت محسوب می‌شود) با ۳۷ کرسی در رتبه دوم، ائتلاف «دولت القانون» به رهبری نوری مالکی با ۳۳ کرسی در رتبه سوم قرار گرفتند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس