اقدام نتانیاهو لیکود را در آستانه فروپاشی قرار داده است

یک مسئول عالی‌رتبه در لیکود اعتراف کرد با مشخص شدن عزم نتانیاهو برای اقرار به جرم در مقابل دادستان اسرائیل جنگ بر سر تصاحب جایگاه در لیکود شدت گرفته است.

به گزارش مشرق، میکی زوهار از اعضای برجسته حزب لیکود و عضو کنست در گفتگویی با یک ایستگاه رادیویی در رژیم صهیونیستی اعتراف کرد، جنگ داخلی برای تصاحب جایگاه نتانیاهو در لیکود شدت گرفته است.

معاریو که سخنان زوهار را در قالب گزارشی در تارنمای خود منتشر کرده آورده است اخبار منتشر شده در رابطه با توافقنامه اقرار به جرم نتانیاهو نه تنها لیکود بلکه ساختار سیاسی اسرائیل را دچار تزلزل کرده است زیرا خروج نتانیاهو از فعالیت‌های سیاسی بازتاب‌های خاص به خود را بر صحنه سیاسی اسرائیل خواهد داشت.

زوهار با اشاره به اخبار ضد ونقیض در رابطه با این مسئله خبرداد، حتی رهبران لیکود هم از چند و چون دقیق این توافق اطلاعی ندارند و تنها او قوه قضائیه و وکلایش اطلاعات کاملی در رابطه با آن دارند با این حال جنگ در داخل لیکود شکل گرفته است گرچه باید به انتظار تصمیم نهایی نتانیاهو نشست.

گفته می‌شود دو هفته پیش از پایان دوره حضور "اویخای ماندلبلیت" مشاور حقوقی کابینه اسرائیل ارزیابی‌ها و پیش بینی‌ها در رابطه با امضای توافقنامه اقرار به گناه توسط نتانیاهو در پرونده‌های فساد مالی وی در مقابل فرار از محکومیت زندان پررنگ ترمی شود.

در صورتی که بنیامین نتانیاهو این اقرارنامه را امضا کند، در واقع زیر برگه پایان حیات سیاسی خود را امضا کرده است.

گفته می‌شود نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی تلاش دارد از طریق واسطه کردن  "اهارون باراک" رئیس سابق دادگاه عالی رژیم صهیونیستی این اقرارنامه را با حداقل تبعات سامان دهد و با واسطه قرار دادن این مقام ارشد قضائی سابق اسرائیل شرایط را به نحوی به نفع او به پایان برساند.

ایهود باراک نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای که در روزنامه یدیعوت احارانوت در واکنش به این تصمیم نتانیاهو منتشر شد امضای این اقرارنامه را لکه ننگی برای اسرائیل توصیف کرد که نسل‌های بعدی آن را از یاد نخواهند برد.

با این حال طرفداران نتانیاهو با اعلام حسابی در شبکه‌های اجتماعی به جمع آوری کمک برای پیشبرد فعالیت‌های قضائی او می‌پردازند.

به اعتقاد کارشناسان در صورتی که نتانیاهو از معادله قدرت صحنه سیاسی اسرائیل خارج شود، لیکود به شدت دچار تزلزل خواهد شد و جنگ بر سر جانشینی او بین اعضای این حزب شدت خواهد گرفت.

با نگاهی به رسانه‌های عبری زبان شاهد آن هستیم که اسرائیل کاتس، نیر برکات و یولی ادلشتاین از شخصیت‌های بارز این حزب خود را محق رهبری حزب معرفی کرده و از هم‌اکنون تبلیغات و یارکشی‌های درون حزبی خود را آغاز کرده‌اند.

میری ریگیف هم اعلام کرد، اگر نتانیاهو از صحنه سیاسی خارج شود او نیز وارد گردونه رقابت برای رهبری حزب لیکود خواهد شد.

تساحی هنگبی، امیر اوحانا و آوی دیختر که در دسته بندی شخصیت‌های لیکود در درجه دوم قدرت قرار می‌گیرند هم جسته و گریخته از عزم خود برای نامزدی جهت رقابت بر سر تصدی ریاست حزب لیکود سخن گفته اند.

در این بین برخی از تحلیلگران چپ گرای اسرائیل همچون جدعون لوی هم معتقدند، خروج نتانیاهو از صحنه سیاسی هدفی کاملا مشروع است اما خارج کردن او با این لکه ننگ بسیار دردناک خواهد بود زیرا نه تنها از صحنه سیاسی خارج خواهد شد بلکه (در مقابل عدم زندانی شدن) آبرو و حیثیت او هم لگدمال می‌شود.

رسانه‌های عبری زبان در تحلیل تبعات این اقدام نتانیاهو سناریوهای مختلفی را ذکر کرده اند که خلاصه تمامی سناریوهای اعلام شده را می‌توان در چند مورد عنوان کرد:

تغییری به وقوع نخواهد پیوست: کابینه بنت ـ لاپید به کار خود ادامه داده و خروج نتانیاهو از صحنه سیاسی تاثیری بر روند آن نخواهد داشت.

کابینه لیکود روی کار خواهد آمد: رئیس جدید لیکود و جانشین نتانیاهو می‌تواند از ظرفیت خروج نتانیاهو برای جذب مخالفانش استفاده کرده و با همسو کردن برخی از اعضای ائتلاف بنت ـ لاپید اقدام به تشکیل کابینه‌ای لیکود بدهد.

انحلال کنست و برگزاری انتخابات جدید: فروپاشی ائتلاف حاکم از یک سو و ناتوانی لیکود در تشکیل کابینه سناریوی سومی است که نتیجه آن ورود رژیم اسرائیل به گردونه انتخابات دیگری خواهد بود.

انشقاق در حزب لیکود: از درگیری‌های زودهنگام دایر در بدنه لیکود مشخص است که جنگ بر سر میراث بنیامین نتانیاهو بسیار سخت و پر تلفات بوده و حتی احتمال تجزیه و انشقاق این حزب هم به شدت وجود دارد.

قدرت گرفتن گانتس به عنوان آلنترناتیو اجباری: به اعتقاد برخی کارشناسان بنی گانتس رهبر حزب آبی سفید و متحد سابق نتانیاهو می‌تواند گزینه قابل پذیرش حداقلی برای متحد کردن لیکود و جریان راست جهت تشکیل ائتلاف حاکم باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس