دیپلماسی تعامل با شرق

اینگونه نیست که ما ابزاری در دست روسیه و چین برای تسویه حساب این دو کشور با آمریکا باشیم. تفاهم نامه های راهبردی خود یکی از مصادیق در تایید این مسئله است.

سرویس سیاست مشرق- در روزهای گذشته «علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «رئیس‌جمهور در تدارک سفر روسیه است و وزیر خارجه هم به چین رفت، وزیر راه در سوریه بود، وزیر ارشاد به محل اکسپو در امارات رفت و آقای باقری بر مذاکرات وین متمرکز است. هفته پیش هم چندین مقام خارجی در ایران حضور داشتند. دیپلماسی در دولت مردمی به میدان وسیع منافع ملی توجه دارد. پویا، همه‌جانبه و نتیجه‌گرا».

در ماههای اخیر شاهد دیپلماسی فعال دولت در منطقه و تعامل با شرق و حضور در مذاکرات وین بوده ایم. دولت سیزدهم در ماههای اخیر با نوع عملکرد خود در دیپلماسی، یک پیام ویژه به طرف های خارجی داده است و آن اینکه همه تخم مرغ ها در سبد برجام چیده نشده و برای لغو تحریم ها، چشم ها به وین دوخته نشده و مذاکرات وین تنها یکی از گزینه های ایران برای کنار زدن تحریم هاست.

عضویت در پیمان شانگهای، امضا و اجرای قرارداد سوآپ گازی میان ایران، ترکمنستان و آذربایجان، واردات واکسن کرونا، افزایش صادرات نفت و دریافت پول فروش نفت، افزایش صادرات غیرنفتی، افزایش ارتباطات اقتصادی با همسایگان، عملیاتی‌سازی پروژه خط آهن شلمچه- بصره و پروژه خط آهن اسلام‌آباد- تهران- استانبول، دسترسی به بخشی از منابع ارزی در کشورهای خارجی و...تنها بخشی از دستاوردهای دیپلماتیک دولت سیزدهم در ماههای اخیر است.

همصدایی افراطیون اصلاح‌طلب با اسرائیل و آمریکا علیه دیپلماسی تعامل با شرق/ چرا عده‌ای از  خنثی‌سازی تحریم‌ها ناراحتند!؟

اما این وضعیت برای آمریکا و اسرائیل اصلا خوشایند نیست. به همین خاطر بود که نشریه فارین پالیسی- ۲۴ دی ۱۴۰۰- با انتشار گزارشی نوشت: «گسترش همکاری میان ایران و چین، "تهدیدی جدی" علیه منافع محوری آمریکا، اسرائیل و برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است».

پرهیز از چیدن همه تخم مرغها در سبد برجام و بکارگیری دیپلماسی فعال و هوشمند در ماههای اخیر نتایج ملموسی در پی داشتهاست. اما با اینحال افراطیون اصلاح طلب همچنان با هجمه به دیپلماسی «تعامل با شرق» اصرار دارند تا معیشت مردم و اقتصاد کشور را به برجام و FATF گره بزنند.

برای نمونه روزنامه جمهوری اسلامی- ۲۰ دی ۱۴۰۰- در مطلبی نوشت: «سوابق روسیه و بعدها شوروی و بعد از فروپاشی شوروی باز هم روسیه کنونی در رفتار با ایران، ایجاب می‌کند همواره با چشم‌ها و گوش‌های باز و تیز نگران دخالت‌ها و طمع‌ورزی‌های مقامات روسی باشیم».

در ادامه این مطلب آمده است: «میخائیل اولیانوف، که به عنوان نماینده کشورش در مذاکرات برجامی وین شرکت می‌کند، در روزهای گذشته دیدارهای جداگانه‌ای با هیات‌های سعودی، آمریکائی و اروپائی داشت که گفته می‌شود به نوعی درصدد انجام مهندسی موردنظر دولت متبوع خود درباره چگونگی توافق در مذاکرات وین بوده است».

همصدایی افراطیون اصلاح‌طلب با اسرائیل و آمریکا علیه دیپلماسی تعامل با شرق/ چرا عده‌ای از  خنثی‌سازی تحریم‌ها ناراحتند!؟

در یک نمونه دیگر، روزنامه اعتماد- ۱۸ دی ۱۴۰۰- در مطلبی با عنوان «کرملین روی باسکول تاریخ» به قلم «فیاض زاهد» عضو ستاد انتخاباتی کروبی در انتخابات ۸۸ که در دولت روحانی مشاور ارشد دو مجموعه مهم اقتصادی دولتی  بوده است، نوشت: «من نسبت به شیوه ترور این قهرمان ملی(سردار سلیمانی) تردیدهایی داشته‌ام. به راستی آیا شما باور می‌کنید که امریکا بدون هماهنگی با سرویس روسیه و موساد و ام‌ای‌سیکس دست به این جنایت زده باشد؟  به مزدوران اسراییلی کاری ندارم که قطعا از سفله‌گان همراه بوده‌اند اما به راستی می‌توان پذیرفت سرویس روسیه در جریان ترور فرزند ایران نبوده است؟».

در ادامه این مطلب امده است: «شنیدن اخباری مبنی بر مذاکره نماینده روسیه از سوی ایران با نماینده امریکا و انتشار عکس‌های این ملاقات‌ها، سودی که ندارد هیچ، خشم افکار عمومی را علیه شما و دولت‌تان برمی‌انگیزد.  خیرخواهانه عرض می‌کنم جلوی این فرآیند را بگیرید. شما به قرآن قسم خورده‌اید تا پاسدار حقوق مردم ایران باشید. به عهد خود وفا کنید. هرچه این ماجرا طول بکشد، روس‌ها و فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها و... ثمره خود را می‌برند...آقای رئیسی... اجازه ندهید شیوه رفتار تیم مذاکره‌کننده ما حس تحقیرشدگی و سرافکندگی را متبادر سازد. می‌دانیم که جنگ روانی بخشی از این پازل حساس است. اما افکار عمومی را دریابید و مراقبت کنید. ایران تا امروز به دلایل حقوقی و پرستیژ سیاسی از مذاکره مستقیم با امریکا پرهیز کرده است. می گوییم این کار تا اینجای کار درست! اما از این به بعد که به مراحل پایانی و حساس آن نزدیک می‌شویم، خودتان با امریکایی‌ها ملاقات و گفت‌وگو کنید».

همصدایی افراطیون اصلاح‌طلب با اسرائیل و آمریکا علیه دیپلماسی تعامل با شرق/ چرا عده‌ای از  خنثی‌سازی تحریم‌ها ناراحتند!؟

و باز هم در یک نمونه دیگر، روزنامه شرق- ۲۶ دی ۱۴۰۰- در مطلبی با عنوان «ایران با کدام روسیه طرف است» نوشت: «در شرایطی که رئیس دولت سیزدهم برای دیدار با همتای روس خود مهیا می‌شود، بحث‌ها درباره نوع نگاه ایران به روسیه و شکل روابط دو همسایه، بالا گرفته است... روسیه خودش را به‌عنوان یک قدرت بزرگ در جایگاه برابر با آمریکا می‌داند... دوقطبی‌کردن به صورت کلی در سیاست داخلی ما هم مفید نیست و در عرصه سیاست خارجی هم اصلا پسندیده نیست. بخشی از دنیا را منبع شر تصویرکردن و بخشی را منبع خیر تصویرکردن، امکان‌پذیر نیست. ایران امروزه خودش بازیگر مهمی است در منطقه و در دنیا و نمی‌شود با یک دیدگاه قرن نوزدهمی به سیاست خارجی‌مان نگاه کنیم».

همصدایی افراطیون اصلاح‌طلب با اسرائیل و آمریکا علیه دیپلماسی تعامل با شرق/ چرا عده‌ای از  خنثی‌سازی تحریم‌ها ناراحتند!؟

درباره فضاسازی جریان اصلاح طلب درخصوص مسئله دیپلماسی تعامل با شرق، گفتنی هایی است که در ادامه به اختصار به آن می پردازیم:

۱: در سیاست خارجی هیچ دولتی صددرصد قابل اعتماد نیست و قطعا روسیه و چین نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

۲: نوع تعامل ایران با کشورهایی از جمله روسیه و چین بر پایه تعامل دوجانبه و از موضع برابر و مبتنی بر «عزت، حکمت و مصلحت» است. در این خصوص ایران همواره در پی آن بوده تا ابتکار عمل را در دست گرفته و قرارداد ۲۵ ساله با چین و قرارداد ۲۰ ساله با روسیه نیز بر پایه همین رویکرد طراحی شده است.

۳: همانطور که روسیه و چین از نوع مواجهه ایران با آمریکا برای خود منافعی تعریف کرده اند، ایران نیز از نوع مواجهه روسیه و چین با آمریکا منافعی برای خود تعریف کرده است. اینگونه نیست که ما ابزاری در دست روسیه و چین برای تسویه حساب این دو کشور با آمریکا باشیم. تفاهم نامه های راهبردی خود یکی از مصادیق در تایید این مسئله است.

۴: همانطور که پیش از این افرادی همچون ظریف و روحانی و...در سیاست خارجی اقداماتی انجام می دادند که با رویکرد ساختار حاکمیتی ایران فاصله داشت، افرادی همچون «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در وین، و «لوان جاگاریان» سفیر روسیه در تهران و...ممکن است اقداماتی انجام دهند که با رویکرد ساختار حاکمیتی روسیه در تضاد باشد.

۵: با فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ میلادی، جهان از دوره دو قطبی، وارد دوره تک قطبی شده و سالهاست که دولت آمریکا یک پای ثابت کودتاهای نظامی و مخملی و طرح های براندازانه در کشورهای مختلف است و چندین جنگ نظامی را به مردم دیگر کشورها تحمیل کرده است.  

۶: در مذاکرات هسته ای، دیدارهای دوجانبه و چند جانبه امری مرسوم و رایج است و در دولت های خاتمی و روحانی و احمدی نژاد نیز همین روال مرسوم بوده است و بر همین اساس در گذشته نیز نماینده روسیه بارها و بارها با نماینده دیگر کشورها و از جمله آمریکا، دیداری دوجانبه برقرار کرده است.

۷: راز هجمه جریان غربگرا به روابط ایران و روسیه در این بیانات امام خمینی(ره) نهفته است که فرمودند: «نباید فراموش کنیم که در جنگ با آمریکا هستیم. ما در جنگ با آمریکا و تفاله‌های آمریکا (هستیم)، این تفاله‌هایی که قالب زدند خودشان را و ما غفلت کردیم، الان هم هستند. باید هر یک از اینها را شناسایی کنید و به دادگاهها معرفی کنید، ننشینید که باز یک جایی را آتش بزنند. اینها می‌خواهند خرابی کنند. کار ندارند به این که کی کشته بشود و کی از بین برود... خط این بود که اصلاً آمریکا منسی [فراموش] بشود. یک دسته شوروی را طرح می‌کردند تا آمریکا منسی بشود. خط این بود که این قضیه مرگ بر آمریکا منسی بشود».

۸: در سالهای اخیر در بزنگاه هایی همچون همه گیری کرونا و واکسیناسیون کرونا، و همچنین در اکثر قریب به اتفاق رأی گیری های شورای امنیت در موضوع ایران، این شرق بود که در حمایت از ایران به میدان آمد و در نقطه مقابل، غرب همچنان در موضع تحریم و جنایت علیه ملت ایران بود. واقعیت این است که دیپلماسی نگاه به شرق، چاقوی تحریم را کند می کند و هیاهوی جریان غربگرا نیز به همین دلیل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 92
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    باید درِ روزنامه های جمهوری اسلامی، اعتماد ،شرق و .... را که با بیگانگان هم خوانی می کنند را با تاپه گِل گرفت و مجوز آنها را باطل کرد.
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      3 22
      اگر جرفتان حق است نیازی به باطلی کردن مجوز باقیه نیست.
    • روزبه IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      6 5
      1- دولت جناب رییسی در حال اثبات عمل گرایی در مواجه با کشورهای همسایه هست 2- روسها در عرصه همسایگی ظرفیت اقتصادی و در عرصه جهانی نیز از پتانسیل اثر گذاری بالایی برخوردار هستن و در موقعیت تضاد منافع با ایران حداقل در روابط همسایگی قرار ندارن بله شاید در برخی عرصه ها حتما در رقابت با ایران قرار دارن ولی تمایلی به اشغال، کودتا، تهاجم و سرنگونی در مواجه با ایران قرار ندارن 3- عاقلانه هست که نبایستی در مواجه با غرب از ظرفیت روسیه استفاده نشه4- در این مقطع زمانی تضاد تصاعدی منافع با روسها موضوعیت نداره ولی با توجه به اینکه روابط بین الملل از سیالیت برخورداره نبایستی برداشت این باشه که تا الی ابد این روابط پایدار خواهد بود و ایران بنا رو بایستی بر تامین حداکثری منافع بگذاره.
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      12 1
      میشه گفت همه عمله های آمریکا و منافقین از این سفر عصبانی شدند.دلیلش هم مشخصه نمیخوان به ساختار تحریم های اربابشون آسیبی برسه تا مردم بیشتر در فشار باشند.
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      3 1
      مکتب حاج قاسم : اصلاح طلبان اصول گرایان دودستگی ایجاد نکنید، زیر سایه ی ولایت معظم و پرچم و نظام مقدس جمهوری اسلامی همه ی مردم را همراه کنید تا کشور ان‌شاءالله با اقتدار جلو بره
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      6 1
      بار دیگر به هیچ وجه نباید زیر بار پروتکل الحاقی برویم حتی اگر تحریمها را برندارند.با خنثی سازی تحریم دلیلی ندارد زیر بار خفت بار پروتکل الحاقی برویم.برای غربیهای زیاده خواه همان پادمان کافیست.
    • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      10 1
      آیه«11» سوره بقره در مورد مدعیان اصلاح طلبی میگوید: وَ إِذا قِيلَ لَهُمْ لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قالُوا إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ‌ //هرگاه به آنان (منافقان) گفته شود در زمين فساد نكنيد، مى‌گويند:(( همانا ما اصلاحگريم)). //1- گرچه منافقان پندپذير و نصيحت خواه نيستند، ولى بهتر است آنها را مؤعظه و نهى از منكر كرد. «قِيلَ لَهُمْ» //2- نفاق، عامل فساد است. «لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ» //3- [[منافق چند (چهره بودن خود) را ((مردم‌دارى واصلاح‌طلبى ))مى‌داند]]. «إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ» //4- منافق، فقط خود را اصلاح‌طلب معرّفى مى‌كند. «إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ» (ممكن است كسى دچار بيمارى سخت روحى باشد، ولى خيال كند كه سالم است.) //5- [[منافق با ستايش نابجا از (خود)، در صدد ((تحميق ديگران ))و توجيه خلافكارى‌هاى خويش است]]. «إِنَّما نَحْنُ مُصْلِحُونَ»
    • به ۱۱:۴۰ NL ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      5 1
      کلا اجازه دهیم میکروبها فعالیت کنند! خود بدن باید قوی باشد و مریض نشود! این است استدلال احمقانه شما. خیر. باید ضد عفونی کرد.
    • US ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      1 6
      چیزی که مشهود و معلوم است روسی ها به هیچ وجه خواهان اشتراک استراتژیک با ایران نیستند لذا نباید اطلاعات نادرست به مرم داد چرا که تاریخ خود درباره ی کسانی که اطلاعات نادرست و واهی به مردم می دهند قضاوت سریع و صریح خواهد کرد
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    67 8
    هروقت دشمن قسم خوردتون (در این مورد آمریکا) و طرفداراش (غربگداها) با کاری که انجام میدین مخالفت کردن میتونین مطمئن باشین که اون کار کاملأ درسته و دقيقأ در همون جهت با سرعت بیشتر حرکت کنین!!!
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      9 43
      الان روسیه چطور می خواد تحریم ایران رو بشکنه؟ روسیه اگر بیل زن بود اقتصاد خودش رو بیل میزد.مشکل ما، مشکل در فروش نفت و گازه و روسیه خودش صادرکننده نفت و گاز هست و حذف ایران به نفع اوست.
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      13 1
      حالا تو چرا ناراحتی که روابط ایران و روسیه خوب شده ؟ منتظر گرین کارتی یا نمایندۀ سامسونگ ؟ خودتو زدی به اون راه و این خبرها رو که چطوری قراره ایران از ارتباط نزدیکتر با چین و روسیه نفع ببره و صد تاش تو همین مشرق چاپ شده رو نخوندی ؟ یا خوندی ولی خنگی نفهمیدی ؟؟!
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    24 72
    پوتین جانتون هم عضویت ایران در شانگهای را قبول ندارد
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      10 0
      عقب افتاده ایران عضو شده زیاد جوش نزن
    • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      9 0
      جمهو ری اسلامی ایران بصورت رسمی به عضویت شانگهای در امد از خواب زمستان هنوز بیدار نشدی
    • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      5 0
      دروغ و توهمات خودتان را به خورد مردم ندین، بابت تگ تک این سخنان ناروا مسئولین!
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      5 0
      تنها فهمیدی ؟؟؟؟
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    11 62
    روسیه اصلا قابل اعتماد نیست و رابطه با روسیه اصلا در زندگی مردم تاثیر ندارد
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      22 1
      امریکا چی؟ قابل اعتماد بود؟ نمیخواید بفهمید.. مشکلتون اینه.
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      6 0
      اره امریکا خوبه حتما، مقتدران ایرانی خود خوب بلدند چه کنند پس لطفا شما کلاه سفید ها ساکت باشید
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      6 0
      آهان شیطان بزرگ و صهیونیستها قابل اعتمادند و موشکهامون رو بدیم تا تحریمها رو برداره؟!!
    • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      4 0
      ایا فقط کدخدا یا همان شیطان بزرگ امریکا قابل اعتماد است که با تزویر فریب و نیرنگ صنعت پیشرفته ی صلح امیز هسته ای رو از دولت حسن روحانی گرفت واخرش هم با ریش خند از برجام بیرون رفت امان از یک ابنبات چوبی که دست برجامیون را گرفته باشد
    • DE ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      1 0
      مگه تو متخصص روابط بین الملل هستی که از خودت الکی حرف میزنی ؟ تو روابط مابین کشورها اعتماد معنی نداره. بلکه بقاء ورسیدن به منافع هدف همه کشورها در این روابط فی مابین هستش. اصلاحاتچی ها و احمدی نژاد اینقدر منت امریکا رو کشیدند ودنبالش دویدن و اخرش دست خالی برگشتند.امریکای جنایتکار هم نشون داد جز نامردی هیچ قدمی برنمیداره! امثال شما کی میخواید از خواب خرگوشی بیداربشید؟ ایران لازمه با همه کشورهای دنیا جز دو سه تا نخاله که با ایران دشمنی و پدرکشتگی دارند با بقیه روابط فعال داشته باشه تا تحریم گران داخلی و تحریم گران غربی دق کنن بمیرن. خدایا یک عده جاهل ،خودخواه و بی بصیرت و خودخواه روبراه راست هدایت بفرما!
  • سید IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    55 7
    اصلاخ طلبان چه مصداق خوبی برای این سخن نیچه هستند که گفته است : کسی که با دشمن دشمن خود دشمنی کند چندگام از حماقت فراتر رفته است!!!
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    39 2
    افصادطلبها فقط به فکرخودشونن نه مردم
    • IR ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      5 0
      برای جریان قبیله ای اصلاحات فقط در قدرت بودن خودشون مهم است اصلاح طلبها هیچ عقیده ای به ایران قوی و مستقل ندارند برای اصلاح طلب ها منافع ملی هیچ اهمیتی ندارد اصلاح طلب ها انقدر که فکر امنیت منافع امریکا و منافع قبیله ی خودشون میباشند حتی ارزو دارن که ایران تجزیه بشه و این جریان در کشورهای تجزیه شده از ایران باز در قدرت باشند انها چیزی بنام مام میهن و شرف و ازادگی رو قبول ندارن
    • US ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      0 1
      عزيز "افصاد"نيست "افساد"است لطفا در نگارش دقت كنيد تا متهم به بيسوادي نشويد.
  • سید IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    60 8
    اصلاح طلبان چه مصداق خوبی برای این سخن نیچه هستند که گفته است : کسی که با دشمن دشمن خود دشمنی کند چندگام از حماقت فراتر رفته است!!!
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    50 5
    (فارغ از متن این خبر) لطفا در دلمون برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم. اللهم العجل لولیک الفرج
  • سید IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    64 16
    احمق است کسی که با این همه شواهد اصلاح طلبان ..ـوع آور را کاسبان تحریم نداند!!!!
  • ماحسون IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    14 19
    دوستان قبول دارین احمدی نژاد بیماری روانی دوقطبی داره،اون از هاله نور که دورش بوده، از توماشین باشیشه های سیاه رنگ یه بچه اسپانیایی گفته اون احمدی نژاد هستش،یا وقتی گفت انگلیس یه جزیره کوچک تو غرب آفریقاست یا موقعی که میگفت جهان 7 میلیون نفر هستش که 3 میلیونش گرسنه هستن یا موقعی که محسن رضایی بهش گفت نزدیک‌ بود مارو وارد جنگ کنی، اینا کاملا علائم دوقطبی هستش،فرد تو حالت مانیایی یا خوشی چیزهایی میبینه و فکر میکنه که آدم وحشت میکنه بسیارمهربان میشن میبینی یهو یه دکل نفتی رو میدن به دوستشان، یا مادر رییس جمهور یه کشور رو با گریه بغل میکنی،یا افسردگی شدید میگیرن واحساس بد ونا امنی میکنن و چرندیات میگن
    • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      1 0
      فقط همین حرفها رو داشتی کارنامه خروجی دولت ها رو مقایسه کن مخصوصا در فساد
    • DE ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
      1 0
      ولی احمدی نژاد یک جوانمردی مخصوصی داشت که برعکس غربگدایان که منافقانه خود را به این و آن میچسبانند بارها هم قبل از انتخابات هم موقع ریاست و هم حالا گفت که اصولگرا نیست نبوده و نخواهد شد و اصولگرایان در مقابل مستر چیز چیز از او حمایت کردند و از روزی که مشائی شد و اوضاعش در هم ریخت حمایت قطع شد.و الان هم که شده مانند حجاریان.
  • علی ولی خداست .عبا دالله IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    16 77
    عزیز دل چیزی که عوض داره گله نداره مگر شما در جناح راست برای تخریب برجام با ترامپ و اسرائیل هم صدا نبودین
  • DE ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    21 4
    اصلاح طلبها خائن اند نمیتوان ازاین موجودات انتظاری داشت
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    20 10
    سلام و خسته نباشی بر سید بزرگوار ابراهیم رئیسی...انشالله که این انرژی را تا پایان دولت ، خودش و تیمش داشته باشن...قطعا موفق خواهند شد
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    14 4
    عالی بود . لطفا از این دست روشنگری ها در سطح وسیعتری صورت بگیرد . من و خانواده ام ، از دیپلماسی ذلت غربگداها و ایرانی نماهای حافظ منافع استکبار ، به شدت احساس حقارت می کردیم و خواستار محاکمه و مجازات این افراد ... هستیم . وقتی مجازات نمی شوند افکار و خواسته های خود را به عموم مردم و افکار عمومی نسبت می دهند ، در حالیکه خواسته ی افکار عمومی ، ایرانیان همان خواسته ی بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران، است .
  • US ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    11 22
    اگر تعامل با چین کمونیست و روسیه ی تزار پوتین قرار است تحریمها را خنثی کند چرا هیئت 40 نفره فرستاده اید وین برای مذکاره و جلب رضایت شیطان اکبر؟
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      3 0
      خواستیم شما هم راضی و خوشحال باشید
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    6 61
    به راستی آیا شما باور می‌کنید که امریکا بدون هماهنگی با "سرویس روسیه" و موساد و ام‌ای‌سیکس دست به این جنایت زده باشد؟
    • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      5 0
      گیریم روسیه خبرداشته که قراره شهیدکنن سرداردلهارا. شماقاتل را رهاکردیدچسبیدیدبه روسیه ک شایدخبرداشته مضحکه قاتل را رهاکنی ک بازبان خودش اعتراف کرده بعدوانمودکنی روسیه مقصراصلیه این نفاق ذات پلیدوخبیث غربزدهاراعیان میکنه. قاتل خوبه اماشاهد واطلاع ازقاتل بدترینه؟؟!! مضحکه افکار غرب زدتون
  • مهدی IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    8 40
    دقیقا کدوم تحریم خنثی شده؟؟؟؟؟
    • رضا IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      1 2
      آفرين دوست عزيز
  • چه استقبال گرمی IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    7 58
    کسی از خنثی سازی تحربم ها نگران نیست. شما رنگ عوض کرده اید تا دیروز میگفتید 80 درصد مشکلات کشور ربطی به تحریم ها ندارد.
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    8 9
    لیبرال یعنی ضد روس دیگه. دولت با اعتقادات اینها بازی کرده الان احساساتون جریحه دار شده. بشه تا احساسات دونشون پاره بشه
  • عبدالله مومن IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    13 3
    از ...های غربگدا. انتظار بهتری نمی رود.
  • ماحسون IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    17 10
    اینا چون خودشون خیانت کارهستن همه رو به کیش خود میپندارن
  • میرک IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    14 0
    مرگ بر امریکاونوکرانش که هیچ غیرت شرفی درانها مشاهده نمیشودننگتان بادنفرین خداوخلق خدا همراه تان باد.
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      1 3
      نه اینکه چین و پوتین خیلی قابل اطمینان!
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    13 0
    حالا ماسک از صورت کاسبان تحریم افتاده و همه فهمیدن که چه کسانی و چه جریان خاین و فاسدی از تحریم ها کاسبی میکرد . همون ها دارند از شدت عصبانین افسار میجوند. ..
  • امین IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    16 0
    تا دیروز میگفتند چرا با دنیا ارتباط ندارین ولی حالا مخالف اول قراردادها هستند. خودشان حالشان بهم نمیخوره از این همه تناقض. یا شاید از دنیا منظورشان آمریکا و اروپاست.
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
      3 0
      منظورشان از دنیا همان کدخدایشان آمريکاست
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    1 3
    اگر قرار بود خنثی سازی تحریم صورت بگیرد توی این چند سال بدون برجام صورت میگرفت
  • FR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    3 0
    همین که غربگداها با اقدامات و مواضع دولت سیزدهم فهمیده اند که ایران خود یک ابر قدرت است کافی ست ... بقیه حرفهای آنها در جهت منافع حزبی و جناحی ست و ارزشی ندارد
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    1 0
    چرا جلو گران‌فروشی و دروغگویی وسفسطه را نمی گیرید
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    2 1
    روابط ایران با کشورهای همسایه چین و روسیه قدمتی چند هزار ساله دارد که شرح انرا در کتابهای تاریخمان می توان یافت .
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    2 0
    خدا را شکر کنید جناب زاهد تاریخ نویس نشدند. روزی که سردار ترور شد حتی جنرال های امریکایی هم متحیر و در هراس بودند. خود ترامپ اعلام کرد خوشبختانه اتفاقی برای افراد ما در عراق نیفتاده است و هزاران علایم دیگر. چطور ایشان ب مغزشان خطور کرده که روسیه و اروپا هم خبردار بودند. شخصیت ترامپ را نمیشناسید. از منم منم های او خبر ندارید. اینکه اگر او نباشد امریکا بیراه میرود. ولی ترس او از پنتاگون در تلویزیون کاملا هویدا شد. در مورد ائتلاف غرب هم گویا اطلاع ندارید. ائتلاف است که گروه قدرت را ایجاد میکند نه انزوا. پیوستن ب غرب را هم مشاهده کرده اید در کشورهای عربی و مسلمان.
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    3 1
    خدا از کسانی که همصدا با غرب هستن نگذره
  • سید فروزان CH ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    2 0
    فیاض زاهد ،آنقدر که مردم نسبت به نقش غربکدایان منافق در ترور سردار دل‌ها مشکوک هستند به روسیه نیستند ،همانگونه که در ترور شهید فخری زاده هم به عوامل غرب گدا مشکوک هستند، گویا این شخص در بین مردم نمیرود تا بشنود چه میگویند
  • مرصاد IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    2 0
    لیبرال اصلاح طلبان غربزده ؛ کاسبان واقعی تحریم ! آنهایی که هنوز خوابند ، بیدار شوند !! مشرق ! واردکردن کد امنیتی ، خیلی آزاردهنده شده ، اصلاحش کن !!
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    1 3
    به روسیه و چین که می رسید نفوذ اقتصادی یعنی کشک؟ باریکلا
  • وحید IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    1 0
    مگر خبر ندارید افساد طلبان( اصلاح طلبان) به نمایندگی از اسراییل با حکومت ایران جنگ میکنن
  • مرصاد IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    3 0
    امام راحل عزیز ؛ بهترین شاخص را برای ما ، بیادگار گذاشته ، که خلاصه آن اینست که ؛ هر کار شما ، که دشمن را شاد کرد ، آن کار اشتباه است و بر عکس ؛ هرکار شما ، که دشمن را عصبانی کرد ، بدانید که ؛ آن کار شما درست است !!
  • مرصاد IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    1 0
    امام راحل عزیز ؛ بهترین شاخص را برای ما ، بیادگار گذاشته ، که خلاصه آن اینست که ؛ هر کار شما ، که دشمن را شاد کرد ، آن کار اشتباه است و بر عکس ؛ هرکار شما ، که دشمن را عصبانی کرد ، بدانید که ؛ آن کار درست است !!
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    2 0
    اصلاح طلب افساد طلب
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    2 0
    نوکر غربن
  • ح ر IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    0 2
    واقع دشمن داخلی فرقی نمی کند حتی اصولگرایان افراطی هزاران مرتبه بدتر دشمن خارجی است خدا شر این ها را از سر ملت کم کند
  • ناشناس IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    0 3
    منافع ملت ایران خیلی با ارزش تر از بازیهای کودکانه جناحی است و اینکه ما خوبیم اونا بدن .. واقعا مردم باید نتیجه این شعارها را در زندگی روزمره خودشان لمس کنند . حالا مهم نیست رویکرد چی باشه .
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    1 0
    کشور حقیقی غربگراها ایران نیست بلکه غرب هست. این ها غرب را سمبل تفکرات شیطانی می دانند و دوست دارند غرب در هر عرصه‌ای پیروز باشد تا به الگوی آن ها صدمه‌ای نخورد حتی اگر به بهای صدمه زدن به مملکت باشد.
  • کمال IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    2 0
    اصلاح طلبان همراه با امریکا و گاو شیرده ترامپ واسرائیل بد جوری احساس خطر کردن ، و از شدن سوزش جیغ بنفش می کشن
  • سید حمید SG ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    0 1
    بازی اصلاح طلب و اصولگرا به درد مردم نمی خوره
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    2 0
    غربگرایان ننگ ایرانند
  • حاجی اذری IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    3 0
    رفته رفته برهمه ملت ایران عیان می‌شودکه این غربگرایان چقدرشیفته نوکری به غربند معلومست که تاروپودخودرا به غرب گره زده اند.من بعنوان یک ایرانی اعلام می‌کنم که ماعزت خودرابا چیزی معامله نمی‌کنیم.
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    0 2
    سلام در توضیح ونوشتهای بالا منطقی نمی بینم عملا این روش دولت نه تحریم را حل میکند نه اقتطاد را
  • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    1 2
    ما که هیچ تغییری در اقتصاد جیب خودمان نمی بینیم و روز به روز قیمتها بالا می روند
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    2 1
    سرمایه های اسراییل
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    3 0
    اقای رعیسی راه درسترا انتخاب کردی به یاوه گوییهای سرمایه های اسراعیل که قبله انها غرب است وتمام دغدغه انها رضایت کدخدا بود ومطیع سیاستهای انها بودند وقعی نکن
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    0 0
    شماره ۱ این متن رو که بخونید لب لباب همه مطالب بیان شده است. وقتی این حقیقت مد نظر دولتمردان ست بقیه حرفها میشه بهانه جویی.
  • IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    0 0
    اقای رعیسی در گزینش امور اول به فرمان خدا توجه کن دوم بهمنفی ان که فرمان شیاطین هست توجه وخلاف ان برگزین بعد به نظر دوستان .توجه واز مخالفت دشمنان به صحت ان پی ببر
  • بنده خدا IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    2 0
    به حرف این تفاله های غربزده گوش ندید و با قدرت برید جلو و تحریمها رو خنثی کنید. رفع تحریمها لازمه اما کافی نیست. غربیها هیچوقت تحریمهای ایران رو لغو نمیکنن بلکه نهایتا تعلیق میکنن. پس عاقل کسی هست که تحریمها رو بی اثر کنه نه اینکه فقط دنبال رفع تحریمها باشه. این غربزده ها بوقهای اربابشون هستن پس اینها رو به خدا واگذار کنید که خدا خودش میدونه با خائنین و منافقین و کسانی که از قدرت گرفتن اسلام و شیعه حالشون بد میشه چطور رفتار کنه. انّ اخذه الیم شدید
  • ناشناس IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    2 0
    آنهایی که خود وفرزندان میلیاردهادرغرب سرمایه گذاری کرده انداصلآ از این روابط خوشبین نیستند وبه فکر مردم هم نیستندفقط بفکر خود هستند
  • DE ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    0 2
    پسر چی سانسور
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    2 0
    غربگراها به دروغ ادعا می کنند مشکل کشور ناشی از روابط خارجی هست و ما میخواهیم با تمام دنیا دوست باشیم ولی در عمل در سیاست خارجی ما سنگ اندازی می کنند.
  • DE ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    1 0
    اصلاحاتچی ها کاسبان تحریم اند و مثل ضد انقلاب نمیخوان تحریم ها خنثی بشه!
  • salim IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    1 0
    ننگ بر اصلاح طلبان دروغگو و دروغ ساز
  • US ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    0 1
    کجا خنثی شده که ما نفهمیدیم هنوز روزبرز قیمتها داره میره بالاتر که
  • علی IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
    1 0
    درکشوری مثل ایران که امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند فقط وفقط امیدش به مزدوران داخلی است تا بلکه برایش کوچه ای باز کند
  • DE ۰۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    0 0
    من دوبار مطالب بالا را خواندم دیدم از سواد من خیلی بیشتره که بخوام نظر بنویسم. لذا نظری ندارم .ولی دوستان شما ادامه بدهید منتظر نظر من نمونید. حیفه . ایشالله در مطالب ساده تر و همه فهم تر نظر میدهم.
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    0 0
    هرچه فریاد دارید برسر آمریکا بکشید (امام خمینی) قابل توجه دوستان و پیروان امام و انقلاب اسلامی و ولایت فقیه ( برادران و خواهران اصلاح طلب ) شما را چه شده است که به آرمان ها پشت می کنید چرا به حرف منافقین و سایر پشیمان ها از مبارزه با شیطان بزرگ آمریکا و کسانی که عقده ریاست بر مردم و بهره کشی از آنها راولو با رفتن زیرپرچم شیطان بزرگ باشد دارند گوش می دهید علی علیه السلام را رها کرده و به حرف معاویه وعمر عاص های زمان خودمان گوش می دهید ولو در لشگر و طرفداران علی زمانتان افرادی باشند که مشکلاتی داشته باشند شما اصل راببینید که به حق سالم است بر هر درخت میوه ی وجود حشره ی و آفتی متصور است یادمان باشد فرمایش پیر مرادمان (پشتیبان ولایت فقیه باشید تا آسیبی به ..... نرسد)
  • حسینی نسب IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    0 0
    به همه کسانی که می گویند روابط ایران نامتوازن شده و به سوی شرق گرایش بیشتری دارد بگویید که اگر غرب و امریکا از این موضوع نگران هستند، دست از بازی و اذیت و سنگ اندازی برداشته و برای روابط بدون قید و شرط به سوی ایران بیایند و زیاده خواهی نکنند تا موازنه بر قرار شود. این آقایان با این همه سابقه و ادعا، درک نمی کنند که غرب و امریکا در این منطقه ، غلام حلقه به گوش تمام عیار می خواهند ؛ چون ده ها بلکه صدها سال است که در اینجا اینجور کسانی دارند و نمی خواهند که ایران یا غیر ایران به گونه دیگری عمل کند. از نظر غرب در این منطقه تا نفتی وجود دارد باید نفت بفروشی و مزدوری کنی و تا مغز استخوانت وابسته باشد.
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    1 0
    بارها تجربه کرده‌ایم که آمریکا شیطان بزرگ است و وعده‌هایش جز دروغ و فریب‌کاری نیست. اخیراً هم دیدیم که آمریکایی‌های عهد شکن، در برجام بسیار وقیحانه عمل کردند. کشورهای اروپایی همراه با آمریکا هم، از لحاظ عهدشکنی و بداخلاقی کمتر از آمریکا نیستند؛ اما در مقام زبان‌بازی و حرف‌زدن همیشه طلب کارند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. البته از آنجا که عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد؛ می دانیم که وجود تحریم‌ها گرچه ظاهراً مشکلاتی جزئی را برای ما ایجاد می‌نماید، اما سبب می‌شود که ما به اقتصاد مقاومتی اهمیت بیشتری بدهیم و در نتیجه با قوی شدن در حوزه‌ی اقتصاد بتوانیم تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر سازیم؛ در حالی که اگر تحریم‌ها به فرض محال برداشته هم بشود، باز هم بالاخره باعث رخوت و شرطی شدن اقتصاد نفتی کشور شده و ما را به دشمنان وابسته نگه می‌دارد. لذا اطمینان داریم که سازش و وابستگی هیچگاه مشکلات ما را به‌طور اساسی حل نخواهد کرد؛ و با این وصف هیچ علاقه و عجله‌ای هم برای یک توافق جدید، حتی اگر مثلاً خوب هم باشد، نداریم. اما چنانچه بنا باشد توافقی حاصل شود، باید نه یک توافق خوب، بلکه یک توافق عالی و در حد شأن ملت مقاوم، صبور و سلطه‌ناپذیر ایران باشد. در این توافق باید بر اساس سیاست قطعی، تمام تحریم‌ها لغو شود؛ زیرا معتقدیم تمام تحریم‌ها به هر بهانه و با هر برچسبی که وضع شده است ناعادلانه، ظالمانه، مؤثر و غیرقانونی است. نمی‌توان تحریم‌ها را تقسیم بندی به حوزه‌های مختلفی مثل هسته‌ای و غیر هسته‌ای نمود؛ یا آن‌ها را به تحریم‌های قبل و بعد از خروج آمریکا از برجام تقسیم نمود. سیاست قطعی اعلام شده از طرف رهبر معظم انقلاب در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت‌های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، باید کلمه‌به‌کلمه و موبه‌مو به‌طور شجاعانه اجرا گردد.
  • اصلاح طلب AU ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    0 0
    اگر تحریم ها خنثی شود، دیگه نمیشه نظام را ساقط کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس