ادعای اوکراین: هکرهای بلاروس عامل حمله سایبری به کی‌یف بوده اند

یک مقام ارشد امنیتی اوکراین مدعی شد یک گروه هکری مرتبط با سازمان اطلاعات بلاروس حمله سایبری اخیر به وب سایت های دولتی اوکراینی را انجام داده است.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری رویترز، «سرهی دمدیوک» معاون دبیر شورای امنیت ملی و دفاعی اوکراین ادعا کرد حملاتی که روز جمعه در این کشور اتفاق افتاد و منجر به از کار افتادن وب سایت های دولتی با پیام های تهدیدآمیز شد، به گروهی موسوم به UNC۱۱۵۱ مربوط است که پوششی برای اقدامات تخریبی بیشتر پشت صحنه بوده است.

مقام های اوکراینی پیشتر نیز ادعا کرده بودند که شواهدی موجود است مبنی بر اینکه روسیه در این حمله بزرگ سایبری دخالت داشته است.

این حمله سایبری به وب سایت های اوکراینی با هشدار به آمادگی برای حملات بیشتر، درست در زمانی انجام شده که خبرهایی مبنی بر استقرار نیروهای روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین منتشر شده و واشنگتن و کی‌یف مدعی هستند این نگرانی وجود که روسیه بخواهد به اوکراین حمله کند؛  ادعاهایی که از سوی مسکو کاملا بی اساس خوانده است.

دمدیوک که ریاست پلیس سایبری اوکراین را نیز برعهده داشته است، ادعا کرد که این گروه هکری از سابقه هدف قرار دادن لیتونی، لتونی، لهستان و اوکراین برخوردار بودند و انتشار دهنده روایاتی بوده اند که حضور ائتلاف ناتو در اروپا را محکوم می کند.

براساس ادعای ایم مقام اوکراینی، این گروه در جاسوسی سایبری تخصص دارد که با نیروهای ویژه روسیه (سرویس اطلاعات خارجی فدراسیون روسیه) در ارتباط است و برای حملات خود به استخدام یا عملیات مخفیانه نیروهای خودی در شرکت مناسب متوسل می شود.

پیام هایی که روز جمعه در وب سایت های اوکراینی مشاهده شد، به سه زبان اوکراینی، روسی و لهستانی بود.

آمریکا نیز ادعا کرده که حمله سایبری به اوکراین، بخشی از روش های بازی روسیه است که قبلا نیز از آن استفاده کرده است.

ویکتوریا نولاند معاون امور سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا روسیه را مسئول این حمله سایبری که ده ها وب سایت دولتی اوکراین را هدف قرار داد، ندانست با این حال مسکو را متهم کرد و گفت که این تحولات بخشی از یک الگوی آشنا و نگران کننده از اقدامات مسکو است.

این مقام آمریکایی ادعا کرد در گذشته، عوامل روسی این کار را برای بی‌ثبات کردن دولت‌ها، آزمایش توانایی‌های خود، تضعیف حس اعتماد در کشورهای مورد اختلاف، انجام داده‌اند. بنابراین هر چیزی امکان دارد.

این روزها، آمریکا، اوکراین و برخی مقامات کشورهای عضو ناتو با هدف تحت فشار قرار دادن روسیه، مرتب ادعاهایی را مبنی بر تهدید بودن روسیه و قصد این کشور برای حمله به اوکراین تکرار می کنند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس