هشدار کارشناس صهیونیست درباره چالش‌های خطرناک اسرائیل در ۲۰۲۲/ حزب الله به دنبال ایجاد معادله بازدارندگی جدید در آسمان است

اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک» معتقد است توان بازدارندگی ایران و تهدید صریح فرماندهان نظامی ایران، سران اسرائیل را به عقب‌نشینی وادار کرد.

به گزارش مشرق، «روزنامه کیهان» در ستون اخبار ویژه خود نوشت: این‌اندیشکده در تحلیلی خاطر نشان کرد: دلایل نامحتمل بودن امکان استفاده از گزینه نظامی علیه ایران چیست؟ آیا برنامه هسته‌ای ایران با حمله نظامی مهار می‌شود؟ پیامدهای آن از نظر آسیب‌های جانبی و بی‌ثباتی منطقه‌ای چه خواهد بود؟ از زمان حملات ۱۱ سپتامبر و آغاز جنگ علیه تروریسم، احتمال جنگ با ایران همواره مطرح بوده است. اگر آمریکا یا اسرائیل دو دهه پیش به ایران حمله می‌کردند، با کشوری مواجه می‌شدند که نیروهای مسلح ناکارآمد و مجهز به تجهیزات نظامی فرسوده و قدیمی داشت. اما ایران به رغم تحریم‌ها و محدودیت‌های متعدد، توانسته با توانایی‌های رزمی خود را ارتقا بدهد.

ایران همزمان از چندین راهبرد موثر برای افزایش توان بازدارندگی خود استفاده کرده است، از جمله افزایش بودجه تحقیق و توسعه صنایع دفاعی و نیروهای مسلح تغییر ماهیت دکترین نظامی و تاکید بر تاکتیک‌های نامتقارن و کم‌هزینه، توسعه و گسترش تاسیسات هسته‌ای، ایجاد و تقویت گروه‌های شبه‌نظامی متحد در لبنان، عراق، افغانستان، یمن، سوریه و نوار غزه و دستیابی به سطحی غیرقابل برگشت از قدرت هسته‌ای.

ایران با استفاده از این راهبردها و بهره‌برداری از اشتباهات دشمنان خود، به بازیگری کلیدی در خاورمیانه تبدیل شده و بارها منافع آمریکا و اسرائیل را به چالش کشیده است. این افزایش قدرت به جایی رسید که نیروهای مسلح ایران مستقیماً با نیروهای آمریکایی مقابله کردند. سرنگونی پهپاد جاسوسی گلوبال‌هاوک در ۲۰ ژوئن ۲۰۱۹ و شلیک موشک‌های بالستیک به پایگاه هوایی عین‌الاسد عراق در ۸ ژانویه ۲۰۲۰ به تلافی ترور سپهبد سلیمانی نمونه‌هایی از این رویارویی است.

با تغییر دولت در ایران و روی‌کار آمدن ابراهیم رئیسی، تیم جدید دیپلماسی ایران، اصول تیم قبلی مبنی بر حسن‌نیت، اعتمادسازی و خوش‌بینی به آمریکا را کنار گذاشته است. همزمان با این تغییر رویکرد، برگزاری رزمایش بزرگ پیامبر اعظم ۱۷ توسط سپاه پاسداران تصویری از افزایش چشمگیر سرعت و قدرت رزمی قایق‌های تهاجمی تندرو، موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد و میان‌برد دقیق‌تر که موفق به اصابت اهداف بیشتری شدند، خودروهای زرهی مدرن مانند تانک مدرن کرار، بهبود ظرفیت‌های جنگ الکترونیکی و استفاده گسترده و موثر از پهپادهای انتحاری علیه اهداف کوچک را به نمایش گذاشت.

به علاوه، سپاه پاسداران با چندین موشک بالستیک دوربرد و کوتاه‌برد و همچنین پهپادهای انتحاری، یک ماکت در ‌اندازه واقعی از تاسیسات اتمی دیمونای اسرائیل را در قلب بیابان‌های مرکزی ایران مورد اصابت قرار داد. سرلشکر غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که اگر ایران مورد حمله قرار گیرد، «نیروهای مسلح جمهوری اسلامی بدون درنگ، تمامی مراکز، پایگاه‌ها، مسیر و فضای استفاده شده برای عبور و مبداء تجاوز را بر اساس طرح‌های عملیاتی تمرین شده مورد حمله کوبنده قرار خواهد داد.»

اسرائیل که همیشه حق خود برای انجام اقدام پیشگیرانه علیه ایران را محفوظ می‌داند، در روزهای اخیر لفاظی‌هایش علیه تهران را کاهش داده است. نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در ۲۸ دسامبر ۲۰۲۱، ‌اندکی پس از پایان رزمایش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که «اسرائیل مخالف هیچ توافقی نیست. معامله‌ خوب، خوب است.»

مقامات نظامی آمریکا به قدرت نظامی روبه رشد ایران به ویژه در زمینه موشک‌های بالستیک اذعان کرده‌اند. ژنرال کنث مک‌کنزی به نیویورکر گفته بود: «موشک‌های ایران به تهدیدی فوری‌تر از برنامه هسته‌ای آن تبدیل شده‌اند. اکنون ایرانی‌ها می‌توانند به طور مؤثر در سراسر پهنا و عمق خاورمیانه دست به حمله بزنند. آنها توانمندی حملات دقیق و حجیم را دارند.»

عوامل دیگری هم وجود دارند که جنگ با ایران را ناخوشایند می‌کنند. دولت بایدن به دلیل استقرار گسترده نیروهای نظامی روسیه در مرز اوکراین و همچنین تهدیدهای چین برای تایوان، اکنون بیشتر بر وضعیت امنیتی شکننده در شرق اروپا متمرکز شده است.

ایالات متحده از افغانستان خارج شده و ماموریت نیروهای محدود خود در عراق را کاهش و تغییر داده است. حتی اگر مذاکرات وین شکست بخورد و تنش‌ها همچنان بالا باشد، درگیری نظامی بعید است، زیرا به یک وضعیت باخت – باخت منجر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • بختیاری CA ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    4 0
    امریکای تروریست وحشی وحشی اون رژیم آپارتاید بزدل و کودک کش اسرائیل هیچ غلطی نمیکنند
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    20 31
    طوری میگه شورای آتلانتیک که انگار پیمان آتلانتیک شمالی ناتو چنین حرفی زده. یه موسسه درجه سه دورافتاده حالا یه چیزی پروند شما چرا ذوقمرگ میشی
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      3 0
      بیا پائین..... سرمون درد گرفت
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      4 0
      به کاهدان زدی عامو! اولا این اندیشکده معتبر و از مراکز مرجع اربابان شماست، دوما آنچه نتیجه گرقته اتفاقا براساس گفته های رئیس فرماندهان ناتو و تروریستهای یانکی حاضر در منطقه است. یک شباهت اسمی قلقلکت داد تا اینطور ابلهانه اظهار فضل کنی و فضله پس بیندازی!
    • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      1 0
      حالا چیه، اربابات با مانور سپاه ماستشون رو کیسه کردن شما بی وطنها نا امید شدید آره
    • امیر IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      3 0
      حالا چرا جلب و ولز می‌کنی فعلا که امثال شما رو به موت هستید. اربابانت نمیتونن به ایران حمله کنه فعلا تو حزب‌الله و حماس موندن سپاه لب تر کنه خونه اربابات ویران شده
    • در پاسخ ۸:۲۴ IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      1 0
      آخه نمی‌دونستند آلبانی در اروپاست...
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      1 0
      اگر در آلبانی دورت دیوار نکشیده بدون میدونستی این موسسه یکی از مشاوران اصلی وزارت امور خارجه و دولت آمریکاست
    • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      1 0
      شورای آتلانتیک هم که نگه واضحه که فریاد صهیونیست بعد از رزمایش سپاه چطور شد!! فقط چشم بینا و عدم غرب زدگی میخواد
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      3 0
      ما اگه ذوق مرگ نشیم، سما حتما دق مرگ میشی. خخخخ
    • IR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۸
      0 0
      حالا گیریم مجله معتبر هم نباشه .آنچه عیان است چه حاجت به بیان است.اگه موشک ها نبودن الان نمیتونستی بشینی لم بدی کامنت بزاری.این امنیتت مدیون شهید تهرانی مقدمه که برای من و تو جانشو از دست داد.
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    1 0
    با سلام در تحلیل های راهبردی پس از بررسی قدرت و توانمندی دشمن و یا جبهه از دشمنان و سپس ارزیابی قدرت و توان نیروهای خودی ، خروجی این فرآیند مطالعاتی در قالب یک مدل تحلیلی ارائه و بصورت یک گزاره انتشار پیدا می کنند. در دولت روحانی گزاره برد- برد نتیجه این فرآیند تحلیلی بود. آن دولت از نظر ساختار تحلیلی صرفا بر دیپلماسی و میز مذاکره و مهارت های دیپلماتیک و مواضع و رفتارهای دوستان و دشمنان سرمایه گذاری کرده بود و انتظار داشت در خاتمه به یک توافق مرضی الطرفین دست پیدا کند. البته بطور ذاتی دستمایه این تفکر در میز مذاکره قدرت نظامی و میدان بود ولی تیم مذاکره کننده به عنوان پس انداز به این سرمایه عظیم بازدارندگی نگاه می کردند. اما به استناد گزارش کیهان غربی ها از منظر میدان و زورآزمائی نظامی به مدل باخت - باخت رسیده اند‌‌. بنظر می رسد اولا غربی ها نهایتا باخت خود را در یک نبرد نظامی با ج اا پذیرفته اند‌‌ . ثانیا با بررسی توان نظامی خود امکان تحمیل باخت به ج اا را نیز دارند. این مدل یعنی گزاره باخت - باخت در واقع در حکم امکان بازدارندگی برای ج اا است‌ و بدین ترتیب امکان استفاده از زور در مذاکرات جاری در وین توسط دشمنان را کاهش می دهد و با این پیام صدای ج اا واضح تر شنیده می شود. البته تا اینجای مطلب در واقع با نظریات دشمنان سروکار داشتیم ولی این موضوع به معنای پایان کار نیست و بنظر می رسد بایستی مدل ها را به سمت و سوی یک معادله بازدارنده آری سوق داد و آن این است که اگر دشمن دست به تعرض نظامی بزند سرنوشت آن با احتمال بالا شکست قطعی دشمن باشد و معادله ی باخت - برد حاکم شود . این راهبرد نیازمند یک پویش گسترده ملی و بازی در عرصه های مختلف داخلی و منطقه ای و جهانی است‌ . از نظر نگارنده اقتصاد و فن آوری از ارکان این پویش به حساب می آیند . اقتصاد سیاسی کشور بایستی با جاذبه ی جهانی و از نو سازماندهی شود . بطوریکه امکان پویش جهانی داشته باشد و با استفاده از فن آوری پایه های یک تحول پایدار و جهان شمول نظیر پدیده چین بوجود آورده شود. ان شاء الله
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    1 0
    هر وقت بی صداست میخواهد زیر زیرکی کارکنه مواظب تاسیسات باشید
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    1 2
    این موسسات معمولا سفارشی نویسن
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    2 0
    اسرائیل مال این حرف ها نیست ایران عزیز را تهدید کنه...فدات ایران
  • نادرپور IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    0 0
    از صدای مهیب در غرب ایران چخبررررررر
    • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
      0 0
      از صدا چهارشنبه سوری کمتر بود
    • IR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۸
      0 0
      صدای جواب اونم توی پوریمی که برا اسراییل برنامه ریزی کردیم میشنوی.
  • IR ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۸
    0 0
    لطفا بر روی موشک ها بنویسید " هدیه ای از طرف کودکان فلسطین قانا یمن عراق و سوریه برای اسراییل" در ضمن کلاهک ها را طوری بسازید تا قدرت تخریبی بسیار بالایی داشته باشند.بمب سنگر شکن بسازید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس