کد خبر 1326201
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲

به گزارش مشرق، مهدی محمدی، تحلیلگر مسائل سیاسی در توییتر نوشت: دولت امریکا ظاهرا هنوز به اندازه کافی درک‌ نکرده در ایران چه کسانی رفته و چه کسانی آمده اند. اگر بخواهند می توانند با دولت جدید در ایران همان برخوردی را بکنند که با دولت روحانی کردند، ولی نباید توقع داشته باشند همان پاسخ را دریافت کنند.

 درک از سیاست داخلی ایران، شرط ضروری تفاهم با آن در سیاست خارجی است. امریکا هنوز قادر به رها کردن خود از محاسبات ترامپیستی نیست. از قضا، انقلابیون در ایران واقع بین ترند و به جای معیارهای تبلیغاتی دولت روحانی، به ‘منافع واقعی’ توافق خواهند نگریست.

 برجام برای امریکا یک توافق با ارزش و جایگزین ناپذیر است و مزایای عدم اشاعه ای اش را هرگز از دست نمی دهد. ما این را به خوبی می دانیم. مانور روی از دست رفتن مزایای برجام با خلق ضرب الاجل های مصنوعی، با هدف امتیازدهی کمتر و امتیازخواهی بیشتر انجام می شود. این تاکتیک لو رفته است.

برجام برای غرب هیچ بدیل موثری ندارد. صهیونیست ها هم به تازگی چاره ای جز اعتراف به آن نداشته اند. اسراییلی ها می دانند که اراده شلیک ایران در صورت تهدید خاک آن، ‘لحظه ای’ است. گزینه نظامی، به دانش هسته ای ایران آسیب چندانی نمی زند اما موجودیت رژیم را حتما به خطر خواهد انداخت.

 ایران بویژه در دولت جدید، روش نجات اقتصاد و تجارت خارجی خود از تحریم ها را به خوبی می داند. تهدید به فشار بیشتر، در واقع به معنای تبدیل سیاست خارجی بایدن به نسخه نازل تر سیاست ترامپ است که نتایج انتخاباتی آن برای دموکرات ها، ویرانگر خواهد بود. گزینه های بایدن صفر شده است.

 اگر گزینه نظامی معتبر یا گزینه تحریمی موثر وجود داشت، امریکا اکنون در وین ننشسته بود. وقتی گزینه فشار واقعی وجود ندارد، امریکا اگر عاقل باشد باید تصمیمی را که انتهای کار با ناچاری مجبور است بگیرد، همین حالا بگیرد. زمان همیشه خریده نمی شود، گاهی بر باد می رود!

تاکتیکی که لو رفته!

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • مصطفی IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    5 1
    ژنرال ها و پیرمردان اوایل انقلاب رفتند و فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق(ع) که همان فرزندان و اقوام دوستان هستند سرکار آمدند. آمریکا ننگ به نیرنگ تو خون جوانان ما می‌چکد از چنگ تو
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    7 0
    احسنت ، دقيقأ همینطوره! دم جناب محمدی گرم!!!
  • FR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    5 0
    چقدر عالی همیشه نظرات مهدی محمدی بخصوص در مورد موضوع هسته ای عالی ست. ممنون
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    8 1
    باید شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم‌ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن‌ها از منطقه و عدم حمایت آن‌ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا سه کشور اروپایی یا آمریکا با بازگشت صوری به برجام، نتوانند از این امتیاز یک‌طرفه به‌ضرر ما سوءاستفاده کنند و درصورتی که بخواهند چنین کاری کنند باید از برجام خارج شده، اجرای پروتکل الحاقی را کنار گذاشته و از پیمان عدم اشاعه‌ی هسته‌ای خارج شویم. مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرارداد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، خنثی‌سازی و بی‌اثرسازی تحریم‌ها، و حذف آقایی دلار از چرخه‌ی اقتصاد کشور باشد. لذا ضمن حمایت از تیم مذاکره‌کننده، درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، مقاومت مقتدرانه در برابر فشارها و تهدیدات غرب و رژیم صهیونیستی، و مقابله به مثل لازم با طرف‌های غربی تا رسیدن به یک توافق عالی با مشخصات فوق‌الذکر یا نپذیرفتن هرگونه توافق دیگر است.
  • احمد IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    5 1
    هم آمریکا و هم اسرائیل لاف می زنند چون تصور می کنند تصمیمات دولت فعلی همانند دولت روحانی است!!
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
      1 1
      پاسخ متفاوت یعنی سیلی زدن به گزافه گویان غربی وبیرون آمدن از مذاکره تا حالا که دیده نشده
  • پیروز IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    8 1
    .امریکا به جای میرسه که همه چی را از دست می دهد .
  • IR ۰۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    2 0
    ایران نباید هیچگونه عجله ای برای برجام داشته باشد برجام باید تمامی تحریم‌های ایران را لغو کند که قطعا" آمریکایی ها چنین نیت و قصدی ندارند ، ایران باید در صنعت هسته ای به سرعت حرکت کند عقب افتادگی های این چند سال گذشته رو جبران کنیم صنعت اتمی رو احیا کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس