الزام تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو به پرداخت مالیات

یک سایت حق‌العمل کار در دولت سابق ادعا کرد: اهتمام دولت جدید برای مالیات گرفتن از پردرآمدها، دست بردن در جیب مردم است!

به گزارش مشرق، «روزنامه کیهان» در ستون اخبار ویژه خود نوشت: عصر ایران در حالی که در دوره هشت ساله دولت سابق سرگرم ماله کشیدن روی عملکردهای مالی و بودجه‌ای بود، اینک می‌نویسد: خلاصه بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۱ این است: دست دولت در جیب ملت از طریق افزایش سهمگین مالیات‌ها! البته این که دست دولت به سمت ملت دراز باشد، فی‌نفسه امر نامطلوبی نیست؛ هم‌اکنون در بسیاری از کشورهای پیشروی جهان، این دولت است که برای گذران امور، به مردم نیاز دارد و برای این که جریان مالی از سوی مردم به سمت دولت استمرار یابد، می‌کوشد با پول‌های تجمیع شده مردم، کیفی‌ترین خدمات را به جامعه ارائه دهد. اتفاقاً یکی از عوامل عدم توسعه در ایران این است که دولت‌ها به پشتوانه پول بی رنج نفت، خود را مستغنی از مردم و حتی مالک آنها می‌دانند! پس اصل قضیه که باید دست دولت به سوی مردم دراز باشد نه برعکس، گزاره‌ای درست و توسعه زاست. اما آنچه در بودجه سال ۱۴۰۱ دیده می‌شود، دراز کردن دست نیاز دولت به سمت مردم نیست، دست بردن دولت به جیب مردم است. اگر بناست طبق لایحه بودجه، مالیات‌ها ۶۱ درصد بیش از امسال شود، مقدمه منطقی‌اش این است که دولت ابتدا زمینه درآمدزایی مردم را ایجاد کند و سپس از این افزایش درآمد، سهم مالیات خود را مطالبه کند. آیا درآمد مردم در سال آتی ۶۴ درصد افزایش می‌یابد که معادل آن مالیات بدهند یا قرار است به بهای فقیرتر شدن‌شان این عدد را تامین کنند؟! قطعاً که چنین افزایش درآمدی در شرایط اقتصادی کنونی متصور نیست و از این رو باید از نویسندگان بودجه پرسید این عدد تخیلی را از کجا آورده‌اید؟ دوربین مخفی است؟ شوخی می‌کنید؟ ماموریت دارد مردم را عاصی کنید یا چه؟!

حال در این رکود وحشتناک اقتصادی که اکثر کسب‌وکارها فقط در حد ادامه حیات درآمد دارند و بسیاری‌شان حتی در پرداخت حقوق پرسنل نیز دچار مشکل هستند، افزایش مالیات‌ها معنایی جز شلیک مستقیم به کسب‌وکارها ندارد، شلیکی که منجر به رکود، ورشکستگی و تعطیلی بسیاری از کسب‌وکارها و افزایش بی‌سابقه تعداد بیکاران و تشدید نارضایتی عمومی و نهایتاً شکل‌گیری بحران های امنیتی و سیاسی خواهد شد.

از بودجه‌نویسان باید پرسید که وقتی بنگاه اقتصادی همین الان هم به ضرب سیلی صورتش را سرخ نگه داشته، سال آینده از کجا بیاورد و پول‌های بیشتری به حساب سازمان امور مالیاتی بریزد؟ داروغه ناتینگهام که نیستید!

صغرا و کبرای غلط و استدلال غلط و مغالطه نویسنده در حالی است که اولویت و بنای دولت بر مالیات گرفتن از پردرآمدها، سوداگری‌ها و درآمدهای غیرمولد (با مالیات صفر)، و مهار اقتصاد زیرزمینی ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی است که حتی یک ریال مالیات هم نمی‌پردازند اما با تحرکات خود، آرامش و ثبات بازار را به هم می‌ریزند و موجب می‌شوند کالاها و خدمات با قیمتی گران‌تر در اختیار مردم قرار بگیرند.

نکته دوم، درباره ادعای دست کردن دولت در جیب مردم است. گویا سایت حق‌العمل کار یادش نمی‌آید که دولت مورد حمایت این سایت، چگونه به انحاء مختلف و به اعتبار بی‌انضباطی مالی، ریخت و پاش‌ و سوءمصرف منابع، چه هزینه‌های هنگفتی را به مردم تحمیل کرد و پس از آن هم که در اثر آرزواندیشی و هزینه کرد بدون سقف دچار کسری بودجه چندصد هزار میلیاردی شد. عملا با شگردهای مختلف سراغ جیب مردم رفت.

به عنوان مثال می‌توان پرسید ۶۰ میلیارد دلار از منابع ارزی و ۶۰ تن طلا چگونه هزینه شد که خروجی آن، رانت چندصد هزار میلیاردی برای یک اقلیت ۲-۳ درصدی و تحمیل تورم ۵۰ درصدی به توده مردم بود؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    0 0
    این همه مالیات که دولت میگیره باهاش میشه کله قاره اسیا رو اباد کرد پس این مالیاتها کجا خرج میشه که هیچکس نمیبینه
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    3 1
    افتادن به جون مردم به هر طریقی میخواهند مالیات بگیرن
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    2 6
    همین پولدارها هستن که یا کارخانه دارن یا تولیدی و امثال من دارن پیششون کار میکنن و یک لقمه نون میبرن،ببینیم دولت میتونه بیفته به جون اونها و ورشکستشون کنه و ما هم از نون خوردن بیفتیم
    • DE ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
      1 0
      همین توی تولید کننده که غش در معامله و حرام و حلال سرتون نمیشه و جنس آشغال وارد بازار میکنی و سازمان امور مالیاتی و تعزیزات هم نمیتونه در اون کارخونه ببنده صرف اینکه تولیدکننده هستی، از تو باید مالیات چند برابر گرفت.
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    2 3
    مالیات کمر تولیدکننده ها رو شکسته
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    2 2
    خواهشا دولت جهت حمایت از تولید تا کرونا تموم بشه مالیات نگیره
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    1 0
    کسی که شرکت دارد و یا کارمند دولت است یا کارخانه دارد ، مالیات بر درآمد را دولت محاسبه می کند و مالیات می دهد ، حال دو با ه بابت مسکن و ماشین که بعد از کسر مالیات خریداری شده و تورمی که باعث و بانی آن حاکمیت و دولت و مجلس و بانک مرکزی و بی عرضگی مسئولین در کنترل تورم است دوباره باید مالیات بدهد ( مالیات بر تورم ) و خودی ها شرکت های دولتی نجومی بگیر های دولتی و نیمه دولتی و رانتی که مسبب وضع کنونی هستند عملا پرداختی ندارند ، این اسمش مالیات نیست دست در جیب مردم کردن است
  • FR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    1 1
    ما نفت داریم نباید مالیات بدهیم
  • اکبری IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    7 0
    یک کارمن 5 تومنی مالیات می دهد ولی یک فوتبالیست یا یک طلا فروش نمی دهد .
    • حسن IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
      5 0
      زورشون به کارمند و کارگر خوب میرسه تاجر و دلال و سرمایه دار که نباید مالیات بده
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    6 0
    برای سال 98 مغازه ای را به قیمت 950 هزار تومان در ماه اجاره داده ام و دارای قرارداد هم هست اما مالیاتی که دولت برای آن در نظر گرفته بر مبنای 2 میلیون 800 هزار تومان است و به هیچ شکلی حاضر نیستند طبق آنچه که اجاره داده ام مالیات ببرند!!!! حتی به انها پیشنهاد داده ام که خودشان مغازه را اجاره بدهند به همان قیمتی که می گویند اما کو گوش شنوا!!!! چون خودشان هم می دانند چیزی پرت کرده اند که وجود عینی ندارد. ضمن آنکه آیا کسی که 950 هزار تومان درآمد دارد باید توسط دولت برای امرار معاش کمک شود یا بار دولت را به دوش بکشد؟!
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    2 0
    به من بگو چقدر از پولدارها دستمزد می گیری که این مقالات را به نفع آنها می نویسی
  • محمد IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    2 0
    سلام هر کس به نسبت درآمدش باید مالیات بدهد کارمند و کارگر با حداقل حقوق مالیات بدهد ولی به دلال و مالک ماشین و خانه لاکچری و میلیاردی که رسید دست در جیب مردم است؟ نکنه مردم فقط تویی؟
  • سیدجعفرکاظمی IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    2 0
    این حرکات نشان میدهدکه دولت ومجلس واقعا نمی خواهندکه مردم عادی روز خوش ببینند فقط یک اقلیت 2-3 درصدی خوش بگذرانند ومال اندوزی کنند وتوله های خودرا دراروپا وآمریکاپرورش دهند وبزرگ کنند کافی است و بقیه مردم فقط گرسنگی بکشندومالیات بدهندودیگرهیچ!!
  • email@gmail.com IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    0 0
    چه كسي گفته
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    0 0
    مالیات از مردم بدبخت ایران گرفتن
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    1 0
    فقط 4 درصدی ها از مالیات بر دلالی و ثروت بادآورده شان ، شکایت دارند . ما مردم معمولی که یک ماشین آنهم زیر یک میلیارد تومان داریم و مستاجریم ، خواهان مالیات گرفتن از اشراف و قشر بی درد چهار درصدی هستیم . درضمن اسامی بدهکاران بانکی را هم می خواهیم بدانیم .
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    0 0
    دمار از روزگامان در آوردن این پولدارهای بی انصاف
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    0 0
    اون روزی که میخاستن قانون مالیات برارزش افزوده رو بزارن گفتن دیگه عدالت برقرار میشه و هرکس بیشتر خرید کنه بیشتر مالیات میده اما دولت بازم سیر نشده و میخاد از مردم بکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس