نقش مرموز امارات در یمن؛ از جنگ اقتصادی تا غارت سنگ طلا

امارات به دنبال سرپوش گذاشتن بر جنایات خود در یمن از طریق اعلام عقب نشینی از جنگ و به دنبال نیرنگ بازی در جنگ یمن است تا فرصتی برای آن ایجاد شود تا به خواسته های بلندپروازانه خود برسد.

به گزارش مشرق، امارات متحده عربی قبل از سال ۱۹۷۱ میلادی با عنوان «امارات متصالحه» و» «امارات ساحل عمان. شناخته شده بود. واژه امارات به معنی شیخ‌نشین یا امیرنشین بوده و عنوان امارات متحده عربی نیز به معنی شیخ‌نشین‌های متحد عربی می‌باشد.

این کشور با مساحتی حدود ۸۳٬۶۰۰ کیلومترمربع در جنوب غربی قاره آسیا و در شرق شبه جزیره عربستان واقع بوده و از جنوب با قطر و عربستان سعودی، از شرق با عمان و از شمال به خلیج فارس منتهی می‌شود. مؤسس و بنیادگذار حکومت موجود در این شیخ نشین شیخ زائد بن سلطان آل نهیان می‌باشد. امارات در ۲ دسامبر سال ۱۹۷۱ میلادی به عنوان یک کشور در نقشه جغرافیایی شناخته شد؛ اما هم اکنون دخالت‌های پنهان و آشکار آن در امور کشورهای عربی و منطقه و نقش بی ثبات کننده آن بر همگان روشن است.

امارات همواره به تبعیت از عربستان سعودی نقش منفی و مخربی در بی‌ثبات‌سازی کشورهای مختلف منطقه ایفا کرده است. این نقش منفی و مخرب به ویژه پس از آغاز جنگ یمن در سال ۲۰۱۵ بیش از پیش نمایان شد.

نقش مخرب امارات در یمن اوضاع کاملاً مشخص است و دخالت امارات در یمن و اهداف سلطه گرانه آن در این کشور هم بر کسی پوشیده نیست. امارات نقش کثیفی در یمن و نابودی زیر ساختهای آن ایفا کرده است و هزاران نفر از مردم بی گناه یمن را به شهادت رسانده است. امارات همچنان به غارت منابع یمنی ادامه می‌دهد و برای تصاحب ثروت‌های یمنی‌ها با سعودی‌ها رقابت می‌کنددخالت امارات در یمن و اهداف سلطه گرانه آن در این کشور هم بر کسی پوشیده نیست. امارات نقش کثیفی در یمن و نابودی زیر ساختهای آن ایفا کرده است و هزاران نفر از مردم بی گناه یمن را به شهادت رسانده است. امارات همچنان به غارت منابع یمنی ادامه می‌دهد و برای تصاحب ثروت‌های یمنی‌ها با سعودی‌ها رقابت می‌کند.

امارات به دنبال سرپوش گذاشتن بر جنایات خود در یمن از طریق اعلام عقب نشینی از جنگ و به دنبال نیرنگ بازی در جنگ یمن است تا فرصتی برای آن ایجاد شود تا به خواسته های بلندپروازانه خود برسد و از سویی تبعات منفی جنگ هم متوجه آن نشود.

امارات از سویی می‌کوشد تا بر همراهی با سعودی در شرایط جدید وفادار بماند و از دیگر سو به شدت نگران اقدام دولت صنعا در هدف قراردان کشورش است. پاشنه اشیل امارات در طول ۷سال جنگ با یمن حملات احتمالی موشکی یمنی‌ها به قطب سرمایه و تجارت جهانی مستقر در امارات است.

اقدام ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در توقیف کشتی اماراتی روابی، به شدت برای دشمنان یمن شوکه کننده بود و باعث سروصدای بسیاری شد؛ چراکه آن‌ها از توانمندی‌های ملت یمن بی‌خبر بودند. عملیات توقیف کشتی اماراتی یک پیروزی بزرگ است که به مجموع پیروزهای نیروهای ارتش و کمیته های مردممی یمن در نبردهای زمینی، دریایی و هوایی اضافه می‌شود.

نیروهای مسلح یمن با توقیف کشتی اماراتیِ حامل تجهیزات نظامی این پیام را رساندند که آب‌های یمن برای نیروهای متجاوز ممنوعه است.

برخی ناظران امور بر این باورند که این امارات است که نقش اصلی را در جنگ یمن ایفا می کند. از دیدگاه ناظران امور، ابوظبی بدون چراغ سبز آمریکا و انگلیس، نمی تواند که در یمن نقش آفرینی کند.

از سوی دیگر همانطور که گفته شد ابوظبی اهداف اقتصادی را در یمن دنبال می کند و هدفش سلطه بر بنادر و جزایر یمن است به ویژه که خاندان زاید متوجه شدند که پروژه های مناطق آزاد چه سود سرشاری دارد. در سال ۲۰۲۰ حکام ابوظبی سود سرشاری از منطقه آزاد دبی به دست آوردند و همین عامل سبب شد که آنها برای توسعه سرمایه گذاری در خارج از مرزهای امارات تلاش کنند.

حکام ابوظبی از جنگ یمن به عنوان فرصتی برای توسعه سرمایه گذاری خود بهره جستند. آنها برای تحقق خواسته خود در راستای تقویت گرایش های جدایی طلبانه در جنوب یمن و ممانعت از ایجاد دولت قوی در یمن حرکت کردند.

امارات در کنار آن جنگ اقتصادی و کشنده را علیه ملت یمن به پیش می برد. جنگ غارت و گرسنه نگه داشتن ملت یمن که شرم آور ترین جنگ علیه یمن است. این کشور از یکسو منابع نفت و طلا یمن را به یغما می برد و از سوی دیگر محدودیت های خفه کننده ای علیه واردات کالاها، دارو و فرآورده های نفتی ایجاد کرده استامارات در کنار آن جنگ اقتصادی و کشنده را علیه ملت یمن به پیش می برد. جنگ غارت و گرسنه نگه داشتن ملت یمن که شرم آور ترین جنگ علیه یمن است. این کشور از یکسو منابع نفت و طلا یمن را به یغما می برد و از سوی دیگر محدودیت های خفه کننده ای علیه واردات کالاها، دارو و فرآورده های نفتی برای مردم یمن ایجاد کرده است.

طبق گزارش رسانه های یمنی، امارات طی سالهای گذشته محموله های نفتی به ارزش بیست میلیارد دلار از یمن غارت کرده است که از آن برای پشتیبانی مالی جنگ علیه یمن استفاده کرده است.

حتی ماهیان سواحل یمن هم از غارت امارات در امان نمانده اند. امارات به سنگ و درخت یمن هم رحم نکرده است. مقادیر زیادی سنگ طلا از منطقه حجر در ساحل حضرموت یمن به دست امارات غارت شده است.

درخت های نادر و معروف جزیره سقطرا در آبهای جنوبی یمن از سوی اماراتی ها از ریشه درآورده شده و به امارات منتقل شدند. صخره های مرجانی و برخی پرندگان نادر در این جزیره هم از غارتگری امارات در امان نمانده است.

جزیره سقطری حیات خلوت امارات شده است. امارات در حال سرقت منابع طبیعی جزیره مثل انواع گیاهان و گلها و درختان و پرندگان و حیوانات و حتی سنگ های نادر است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    0 0
    ارتش یمن اگر پاسخ کوبنده ندهد دیگر در سقطری چیزی جز مشتی خاک نمی ماند.بداد سقطری برسید
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    0 0
    ارتش یمن اگر پاسخ کوبنده ندهد دیگر در سقطری چیزی جز مشتی خاک نمی ماند.بداد سقطری برسید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس