تلاش برای رفع شکاف میان جریان صدر و «چارچوب هماهنگی» عراق

یکی از رهبران ائتلاف «دولة القانون» عراق، از تحرک شخصیت‌های تاثیرگذار شیعی برای رفع شکاف‌ موجود میان جریان صدر و چارچوب هماهنگی خبر داد.

به گزارش مشرق، «جاسم البیاتی» از رهبران ائتلاف «دولة القانون» عراق، امروز (سه‌شنبه، ۱۱ ژانویه)، از تحرکات برخی شخصیت‌های تأثیرگذار شیعی خارج از فراکسیون‌های سیاسی برای پر کردن شکاف موجود میان چارچوب هماهنگی و جریان صدر، پیش از تشکیل دولت و احیای وحدت در بیت شیعی خبر داد و تاکید کرد دولتی که از حمایت نیمی از بیت شیعی برخوردار باشد، دوام نخواهد آورد.

وی در گفت‌وگو با وبگاه «المعلومه» تصریح کرد: شخصیت‌های شیعی تاثیرگذار (بدون اشاره به هویت آن‌ها) تحرکی جدی برای رفع شکاف میان چارچوب هماهنگی و جریان صدر پیش از تشکیل دولت جدید آغاز کرده‌اند. توافق‌های سابق میان جریان صدر و چارچوب هماهنگی به دلایلی مرموز و مبهم، شکسته شده است.

البیاتی با تاکید بر این‌که، حضور در دولت بعدی باید از طیف شیعه باشد، هشدار داد: در صورت محروم کردن نیمی از شیعیان از حضور در دولت بعدی، این دولت دوام چندانی نخواهد داشت.

«محمود الصیهود» عضو چارچوب هماهنگی، پیشتر گفته بود که طی نشست نخست پارلمان عراق، یک توطئه بزرگ برای تکه‌تکه کردن بیت شیعی صورت گرفت با این حال هنوز امید ترمیم و بازگشت روابط میان چارچوب هماهنگی و جریان صدر وجود دارد.

التهاب و تنش سیاسی در عراق چند روز پیش با شدت و حدت بیشتر، خود را در صحن علنی مجلس نمایان ساخت و نخستین نشست پارلمان عراق که سه ماه پس از برگزاری انتخاباتی جنجالی برگزار می‌شد به میدانی برای درگیری لفظی و سپس فیزیکی تبدیل شد. اما با وجود حواشی مختلف، در نهایت محمد الحلبوسی به ریاست پارلمان دست یافت و حاکم الزاملی و شاخوان عبدالله به عنوان دو معاون وی انتخاب شدند. امری که با اعتراض و مخالفت چارچوب هماهنگی گروه‌های سیاسی شیعی همراه شد و اعلام کردند که دلیل نقض صورت گرفته در قانون اساسی، نتایج این نشست را به رسمیت نمی‌شناسد و موضوع را به صورت قضائی پیگیری خواهد کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس