کد خبر 1323859
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
بازداشت رئیس سابق کمیته امنیت ملی/بیانیه سازمان همکاری اسلامی

قزاقستان در حالی درگیر بحران اجتماعی-سیاسی است که شواهد حاکی از دخالت بیگانگانی است که به دنبال ایجاد انقلاب رنگی در این کشور نفت خیز آسیای میانه هستند.

به گزارش مشرق، قزاقستان امروز شنبه وارد ششمین روز از ناآرامی‌هایی شده است که در اعتراض به افزایش بهای سوخت مصرفی خودروها آغاز شد و در حال حاضر، اعتراضات بویژه در مناطق نفت‌خیز غربی بسیار گسترده است.

این در حالی است که توسل برخی جریان‌های معترض به خشونت، تخریب اموال عمومی و قتل و غارت حکایت از به سرقت رفتن این اعتراضات از سوی عوامل تروریستی و افراط گرایی دارد که از بیگانگان خط می‌گیرند. روسیه به عنوان شریک قزاقستان در سازمان پیمان امنیت جمعی، تحولات در کشور همسایه را نتیجه تحریک گروه‌های آموزش دیده از سوی بیگانگان ارزیابی می‌کند حال آنکه چین هم تلاش عوامل بیگانه برای ایجاد انقلاب رنگی در قزاقستان را محکوم کرده است.

البته، تاکنون به صراحت درباره اینکه چه کشور خارجی در دامن زدن به این ناآرامی‌ها دخیل است، اظهارنظری عنوان نشده حال آنکه کاخ سفید در چهارمین روز از ناآرامی‌ها در بیانیه‌ای معنی دار ادعا کرد که آمریکا در تحولات قزاقستان نقشی ندارد!

در میان پنج جمهوری آسیای مرکزی که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی استقلال یافتند، قزاقستان با اختلاف زیادی، بزرگترین و ثروتمندترین آنها است. بزرگی این سرزمین به اندازه کل اروپای غربی است و دارای ذخایر عظیمی از نفت، گاز طبیعی، اورانیوم و فلزات گرانبها است. این کشور ۴۰ درصد اورانیوم جهان را تولید می‌کند و پس از آمریکا، دومین کشور بزرگ استخراج ارز دیجیتال بیت کوین است.

بازداشت نخست وزیر و رئیس سابق کمیته امنیت ملی

یک منبع امنیتی هشدار داد که گروه‌های جنایتکار ممکن است در تدارک حملاتی باشند حال آنکه بعید نیست برخی از آنها خود را به یونیفورم نیروهای امنیتی ملبس کنند.

ساعاتی بعد، کمیته امنیت ملی قزاقستان، از بازداشت «کریم ماسیموف» نخست وزیر و رئیس سابق این کمیته به اتهام خیانت خبر داد. گفته می‌شود که تحقیقات علیه وی و شماری دیگر از مظنونین، از روز پنجشنبه و در پی شدت گرفتن ناآرامی‌ها در این کشور آسیای مرکزی آغاز شد.

تماس تلفنی نخست وزیران قزاقستان و قرقیزستان

«علیخان اسماعیلوف» نخست وزیر موقت قزاقستان در تماس تلفنی با همتای قرقیزستانی، درباره اوضاع مرزی دو کشور و موضوعات مربوط به همکاری تجاری و اقتصادی در میانه بحران اجتماعی-سیاسی قزاقستان گفتگو کرد.

بیانیه سازمان همکاری اسلامی

دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد که تحولات قزاقستان را با نگرانی دنبال می‌کند. این سازمان با دعوت از همه طرفین درگیری به خویشتنداری، خواستار آن شد تا در واکنش به بحران فعلی، حراست از منافع امنیت ملی در اولویت قرار داده شود.

سازمان همکاری اسلامی همچنین اعلام کرد که در حراست از تمامیت ارضی، امنیت، ثبات و حق حاکمیت قزاقستان، با این کشور متحد خواهد بود.

بازداشت بیش از ۴ هزار نفر

وزارت کشور قزاقستان از بازداشت بیش از چهار هزار و ۲۰۰ نفر در پی ناآرامی‌های اخیر خبر داد حال آنکه شماری از این افراد، اتباع کشورهای بیگانه هستند.

گفته می‌شود که در یکی از روستاهای آلماتی، ۱۰۰ نفر بازداشت شده اند که همگی از اتباع یکی از کشورهای همسایه هستند.

خروج برخی از کارمندان سرکنسولگری آمریکا

آمریکا در حالی که قزاقستان وارد ششمین روز از ناآرامی‌ها شده است، از موافقت با خروج داوطلبانه کارمندان غیرضروری سرکنسولگری خود در شهر «آلماتی» به همراه خانواده‌هایشان خبر داد.

در بیانیه‌ای که به همین منظور از سوی وزارت خارجه آمریکا صادر شد، به شهروندان آمریکایی درباره این هشدار داده می‌شود که ممکن است تظاهرات خشونت بار در قزاقستان، به شدت عملکرد کنسولگری آمریکا از جمله در ارائه خدمات به شهروندانی که قصد خروج از قزاقستان را دارند، تحت الشعاع قرار دهد.

موضع روسیه در قبال مداخله بیگانگان

آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در واشنگتن می‌گوید تحرکات خشونت آمیز در قزاقستان به تحریک عوامل بیگانه و در راستای تضعیف ثبات و تمامیت ارضی این کشور انجام می‌شود. وی همچنین با مخاطب قرار دادن دولت واشنگتن ابراز امیدواری کرد کسی حق قزاقستان برای درخواست کمک از سازمان پیمان امنیت جمعی را زیر سوال نبرد.

خسارت ۲۰۰ میلیون دلاری

اعتراضات در قزاقستان تاکنون ۲۰۰ میلیون دلار خسارت بر جای گذاشته است.

تنش لفظی روسیه-آمریکا

کاخ سفید برای دومین بار ظرف یک هفته، مداخله در بحران قزاقستان را رد کرد. همزمان، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا لزوم اعزام نیروهای سازمان امنیت جمعی به قزاقستان را زیر سوال برد.

وی در این باره مدعی شد: معلوم نیست چه لزومی به درخواست کمک خارجی بود. قزاقستان به تنهایی از پس تعامل با معترضان برمی آمد. باید بیشتر این مسئله را بررسی کنیم. درسی که از تاریخ معاصر می‌گیریم این است که وقتی روس‌ها به خانه تان بیایند، گاهی بیرون کردن آنها دشوار می‌شود.

در پاسخ به این گستاخی، وزارت خارجه روسیه هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: اگر بلینکن به درس‌های تاریخ علاقمند است، بیاید این مورد را هم با او به اشتراک بگذاریم که «وقتی آمریکایی‌ها به خانه تان می آیند، گاهی زنده ماندن و در معرض تجاوز و غارت قرار نگرفتن، دشوار می شود».

واکنش آلمان

«کریستین هافمن» سخنگوی دولت برلین مدعی شد که آلمان با نگرانی عمیق خشونت در قزاقستان را رصد کرده و همه طرفین را به رفتار منطقی دعوت می‌کند.

وی همچنین خواستار تنش زدایی و حصول راه حلی صلح آمیز میان دولت و معترضان شد. هافمن به اعزام صلحبانان سازمان پیمان امنیت جمعی به قزاقستان هم اشاره و ابراز امیدواری کرد که همه طرفین مسئولیت پذیر باشند.

وی با طرح این ادعا که نظامیان با نحوه برخورد با اعتراضات مدنی آشنا نیستند، مدعی شد: البته که نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی هم مسؤلیت های مشابهی در قبال دفاع از حقوق بشر دارند.

واکنش چین

شی جینپینگ رئیس جمهور چین ناآرامی‌های قزاقستان را محصول تحرکات عوامل بیگانه ای تلقی کرد که به دنبال براندازی حاکمیت این کشور از راه ایجاد انقلاب‌های رنگی هستند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 22
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    38 36
    معلوم نیست چه لزومی به درخواست کمک خارجی بود. قزاقستان به تنهایی از پس تعامل با معترضان برمی آمد. باید بیشتر این مسئله را بررسی کنیم. درسی که از تاریخ معاصر می‌گیریم این است که وقتی روس‌ها به خانه تان بیایند، گاهی بیرون کردن آنها دشوار می‌شود. واقعا حرف حقی است.روسها در چپاول ملتها بدتر از آمریکا هستند
    • احمد TR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      24 14
      رفیق نا آگاه و ساده لوح برایت توصیه مینکم تاریخ دنیا را بعد از اتمام جنگ جهانی دوم به خوبی بخوانی و مطالعه کنی و ترازویی هم در روی میزی بگذار و چپاول و غارتها و کشتار و جنایتهای هر دو کشور یعنی روسیه و آمریکا را در جهان به خوبی وزن کن.. بعدا بیا بیا بشین اینجا نظر بنویس . فراموش نکن در دنیا همه کشورها به فکر منافع خویش هست. اما بعضی ها انصافی هم دارند اما بعضی ها دست به هر کثافت کاری و قتل و جنایت برای تامین منافع خویش میکنند که آمریکا در زمره آن کشورهاست
    • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      21 13
      دولتی نحس‌تر و بدتر از امریکا وجود نداره
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      16 9
      این جمله را آنتونی بلینکن آمریکایی گفت، وزارت خارجه روسیه هم در جواب گفت: وقتی آمریکایی ها به خانه اتان می آیند، گاهی زنده ماندن و در معرض تجاوز و غارت قرار نگرفتن برایتان دشوار می شود،
    • DE ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      10 7
      از قدیم نگفتند بلکه آنتونی بلینکن وزیر خارجه ی کشور متجاوز و تروریست پرور آمریکا دیروز این اراجیف را گفت. تو هم لازم نیست چرت و پرت بگی.
    • DE ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      12 4
      تاریخ معاصر تو را هم غربی ها واست نوشتن وگرنه این غ ب بوده که در دو جنگ جهانی به شرق مخصوصا روسیه حمله کرده و میلیونها انسان کشته.
    • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      3 0
      کریم معصوم اُف !!!!!!!!!!!
    • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      9 1
      کسانی که در این جا قی های یانکی ها را غرغره می کنند نظری بیندازند به اعتراضات مردم بحرین و حضور یانکی ها و انگلیسی ها و سعودی ها در این کشور و جواب دهند چرا در قبال اشغال آن کشور نظر نمی دادند!؟ و یا این که یانکی ها پس از بیش از هفتاد و هفت سال اشغالگری از ژاپن و کره و آلمان و ایتالیا بیرون نمی روند؟!؟ قطعاً ناراحتی شان در مورد قزاقستان از آن نوع آمریکایی اش هست که چرا روسها اجازه ندادند کار به سود یانکی ها تمام شود!!
    • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      4 3
      احمد ساده لوح و نا آگاه تو هنوز نمیدونی روس هر جا پا بزار دیگه رفتنی نیس تو از مغز پیچیده و خائن و وحشی و... روسی خبر نداری البته بحث بد و بدتر اس و الا استعمار روسی یه چیز دیگه اس
    • اکبر IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      2 1
      احمد داداش، همه ما ساده لوحیم.
    • خلیلی از خوی IR ۰۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      0 1
      احمد آرکاداش ترکیه دلپسندت خیلی به سواری گرفتن از کشورهای آسیای میانه دلبسته برای همین خودش سواری به آمریکا و اسراییل میده که بشه داروغه ی اونا در اطراف چین و روسیه و ایران....آره آرکاداش همه دنیا ساده لوح هستن از نظر سلطان رجب و دار و دسته اش فقط این متوهمان نژادپرست آخر هوش و ذکاوت به حساب میان! ترکیه حمال تازه به دوران رسیده امریکا و اسراییل هست این طرف دنیا مثل آل سعود و شیخ نشین ها که گاو نه من شیرده امریکا و اسراییل هستن اطراف خلیج تا ابد فارس.
  • مش غلومعلی IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    29 23
    وقتی روس‌ها به خانه تان بیایند، گاهی بیرون کردن آنها دشوار می‌شود!!!!!!!!!!!! بهتربود میگفت:«وقتی آمریکایی‌ها به خانه تان می آیند دیگه بیرون کردن آنها غیرممکن است"!!!!!!!!!!!!!!
    • ناشناس IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      14 13
      ای پیر کمونیستهای جهان . دیگه شوروی احیا نمیشه . عزا بگیرین حالا !!
  • ۰ IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    31 9
    درود بر شرف مردم قزاقستان
  • هلب IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    27 13
    عاقبت دیکتاتورها
  • FR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    16 25
    اقلا روس ها رو باز بازی میکنند وقتی به خانه کسی میروند نه مثل امریکای ترسو و مکار که از تروریست های بین المللی و داخلی خود کشورها برای خیانت استفاده میکند دیگه هر بچه ای هم فهمید که هدف از مطرح کردن اوکراین و اتفاقاتی که در قزاقستان میفتد چه رابطه ای ست
    • AT ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      10 6
      وقتی از گلوبالیسم»دستآوردی جز افتادن دنیا و اقتصاد آن به چنگ هیولای بی شاخ و دمی مانند چین کمونیست،و یکه تازی روباه های دورو و مکاری مثل پوتین نداشته باشد،وملتها هیچ حاشیۀ امنی در برابر سرمایه داران بی رحم نداشته باشند»»بطور طبیعی به فکر حفظ منافع ملی خودشان خواهند افتاد و بسوی ناسیونالیسم(ملی گرایی) روی خواهند آورد.../البته کشوری در غرب آسیا هست که از این روند برکنار است!
  • DE ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    17 5
    نقش پانترکیست اردوعان کاملا مشخصه و در حالی که در گردآب فرو میره دست و پا می‌زند که با خودش چند کشور دیگر را هم زیر آب بکشد.
    • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      2 8
      کم چرت و پرت بنویس پان فارس نادان تو هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد اشخاص سیاسی قزاقستان نداری، سلطان نظر بایف یک قزاق ملی گرا بود نه این ریس جمهور خائن قزاقستان که روس گرا است، ولی سلطان نظر بایف الفبای روسی رو به لاتین تغییر داد و ملی گرای قزاق رو قوی کرد بچه جون خیلی مونده فاشیست های نادان و ناآگاهی مثل تو نظر واقعی بده
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    6 1
    ترکیه هاب تروریست های النصره است
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    2 6
    یاشاسین قزاقستان بالاخره مردم قزاقستان یه روزی استقلال واقعی رو به دست خواهند آورد به امید فروپاشی روسیه
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    7 2
    مشابه فتنه ی بنزینی این بار در قزاقستان بوسیله ی نفوذی های غرب اجرا شده
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    4 5
    حالا شما چرا همیشه طرفدار دیکتاتور ها هستید؟ دیکتاتوری دیکتاتوریه قابل دفاع نیست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس