سرویس سیاست مشرق _ اخیراً فردی به نام سیدرسول موسوی در مصاحبه با روزنامه آرمان امروز اظهاراتی عجیب پیرامون وضعیت کشور عنوان کرده است که نگاهی به میزان صحّت این اظهارات و سابقه آنها محل تأملات جدیست.

در ادامه بخش‌هایی از اظهارات آقای موسوی را می‌خوانید:

_ با این سیستم فشل اقتصادی امکان ندارد، آن ثروت از دست توانگران خارج شود و نصیب فقرا و محرومان شود.

_ دکتر محمد مصدق و نامش برای این بر تارک تاریخ ایران باقی مانده است که با تنظیم مثلث ملی کردن نفت، کارآمدی استفاده و بهره‌مندی از نفت، کارآمدی مدیریت مردمی، زنده یاد دکتر مصدق این مثلث را می‌شناخت و برای اجرا بر آن تسلط کافی داشته است. اول اینکه سرمایه و ثروت که متعلق به مردم ایران بوده است در اختیار آنان قرار گیرد، دوم اینکه با کارآمدی و عدالت مردم از آن استفاده کنند، سوم اینکه برای این کارآمدی به مدیریت مردمی نیاز است، به همین دلیل مرحوم دکتر مصدق اصلاح قانون انتخابات را مطرح کرد، او برای خود برنامه‌هایی داشت و سیاست‌های توزیع عادلانه مانند افزایش حقوق معلمان و تشکیل سازمان‌های بیمه‌های اجتماعی را پیگیری کرد.

_ شاخص فلاکت حاصل جمـــع نرخ بیکاری و تورم است و در اوج درآمدهای نفتی به عدد ۴۰ رسید و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این شاخص در سال ۹۸ به ۴۲/۲ افزایش یافته است و این تکیدگی، سیاست را از زندگی مردم حذف می‌کند تا حدی که مردم آن را امری فانتزی می‌خوانند و در آوردن یک تکه نان را بر همه امور ترجیح می‌دهند.

_ اگر با پدیده فساد و ثروت اندوزی نامشروع مقابله نشود وجود این پدیده شوم که در حال افزایش است موجب نومیدی و تکیدگی جامعه و تسلط فقر کشنده مخصوصا بر طبقات پائین جامعه می‌گردد و می‌تواند اعتراض شدید طبقه پائین جامعه را به همراه داشته باشد.

_ ما (دولت یا نظام) مسئول خرابکار را از سمتی که در آن سمت خرابکاری کرده بر می‌داریم و به سمت دیگر منصوب می‌کنیم.

_ با این اوضاع و احوال و کارهای وصله پینه‌ای هیچ مشکلی از مشکلات جامعه و مردم حل نخواهد شد.

_ امروز هیچ موازنه‌ای میان صادرات و واردات وجود ندارد و بنابراین به لحاظ استانداردسازی بدترین صادرات را به دنیا داریم. به همین علت است که تمام صادرات محصولات کشورمان حتی از روسیه و سایر کشورهایی که دوست ما محسوب می‌شوند این کالاها برگشت زده می‌شود.

_ بازگشت اعتماد مردم را صرفا در حوزه اقتصادی نباید جست‌ و جو کرد بلکه در تمام زمینه‌ها باید به دنبال احیای اعتماد کاهش یافته بود. اعتماد به مردم همواره جواب داده و هر جا کار را به دست مردم سپردیم و درصدد حل مشکلات مردم برآمدیم آنها نیز حمایت بی‌دریغ خود را نثار مجموعه حاکمیت و نظام کرده‌اند. در زمان حضرت امام خمینی(ره) به مردم اعتماد شد و مردم توانستند در اوج گرفتاری‌ها مشکلات اصلی جنگ را حل کنند. [۱]

*نکته اولی که در قبال سخنان اشاره شده به ذهن متبادر می‌شود که آیا این سخنان معارضانه، صادر شده از یک ذهن کارشناسی و برای حل مشکلات کشور است یا سخنانی دیکته شده از سوی دشمنان ایران و ایرانی که به اسم کارشناسان مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار است به ذهن جامعه القا شود!؟

نکته بعدی هم مشاهده رسوبات اصلاح‌طلبی خشن، تفکر ملی‌مذهبی و راهبری "فتنه اقتصادی" در این اظهارات است.

مثلا تأکید آقای موسوی بر کلمه "تکیدگی" در ایران در حالی است که پیش از او، اولین نفری که به خود اجازه داد از این کلمه و البته از این وصف غلط درباره جامعه ایرانی استفاده کند؛ "سعید حجاریان" بود. [۲]

البته این ختم ماجرای موهوم تکیدگی نیست...

قبل از آقای موسوی، علی ربیعی، چهره امنیتی اصلاحات و سخنگوی وقت دولت اعتدال نیز در اظهاراتی جامعه ایران را دچار خطر القای "چروکیدگی" عنوان کرده بود. [۳]

و دقت شود که علی ربیعی همان کسی است که پس از آبان ۹۸ و در حالی که مقام رسمی و ارشد دولت بود اما صراحتا ابراز کرد که "حکایت همچنان باقیست".

این کپی‌پردازی و هم‌نظری آقای موسوی با مواضع اعضای هسته سخت اصلاحات ناشی از چیست!؟ دلسوزی یا قضایای محرمانه‌تر!؟

ضرورت پالایش کارشناسان عجیب در یک نهاد بالادستی نظام/ اگر مراقب نظرسازی‌های سوء در ذهن جامعه نباشیم...

و اما بحث آخر اشاره‌ای گذراست راجع به میزان صحّت اظهارات فرد مذکور:

۱_ ادعای فشل بودن سیستم اقتصادی ایران در حالی است که ایران امروز اگرچه با مشکلاتی مقطعی مثل گرانی دست به گریبان است اما در بسیاری از شاخص‌های اقتصادی کلان به گواه نهادهای بین‌المللی، جایگاه خوبی دارد.

رتبه خوب ایران در ضریب جینی، کاهش فقر مطلق و جایگاه ایران در میان سیرترین کشورهای جهان گواه همین حقیقت است.

۲_ ادعای فرد مذکور راجع به شاخص فلاکت در حالی است که نرخ بیکاری در ایران هم‌اکنون تک‌رقمی شده و اگرچه دچار معضل "تورم بیقاعده" هستیم اما ایران اسلامی به هیچ وجه با بحران بیکاری مواجه نیست و بیکاری تک رقمی فعلی هم پدیده‌ای با عنوان "بیکاری شیک" است. به این معنی کارجویان به دلیل برخورداری از سطحی از معیشت و امکانات، حاضر به پذیرش هر شغلی نیستند. [۴]

لذاست که ادعای مطروحه پیرامون شاخص فلاکت به شدت بی‌بنیاد است.

۳_ ادعای وجود فساد گسترده و فساد ساختاری در ایران در حالی است که اتفاقا ایران اسلامی در زمینه فساد و عدالت یکی از قابل دفاع‌ترین کارنامه‌ها را دارد.

ما در این زمینه مردم و مخاطبان محترم را به یکی از بیانات مقام معظم رهبری پیرامون "هشدار مفسدنمایی از نظام اسلامی" توجه می‌دهیم که فرمودند:

"به مسؤولان نظام حُسن ظن داشته باشید. ما گفتیم با فساد مبارزه میکنیم - این یک نقطه روشن در نظام است - اما عدّه‌ای میخواهند این را به نقطه تاریک تبدیل کنند و بگویند فساد همه جا را گرفته است. نه آقا!  فساد همه جا را نگرفته است.

باید با فسادِ کم هم - هر جا بود - مبارزه کرد. ممکن است روزنامه‌ای بردارد یک مورد فساد را درشت کند؛ مگر همه جا فساد هست؟  فساد در گوشه‌هایی وجود دارد. انسانها لغزش دارند و دچار گناه میشوند؛  باید با این گناه مبارزه کرد.  ما وقتی گناهکاریم که با فساد - ولو کمِ آن - مبارزه نکنیم؛ چون گسترش پیدا خواهد کرد. مبارزه با فساد لازم است؛ اما ناامید کردن مردم که بگوییم فساد همه جا را گرفته، یک خطای واضح و ناشی از نادانی و فریب‌خوردگیِ کسانی است که آدم میداند خودشان آدمهای مغرضی نیستند؛ مغرضان که جای خود دارند. "[۵]

۴_ در بحث ادعای بی‌اعتمادی مردم به نظام اسلامی نیز ما در مشرق بارها و بارها اسناد مختلفی را ارائه کرده‌ایم که چنین حرفی حتما از سر تحلیل صحیح نیست اگر معلول دشمنی نباشد.

چه اینکه در کشوری که پیکر سردار نظامی‌اش با تشییع میلیونی مردم مواجه می‌شود؛ ادعای بی‌اعتمادی مردم به نظام یک حرف مهمل و غلط است. [۶]


توضیح و اصلاحیه آقای سید رسول موسوی چوبه در واکنش به اشتباه روزنامه آرمان ملی و بازنشر آن در مشرق :

احتراما در تاریخ ۲۵ دی ماه سال جاری مطلبی با عنوان ،‌(  ضرورت پالایش کارشناسان عجیب در یک نهاد بالادستی نظام )  به نقل از روزنامه آرمان ملی به چاپ رسیده که پس از پیگیری  مشخص گردید متن گفت و گو مربوط به آقای سید رسول موسوی، نماینده دور دوم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه اهواز  بوده که  مشخصات و عکس اینجانب به اشتباه در متن خبر مورد استفاده قرار گرفته است.
ضمنا متن اصلاحیه خبر نیز در تاریخ ۲ بهمن ماه سال جاری در صفحه ۶ توسط روزنامه آرمان ملی به چاپ رسید.
 لذا به منظور  تنویر افکارعمومی و برابر با تبصره ۳ و۴ماده ۲۳قانون مطبوعات ، شایسته است جوابیه ذیل را در عینا در صفحه خبر بکار برده همراه با عکس اینجانب منتشر نمایید.  

" اینجانب سید رسول موسوی چوبه ، طی سالها فعالیت سیاسی واجتماعی ، همواره اصل ولایت مداری و التزام‌ به  ولایت فقیه را سرلوحه امورات خود قرار داده و در هر عنوان و شغلی که حضور داشته ام ،  تمام سعی ام بر این بوده است تا خدمتگذار صدیقی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی باشم.
اینکه تاکنون مورد وثوق مدیران ارشد نظام جمهوری اسلامی بوده ام دلیل واضح و مبرهن بر پاکدستی اینجانب بوده  و با تاسی به قران کریم وائمه اطهار و بنیانگذار انقلاب اسلامی امام راحل  وحفظ حرمت خون شهدا و با تکیه بر راهنمایی های داهیانه مقام عظمای ولایت را درعمل به منصه ظهور رسانده ام و  موجبات اعتماد کارگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی را فراهم کرده است.
بی تردید رسانه ها نقش موثری بر روشنگری افکار عمومی درزمینه عملکرد مسئولان دارند و به همین منظور درطول  خدمت صادقانه  ،  همواره ارتباط‌ موثر  و  سازنده با مردم و مطبوعات و همراه با پذیرش مسئولیت اجتماعی را دنبال کرده ام.  سید رسول موسوی چوبه " .

***

1_https://www.armanmeli.ir/fa/main/print/329431

2_https://www.alef.ir/news/3980215202.html

3_mshrgh.ir/960465

4_mshrgh.ir/1247052

5_mshrgh.ir/1089398

6_mshrgh.ir/1322374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 64
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    34 17
    همه حرفاش درسته.
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
      12 20
      برای آنکه بفهمی دروغ می گوید به تناقض حرفهایش دقت کن. مصدق که قهرمان این فرد است با فاجعه کاهش صادرات، تورم بی سابقه تا آن روز در تاریخ ایران و فروش نرفتن حتی یک قطره نفت مواجه شد. پس حمایتش از مصدق را باور کنم و یا ادعایش برای کاهش صادرات را؟ این به اصطلاح کارشناس کپی میرزاآقاخان نوری و ارتشبد زاهدی است.
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
      6 4
      بعضی حرفهاش درسته اما نگفته عاملش دولتهایی با پشتوانه 20 میلیون رای کنسرتی است که دلار جهانگیری را باب میکنند و یارانه هدفمند شده و کارت سوخت را حذف تا ناگهان صبحه جمعه بیافرینند و یک توپ شوت کن ماهیانه ده ها میلیون برق و گاز مفت مصرف کند در ضمن مصدق اگر خیلی کاربلد بود دوست و دشمن را از هم میشناخت تا دولتش بیش از دو سال دوام بیاورد و کله پا نشود
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
      5 12
      تا این افراد نامحرم در حکومت رخنه کنند بساط آشوب و تحریم که می شود فشار اقتصادی هم خواهد بود حالا بدو دنبال درست بودنش باش
    • داود IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
      0 0
      نمیفهممت
    • حمید IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
      2 2
      خزعبلات گفتــه!
    • سیف IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
      2 5
      از حرف زدنش در آرمان‌درپیتی معلومه چقدر حرفاش درسته!!!!!!!!!!
  • IR ۰۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    14 18
    وقتی میگم وزارت اطلاعات باید ورود کند
  • IR ۰۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    7 3
    حالا ایشون کی هست؟ نشناخته ست که.
    • نادر IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
      0 0
      ایشون هم به مانند همفکرانش مصداق تعبیر زیبای مرحومه پروین اعتصامی است که می فرمایند این گرگ سالهاست با گله آشناست فقط یک عیب بزرگ دارند هر بار بعد از کنار کشیدن از مسولیت های باد آورده .شیشه شور به 👓 شون میزنن
  • احد IR ۰۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    18 0
    به فریاد مردم برسید
  • دق IR ۰۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    17 12
    گرچه درباره صداقت گوینده این سخنان مطمن نیستم اما تمام حرف هایی که زده حرف حساب و درست بوده
    • DE ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
      10 21
      از آلبانی چه خبر؟
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
      5 5
      بالاخره حرف حسابش افتخار به مصدقی است که حتی نتوانست یک قطره نفت بفروشد و یا نگرانی برای کاهش صادرات؟
    • صادق IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
      6 1
      خطاب به ۹:۳۴شما همیشه با این شکل به کسی که حرافش به مزاجتون خوش نمیاد برچسپ میزنید ؟
  • امیر حسن IR ۰۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    15 4
    مگر می شود حقیقت و واقعیت را دید و خود را به خواب زد آیا جامعه دچار نا امیدی نشده حالا یا تکیدگی یا هر اسم دیگر . قطعا الفاظ مختلف بلر معنایی مختلف دارند ولی نه آنکه هیچکدام از الفاظ انتقادی و نشان دهنده وضع کشور استعمال نگردد و دنبال واژه های تمجید و مبالغه آمیز استفاده کنیم
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
      5 8
      بله. قطعا رها کردن افرادی که با نفس مسموم خود دایم سیاه پراکنی کرده و دایم در حال ناامید کردن مردم هستند عامل اصلی تکیدگی است. با مجازات این دشمنان خدا البته مشکل حل می شود.
  • عبدالله مومن IR ۰۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    5 4
    قرنها باید بگذرد تا آثار سوء نفوذ دادن افراد غربگدا و حقیر و وابسته به داخل حکومت توسط رفسنجانس. روشن تر گردد
  • محمدرضا IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    5 11
    ننگ بر اونی که به چنین مطلب سخیفی اجازه انتشار داده و برای ان پول داده ، حداقل درست حسابی گند بزنید به بیت المال این اباطیل چیه نوشته
  • IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    5 2
    ؟مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • IR ۰۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    6 3
    جناب مشرق و طرفداران دیدگاههای مشرق شما شک نکنید که اگر دولت عملکرد موفقی نداشته باشد منافقین با حرفهای قشنگ نظر مردم را جلب خواهند کرد. بخصوص اینکه آنها در زمینه فضای رسانه ای و تبلیغاتی از شما قوی تر هستند و از پشتیبانی اتاقهای فکر خارجی و توطئه های اقتصادی مافیای دلار و طلا و سکه و برنج و مرغ و... هم برخوردار هستند. لطفا چشم هایتان را باز کنید و مثل یک دوست دانا دولت را راهنمایی کنید. یکی از اشتباهات خطرناک دولت آیت الله رئیسی مماشات در قبال مدیران برجای مانده از دولتهای قبلی است. چشم پوشی از عزل مدیران دولتی که در دو دولت قبلی مسبب مشکلات فعلی کشور هستند کار بسیار اشتباهی است. اینها از عمق جانشان طرفدار سرمایه داری و لیبرالیسم هستند.
    • DE ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
      4 1
      چشم پوشی از عزل مدیران اصلاح طلب دیگه یعنی چه باید بازنشستگی را‌۳‌سال‌تمدید کنیم تا این مدیران بتوانند ۳ سال کشور را بحران زده تر و آماده اغتشاش کنند.
  • IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    7 2
    از اینها در نهادهای مهم کشور زیاد لانه کرده اند پول بدون دردسر در جیب و زبان دراز و بدون کارایی فردی .احتمالا گماشته های آن مرحومه
  • IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    4 4
    درود بر مشرق و بصیرتش
  • فرهاد IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    2 6
    طرف اشتباه گفته و اگر از طایفه اصلاحاته که حتما خیر کشور رو نمیخواد
  • IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    3 1
    محلی برای خیلی امور به غیر از تشخیص مصلحت نظام
  • ناشناس IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    4 2
    این از کجا پیداش شد برخورد پس کی قراره اجرابشه
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    2 2
    این ها نه تاریخ را خوب خوانده اند نه کارخودشان را خوب انجام داده اند فقط هر موقع احساس حقارت و بدبختی بکنند فریاد میزنند که کسی به انها توجه بکند
  • وش IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    10 3
    خبر گزاری مشرق بنده اظهارات این آقا راعین واقعیت میدانم.
    • DE ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
      2 6
      البته کسی که خودش را به خواب زده را نمیتوان بیدار کرد. مشرق گناهی ندارد.
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    6 6
    خداوکیلی هر چی گفته راست بود
    • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
      6 6
      خدا وکیلی هر چه گفته دروغ است. اگر واقعا نگران کاهش صادرات است پس چطور به مصدقی که از فروش قطره ای نفت عاجز شد افتخار می کند؟ بالاترین رکورد تورم در تاریخ ایران تا آن روز را رقم زد.
  • ۱۰۰ IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    3 2
    به جای اصلاح طلبی خشن بهتر است از اصلاح طلبی بر انداز استفاده کنید.
  • ایمانی IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    4 2
    گوششان رابگیرید تا حساب کار دستشان بیاید
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    3 2
    باید دید با نظر لاریجانی ها و ذوالقدر وارد مجمع شده یا خیر؟ افراد به بن بست رسیده متاسفانه ناامیدی منتشر می‌کنند
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    4 2
    افراد به بن بست رسیده متاسفانه ناامیدی منتشر می‌کنند
  • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    3 2
    باید دید چطور وارد مجمع شده ؟
  • محمدایوب IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    3 2
    این استحاله طلبان وروزینامه هایشان هرروز بمب های سمی و خطرناک تر ازبمب های شیمیایی صدام بر ذهن و فکر مردم پرتاب میکنند
  • محمد IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    6 3
    مشرق فقط خودت اوضاع و احوال کشور رو میفهمی بقیه هیچی حالیشون نیست
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    3 5
    بنظرم این آقا مغرضانه حرف زده
  • شریفی IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    9 2
    بنده پیام زیاد گذاشتم ولی پخش نشده خیلی از موارد . اما بعد ، عزیزی که این مقاله رو نوشته ، من کار به این شخص موسوی ندارم ، ولی اولا فساد زیاد ادامه داره . دوما بیکاری تک رقمی ک گفتین اشتباه هست و بیکاری شیک از بی معرفتی شماست . سوما اقتصاد ما به شدت مریض هست و دست آقا زاده ها و دانه درشت ها و واردات محوری در کشور بیداد میکنه هر دولتی هم میاد دلال ها کارشونو میکنن.
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    3 3
    ممنون از مشرق
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    2 2
    بد نیست با مطالعه بیشتر دقت فرمائید علاوه بر تاثیرات جریان مردمی ملی شدن صنعت نفت ایران بر سایر کشورهای آزادیخواه و تداوم و الگوی این نهضت بر بسیاری از کشورها، آثار اقتصادی و اجتماعی این نهضت ازجمله خودباوری ایرانیان که توانستند علاوه بر بیرون راندن انگلیسی ها، متوجه شدند می توانند در زمان کوتاه در صنعت نفت که به جز تعدادی انگشت شمار در رده های میانی این صنعت، اجازه ورود به مسائل فنی داده نمی شد چطور و چه با همتی و تیزبینی مدیریت این صنعت را برعهده بگیرند، یا اینکه جهان استعمار با هدف نابودی این نهضت و تحریم همه جانبه ایران ، با درایت مصدق فروش نفت و ارتقای فنی این صنعت برای اولین بار مدیریت در تحریم را تجربه کردیم و یا مهمتر از همه دو سال بودجه بندی بدون کسر بودجه و.... اگر نبود انواع کارشکنی ها، خیانت احزاب چپ، دشمنی غیر قابل تصور دربار، اتحاد کشورهای استعماری و عدم همراهی دوستان داخلی، سرنوشت دیگری برای ایران رقم میخورد.
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
      3 2
      بدون کسری بودجه؟ مگر آن زمان کدام خدمت عمومی داده می شد که بودجه ای لازم داشته باشد؟ آری. مصدق کشور را به خاطر فروش نرفتن نفت عملا تعطیل کرده بود و همین سبب افزایش فقر و گسترش بی سابقه کمونیسم و تقویت حزب توده در زمان او شد.
    • DE ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
      1 0
      در تاریخ ایران فقط یکبار اتفاق افتاد که بودجه کم بود و کمبود بودجه در تاریخ رفت اونهم دوران کمبودجه بود که به سلسله پادشاهی کمبودجیه معروف گردید . الان که هووووو اینغذر ! بودجه داریم که فقط میلیارد میلیاردش حقوق نجومی میشه و پاداشت و دست داشت و اینجور چیزها و آقازایده ها .خب اگر بودجه نبود اینها از کجا میآوردند؟ بچه بودجه رو درست تقسیم کن یه وری گرفتی نصفش ریخت هویجوری تو دامن رفیقت.
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    1 0
    چی بگم
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    4 4
    درود بر جناب موسوی، مطلب درستی فرموده اند.
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    2 4
    کل جبهه باطل مقابل کل جبهه حق ایستاده
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    3 3
    حرف رایگان گفته
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    3 3
    ممنون مشرق
  • من IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    2 5
    موافق مشرقم. جوابهات عالی بود. و البته این آقای موسوی دیگه کیه؟
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    1 0
    چه خبره
  • جهان IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    3 2
    موافق حرفهای موسوی نیستم
  • DE ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    3 3
    دارد لاف گزاف میزند. این اقتصاد‌ دانان !! لال و گنگ در ۳۲ سالی که کل دولت و کشور و اقتصاد و واردات و ترمز جلوی صادرات و تولید...در دست اصلاح طلبان بود کجا بودند که حالا ناگهان زبان باز کرده اند. چرا این بیسوادهای خود مطرح کن را محاکمه نمیکنید.
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    1 3
    باقى ماندن نام مصدق علاوه برخدمات ذكرشده وى دوتا كار خيلى مهم به زغم غربى ها انجام دادوبه ان خاطر همچنان نام ايشان مطرح است اولى مخالفت با ايت الله كاشانى درماه پايانى صدرات ودومى واگزارى قدرت به امريكا ونه گروههاى ديگر مطرج دركشور
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
      4 4
      دوست عزیز شعبان بی مخ و طیب دو روز قبل از کودتا منزل چه کسی برای هماهنگی رفتند.
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    4 1
    توهین رو چاپ نکن ولی نظرات همه باید چاپ بشه حرفای منو چاپ نکردی
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    11 1
    مشرق بهت برنخوره ها اما استدلال هات در مجموع چنگی به دل نم زنه.
  • محمد IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    0 1
    آقای رئیسی علیرغم حسن های بسیار خوب و زحمات طاقت فرسای که می کشند در پاکسازی عناصر غربگدا از باند فریدون خیلی با تانی و آهستگی قدم برمیدارند میترسم دیر شود و این جماعت زهرشان را بریزند
  • محمد IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    0 0
    این آقا که برای انتخابات مجلس رد صلاحیت شده بود باید چطوری دلش را تخلیه کند؟!!!
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    0 1
    خالی بنده
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    0 0
    این کیه اصلا؟
  • ب IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    2 3
    من کاری به این شخص ندارم و علاقه ای هم به دسته بندی ندارم ولی واقعیت همین است
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    0 1
    از نزدیکان اکبررفسنجانی،جزتباهی سراغ نداریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس