کد خبر 1322528
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۸
مشاوران ارشد ماکرون و شولتز به مسکو می‌روند

کشورهای غربی و اروپایی برای حل مناقشات با روسیه بر سر اوکراین دیپلماسی فشرده‌ای را در پیش گرفته‌اند و در همین راستا روز پنجشنبه مشاوران ارشد سران آلمان و فرانسه به مسکو می‌روند.

به گزارش مشرق به نقل از "ان تی وی" آلمان، کشورهای غربی می خواهند به هر نحوی مناقشات با روسیه بر سر مسئله اوکراین را حل کرده و از حمله احتمالی مسکو به این منطقه جلوگیری کنند. برای این منظور حملات دیپلماتیکی از طرف اتحادیه اروپا و ناتو در روزهای آینده در حال شکل گیری است.

در این راستا مشاور ارشد سیاست خارجی "اولاف شولتز"، صدر اعظم آلمان و "امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه روز پنج شنبه در مسکو با همتایان روس خود درباره تنش های اخیر در مرزهای بین اوکراین و روسیه مذاکره خواهند کرد.

این خبر را رویترز به نقل از دولت های مشارکت کننده در این مذاکرات منتشر کرده است. امروز (سه شنبه) هم یک کنفرانس ویدئویی بین دیپلمات های ارشد آلمان و فرانسه با طرف اوکراینی درباره چگونگی حل این تنش ها و اجرای توافق نامه صلح مینسک وجود خواهد داشت.

این مذاکرات بخشی از یک دیپلماسی فشرده شرق-غرب در این هفته و هفته آینده است. "جوزف بورل"، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم از امروز سفر دو روزه ای را به اوکراین آغاز کرد.

یک سخنگوی اتحادیه اروپا در این باره گفته است: اگر روسیه واقعا می خواهد درباره ساختار امنیتی اروپا بحث کند، اتحادیه اروپا نباید یک ناظر بی طرف در این مذاکرات باشد. اوکراین یک شریک استراتژیک برای اتحادیه اروپا است.

بورل در سفر خود به اوکراین همراه با وزیر امور خارجه این کشور از خط ارتباطی بین اوکراین و شورشیان جدایی طلب مورد حمایت روسیه بازدید خواهد کرد.

روز چهارشنبه هم "آنالنا بائر بوک"، وزیر امور خارجه آلمان در سفر به واشنگتن با همتای آمریکایی خود درباره مناقشات در اوکراین بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

دو روز بعد از آن در روز جمعه وزرای امور خارجه ناتو در یک ویدئو کنفرانس فوق العاده درباره تحرکات تسلیحاتی و نظامی روسیه در مرزهای اوکراین مذاکره خواهند کرد.

"ینز استولنبرگ"، دبیر کل ناتو هم برای هفته آینده نشست ویژه سفرای کشورهای عضو ناتو و مقامات بلند پایه روسیه را برنامه ریزی کرده است. به گفته یکی از مقامات ناتو در این نشست هم مسئله جلوگیری از درگیری های آشکار در اوکراین مطرح است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هم پنج شنبه گذشته با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تلفنی در این باره صحبت کرد. وی تهدید کرد که در صورت تهاجم روسیه به خاک اوکراین واکنشی قاطعانه خواهد داشت.

پوتین نیز به نوبه خود به آمریکا درباره اعمال تحریم های شدید علیه مسکو هشدار داد.

روسیه همه ادعاهای غرب درباره حمله قریب الوقوع به اوکراین را رد می کند. این کشور از غرب تضمین های امنیتی از جمله وعده عدم عضویت اوکراین در ائتلاف نظامی ناتو را درخواست می کند. البته آمریکا و کشورهای اروپایی با اشاره به حق تعیین سرنوشت کشورهای مستقل این درخواست روسیه را رد می کنند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس