پشت پرده کمپین تازه رژیم سعودی علیه حزب‌الله/ عربستان چگونه به پایتخت مواد مخدر منطقه تبدیل شد؟

سعودی‌ها درحالی بدون هیچ دلیل و مدرکی لبنان و حزب‌الله را متهم به قاچاق مواد مخدر می‌کنند که عربستان در سال‌های اخیر به عنوان پایتخت قاچاق و استفاده از این مواد در منطقه شناخته شده است.

به گزارش مشرق، بحث قاچاق مواد مخدر و شیوع استفاده از این مواد در جامعه عربستان از سال‌های گذشته موضوعی است که مقامات سعودی نمی‌توانند آن را انکار کنند.

در کتاب «عربده کش ریاض» به قلم «سعود السبعانی» که زوایای تاریک زندگی «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان و فرزندش محمد را روایت می‌کند آمده است، برخی از نزدیکان بن سلمان درحالی که ابتلای او به بیماری های روحی و روانی را تایید کرده‌اند، می گویند، ولی عهد از سن ۲۰ سالگی به مصرف مواد مخدر روی آورده است. در ابتدا میزان مصرف او کم بود، اما هرچه می‌گذشت، بر میزان آن افزوده می‌شد که باعث تشدید بیماری‌های روانی در وی شده و نشانه‌های این بیماری‌ها مانند روان پریشی، استرس، عدم تمرکز و پرخاشگری بار دیگر خود را آشکار کرده است.

عربستان چگونه به پایتخت مواد مخدر منطقه تبدیل شد؟

«مایکل وولف»، نویسنده مشهور آمریکایی در کتاب «محاصره: ترامپ در آتش» نیز اعلام کرد که ولیعهد سعودی از دو مشکل مزمن سوء مصرف کوکائین و اعتیاد به بازی‌های ویدیویی رنج می‌برد.

عربستان؛ پایتخت مواد مخدر در منطقه

اخیرا نیز مجله آمریکایی «فارن پالیسی» عربستان را به عنوان پایتخت مواد مخدر در خاورمیانه معرفی کرده است. چند روز قبل دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل (UNODC) تایید کرد بیش از نیمی از کل مقادیر قرص‌های مخدر «کپتاگون» کشف شده در منطقه غرب آسیا بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ در عربستان بوده است.

بر اساس این گزارش اکثر مصرف کنندگان مواد مخدر در عربستان در گروه سنی ۱۲ تا ۲۲ سال قرار دارند و ۴۰ درصد از معتادان سعودی از قرص‌های کپتاگون استفاده می‌کنند.

مطالعه انجام شده توسط وزارت دادگستری عربستان نشان می‌دهد که ۲۸ درصد از زنان سعودی درگیر پرونده‌های مواد مخدر هستند. کارشناسان تأیید می‌کنند که مواد مخدر به عنوان فرصتی برای فرار کوتاه مدت از مشکلات، تسکین و خود درمانی جوانان سعودی محسوب می‌شود و آمار اعتیاد میان آنها به ویژه طی ۴ سال گذشته و بعد از انجام اقدامات موسوم به اصلاحات توسط بن سلمان که عرصه را برای هرنوع تفریح نامتعارف در جامعه سعودی باز گذاشته، بیشتر شده است.

قاچاق مواد مخدر؛ بهانه تازه سعودی‌ها برای تحریم لبنان

در چنین شرایطی و درحالی که عربستان در قاچاق و استفاده از مواد مخدر سرآمد کشورهای عربی منطقه است، سعودی‌ها طی یک سال گذشته تلاش کردند تا با متهم کردن لبنان به انتقال مواد مخدر به عربستان، بهانه تازه‌ای برای ادامه اقدامات خصمانه خود علیه لبنان و حزب‌الله داشته باشند. در اواسط آوریل ۲۰۲۱ ریاض به بهانه کشف مواد مخدر در محموله انار که از مسیر لبنان به عربستان منتقل شده بود واردات میوه وسبزیجات از لبنان را ممنوع کرد که در شرایط بغرنج اقتصادی و مالی این کشور ضربه بزرگی به لبنانی‌ها بود. این تصمیم درحالی گرفته شد که خود سعودی‌ها نیز به‌خوبی می‌دانند که انار یک میوه وارداتی در لبنان محسوب می‌شود و لبنانی‌ها اصلاً انار ندارند که صادر کنند.

گذشته از اینکه مواد مخدر به شکل کلی و قرص‌های کپتاگون به طور ویژه از چه راه‌هایی وارد عربستان می‌شود، همه می‌دانند که تولید و عرضه این مواد براساس میزان تقاضا در بازار مقصد انجام می‌شود و اینکه عربستان بالاترین آمار قاچاق و واردات مواد مخدر و قرص‌های کپتاگون را در میان کشورهای حوزه خلیج فارس به خود اختصاص داده، به واقعیت تلخ این کشور و شیوع غیرطبیعی استفاده از مواد مخدر در جامعه آن و به ویژه میان جوانان مربوط می‌شود.

اما طی هفته‌های گذشته و در ادامه کمپینی که عربستان و متحدان آن به بهانه اظهارات «جورج قرداحی» وزیر رسانه سابق لبنان درباره جنگ یمن، ضد لبنان به راه انداخته بودند، ریاض با همکاری آمریکا و رژیم صهیونیستی کارزار تازه‌ای برای متهم کردن حزب‌الله به قاچاق مواد مخدر راه‌اندازی کرده است تا به این بهانه محاصره علیه لبنان را تشدید کند.

عربستان چگونه به پایتخت مواد مخدر منطقه تبدیل شد؟

عربستان که در کنار سایر کشورهای عربی منطقه همواره سعی کرده خود را از اتهامات مربوط به قاچاق و استفاده از مواد مخدر مبرا کند، هرگز نام تاجران و واسطه‌های اصلی در انتقال این مواد را فاش نمی‌کند. درصورتی که پرواضح است طرف‌های سعودی یا متحدان آمریکایی-صهیونیستی آن اگر کوچکترین مدرکی از دست داشتن حزب الله در قاچاق مواد مخدر به عربستان داشته باشند، در افشای آن تعلل نخواهند کرد.

رسوایی شاهزادگان سعودی در قاچاق مواد مخدر

علاوه بر آن همانطور که اشاره شد قاچاق مواد مخدر به عربستان از کشورهای مختلف همچون ترکیه و اردن و سوریه و ... صورت می‌گیرد و صرفا منحصر به لبنان نیست. چندی قبل مجله انگلیسی اکونومیست فاش کرد که شاهزادگان سعودی در قاچاق مواد مخدر از سوریه برای فروش آن در داخل عربستان و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس نقش داشتند. برخی از شاهزادگان سعودی از هواپیمای شخصی خود برای قاچاق قرص‌های مخدر که سود آن‌ها چند برابر هزینه‌ای است که برای خریدشان در سوریه صرف کرده‌اند، استفاده می‌کنند. پیش از این منابع سعودی فاش کرده بودند که شاهزادگانی از خانواده سلطنتی درگیر ارتباط با شبکه‌های مواد مخدر در لبنان هستند.

از طرف دیگر «عبدالمحسن بن ولید بن عبدالمحسن بن عبدالعزیز» شاهزاده سعودی معروف به شاهزاده کپتاگون در اکتبر ۲۰۱۵ قصد داشت حدود دو تن مواد مخدر از نوع قرص روان گردان کپتاگون را از لبنان به عربستان قاچاق کند. اما مقامات سعودی با توجه به تاثیر و نفوذ و دست داشتن طولانی در چنین مسائلی شاهزاده بن عبدالعزیز را نجات داده و همراهانش را متهم کردند.

عربستان چگونه به پایتخت مواد مخدر منطقه تبدیل شد؟

از آن گذشته تحریم یک کشور یا قطع روابط با آن به دلیل قاچاق مواد مخدر اقدامی غیرطبیعی در عرف بین‌المللی است و حتی خود عربستان این سیاست را صرفا علیه لبنان اتخاذ کرده است. در همین راستا اخیراً مسئولان مربوطه عربستان مقادیر زیادی مواد مخدر که در قالب پوشش پنبه از ترکیه وارد این کشور شده بود کشف کرده‌اند، اما هیچ‌گونه تصمیمی رسمی از جانب ریاض برای توقف معاملات با ترکیه صادر نشد، آن هم در شرایطی که کمپین‌های مردمی در عربستان برای تحریم کالاهای ترکیه همچنان فعال است.

طی چند هفته گذشته چندین محموله قرص کپتاگون در لبنان کشف شد که قرار بود به کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان منتقل شوند اما سرویس‌های امنیتی لبنان مانع از قاچاق این مواد شدند و در تحقیقات مربوطه هیچ سندی مبنی بر دست داشتن حزب‌الله در این پرونده وجود نداشت.

سید حسن نصرالله چگونه سعودی‌ها را رسوا کرد؟

کسانی که اتفاقات یک سال گذشته در لبنان و سیاست یک دهه اخیر ریاض مقابل این کشور را دنبال کرده باشند به خوبی متوجه اهداف پشت پرده این اتهام‌زنی‌ها علیه حزب‌الله می‌شوند. همانطور که سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله لبنان در سخنرانی دوشنبه شب خود که به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» و همراهانشان انجام داد، به ادعاهای واهی «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی علیه حزب الله و متهم کردن آن به تروریسم و قاچاق مواد مخدر اشاره کرده و گفت: «کسانی که این ادعاها را مطرح می‌کنند همان کسانی هستند که از داعش و تروریسم حمایت کردند. تروریست کسی است که داعش را در جهان منتشر کرده و این همان عربستان سعودی است. تروریست همان جریانی است که هزاران سعودی را اجیر می‌کند تا در عراق عملیات تروریستی انجام دهند. تروریست کسی است که ۷ سال جنگ را ضد مردم مظلوم یمن به راه انداخته و تمامی این ملت را به خاک و خون کشیده است. تروریست کسی است که ده‌ها هزار یا صدها هزار نفر از لبنانی‌ها را مورد محاصره قرار داده و آنها را به عنوان گروگان گرفته و به این ترتیب دولت لبنان را تهدید می‌کند».

سید حسن نصرالله همچنین تاکید کرد: «مشکل آنها (عربستان و متحدان آن) این است که ما در برابر توطئه های آمریکایی- صهیونیستی در منطقه ایستاده‌ایم و اجازه نمی‌دهیم همفکران آنها (تروریست‌ها) کلیساها و مساجد را تخریب کنند». این سخنان شفاف و صریح سید حسن نصرالله علیه عربستان و سیاست‌های مخرب این کشور در منطقه پشت پرده اهداف و انگیزه‌های ریاض و متحدان آن در تشدید تحرکات خصمانه علیه مقاومت را آشکار می‌کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    5 0
    مرگ برآل سقوط

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس