ویژه ها

اصلاح طلبان از یکسو نسخه برجام موشکی و منطقه ای می پیچند ولی از سوی دیگر هیچگاه حاضر نیستند به این سوال پاسخ دهند که چرا علیرغم بتن ریزی در صنعت هسته ای، تحریم ها لغو نشده و گشایش اقتصادی ایجاد نشد!؟

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** وقتی سردار سلیمانی در تهران ترور شد

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان «فراجناحی بود و مسئله اش دفع فساد و ظلم» نوشت: «رییسی گفت: " سردار سلیمانی فردی انقلابی و فراجناحی بود و مساله‌اش نجات اسلام و دفع شر، فساد و ظلم بود."».

روزنامه شرق نیز در مطلبی با عنوان «آخرین تلاش سردار» نوشت: «به گفته تمام نیروها، سردار سلیمانی فردی فراجناحی بود که هیچ تمایلی نداشت در قالب یک گروه سیاسی تعریف شود. البته او اگرچه غیرجناحی بود، در عین حال هر زمان که اختلافی درمی‌گرفت، در صحنه حاضر بود تا کدورت‌زدایی کند. نمونه‌اش جلساتی است که شهید سلیمانی پیش از شهادتش با اسحاق جهانگیری، معاون‌اول وقت دولت، داشت تا بتوان راهی برای حل مسئله حصر انجام داد».

در ادامه این مطلب آمده است: «سیدمحمود دعایی چندی بعد از شهادت سردار، درباره این موضوع گفته بود:‌"آقای جهانگیری گفت ما شب قبل از اینکه حاج قاسم به منطقه برود، با ایشان صحبت کرده بودیم که به دلیل اعتماد و علاقه‌ای که آقا به ایشان دارند برای وساطت ایشان خدمت آقا حرکتی صورت بگیرد و ایشان تلاشی کند روابط بین دوستان تلطیف شود؛ به‌خصوص درمورد حصر"».

وقتی سردار سلیمانی در تهران ترور شد/ ایستادگی در مقابل زیاده‌خواهی غرب به صلاح نیست

از زمان شهادت سردار سلیمانی تا به امروز، طیف تندرو اصلاح طلب بدون وقفه در حال تحریف و ترور شخصیت این سردار بزرگ است. هدف اصلی، مصادره محبوبیت شهید سلیمانی و بهره‌برداری جناحی و سیاسی از این محبوبیت است.

در همین رابطه تاکنون ادعاهایی همچون «سردار سلیمانی اهل خودی و غیرخودی کردن نبود»، «سردار سلیمانی به خاتمی ارادت داشت»، «تشییع سردار سلیمانی درس اعتدال بود»، «سردار سلیمانی به دنبال رفع حصر بود» و...مطرح شده است.

رهبر معظم انقلاب- ۱۸ دی ۹۸- فرمودند: «ویژگی مهم حاج قاسم این بود که در مسائل داخلی اهل حزب و جناح و این‌گونه تقسیم‌بندی‌ها نبود اما به شدت انقلابی و پایبند به خط نورانی و مبارک امام بود و انقلاب و انقلابی‌گری خط قرمز قطعی او بود. حاج قاسم واقعاً ذوب در انقلاب بود و برخی سعی نکنند که این واقعیت‌ها را کم‌رنگ کنند».

ایشان در ادامه در تبیین خصایص سپهبد شهید سلیمانی، «شجاعت»  و «تدبیر» را دو ویژگی برجسته او برشمردند و یادآوری کردند: «برخی شجاعت دارند اما تدبیر و عقل لازم را برای به کار بردن شجاعت ندارند و برخی اهل تدبیرند اما اهل اقدام و عمل نیستند و دل و جگر کار را ندارند».

سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، علاوه بر آنکه در میدان جنگ، فرمانده‌ای زبده بود و بینی آمریکا و همپیمانان واشنگتن را بارها به خاک مالیده بود، در حوزه مسائل سیاسی نیز بسیار تیزهوش و دقیق و صریح بود. بررسی وصیت‌نامه این سردار دلاور و خاطرات دوستان و همرزمان و نزدیکان حاج قاسم، تصویری بدون تحریف و بدون روتوش از منش وی در حوزه مسائل سیاسی را به نمایش می‌گذارد.

بدون شک مسئله «ولایت فقیه» برجسته‌ترین فراز وصیت‌نامه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است. این موضوع از بخش آغازین وصیت‌نامه این سردار بزرگ شروع شده و تا انتهای وصیت نامه استمرار پیدا کرده است.

سردار سلیمانی از جمله مقاماتی بود که صراحتا درباره خیانت نابخشودنی فتنه ۸۸ موضع‌گیری کرد. در یک نمونه، حاج قاسم - ۲۲ بهمن ۹۶- در جمع مردم کرمان گفته بود: «در سال ۸۸ و در فتنه اخیر(دی ۹۶) ضدانقلاب برای براندازی وارد شدند و موج‌سواری می‌کردند و این ملت ایران بود که وارد صحنه شد و بینی دشمن را به خاک مالید».

یکی از شعارهای اصلی جریان فتنه در سال ۸۸، شعار «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران»! بود؛ شعاری بی‌پایه و اساس که سران و لیدرهای فتنه ۸۸ هیچگاه نسبت به آن اعتراض نکردند.

سردار سلیمانی در روزهای پایانی سال ۹۴ در دیدار با هیئت حماس با اشاره به این شعار انحرافی گفته بود: «در ایران، زمانی که مسئله، فلسطین باشد، همه انقلابی هستند، همگان فلسطین را دوست دارند فلسطین حتی در داخل ایران هم (موضوعی) اساسی است چند سال پیش شعار «نه غزه نه لبنان؛ جانم فدای ایران» را سر دادند؛ از شما می‌پرسم اینها اکنون کجا هستند. ما این را در قاموس سیاسی خود ثبت کردیم. کسانی که هرگونه شعاری در مخالفت با حمایت ما از فلسطین سر دهند در هیچ پست سیاسی نخواهند بود و در راس تصمیم‌گیرندگان کلان کشور جای نخواهند داشت. کجا ممکن است چنین چیزی اتفاق بیفتد؟». نکته قابل توجه اینجاست که پس از این اظهارنظر، حامیان فتنه ۸۸ به سردار سلیمانی حمله کرده و او را آماج فحاشی قرار دادند.

** ایستادگی در مقابل زیاده‌خواهی غرب به صلاح نیست

روزنامه شرق در یادداشتی به قلم «جاوید قربان‌اوغلی» فعال اصلاح طلب و دیپلمات سابق نوشت: «ایستادگی در مقابل زیاده‌خواهی غرب، روی برجسته سکه سیاست خارجی است. درباره فواید و مضرات این رویکرد سخن بسیار گفته شده ولی آنچه مشخص است، این است که ادامه این رویکرد، فرصت‌سوزی و راه‌ بازکردن برای رقبای منطقه‌ای است که به صلاح کشور نیست... چند سال قبل در پاسخ به سؤال خبرنگاری گفتم سیاست خارجی «نگاه به شرق نیست، ذوب‌شدن در شرق» است که در تئوری و عمل هیچ نسبتی با قانون اساسی ندارد... نه غرب آن‌چنان سیاه و پلید است که ما می‌گوییم و نه شرق فرشته‌ای است که می‌نماید».

در ادامه این یادداشت آمده است: «رهایی از شر تحریم‌ها...در گرو کنارگذاشتن رویه تاریخی و مصالحه با کشوری است که پیچ تحریم‌ها را در دست دارد. راهبرد نگاه انحصاری به شرق و همچنین انگاره اروپای بدون آمریکا، رؤیایی است که تعبیر نخواهد شد...رویکرد حکیمانه و موافق با عزت، حکمت و مصلحت مذاکره مستقیم با عامل اصلی تحریم است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «برای اسرائیل تداوم غرب‌ستیزی و شعار نابودی اسرائیل، برخلاف سیاست اعلامی و دیپلماسی عمومی این رژیم، محمل مناسبی برای راهبردی است که از زمان موجودیت در پیشبرد آن عاجز بوده و تحولات ایران‌هراسی برخاسته از بحران هسته‌ای فرصت را برای پیشبرد آن فراهم کرده است».

وقتی سردار سلیمانی در تهران ترور شد/ ایستادگی در مقابل زیاده‌خواهی غرب به صلاح نیست

فعالین اصلاح طلب هم به صورت آشکار و هم در لفافه بارها مسئله برجام موشکی و منطقه ای را مطرح کرده اند. جالب اینجاست که این طیف صراحتا اذعان می کند که آمریکا و غرب زیاده خواهی کرده اند، اما در ادامه نسخه ذلت و حقارت توسط این جریان پیچیده می شود.

این فعال اصلاح طلب می گوید که درست است که آمریکا زیاده خواهی می کند، اما ایستادگی در مقابل زیاده خواهی، به صلاح نیست! این یعنی ایران باید در مقابل زیاده خواهی آمریکا در حوزه هایی همچون توان دفاعی و قدرت موشکی و منطقه ای، کوتاه آمده و در صنعت دفاعی و قدرت منطقه ای خود بتن بریزد!

اصلاح طلبان از یکسو نسخه برجام موشکی و منطقه ای می پیچند ولی از سوی دیگر هیچگاه حاضر نیستند به این دو سوال پاسخ دهند که اولا چرا علیرغم بتن ریزی در صنعت هسته ای، تحریم ها لغو نشده و گشایش اقتصادی ایجاد نشد؟ و ثانیا، آیا تضمین می دهید که بهانه های آمریکا پایان یابد؟

«ریچارد هاویت» که  پیش از این مسئولیت تهیه «سند راهبردی اتحادیه اروپا درباره روابط با ایران» بر عهده داشت، آبان ۹۵ در مقطعی که بیش از یکسال از امضای برجام سپری شده بود، گفته بود: «برجام نقطه عطفی در بازسازی روابط با ایران بود. البته این‌طور نیست که اکنون همه مشکلات مانند موضع خصمانه ایران نسبت به اسرائیل، دموکراسی و حقوق بشر در ایران مرتفع شده باشدنه این‌طور نیست. اما توافق هسته‌ای فرصتی بود برای بازگشت ایران به جامعه بین‌المللی و کسب اطمینان از احترام کامل به قوانین حقوق بین‌الملل... نیروهایی در داخل ایران در حال اعمال فشار بر حاکمیت هستند...ما می خواهیم به سوی ساختار امنیتی جدیدی در سراسر خاورمیانه حرکت کنیم».

** فقط در دولت های موسوی و خاتمی نگاه نخبه‌گرایانه شکل گرفت

«غلامرضا انصاری» فعال اصلاح طلب و عضو حزب اتحاد ملت که در دولت اصلاحات، هم استاندار بوده و هم سفیر، در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «تنها در دولت جنگ و اصلاحات نگاه نخبه‌گرایانه و حزبی در جامعه شکل گرفت و در دیگر دولت‌ها این وضعیت وجود نداشت. حتی درزمانی که  دولت در اختیار اصلاح‌طلبان قرار داشته اما تصمیم سازی و تصمیم‌گیری‌های مهم و انتخاب مسیر با دخالت اصولگرایان صورت گرفته است. هنگامی‌که حرکت برمدار عقل و منطق را از جامعه دور کنیم متوجه می‌شویم که اصولگرایانی که امروز مدیریت جامعه را در اختیار گرفته حتی اصولگرایان منصف را نیز حذف کرده‌اند و نتوانسته‌اند آنها را تحمل کنند. رویکرد حذفی که در پیش‌گرفته شده باعث شده که بسیاری از نخبگان از چرخه مدیریتی کشور حذف شوند که این وضعیت سبب ناکارآمدی در بخش‌های مختلف مدیریت کشور شده است».

وی در ادامه گفت: «از زمانی که اصولگرایان مجلس یازدهم را در اختیار گرفته‌اند شاهد این مسأله هستیم که نگاه‌های سلیقه‌ای و پوپولیستی تا حدودی بر فضای مدیریتی جامعه حکمفرما شده است. هنر مدیران در یک جامعه پویا این است که ناهنجاری‌ها را به هنجار تبدیل کنند و هنجارها را در بستر جامعه افزایش بدهند. به‌صورت طبیعی هنگامی‌که ناکارآمدی به گفتمان غالب مدیریت کشور تبدیل شود حتی هنجارها نیز به ناهنجاری تبدیل خواهد شد. در چنین شرایطی زمینه زیست انسانی به حداقل خواهد رسید».

این فعال اصلاح طلب افزود: «تنها با اقتدار نظامی و اتکا به تجهیزات، نمی توان بقای یک نظام سیاسی را تضمین کرد. دموکراسی به رغم همه کمبودها و نواقصی که با خود دارد، امروز در جهان مدرن به یک هنجار تبدیل شده و بدون آن هیچگونه توسعه اقتصادی و اجتماعی امکان پذیر نیست».

وقتی سردار سلیمانی در تهران ترور شد/ ایستادگی در مقابل زیاده‌خواهی غرب به صلاح نیست

جریان اصلاح طلب همیشه از نگاه حزبی حمایت کرده و از آن تمجید می کند، اما بخش قابل توجهی از این جریان آلوده به رفتار قبیله ای و باندی است. این آلودگی موجب می شود که شایسته سالاری مغفول مانده و گردش مدیران و جوانگرایی نیز به حاشیه برود.

«ژنرال های خودخوانده» محصول نگاه قبیله گرایانه جریان اصلاح طلب است. برخی اصلاح طلبان از سال ۵۹ تا ۱۴۰۰ یا وزیر بوده اند و یا معاون وزیر. نکته قابل تأمل اینجاست که این افراد کارنامه بسیار ضعیفی نیز بر جای گذاشته اند.

«آقازاده های عضو هلدینگ های اقتصادی» محصول دیگر جریان اصلاح طلب است. «ژنرال های خودخوانده» و «آقازاده های گردن کلفت» همانند دو لبه یک قیچی، شایسته سالاری و جوانگرایی و توجه به نخبگان را نابود کرده و خسارت های هنگفتی بجای گذاشته است.

این فعال اصلاح طلب با تمجید از دولت های موسوی و خاتمی، مدعی شده است که در این دو دولت نگاه نخبه گرایانه حاکم بوده است. این در حالی است که دولت دوم خاتمی با نارضایتی مردم و عدم محبوبیت به کار خود پایان داد. در آن مقطع علیرغم آنکه خاتمی به صورت علنی از «مصطفی معین» در انتخابات ۱۳۸۴ حمایت کرد، وی با آرای بسیار پایین از راهیابی به پاستور باز ماند.

از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ مقامات ارشد دولت خاتمی و اعضای ارشد ستادهای موسوی و کروبی در دولت روحانی در مناصب ارشد حضور یافتند. این طیف با ناکارآمدی و سوءمدیریت خسارت های بزرگی در این مدت به کشور و مردم تحمیل کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    39 5
    جدا برای من سوال است افسادطلبان چه نانی میخورند که بعدش اینقدر وقاحت پیدا میکنند
    • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      19 5
      نان مزدوری بیگانه درسیاست. ولقمه حرام درشرع مقدس .ولذا لهم اذان لایسمعون بها ولهم اعین لایبصرون بها ووووووووووووو واینان اگه معجزه هم ببینن انرا سحر خانند .نه حق را میبینند ونه کلام حق را میشوند. امام حسین ع درروز عاشورا درجواب امام سجاد که فرمود چگونس که حرف حق دراینها اثر نمیکنه .فرمود ملئت بطونهم من الحرام.
    • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
      17 3
      دولت روحانی عامل کشته شدن ۵۰۰ نفر در اعتراضات اقتصادی ۹۶ و ۹۷ و ۹۸ است. باید پاسخگو باشند طلبکار شدند؟
  • سید فروزان CH ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    24 5
    آقای انصاری درست می‌گوید در دوران موسوی نخبگانی چون نبوی ،تاجزاده ،حجاریان ،عبدی ،و دیگر لیدرهای فتنه شکل گرفتند ، در دوران خاتمی هم شدند نخبه پخته ، آماده برای براندازی
    • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      9 0
      ظاهراً اصلاح طلبان . خجالت کشیده اند شهید سلیمانی را کاملاً مصادره به مطلوب کنند و او را به همه جناح ها منتسب کرده اند! وگرنه اگر شرم نمی کردند، هیچ بعید نبود که آن شهید بزرگوار را برای اصلاح طلبان سند بزنند!
  • سید فروزان CH ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    15 1
    فراموشکرده زمانی که میخواست به استخدام وزارت امور خارجه برسد ، چگونه لعنت و دشنام میفرستند به غرب  توضیح بدهد چند سال از بودجه بیت المال در خارج از کشور بوده منافق شاخ و دم ندارد و حتما نباید عضو سازمان منافقین باشد ، متاسفانه گویا مد است دیپلمات‌های سابق بشوند منافق امروز
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
      0 0
      خود غربیها معترفن .که در مذاکرات انعقاد برجام .4هزارنفرازسیاسیون ومدیران واساتید ایرانی دوتابعیتیو شدن.بعقیده من تا ماسونی تو ناپذیری تابعیتی درکارنیست .بخصوص برای سیاسیون.یعنی وفاداری بنفع کدخدا به قیمت ودرهربرهه
  • FR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    16 1
    چقدر تیتر روزنامه شرق تابلو ست ! تابلوی فریبکاری .... فقط یک امضا تا ثروتمند شدن !
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    6 1
    "نمونه‌اش جلساتی است که شهید سلیمانی پیش از شهادتش با اسحاق جهانگیری، معاون‌اول وقت دولت، داشت تا بتوان راهی برای حل مسئله حصر انجام داد»." لجنتر از این جماعت تاریخ به خودش ندیده!!!!!!
  • قاسم IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    4 0
    آقای جاوید قربان اوغلی لطفا حدود زیاده خواهی غرب و کدخداراهم برای ملت ایران مشخص کنید.
  • اسماعیل IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    4 0
    بدون شک مهمترین عامل بدبختی وفلاکت مردم ایران اصلاح طلبان غربگراهستند .
  • علیرضا IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    2 1
    باسلام،بایدیکباربرای همیشه یک انقلابی اصیل رادرایران اسلامی برای همیشه معرفی ومشخص نماییم که منظورازانقلاب،یعنی انقلاب اسلامی ویک فردانقلابی یعنی پایبندومتعهدبه اصول،قوائدوباورهای اسلامی طبق آیات قرآن مجیداست.بنابراین چنین شخصی حتماًطبق خواست خداوندبامؤمنان ومسلمانان مقیدبه دین اسلام،مهربان،خوشرو وحامیست ونسبت به مشرکان،کافران،منافقان،مفسدین و...دشمن،خشن ومناقم است.حال میخواهداین گناهکاردرایران باشد،خواه درهرجای دیگرعالم.ازطرفی خاتمی،کروبی،موسوی،هاشمی،روحانی،تاج زاده،حجاریان،عباس آخوندی وعبدی وآشناو...که درضدیت،تحریف،نفاق ودشمتی بادین وانقلاب اسلامی ،ایران وایرانیان اقدام نموده انددرحقیقت کفران ونفاقی بزرگ ولجاجت درآن گناهان داشته ودارندکه یقیناًسردارسلیمانی وهرمؤمن متعهدوحزب الهی اصیل دیگری هم باایشان مخالف وروی گردانندومنصفان وعاقلان باوجدان اینرابه خوبی میدانند.باتشکر
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    3 0
    اصولا ترامپ و سناتورها باید الان میمردند
  • IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    3 0
    وقتی سردار درجنگ با اسراییل کمک به لبنان وغزه میکرد شما ودوستان فتنه ۸۸ شعار نه غزه نه لبنان می دادین او درحال جنگ با داعش بود شما فکر میز هاتون بودین فرزندانتون هم به آمریکا فرستادین تا غرب تر بشین راحت تر تیشه به ریشه دین وانقلاب بزنین سردار به شما نمیخوره
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    2 0
    شوهرش تابعیت ایران گرفته یا هر روز میرود لبنان؟
  • امیر IR ۰۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    6 0
    شرم ونفرین بر بزرگان افساد طلب
  • کاربر IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    5 1
    اصلاح طلبی، واژه ای است برای پوشش ضد انقلاب در لباس دلواپسان انقلاب
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    4 0
    اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد؛ به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند؛ آنجایی که ضربه نمی‌زنند، آنجایی است که امکانش را ندارند؛ هر جا امکان داشته‌اند ضربه زده‌اند؛ این تجربه‌ی بسیار مهمّی است. مطلقاً نبایستی برنامه‌های داخلی را به همراهی غرب موکول کرد و منوط کرد،‌ چون قطعاً شکست می خورَد، قطعاً ضربه می خورَد. هر جایی که کارهایمان را منوط کردیم به همراهی غرب، ناموّفق ماندیم؛ هر جایی که بدون اعتماد به غرب، خودمان قد عَلَم کردیم و حرکت کردیم موفّق شدیم.
  • DE ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    0 0
    ایستادگی در مقابل غرب به صلاح غربگدایان نیست . خخخ نه بابا مگه تا حالا تونستند در مقابل ارباب قد راس کنند چه برسه ایستاده .حیف که نمیشه جلوی غرب ایستاده تعظیم کنی وگرنه غربگدایان یک ژست اینطوری هم میگرفتند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس