combat

در عصر و زمانه‌ای که «تصویر» حاکم است، به طریق اولی، ملتی که در عرصه بازنمایی تصویری عقبه و هویت تاریخی خود فقیر باشد، بلاتردید در ساحات و عرصه‌های دیگر هم تضعیف خواهد شد.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق- وقتی در ۱۷ آوریل سال ۲۰۱۱، نخستین اپیزود از مجموعه حماسی، «بازی تاج و تخت» (Game of Thrones) توسط شبکه HBO منتشر شد، از همان تیتراژ آغازین، با خلاقیت گرافیکی و بصری ناب و موسیقی مبهوت‌کننده، نوید یک فانتزی حماسی چشمگیر را می داد. «بازی تاج و تخت»، ۸ فصل و ۷۳ اپیزود(حدود ۹ سال)، مخاطبان خود را به همراه کشید تا داستان حاکمان کهن در جهان خیالی آهنگ یخ و آتش، توطئه‌های پیچیده درباری و رقابت‌های خونین درون و بیرون خاندان‌های سلطنتی و البته جنگاوری‌های خیره‌کننده را در یک فانتزی باستانیِ به تماشا بنشینند.

از مجید انتظامی تا رامین جوادی/چرا ما «بازی تاج و تخت» خود را نمی‌سازیم؟

در واقع، «دیوید بنیاف» و «دنیل برت وِیس»، خالقان سریال «بازی تاج و تخت»، دست روی عطشی درونی در انسان مدرن(فارغ از ملیت) برای تجربه‌ی دنیای سلحشوری و زیست جنگاورانه گذاشتند. انسان مدرنی که توسط یک نظم جهانی (ماتریکس!؟) از روح ارزش‌های کهن چون سلحشوری و زیستن در هماهنگی و همسازی با طبیعت، محروم شده است و معمولا یک روتین عذاب‌آور کاری و درگیری در قید و بندهای سنگین روابط مالی مدرن و البته زندگی در قوطی‌کبریت‌های موسوم به آپارتمان را تجربه می کند و زندگیش فاقد «چشم‌انداز» های حقیقی وسیع و عظیم است.

«بازی تاج و تخت» دقیقا همین «چشم‌انداز» را به مخاطب مدرن خود می دهد. خالقان این سریال، موفق شدند بر اساس مجموعه کتاب‌های «آهنگ یخ و آتش»، فانتزی حماسی نوشته‌ی جرج آر آر مارتین(نویسنده و فیلمنامه‌نویس آمریکایی)»یک عالم تصویری خلق کنند که خصلت‌های خاص خود را دارد. جغرافیا، تاریخ، نظام اعتقادی و آیینی و سنت‌های آن خاص همین منظومه‌ی خلق شده است(گرچه قطعا از سنت‌های کهن و میراث تاریخی واقعی غرب الهام گرفته است).

از مجید انتظامی تا رامین جوادی/چرا ما «بازی تاج و تخت» خود را نمی‌سازیم؟

از مجید انتظامی تا رامین جوادی/چرا ما «بازی تاج و تخت» خود را نمی‌سازیم؟

گویی بشر در ذات خود، یک روح سلحشوری نهفته دارد که در دوران مدرن، به طور فزاینده‌ای سرکوب و «درونی» شد. این که بازی‌های رایانه‌ای تفنگی و در سال‌های اخیر بازی‌های استراتژی جنگی این اندازه در دنیا محبوب است، تا حد معناداری به همان وجه سرکوب‌شده و درونی‌شده بشری بازمی گردد. با این حال، سیستم لیبرال-سرمایه‌داری، به واسطه‌ی نقشه دقیقی که از روانشناسی انسان مدرن در اختیار دارد، به خوبی آگاه است که اگر این نیروی عظیم نهفته و سرکوب‌شده، دست‌کم در عرصه نمادین و به وسیله‌ی بازنمایی‌های تصویری تا حدی ارضاء نشود، ممکن است به صورت انفجاری آزاد شود و کلیت سیستم کنترل ماتریکسی را به خطر بیاندازد.

از مجید انتظامی تا رامین جوادی/چرا ما «بازی تاج و تخت» خود را نمی‌سازیم؟

از مجید انتظامی تا رامین جوادی/چرا ما «بازی تاج و تخت» خود را نمی‌سازیم؟

در واقع «حماسه» و «سلحشوری» یکی از سرپل‌های عاطفی-روانی است که ناخودآگاه جمعی بشر مدرن را با نیاکان کهن پیوند می دهد. فلسفه‌ی شکل‌گیری یک کمپانی عظیم سرگرمی‌ساز چون «مارول» را باید در همین نقطه و با هدف سرمایه‌گذاری روی همین عطش درونی انسان مدرن برای دیدن قصه قهرمانی دید. اما تفاوتی ماهوی وجود دارد بین دنیای فانتزی-کمیک مارولی با ابرقهرمان‌های عمدتا کاریکاتوری آن، با یک منظومه‌ی حماسی کاملا جدی و سنگین چون «بازی تاج و تخت» که قصه سرسختی بشر باستانی را در دل طبیعت مقهورکننده به تصویر می کشد. زمانی که بشر هنوز به فکر «چیرگی» بر طبیعت و به انقیاد کشیدن آن نیافتاده بود و در یک همزیستی احترام‌آمیز و حرمت‌گزار با طبیعت به سر می برد و در عین حال، رانه‌ها و تکانه‌های درونی و الگوهای رفتاری بیرونی او با آهنگ و کردار طبیعت، هم‌آهنگ و هم‌نبض بود. دنیایی که مرزهای بین «مردانگی» و «زنانگی» هنوز روشن بود و هویت‌های جنسی مثل امروز، در حال مخدوش شدن نبود.

از مجید انتظامی تا رامین جوادی/چرا ما «بازی تاج و تخت» خود را نمی‌سازیم؟

از مجید انتظامی تا رامین جوادی/چرا ما «بازی تاج و تخت» خود را نمی‌سازیم؟

همین‌جا این تاکید ضروری لازم است که محتوای سریالی چون «بازی تاج و تخت» را، در مقام تحلیل، باید از منظر غربی و سنت‌ها و ریشه‌های بشر غربی دید. گرچه قطعا بخش‌های قابل توجهی از محتوای «بازی تاج و تخت» با فرهنگ و ارزش‌های اعتقادی و حتی شرقی منطبق نیست. لیکن در این‌جا صحبت ما درباره‌ی توفیق سیستم سرگرمی‌سازی غربی(که بیش و پیش از هر چیز برای خود مخاطب غربی اثر تولید می کند) در بازسازی و بازنمایی یک دنیای فانتزی-حماسی، مبتنی بر ریشه‌ها و علقه‌های کهن بشر غربی است.

از قضاء، به داوری اکثریت قریب به اتفاق مخاطبان «بازی تاج و تخت»، به ویژه طرفداران دوآتشه آن، این سریال، بدون موسیقی مسحورکننده آن(به ویژه تم اصلی که شهرت و محبوبیتی جهانی یافت)، اصولا یک چیز بنیادین و اساسی کم داشت و شاید اصلا دیگر «بازی تاج و تخت» نبود. «رامین جوادی»، موسیقی‌دان آلمانیِ ایرانی‌تبار، شاگرد نخبه‌ی استاد بی چون و چرای موسیقی فیلم دنیا، «هانس زیمر»، اثری خلق کرده که مستقل از سریال، خود یک اثر هنری شگرف و مسحورکننده است. او با استادی سلحشوری، رمز و راز، تغزل و تاریخ کهن را در هم آمیخته است.

از مجید انتظامی تا رامین جوادی/چرا ما «بازی تاج و تخت» خود را نمی‌سازیم؟
رامین جوادی
از مجید انتظامی تا رامین جوادی/چرا ما «بازی تاج و تخت» خود را نمی‌سازیم؟
هانس زیمر

اما هر چقدر رامین جوادی در ساختن موسیقی حماسی(اپیک) چنین به اوج رسیده، با کمال افتخار(توام با دریغ)، در کشور ما هم استادی به نام و چیره‌دست در موسیقی متن هست که سال‌ها قبل‌تر از رامین جوادی و استادش هانس زیمر، موسیقی حماسی درجه یک و درخشان می ساخته است: استاد مجید انتظامی

از مجید انتظامی تا رامین جوادی/چرا ما «بازی تاج و تخت» خود را نمی‌سازیم؟

کافی است که اهل دل، یک بار دیگر به آرشیو رجوع کنند و موسیقی تیتراژ آغاز و پایان سریال «گرگ‌ها» (داوود میرباقری/۱۳۶۶)، به عنوان دو قطعه مستقل ولی به لحاظ تماتیک پیوسته، اثر استاد مجید انتظامی را گوش کند تا شکوه حماسه و خیزش و سلحشوری را با تمام وجود حس کند. و حتما در نظر داریم که این اثر حماسی گوشنواز مربوط به ۳۴ سال پیش با فناوری‌های الکترونیک صوتی آن موقع و با محدودیت‌های اجرا و ضبط موسیقی ارکسترال در آن مقطع است. و البته این فقط یک شمّه از شاهکارهای بی‌بدیل استاد بزرگ موسیقی ایران، استاد مجید انتظامی در گونه موسیقی حماسی است.

بلاتردید، اگر مجید انتظامی در جایی چون آلمان به فعالیت مشغول بود، اکنون جایگاهی بسا فراتر از هانس زیمر در موسیقی فیلم دنیا داشت. اما افسوس که سینمای ایران، آن «چشم‌انداز» های وسیع و عظیمی را که فخامت و شور و شیدایی موسیقی حماسی استاد انتظامی بر آن خوش بنشیند، کم‌تر ارایه کرده است.

از مجید انتظامی تا رامین جوادی/چرا ما «بازی تاج و تخت» خود را نمی‌سازیم؟

جدای از این دریغ و درد، یک نکته فنی و تاریخی در این میان وجود دارد که به ریشه‌ها باز می گردد. هم هانس زیمر(آلمانی‌تبار)، هم مجید انتظامی(ایرانی) و هم رامین جوادی که در هر دو فرهنگ ریشه دارد، در پشت سر یک میراث فرهنگی بسیار غنی و یک سنت عمیق اسطوره‌ای-حماسی دارند. اگر زیمر و جوادی امروز خلف ریشارد واگنری هستند که بر مبنای اسطوره‌های سلحشوری ژرمن، اپرای ۴ قسمتی باشکوه «حلقه نیبلونگ» را خلق کرده بود، مجید انتظامی هم در خاکی بالیده که حماسی‌ترین و سلحشورانه‌ترین منظومه ادبی تاریخ جهان، یعنی «شاهنامه فردوسی» را در عقبه دارد. جالب این‌جاست که پژوهشگران، شباهت‌های عمیق و عجیبی بین اسطوره پارسی «رستم و سهراب» و اسطوره ژرمنی «هیلدبراند و هادوبراند» یافته‌اند.  این ابدا اتفاقی نیست که ناب‌ترین موسیقی‌های حماسی از خاک آلمان و ایران برآید.

با صد دریغ و تاسف، باید گفت که ما ایرانی‌ها در رجوع به سنت‌ کهن و پرشکوه حماسی-اسطوره‌ای خود، بسیار کم‌کار و منفعل بودیم و این گنجینه عظیم را در حوزه تبدیل به داستان و تصویر، عملا نادیده گرفته‌ایم. سرالگو و اصطلاحا آرک‌تایپ حماسه و سلحشوری که همانا نبرد بین نور و ظلمت و نیروهای روشنایی و نیروهای تاریکی است، ریشه در آیین‌های اعتقادی کهن ایرانی دارد. از نبوغ و شجاعت «سورنا» سردار ایرانی در برابر بزرگ ژنرال رمی «کراسوس»، شاهکار بزرگ نظامی ۹۰۰۰ کماندار ایرانی اشکانی در نبرد «حران» در برابر لژیون ۵۰۰۰۰ رمی‌ها که به شکست‌ناپذیری معروف بود، از نبرد چالدران بین قزلباشان صفوی با سپاه مجهز عثمانی، از شیوه نبرد چریکی اسماعیلی‌ها و قلعه‌های نفوذناپذیر ایشان، از زندگی جذاب ابومسلم خراسانی و نقش او در سقوط بنی امیه، از نبردهای طاهر ذوالیمینین و یعقوب لیث صفاری و تشکیل دوباره دولت‌های مستقل   «ایرانی» بعد از دوران فترت، از دلاوری‌های سردار امامقلی‌خان و شکست پرتقالی‌ها و بازپس‌گیری بندر گمبرون،  از نبردهای نادر در یکپارچه‌سازی ایران، از ...چه ساخته‌ایم؟ تقریبا «هیچ».

به قول رییس بنیاد ایران‌شناسی، «ملتی که تاریخ ندارد، یک ملت گمشده و بی‌هویت است». در عصر و زمانه‌ای که «تصویر» حاکم است، به طریق اولی، ملتی که در عرصه بازنمایی تصویری عقبه و هویت تاریخی خود فقیر باشد، بلاتردید در ساحات و عرصه‌های دیگر هم تضعیف خواهد شد. هویت کهن و داشتن استمرار تاریخی طولانی، یکی از محکم‌ترین و قدرتمندترین رشته‌هایی است که یک ملت را همبسته و منسجم نگاه می دارد. حس وطن‌دوستی و حبّ وطن، بدون شناخت گذشته تاریخی و افتخار به این گذشته، اصولا شکل نمی گیرد. از دیگر سو، «تاریخ»، با همه رازآلودگی و ابهامی که در خود نهفته دارد، یکی از بن‌مایه‌های شکل‌دهنده‌ی «ناخودآگاه جمعی» (به تعبیر یونگی) مردمان است. راز محبوبیت چشمگیر و استثنایی آثاری حماسی چون «بازی تاج و تخت» و حتی فانتزی‌هایی چون مجموعه فیلم‌های «ارباب حلقه‌ها» در همین‌جاست.

تا زمانی که در افسانه و اسطوره و داستان سلحشوری، مصرف‌کننده‌ی صرف آثار خارجی باشیم، نبرد بر سر هویت تاریخی را پیشاپیش باخته‌ایم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 50
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 20
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    9 11
    آن پولهای دوره احمدی نژاد بود که صرف ساخت سریالهای فاخر می شد. الان پولی در بساط نیست. سریال عظیم حضرت موسی علیه السلام که دو کارگران شریف جانشان را بر سرش گذاشتند هم یادمان نرفته
    • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      0 7
      سلام - معناى «اِستيناس»، اجازه خواستن و اعلام ورود است كه به گفته ى روايات مى تواند با ذكر خدا باشد و يا با سلام كردن و امثال آن.(45) شخصى از پيامبرصلى الله عليه وآله پرسيد: آيا براى ورود به منزل مادرم اجازه بگيرم؟ فرمود: بله، گفت: در خانه جز او كسى نيست و جز من خادمى ندارد! حضرت فرمود: آيا دوست دارى مادرت را بدون لباس مناسب ببينى؟ گفت نه. فرمود: پس اجازه بگير. در روايتى ديگر، پيامبرصلى الله عليه وآله از ورود مردان به خانه زنانى كه همسران آنان حضور ندارند نهى فرمود.(46) در روايات مى خوانيم: اجازه گرفتن براى ورود به خانه ديگران سه مرتبه باشد تا اهل خانه فرصت جمع و جور كردن خود را
    • IR ۲۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      0 6
      سلام - معناى «اِستيناس»، اجازه خواستن و اعلام ورود است كه به گفته ى روايات مى تواند با ذكر خدا باشد و يا با سلام كردن و امثال آن.(45) شخصى از پيامبرصلى الله عليه وآله پرسيد: آيا براى ورود به منزل مادرم اجازه بگيرم؟ فرمود: بله، گفت: در خانه جز او كسى نيست و جز من خادمى ندارد! حضرت فرمود: آيا دوست دارى مادرت را بدون لباس مناسب ببينى؟ گفت نه. فرمود: پس اجازه بگير. در روايتى ديگر، پيامبرصلى الله عليه وآله از ورود مردان به خانه زنانى كه همسران آنان حضور ندارند نهى فرمود.(46) در روايات مى خوانيم: اجازه گرفتن براى ورود به خانه ديگران سه مرتبه باشد تا اهل خانه فرصت جمع و جور كردن خود را
    • ایرانی IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      6 3
      شاهنامه داریم
    • به ایرانی SE ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      3 9
      که البته به قول سراینده اش دروغ است و نتیجه تخیل خودش است. نژاد پرستی هم کافی است. اینکه فلان شاه و فلان قهرمان بر سر امور پوچی مثل نژاد و تخمه و خاک و زنبارگی و... جنگ می کردند مطلقا نباید با جنگ بر سر حق و عدالت مقایسه شود. حتی اگر لومومبا فیلم بسازند بهتر است تا آن چیزهای پوچ.
    • پاسخ به پانترک دشمن ایران با پرچم سوئد CO ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      6 1
      شما در رسانه ها وسایت های دیگر نیز ریاکارانه زیر نقاب عدالت خواهی و تظاهر به دین ....دشمنی خودتان را با ایران و یکپارچگی هویتی ایران و زبان فرهنگی و رسمی ایران " فارسی" تشان داده ایید ، اتفاقا شاهنامه پر از ستایش خدا پرستی و عدالت و خرد گرایی و نکوهش ونفرین جهان مادی و آرمندی است
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      4 7
      اینکه یاد گرفته اید با برخوردهای شوونیستی هر کس با شما مخالف است را انگ پانترک می زنید نشانه بی منطقی محض شما است. شاهنامه هر چه باشد مثل افسانه دده قورقود تخیل است و تاریخ اسلام ، حقیقت آشکار.
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    5 1
    به خاطر راحت طلبی
    • وطن پرست DE ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      6 1
      چون پولهامون رو امثال اصغرفرهادی هدر می دن. مقصر هم نه روشنفکرنماها که مدیران فرهنگی هستن که ما حتی اسمشون رو هم نمی دونیم. این سوال رو بهتر بود از مسولان می کردی نه از مردم.
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    21 5
    برای اینکه شما با رستم و سهراب و تهمینه و زال و رودابه و .... پادشاهان اساطیری و تاریخی ایران زمین دشمنی دارید ! حالا از ممیزیهای بی و سر و ته شما چه قرار است بیرون آید ؟! هیچ ! همان سی چهل کیلو آلبالو گیلاس و چارچنگولی و .... که با آن هم مشکل دارید !!!
    • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      2 7
      واقعا انسان ناراحتی هستی دنبال درمان خودت باش
    • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      1 4
      اون کارگردانی که برای جشنواره خارجی فیلم میسازه دشمنی داره داداشم. کی تا حالا مدرنیستا نگران داستانای سنتی شده‌ن؟؟
  • مهدی NL ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    9 1
    واقعاً متاسفم که از استاد انتظامی بیشتر در حوزه های فیلم و سینما و ارکسترا استفاده نمیشه. امیدوارم این متن به دید ایشون و مسئولین برسه.
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    10 1
    نبرد سورنا با کراسوس رو به صورت انیمیشن دیدم اگه به صورت فیلم یا سریال دربیاد قطعا پربیننده خواهد بود! و همچنین نادرشاه ولی افسوس نه اهمیتی داده میشه و نه سرمایه گذاری
    • SE ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      4 6
      آری. و البته نمایش کشته شدن سورنا به دستور شاه ایران و یا جنایات هولناک نادرشاه آبرویی برایمان نمی گذارد.
  • جبرائیل IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    8 1
    از سبک مقالات ببشتر کار کنید احسنت به نویسنده ی گرامی
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    5 0
    چون اکثریت سینماگران و سریال سازهای ما دنبال ساخت اباطیلی با محتوای سیاه نمایی و خودتحقیری از ایران و مردمش هستند تا گرین کارتشان جور بشه
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    9 1
    چرا ما بازی تاج و تخت خود را نمی سازیم ؟ 1 - اعتقادی به این گونه فیلمها نداریم . 2 - اگر هم اعتقاد داشتیم بودجه اش را نداریم . 3 - اگر هم اعتقاد و بودجه بود ، در این وانفسای مدیریت و سو تدبیر و کج سلیقگی عرضه اش را نداریم . همان بهتر که نسازیم . اگر نه بسازید شکست کراسوس از اشکانیان و بسازید هفت خان رستم و بسازید شکست سه امپراتور روم از ساسانیان و بسازید فتح بغداد از سوی دیلمیان و بسازید شکست بیزانس از سلجوقیان و بسازید حماسه سه سرباز ایرانی در برابر ارتش شوروی در روزگاری که فرماندهان گریختند و بسازید حکایت پاسگاه صد آفرین. چگونه است که پطرس فداکار سالیان سال در کتابهای درسی ما است و حماسه حسن فهمیده و یهنام محمدی و مرحمت بالا زاده از کتابها حذف می شود ؟ پرهزینه ترین فیلم های فاخر ما را به یاد آورید و ببینید هزینه آنها چه کسری از هزینه ساختن امثال بازی تاج و تخت می شود . در خصوص موسیقی هم باید گفت ما در تعریف ساده فاصله بین غنای حرام و موسیقی فاخر مانده ایم . کج سلیقگی ها و عدم ثبات تعاریف موجب شده حتی کنسرت های مجوز دار ما هم اجازه اجرا پیدا نکنند . مثلی است که می گوید در لیوان خالی هر چیزی می توان ریخت . اگر ظرف فرهنگ ملتی را خالی کردید ، نباید انتظار داشته باشید چیز دیگری آن را پر نکند . آیا فرهنگ اسلام ناب را به درستی فهمیده ایم که بتوانیم به درستی پیاده کنیم ؟ در ح
    • FR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      0 5
      پسر خوب سلجوقیان که تورک بود حداقل تاریخ خودتو با دقت بخون
  • روزبه IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    14 0
    سینمای ایران یا سینمای جنابان سیاه نما!؟ جنابان سیاه نما اونقدر از جامعه ایرانی سیاه نمایی کردن که خروجی جز افسردگی برای ملت نداشته،از این جنابان سیاه نما انتظار فیلم هایی در تراز جهانی نباید داشت، این پدر خوانده های سیاه نمای سینمای ایران بایستی در حاشیه قرار بگیرن تا حرکتی خوب رو شاهد بود
  • CO ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    19 2
    اگر دیگران (ترکها) کتاب حماسی بزرگی همچون شاهنامه را داشتند تا کنون هزاران فیلم و سریال با شکوه و گیرا از آن ساخته بودند.
    • تلنگر IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      2 38
      البته نباید فراموش کرد که فردوسی شاهنامه را در ازای دریافت پاداش از پادشاه ترک غزنوی نوشته بود که شاه ترک آن را رد کرد .
    • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      10 0
      فردوسی برای شاهنامه 30 سال وقت گذاشت و زمانی که نوشتن این کتاب شروع کرد محمود غزنوی هنوز به دنیا نیومده بود
    • سهند NL ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      0 15
      ترک ها چند ده تا از این کتابهارو دارند و دارن فیلمهاشون رو براساس اون میسازن
    • حقگو IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      14 0
      ۱۸:۲۰ - چرند نگو فردوسی 30سال داشت شاهنامه میشه قبل از اون که وحشی محمود قزنوی شاه بشه ... محمود هم در ری دیلمیان رو قتل عام نمی کرد فردوسی به پاشاهان ایرانی دیلمی شاهنامه رو تقدیم می کرد ... تقدیم کردن کتاب هم در گذشته مثل مجوز چاپ و انتشار امروز بوده چون فقط حکومت توان تکثیر گسترده کتاب رو داشته هر کی می خواسته کتابش باقی بمونه و از بین نره به شاهان تقدیم می کرده
    • SE ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      4 11
      دیلمیان ارزشی برای شعر قایل نبودند. مثل امیرکبیر. برخوردش با شعرا مشهور است.
    • IR ۰۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      5 2
      شاهنامه در کنار ایلیاد و ادیسه و بهشت و جهنم دانته جز آثار برتر تاریخ ادبیات جهانه که حتا اثری چون ایلیاد و ادیسه هومر به اندازه یک قسمتش نیست، کجا ترکها چندین اثر مثل شاهنامه دارن، واقعیت رو که نمیشه با تعصب تغییر داد، شاهنامه اثری بی همتا در تاریخ ادبیات جهانه و قابلیت تصویری نامخدودی داره، جهانی که آثاری مثل بازی تاج و تخت هم در مقابلش کوچک هست؛
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    2 6
    اونها چیزی ندارند و اگر هم دارند تقریباً تمامی آلوده هوا و هوس های پلید و شیطانی ست و بسیار کمتر پیدا میشه حماسه ای که متکی به ارزش های والای انسانی باشه. اما ما در فرهنگ و ادبیات خودمون بی نهایت منبع ناب داریم که سراسر حماسه و سلحشوری متکی به و ریشه در ارزش های والای اخلاقی ملی دینی و انسانی دارند. باید قبول کنیم یه عده که مسئول بودند در سالهای گذشته و حتی هم اکنون تنها برای مطامع شخصی و مادی و از روی ریا و نفاق جلوی ظهور و بروز و عمل کارگردانان و تهیه کنندگانی گرفتند که می خواستند چنین داستان های حماسی را به فیلم دربیاورند. چرا؟ چون عده ای تاریخ ایران رو فقط از ورود اسلام به ایران می دانند و می خواهند یکپارچه بر بیش از هزار سال تاریخ این سرزمین خط بکشند. کجای دنیا و در کدام کشور است که اگر بخواهید وارد شوید از شما سوال می کنند چه دینی دارید تا اجازه ورود یا ویزا بدهند؟!!! آیا پاسپورت معرف ملیت یک فرد هست یا دین و مذهبش؟ به این گروه از آدمای کج فهم و دگم و کند ذهن میگم، کجای دنیا ازت سوال میکنند دینت چیه؟ اولین سوال که همه سیاست های کشورها بر پایه پاسخ به همین پرسش تنظیم شده و می شود اینه: کجایی هستی؟ اهل کدوم کشوری؟ ملیت شما چیست؟! تورو خدا حالا دیگه این پست ها رو از دست اینگونه افراد بگیرید. اینها دانسته یا ندانسته ضربات وحشتناکی به فرهنگ و هنر این کشور زده اند. بسه دیگه. بسه.
    • SE ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      5 14
      تاریخ برای عبرت است نه برای افتخار. شما عمدا می خواهید تاریخ بعد از اسلام را بد و تاریخ ایران قبل از اسلام را سرشار از خوبیها معرفی کنید چون مشکلتان با اسلام است. می خواهید خود را با تعدادی اسطوره تخیلی فریب دهید. آیا تحمل می کنید فیلم جنایات داریوش در قتل عام ملل تابعه و یا فاجعه سوزاندن آتن و انطاکیه را بسازند؟
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    6 3
    حالا نمیشد به جای بازی تاج و تخت با این همه صحنه غیر اخلاقی مثلا ارباب حلقه ها (که به مراتب به سانسور کمتری نیاز دارد) را مثال میزدید. مثل این که خودتان کرم دارید. اول سریال های ترکیه ای که عمدتا برای رولج بی حیایی است مثال میزنید و بعد این سریال را. خدا وکیلی سریال وایکینگ ها را مثال میزدید انقدر اعصابم بهم نمیریخت.
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    2 1
    خدا را باید شکر کرد که معادل فارسی این لجنزار سینمایی تا به حال ساخته نشده است.
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    4 0
    مشرق: چرا ما بازی تاج و تخت نمیسازیم؟ من : وات دِ فاز؟؟؟
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    3 0
    آره حتما هم باید بسازیم. برای شخصیت زن اصلیش هم از مینا وحید استفاده می منیم تا مخاطبان رو به وجد بیاره.
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    9 3
    اول باید تگلیف خود را با فرهنگ و اسطوره های ملی و ابرانی مشخص کنیم که آیا خوب هستند ، یا بد؟ باید بهشون احترام بگذاریم یا سرکوبشون کنیم. احساس عمومی اینه که مدیران فرهنگی در این ۴۰ سال با اسطوره های ایرانی و ملی دشمنی دارند و در عوض فقط به تبلیغ اسطوره های مذهبی ( که در حای خود لازمه) می پردازند.
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    3 5
    سلام - معناى «اِستيناس»، اجازه خواستن و اعلام ورود است كه به گفته ى روايات مى تواند با ذكر خدا باشد و يا با سلام كردن و امثال آن.(45) شخصى از پيامبرصلى الله عليه وآله پرسيد: آيا براى ورود به منزل مادرم اجازه بگيرم؟ فرمود: بله، گفت: در خانه جز او كسى نيست و جز من خادمى ندارد! حضرت فرمود: آيا دوست دارى مادرت را بدون لباس مناسب ببينى؟ گفت نه. فرمود: پس اجازه بگير. در روايتى ديگر، پيامبرصلى الله عليه وآله از ورود مردان به خانه زنانى كه همسران آنان حضور ندارند نهى فرمود.(46) در روايات مى خوانيم: اجازه گرفتن براى ورود به خانه ديگران سه مرتبه باشد تا اهل خانه فرصت جمع و جور كردن خود را
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    6 4
    سلام - معناى «اِستيناس»، اجازه خواستن و اعلام ورود است كه به گفته ى روايات مى تواند با ذكر خدا باشد و يا با سلام كردن و امثال آن.(45) شخصى از پيامبرصلى الله عليه وآله پرسيد: آيا براى ورود به منزل مادرم اجازه بگيرم؟ فرمود: بله، گفت: در خانه جز او كسى نيست و جز من خادمى ندارد! حضرت فرمود: آيا دوست دارى مادرت را بدون لباس مناسب ببينى؟ گفت نه. فرمود: پس اجازه بگير. در روايتى ديگر، پيامبرصلى الله عليه وآله از ورود مردان به خانه زنانى كه همسران آنان حضور ندارند نهى فرمود.(46) در روايات مى خوانيم: اجازه گرفتن براى ورود به خانه ديگران سه مرتبه باشد تا اهل خانه فرصت جمع و جور كردن خود را
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    1 1
    رو که رو نیست!!! عامل به خاک سیاه نشستن سینما حالا مدعی هم شده!!!!
  • امیر IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    7 0
    با درود در جواب آن شخصی که نوشته است فردوسی در ازای دریافت سکه از محمود غزنوی (ترک) شاهنامه را سروده است. خوب است کمی مطالعه و انصاف داشته باشید نه از روی تعصب لب به سخن بگشاید. شاهنامه را فردوسی خیلی قبل‌تر از این‌که محمود به سن پادشاهی برسد، شروع به نظم شاهنامه کرده‌بود. وقتی فردوسی در سال 367 هجری قمری شروع به سرودن شاهنامه کرد، 38 ساله بود و محمود غزنوی 6 ساله! محمود غزنوی در سال 387 هجری بر تخت پادشاهی نشست و در آن زمان فردوسی 58 سال داشت و 20 سال از شروع شاهنامه‌سرایی‌اش می‌گذشت. با سپاس بیکران
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    1 11
    می توانیم سریال نادرشاه و یا صفویان را بسازیم البته با بازیگرانی که به ترکی مسلط هستن مثل بازیگران اهل تبریز اردبیل و یا ارومیه زنجان
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    1 8
    می توانیم سریال نادرشاه و یا صفویان را بسازیم البته با بازیگرانی که به ترکی مسلط هستن مثل بازیگران اهل تبریز اردبیل و یا ارومیه زنجان
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    11 5
    تمام بودجه فرهنگی کشور صرف ساخت کارهای تاریخی اساطیری عربی - یهودی می شود و دشمنی علنی با تاریخ ایران باستان وجود دارد. در همین مقاله هم نامی از هخامنشیان و مادها و ساسانیان نیست.
    • SE ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      4 13
      مگر عدالت و نبرد حق و باطل ملیت می شناسند؟ برای چه باید نژادپرستی کور عدالتخواهی را بگیرد؟ من هم موافقم که فیلمهای مورد نظر شما ساخته شود البته به شرطی که حتما آتش زدن شهرهای بزرگی چون نینوا و آتن و کشتار مردم بابل و لیدی به جرم استقلال طلبی و مراسم زنده به گور کردن جوانان برای قربانی به خدایان و.. هم نمایش داده شود. شوونیسم کافیست.
    • SE ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      4 10
      ضمنا مگر خود کوروش جز یک اسطوره یهودی است؟ و مگر جز یهود کسی هم او را تایید کرده؟ آری. ارزش یک جنتیل در جهان به خدمت به اربابان یهودی است والا اگر ارشک بیاید با مادر تمدن غرب یعنی یونان بجنگد جایی نزد ایران پرستان کافر نخواهد داشت.
  • SE ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    4 10
    دکتر علی شریعتی. کتاب خودآگاهی و استحمار:« گذشته پرستی و غرور ها ی مخصوص گذشته پرستی : يک ايرانی و يک مصری ) آنها نسبت به گذشته ی خودشان خيلی بارت و بورت دارند ،اهرام و قبر ها ی فسيل شده ی آن ها تمام افتخاراتشان است . يک جنازه مال پنج هزار سال پيش را برداشته اند و آورده اند به وسط ميدان ،که يعنی » سمبل « !ديگر نمی فهمد که خود اين مرحوم ،وقتی زنده بود چه کثافتی بوده ،که حاال مردارش چه » سمبلی « باشد ( با هم بحث می کردند . اين مصری به ايرانی می گفت که در اين خرابه ها ی اهرام ما ،وقتی گشتند ،نقره و سيم و نخ و ... مال پنج هزار سال پيش پيدا کردند ؛ پس معلوم می شود که ما در آن زمان تلگراف داشته ايم !ايرانی هم می گفت که در تخت جمشيد ما هم هر چه گشتيم ، نه نقره ای يافتيم ، نه سيمی و نه چيزی ديگر ، پس معلوم می شود ما » تلگراف بيسيم « داشته ايم ! به همين چيزها خوشحاليم به همين باد و بورت ها ی قوی گذشته !»
  • علیرضا IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    3 2
    واقعا نمیدونم چرا فیلمی درباره سورنا سردار بزرگ ایرانی میسازن تا روی این غربی هارو کم کنن
    • SE ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      4 5
      خوب است به شرطی که بعدش را هم بسازند. وقتی خود ایرانیها و شاه اشکانی سورنا را کشتند.
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    4 2
    کاش از شاهنامه و تاریخ ارزشمند ایران عزیز فیلم ها و سریال های فراوان تولید شود تا تاریخ ابران زمین را به مردم نشان دهیم.
    • SE ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      1 4
      البته شاهنامه تخیل است و تاریخ نیست. جز اندکی از بخشهای پایانی آن.
  • US ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    3 1
    تاریخ ایران از پیش از ماد ها تا امروزه. جمله های مردودی مثل قبل از اسلام خوبه یا بده ضعف مارو میرسونه همه تاریخ این سرزمین برای گفتن خوبه. هم قبل از اسلام هم بعد از اسلام. یه نویسنده و کارگردان جدی و باسواد احتیاج داریم که قصه های خوب رو بپرورونه. مهم نیست قصه فتح باشه یا شکست. مشکل اینه که نویسنده ها کارگردانهای ما حواسشون یه جای دیگه س.
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
      6 4
      اگر هدف از تاریخ عبرت گرفتن باشد، چه پیش از اسلام و چه بعد از اسلام باشد خوب است. اما اگر هدف تفاخرهای کور نژادی به تعدادی جنایتکار جانی و اشراف زورگو باشد بد است چه پیش از اسلام و چه بعد از اسلام.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس