دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی تاكید كرد: نمی توان از بیرون برای مردم و كشور سوریه تصمیم گرفت و نسخه نظامی - امنیتی تجویز كرد.
معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه گفت: برخی اقدامات و مذاكرات مقدماتی اجلاس ژنو حاكی از اهداف خاصی برای به شكست كشاندن طرح آقای عنان است.
امیرعبداللهیان با انتقاد از عملكرد برخی طرف های خارجی، تداوم مداخلات خارجی و تشویق و حمایت از اقدامات تروریستی، تصریح كرد: ما مواضع صریح خود در حمایت از مردم سوریه، طرح اصلاحات آقای بشار اسد، تلاش های سیاسی آقای كوفی عنان، ضرورت توقف ارسال سلاح و عدم حمایت از اقدامات تروریستی به سوریه را به بانیان اجلاس ابلاغ كرده ایم.
دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه اضافه كرد: قویا از مردم سوریه، طرح اصلاحات آقای بشار اسد، عدم مداخله در امور داخلی سوریه و مقابله با اقدامات تروریستی در این كشور حمایت می كنیم.
*** حمایت از اسد در صدر راهبرد ایران در سوریه است
خبرنگار پرسید: آقای دكتر! به رغم آنكه برخی كشورها و سیاستمداران بر ضرورت شركت ایران در اجلاس ژنو تاكید كرده بودند، شاهدیم كه كشورهای غربی به ویژه آمریكا با حضور ایران در هر اجلاس بین المللی درباره سوریه مخالفت می كنند و از ایران نیز برای شركت در این اجلاس دعوت نشده و آقای عنان گفته است كه ایران را از نتایج نشست مطلع می كند. چرا جمهوری اسلامی ایران به این اجلاس دعوت نشد؟
معاون وزیر امور خارجه پاسخ داد: درخصوص سوریه موضع ما كاملا روشن است. ما قویا از مردم سوریه، طرح اصلاحات آقای بشار اسد، عدم مداخله در امور داخلی سوریه و از مقابله با اقدامات تروریستی در این كشور حمایت می كنیم.
امیرعبداللهیان افزود: با صدای بلند هم اعلام كرده ایم كه حمایت از مردم سوریه و آقای بشار اسد، در صدر راهبرد جمهوری اسلامی ایران در سوریه است زیرا سوریه را جزو مهمی از محور مقاومت می دانیم و معتقدیم كه طرف های مقابل برای شكستن مقاومت، امروز این سناریو را در سوریه دنبال می كنند.
***برخی تلاش ها برای به شكست كشاندن طرح عنان
معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه تصریح كرد: برخی طرف ها هدفشان از اجلاس به شكست كشاندن طرح آقای عنان و مقابله با سوریه است و به خوبی می دانند كه تهران در چنین اجلاسی با مواضعی منطقی و حكیمانه وارد خواهد شد و آنها تحمل منطق را ندارند؛ البته آقای عنان و وزیر خارجه روسیه بر حضور ایران اصرار داشته اند و آقای عنان در تماس با دكتر صالحی توضیحاتی را بیان كرده است.
دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران تاكید كرد: موضع ما نسبت به سوریه موضع روشنی است و محور كار در سوریه را طرح اصلاحات آقای اسد می دانیم.
وی افزود: طرح آقای عنان را هم به دلیل شخصیت وی و هم به عنوان نماینده دبیركل سازمان ملل متحد، طرحی می دانیم كه بسیار به طرح اصلاحات آقای اسد نزدیك است و می تواند راهكار مناسبی باشد.
معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه اظهار داشت: طرف های مقابل در صدد بودند كه از طرح آقای عنان برای سرنگونی نظام سوریه و به ویژه سرنگونی آقای اسد استفاده كنند اما این طرح، تاكنون چنین فرصتی را برای آنها فراهم نكرده است.
وی اضافه كرد: در نتیجه، برای آنكه بازی را بر هم بزنند و این طرح را به شكست بكشانند، دست به اقدامات گسترده تروریستی زده و مدرن ترین سلاح های تروریستی، حتی سلاح های نیمه سنگین را برای جنگ های درون شهری وارد سوریه كرده اند تا بتوانند اوضاع را در سوریه تغییر دهند، چرا كه هرگونه تغییری در سوریه، قطعه پازل راهبردی سیاست های آنها است.
وی افزود: افزایش كشتار مردم سوریه از نتایج اجلاس به اصطلاح 'دوستان سوریه' بود و باعث شد تا اقدامات تروریستی افزایش پیدا كند.
معاون وزیر امور خارجه در عین حال تاكید كرد: هر اجلاسی كه به راه حلی كه راهبرد جمهوری اسلامی ایران را نیز در خود داشته باشد، كمك كند، می تواند مورد تایید جمهوری اسلامی ایران باشد.
وی در عین حال یادآور شد: اگرچه اجلاس ژنو به ابتكار روسیه برگزار می شود و در عین حال، محور آن طرح آقای كوفی عنان بوده اما هنوز برخی از ابعاد این اجلاس به خوبی روشن نشده است .
*** موضع تهران سر سوزنی درباره سوریه تقلیل نمی یابد
خبرنگار ایرنا سوال كرد: آیا ارزیابی جمهوری اسلامی ایران این است كه اجلاس ژنو در راستای منافع مردم سوریه نیست؟
معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه پاسخ داد: نكته اول این كه نگاه اصولی ایران نسبت به این اجلاس مثبت است زیرا مبتكر آن كشور روسیه است و ما با مسكو درباره سوریه مواضع مشترك و منطبق داریم.
امیرعبداللهیان افزود: نكته دیگر این است كه هدف اجلاس، محور قرار گرفتن طرح آقای كوفی عنان است و این فرصت به نماینده دبیركل سازمان ملل داده می شود تا تمامی ابعاد طرحش را دنبال كند و این موضوع، نقطه قابل اتكایی است.
وی اضافه كرد: نكته سوم این كه شرایط سوریه به گونه ای است كه همه طرف ها می توانند مواضع خود را اعلام كنند و در نهایت به یك كار مشترك برسند.
دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه اظهار داشت: قطعا این اجلاس عاملی نخواهد بود كه مواضع ما درباره مردم سوریه سرسوزنی تقلیل پیدا كند.
وی در عین حال گفت: به دلیل این كه هنوز محتوا و برخی از ابعاد این اجلاس مشخص نشده است، ارزیابی درباره آن را به روزهای آینده موكول می كنیم.
*** از كمك اقتصادی و معنوی به سوریه دریغ نمی كنیم
خبرنگار ایرنا درباره ادعاهای غربی ها به ویژه آمریكایی ها درباره كمك های ایران به سوریه سوال كرد.
معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه پاسخ داد: ما در حوزه سیاسی، خیلی صریح از سوریه حمایت می كنیم و حتما برای حمایت از مردم سوریه و تحقق طرح اصلاحات آقای بشار اسد، از هر كمك و تشویق معنوی كه لازم باشد، دریغ نمی كنیم.
امیرعبداللهیان اظهار داشت: با توجه به اینكه سوریه در شرایط سختی قرار گرفته است، تاكنون چندین محموله كمك های دارویی و انسانی برای مجروحانی كه توسط تروریست ها هدف قرار گرفته اند، ارسال كرده ایم و در عین حال از نظر اقتصادی هم قطعا از هیچ كمك و حمایتی از مردم سوریه دریغ نمی كنیم.
*** پیش بینی های لازم دمشق برای شرایط سخت
دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه تصریح كرد: اما سوریه نیازی به كمك نظامی ندارد؛ سوریه دارای ارتشی قوی است و می بینید كه به رغم چندین ماه فشارهایی كه به آن كشور وارد می شود و تحركات گسترده ای كه انجام داده اند، بدنه ارتش سوریه كه سُنی مذهب است، بسیار قوی ایستاده است.
وی تاكید كرد: به لحاظ بنیه نظامی، سوریه نیازی به دریافت هیچ گونه كمك نظامی از جمهوری اسلامی ایران ندارد؛ سوریه كشوری است كه در خط مقدم محور مقاومت بوده و به خوبی پیش بینی های لازم را برای شرایط سخت كرده است.
خبرنگار ایرنا پرسید: كشورهایی چون روسیه نیز از سوریه طرفداری می كنند. آیا آنها تاكنون به سوریه كمك های نظامی داشته اند؟
معاون وزیر امور خارجه پاسخ داد: یكی از موافقت نامه هایی كه روس ها از قبل با سوریه داشتند، در حوزه همكاری های دفاعی بوده و طبیعی است كه در چارچوب آن قراردادهای سنتی، همكاری های دو كشور در حوزه دفاعی تداوم داشته باشد.
*** برخی اقدامات دوستان تُرك ما شتاب زده بود
از معاون وزیر امور خارجه سوال شد: در طول یك سال و نیم گذشته، روابط تركیه و سوریه دچار اُفت و خیزهای فراوانی بوده است. در روزهای اخیر یك فروند جنگنده F-4 تركیه از سوی سوریه هدف قرار گرفت. برخی می گویند این جنگنده در فضای بین المللی هدف قرار گرفته است و دولت سوریه می گوید كه این هواپیما حریم هوایی اش را نقض كرده و تركیه نیز درخواست جلسه اضطراری در ناتو برای بررسی این موضوع كرده است. نظر شما درباره این تنش بین تركیه و سوریه چیست؟
معاون وزیر امور خارجه پاسخ داد: این اتفاق نه برای سوریه و نه برای تركیه، خوشایند نبود. متاسفانه برخی دوستان ما در تركیه در طول یك سال گذشته به گونه ای عمل كردند كه شرایط را روز به روز حساس تر كردند و در این چارچوب برخی از اقدامات دوستان تُرك ما، شتاب زده بود و به تشدید این فضا كمك كرد.
امیرعبداللهیان افزود: طبیعی است وقتی مسایل به اوج حساسیت می رسد، چنین اتفاقات تلخ و ناگواری می تواند به وقوع بپیوندد.
وی اضافه كرد: به لحاظ فنی، در تخصص من نیست كه درباره ورود یا عدم ورود این جنگنده تركیه ای به حریم هوایی سوریه صحبت كنم یا اینكه بگویم سیستم پدافند هوایی سوریه به موقع شلیك كرده است یا نه؛ اما می توانم یك نكته را بیان كنم و آن این كه شرایط، بسیار حساس شده است كه طرفین باید با خویشتن داری رفتار كنند.
***دمشق با هوشیاری كامل با هر اقدام نظامی برخورد می كند
خبرنگار پرسید: آیا این اتفاق به معنای اعلان جنگ علیه سوریه نیست؟
معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه پاسخ داد: به رغم این كه برخی به دنبال این هستند تا بگویند سوریه وارد مرحله ای شده كه تنها اقدام نظامی كارساز است، اما این اتفاق نشان داد كه دمشق با آمادگی و هوشیاری كامل با هرگونه اقدام نظامی برخورد خواهد كرد ولو اینكه متاسفانه جنگنده یك كشور دوست و مسلمان هدف قرار گرفت كه البته اتفاق ناگواری بود.
این دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه تصریح كرد: البته این اتفاق می تواند پیامی برای برخی از طرف هایی داشته باشد كه اندیشه حمله به سوریه را در ذهن خود می پرورانند.
امیرعبداللهیان اظهار داشت: مساله ای كه باید بگویم این است كه واقعا وضعیت سوریه متفاوت از آن چیزی است كه طرف های خارجی آن را دنبال می كنند. آنها به خوبی می دانند هرگونه اقدام نظامی در سوریه، تاثیرات شگرفی را بر كل منطقه خواهد گذاشت و بنابراین، به دلیل عواقب حمله نظامی، این موضوع نه در دستور كار ناتو و نه در دستور كار هیچ طرف دیگری است.
معاون وزیر امور خارجه تصریح كرد: طرف های مقابل اگر می توانستند، مدل بنغازی سازی را كه البته بیش از 6 ماه هم در سوریه دنبال كردند و به نتیجه نرسیدند، پیاده می كردند.
وی اظهار داشت: ورود گسترده تروریست ها و تحركات تروریستی كه در سوریه صورت می گیرد، نشان می دهد تاكتیك و روشی كه برای اعمال فشار به سوریه و تغییر نظام در این كشور دنبال می كنند، فشار از داخل، جنگ داخلی و ترور و اقدامات تروریستی است.
معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه گفت: اگر شرایطی برای حمله نظامی به سوریه بود، چنین هزینه زیادی را برای ورود دهها هزار سلاح تحمل نمی كردند تا این كشور را وارد یك جنگ داخلی كنند.
*** مردم، پشتوانه اصلی دولت اسد
از معاون وزیر امور خارجه سوال شد: به نظر شما چه عاملی به رغم همه این فشارها و پشتیبانی دولت های غربی به ویژه آمریكا در طول یك و نیم سال گذشته از مخالفان دولت اسد، باعث مقاومت دولت سوریه شده است؟
امیرعبداللهیان پاسخ داد: عوامل مختلفی وجود دارد. اول به پشتوانه اصلی كه همان مردم سوریه هستند، باز می گردد.
وی افزود: مردم سوریه برخلاف مردم در سایر حوزه های عربی كه به دلیل نوع رفتار برخی از حكام خود با آمریكا و رژیم صهیونیستی احساس حقارت می كردند، به دلیل آنكه همواره خود را در خط مقدم مقاومت می دیدند، نوعی احساس غرور ملی دارند.
معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه اضافه كرد: من نمی خواهم بگویم كه سوریه نیازمند اصلاحات نیست؛ سوریه هم همانند سایر كشورهای عربی قطعا نیازمند اصلاحاتی است كه در طرح اصلاحات آقای بشار اسد دیده شده است.
دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه افزود: بخشی از مردم سوریه در ابتدا درخواست اصلاحات داشتند ولی خطای راهبردی كه معارضان خارج نشین در سوریه مرتكب شدند، این بود كه بلافاصله وارد فاز اقدام نظامی شدند؛ یعنی اقدام مسلحانه در دستور كار آن قرار گرفت و این مساله، صحنه امنیتی سوریه را متحول كرد در حالی كه مردم می توانستند با درصد بیشتری وارد خیابان شوند و مطالباتشان را دنبال كنند.
وی تصریح كرد: حتی آن درصدی هم كه وارد خیابان شدند وقتی دیدند، معارضان با سلاح وارد شده و عاملی برای كشتار بیشتر مردم هستند، به خانه هایشان برگشتند.
معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه اظهار داشت: نكته دوم این است كه آقای اسد وارد فاز اصلاحات مانند برگزاری رفراندوم قانون اساسی و برگزاری انتخابات پارلمانی شد.
وی افزود: بالاخره افكار عمومی هم در سوریه و هم در منطقه می بینند كه چگونه وقتی در سوریه قانون اساسی اصلاح و به رفراندوم گذاشته می شود، رای اكثریت را كسب می كند و مجلس تشكیل می شود و نمایندگان منتخب به مجلس می آیند، 60 تا 70 كشور غربی، عربی و صهیونیستی آن را محكوم می كنند.
امیرعبداللهیان اضافه كرد: این در حالی است كه بیش از 70 كشور، این اصلاحات دولت سوریه را به تمسخر می گیرند و از آن هیچ گونه حمایتی نمی كنند اما در یمن، برای اصلاحاتی اندك، تبریك می گویند.
معاون عربی و آفریقایی وزیر خارجه یادآور شد: در بحرین، یك سال و نیم است كه مردم را سركوب می كنند و مردم كشته می شوند؛ دریغ از اینكه یك مقام رده پایین بحرینی را به مجلس احضار یا از او سوال كنند. انتخابات مجلس در بحرین، در شرایطی برگزار می شود كه همه را بركنار می كنند و حداكثر با حضور 20 درصد طرفداران حكومت برگزار می شود؛ مجلسی صوری سركار می آید و از آمریكا تا دیگران، به این مجلس صوری تبریك می گویند ولی در سوریه هیچ كدام از اینها را نمی بینند.
دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه تصریح كرد: افكار عمومی این معیارهای دوگانه را در منطقه می بیند و اساسا مردم این كشور نسبت به مداخله خارجی به لحاظ جامعه شناختی حساس هستند.
وی اضافه كرد: مردم سوریه می فهمند كه وقتی خانم هیلاری كلینتون در پاسخ به طرحی كه به دنبال خلع سلاح تروریست ها و افراد مسلح است، به صراحت اعلام می كند سلاح های خود را تحویل ندهید، چه اهدافی را در آنجا دنبال می كند.
امیرعبداللهیان گفت: نكته بعدی از نظر من این است كه شخص آقای بشار اسد، پدر و خانواده وی، به لحاظ دوران حكومتی كه در این كشور داشتند، صرف نظر از اصلاحاتی كه ضرورت این كشور است، نه اشتهار به فساد مالی دارند و نه فساد اخلاقی.
وی اظهار داشت: علاوه بر این، بشار اسد در محور مقاومت است و سوریه در جنگ 33 روزه و 22 روزه تنها كشور عربی بود كه از فلسطین و لبنان حمایت كرد و افكار عمومی هم این مساله را می بیند.
دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه تصریح كرد: نكته آخر این كه معارضه ای كه در سوریه وجود دارد، به رغم گذشت یك سال نتوانسته است معارضه واحدی را به نمایش بگذارد. اختلافات داخلی بخشی از معارضه ساختگی و اقداماتی است كه طرف های خارجی داشتند.
*** سوریه از مرحله بحران امنیتی عبور كرده است
خبرنگار پرسید: جناب معاون وزیر! اگر اوضاع داخلی در سوریه به سمت یك جنگ تمام عیار برود یا تحولات غیرقابل پیش بینی دیگری رخ دهد، آیا احتمال تغییر رویكرد ایران وجود دارد؟
معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه پاسخ داد: معتقدیم سوریه از مرحله بحران امنیتی عبور كرده است و آینده خوبی برای مردم و اصلاحات در سوریه وجود دارد.
*** سوء استفاده غربی ها از روس ها در موضوع لیبی
خبرنگار پرسید: برگزاری اجلاس ژنو پیشنهاد روسیه بود اما ولادیمیر پوتین رییس جمهوری این كشور قبل از برگزاری این اجلاس، برای دیدار با صهیونیست ها به سرزمین های اشغالی سفر كرد. با توجه به سابقه ای كه از دولتمردان روسی در عرصه های بین المللی سراغ داریم، برخی پیش بینی ها حاكی از آن است كه احتمال تغییر مواضع كرملین درباره آقای اسد بسیار است.
با توجه به اینكه گفته می شود یكی از دلایل حمایت روسیه از اسد و وتوی دو قطعنامه شورای امنیت، مقابله با نفوذ همه جانبه آمریكا در منطقه خاورمیانه است، آیا به نظر شما روسیه و چین در مواضع خود نسبت به سوریه پایدار خواهند بود؟
معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه پاسخ داد: اولا به لحاظ تاریخی به ویژه در دوران پس از اصلاحات در روسیه، مناسبات بین آمریكا و روسیه سرشار از رقابت و همكاری بوده است.
وی افزود: نكته دوم این است كه برای روس ها قطعا مثل هر كشوری، پیگیری منافع ملی شان بسیار مهم است و نكته سوم این است كه در تحولات منطقه، روس ها در موضوع لیبی بازنده بودند؛ یعنی قطعنامه ای كه در مورد لیبی صادر شد، برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بود ولی به یكباره ناتو وارد آن كشور شد و این موضوعی نبود كه روس ها در لیبی دنبال آن بودند.
امیرعبداللهیان اضافه كرد: آنچه در لیبی پیش آمد همكاری و همراهی روسیه برای صدور آن قطعنامه صرفا برای ایجاد منطقه ممنوعه پروازی بود اما روس ها احساس می كنند كه طرف های غربی از این موضوع سوء استفاده كردند و موضوع را به مسیر جنگ و مسیری كه خودشان می خواستند، بردند.
دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه اظهار داشت: البته بحث این كه انقلابیون نقش اصلی را در لیبی داشتند و تحولاتی را كه در آن رخ داد و حاكمی ظالم در آنجا سرنگون شد، نباید با این مساله تلفیق شود.
وی تصریح كرد: روس ها واقعا احساس می كنند كه در تحولات منطقه در راستای منافع خودشان باید فعالانه وارد شوند؛ هم با رژیم صهیونیستی و هم با آمریكا ارتباط دارند. عملا هم شاید بگویید در طول تاریخ در جاهایی یك نوع ترس نسبت به عملكرد روسیه وجود دارد اما آنچه كه مربوط به ما، روسیه و چین در مورد سوریه است، تا این لحظه كه با هم صحبت می كنیم، مواضع سه كشور و برخی كشورها نسبت به سوریه مواضع واحدی است.
***مواضع ایران، روسیه و چین درباره سوریه مشترك است
خبرنگار از معاون وزیر خارجه پرسید: یعنی غیر از ایران، كشورهای دیگری هم از باقی ماندن آقای بشار اسد در قدرت استقبال می كنند و بر این موضوع اصرار دارند؟
وی پاسخ داد: بر اساس آنچه كه تا الان در مذاكرات ما، روس ها و چینی ها انجام شده، برای ما، بقای آقای بشار اسد تا زمانی كه در یك پروسه دموكراتیك، مردم سوریه نسبت به رییس جمهوری بعدی شان تصمیم بگیرند، مساله اصلی و محوری است.
معاون وزیر امور خارجه افزود: اما در عین حال در مذاكراتی كه همواره با دوستان روس داشته ایم به صراحت گفته ایم كه موضع ایران در مورد سوریه، موضعی راهبردی است و اطمینان داریم كه روسیه با همین نگاه راهبردی، حمایت های خود را از سوریه ادامه خواهد داد و كمك خواهد كرد تا فضا در این كشور به سمتی برود كه هم مطالبات مردم تحقق پیدا كند و هم مداخله خارجی محكوم شود.
امیرعبداللهیان اظهار داشت: همچنین هرگونه تصمیم در مورد آینده سوریه باید در زمان مناسب و در روند دموكراتیك خود دنبال شود.
معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه افزود: ما به صراحت به دوستان خود اعلام كرده ایم حتی اگر روزی روسیه هم به این نتیجه برسد كه حمایت نكند، جمهوری اسلامی ایران حمایت خود را با قدرت از مردم و اصلاحات آقای اسد در سوریه ادامه می دهد.
***دود حضور القاعده در سوریه به چشم كشورهای منطقه خواهد رفت
خبرنگار پرسید: تغییر رییس شورای مخالفین سوریه را چگونه ارزیابی می كنید؟ آیا این مساله تغییری در مواضع كشورهای منطقه درباره مخالفان سوریه ایجاد خواهد كرد؟ القاعده چگونه در سوریه حضور پیدا كرده است؟
معاون وزیر امور خارجه پاسخ داد: در مورد حضور القاعده در سوریه حقیقت این است كه هرجا اقدامات تروریستی تشویق شود، فضایی برای حضور القاعده نیز به وجود می آید.
امیرعبداللهیان افزود: این یك خطای راهبردی است كه برخی طرف های خارجی با صدای بلند همواره درخواست می كردند كه گروه های مخالف در سوریه مسلح شوند و جنگی داخلی در سوریه ایجاد شود.
دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه تصریح كرد: این مساله چنین مخاطراتی را هم دارد. طبیعی است كه دود این مساله به چشم كشورهای منطقه خواهد رفت .
وی اضافه كرد: درباره تغییر ریاست شورای به اصطلاح ملی سوریه، همان طور كه عرض كردم به دلیل اینكه وحدتی در بین معارضین وجود ندارد، كثرت اختلافات باعث شد كه تردید در رهبری این گروه معارض ایجاد شود و یكی از معارضین را كه از اَكراد منسوب به سوریه است، وارد كار كنند. این مساله بیشتر این موضوع را كه معارضان سوری فاقد انسجام و فاقد توانایی لازم هستند، تقویت می كند.
*** بحرین توازن سیاسی خود را از دست داده است
خبرنگار از معاون وزیر امور خارجه پرسید: همزمان با نهضیت بیداری اسلامی در منطقه، قیام مردمی نیز در بحرین شكل گرفت اما حكومت آل خلیفه در بحرین و نیز عربستان سعودی و هم آمریكا كه در بحرین پایگاه دریایی دارند، با سیاست مشت آهنین این قیام مردمی را سركوب كرده اند.
با توجه به موج اعتراضات خیابانی در بحرین، فكر می كنید، منامه به چه سمتی خواهد رفت؟ آیا حاكمیت در بحرین تسلیم اراده مردمی می شود؟
معاون وزیر امور خارجه پاسخ داد: شرایط بحرین بسیار پیچیده است و حقیقتا هر روز وضعیت برای حكومت بدتر می شود. وی امیرعبداللهیان افزود: اقدامی كه اخیرا در بحرین انجام شده و آن عبور حاكمیت از برخی خطوط قرمز است، قطعا طی روزهای آینده تاثیرات نامطلوب خودش را آشكار خواهد كرد.
وی اضافه كرد: آقای شیخ علی سلمان و برخی از رهبران معارض به صورت مستقیم با گلوله هدف قرار گرفتند؛ حتی قبل از اینكه بخواهند وارد صفوف معترضین و راهپیمایان بشود و این به دلیل آن است كه حكومت بحرین توازن سیاسی خود را از دست داده است.
معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه اظهار داشت: ما همواره از این كه ورود نظامی عربستان سعودی به بحرین، استقلال، حاكمیت و تمامیت ارضی این كشور را خدشه دار كند، ابراز نگرانی می كردیم.
وی تصریح كرد: با اقدامی كه علیه رهبران معارض در بحرین انجام شد و رهبران معارضین را كه تاكنون صرفا با روش دموكراتیك سعی كردند حتی مردم را كنترل كنند تا به سمت روش های خشونت آمیز روی نیاورند، با گلوله هدف قرار دادند، متاسفانه باید بگوییم دولتمردان بحرینی حتی در تصمیم گیری های خود تعادل و توازن سیاسی خود را از دست داده اند.
امیرعبداللهیان اظهار داشت: قطعا تداوم این مسیر، شرایط را پیچیده تر می كند و تحولات یك سال و اندی گذشته در بحرین نشان می دهد كه مردم این كشور كه مطالباتی حداقلی دارند و آن این است كه هر بحرینی یك حق رای داشته باشد، اگر مطالبات حداقلی شان با سركوب های حداكثری كماكان بخواهد تداوم پیدا كند، بحرین وارد مرحله و فاز انفجار و غیرقابل بازگشت به وضعیت سابق خواهد شد .
معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه افزود: به نظر می رسد تا فرصت وجود دارد، حكومت بحرین باید به گفت و گوی ملی و اقدامات اعتماد آفرین بازگردد و به جای این كه به طرف های خارجی برای حفظ حكومت تكیه كند، به مردم خودش اتكا داشته باشد.
***بحرین در دستور مذاكرات ایران با 1+5
خبرنگار پرسید: در مذاكرات ایران و گروه 1+5 یكی از موضوعات مذاكره، بحرین بود. پیشنهادات ایران در این باره چه بوده است؟
معاون وزیر امور خارجه پاسخ داد: بحرین و سوریه دو موضوع مهم منطقه خاورمیانه هستند و به دلیل تاثیر اتفاقات این دو حوزه بر امنیت منطقه ای و حتی امنیت بین المللی، این دو كشور همواره مورد توجه ایران بوده است.
امیرعبداللهیان افزود: از مذاكرات بغداد این موضوع به عنوان یكی از محورهای مورد درخواست ایران مطرح شده و در چارچوب مباحث غیر هسته ای كه در مذاكرات دنبال می شود، جمهوری اسلامی ایران این موضوع را در دستور كار قرارداد.
*** تلاش برای انتخاب نامزد ایران به دبیركلی اوپك
از معاون وزیر امور خارجه سوال شد: انتخاب دبیركل اوپك به ماه دسامبر موكول شده است و اعضای اوپك هم عمدتا از كشورهای عربی و آفریقایی هستند. شما به عنوان معاون عربی- آفریقایی وزیر خارجه چه رایزنی هایی را تا كنون انجام داده اید تا نماینده جمهوری اسلامی ایران بتواند دبیركل اوپك شود؟
معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه پاسخ داد: به طور طبیعی با اعضای اصلی اوپك رایزنی می شود و به طور منطقی، در ابتدا زندگینامه نامزد مورد نظر از كانال وزارت خارجه برای یكایك اعضای اوپك ارسال می شود ولی مستحضرید كه چهار كاندیدا در این باره وجود دارد.
وی افزود: البته بخشی از این موضوع هم مربوط به توافقاتی می شود كه در دقیقه 90 و در نشست بین كشورها صورت می گیرد.
امیرعبداللهیان اظهار داشت: ممكن است كشوری به نفع كشور دیگر كنار برود ولی جمهوری اسلامی ایران مصمم است كه از این حق خود استفاده كند.
معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه گفت: اما به دلیل نوع مكانیزمی كه در داخل جلسه وجود دارد و رایزنی های مختلفی كه وجود دارد، همراه كاندیداهای مختلفی كه هستند و از جمله اینكه عراق هم یكی از كشورهایی است كه كاندیدا معرفی كرده است، باید منتظر آینده ماند.
وی تصریح كرد: آنچه وزارت امور خارجه انجام داده، درخواست جدی و رایزنی های فشرده است تا اینكه نامزد مورد نظر ما انتخاب شود و در عین حال، این موضوعات در دستور كار جمهوری اسلامی ایران نیز وجود دارد كه توافقات را به سمت و سویی نزدیك به دیدگاه ها خود سوق دهیم.
خبرنگار پرسید: با توجه به تنشی كه اكنون در روابط تهران - ریاض وجود دارد، فكر نمی كنید عربستان بخواهد در این راه كارشكنی و از انتخاب نماینده ایران ممانعت كند؟
معاون وزیر امور خارجه پاسخ داد: بالاخره همواره یكسری رقابت های جدی در این زمینه وجود داشته است. نه تنها در زمان فعلی بلكه در آن زمانی كه روابط ایران و عربستان در موضوعات مختلف اختلاف برانگیز هم نبود.
امیرعبداللهیان اضافه كرد: برخی كشورها برایشان مهم است كه دبیركلی در اختیارشان باشد و كشمكش های سیاسی و فنی فراوانی در فضای جلسه و مذاكرات سیاسی قبل از آن وجود دارد.
خبرنگار پرسید: آیا این احتمال وجود دارد كه ایران به نفع یكی دیگر از كشورها از جمله كشورهای عربی از نامزدی دبیركلی اوپك كناره گیری كند؟
معاون وزیر امور خارجه پاسخ داد: این بستگی به فضای جلسه ای كه قرار است در آن تصمیم گیری شود، دارد. باید ببینیم هر كدام از كشورهایی كه نامزد معرفی كرده اند، آخرین موافقت هایی كه در مورد نامزدهایشان به دست آورده اند، در چه شرایطی است.
*** قرار نیست نفت عراق جایگزین نفت ایران شود
از معاون وزیر امور خارجه سوال شد: ایران و عراق هر دو تولید كننده نفت هستند و عراق در حال افزایش تولید نفت خود است به طوری كه گفته می شود تولید نفت این كشور در چند ماه اخیر به اندازه حجم صادرات سال گذشته ایران بوده است. آیا این تحلیل را كه گفته می شود، عراق می خواهد جایگزین ایران در اوپك از نظر تولید و صادرات نفت شود، قبول دارید؟
معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه پاسخ داد: باید توجه داشته باشید كه عراق یكی از كشورهایی است كه ذخایر نفتی مهمی را دارد اما به دلیل این كه در سال های گذشته درگیر جنگ بوده، به لحاظ زیرساختی برای استخراج نفت خود دارای مشكلات فراوانی است.
امیرعبداللهیان افزود: بر اساس آمار رسمی حداكثر 2.2 میلیون بشكه نفت، صادرات روزانه عراق است و این گونه نیست كه بگوییم عراق قرار است جایگزین ایران شود و ما حتی در حوزه تحریم ها هم هیچ مستنداتی نداریم كه بغداد تلاش كرده است تا جایگزین ما باشد.
معاون وزیر خارجه اظهار داشت: عراق همچنان در تلاش است كه بتواند سهمیه و نیازهای طبیعی خود را در حوزه صادرات و تولید داخلی دنبال كند؛ صنعت نفت عراق نیازمند همكاری های گسترده ای است تا به پویایی خود برسد.
وی افزود: نگاه جمهوری اسلامی ایران به عراق راهبردی است و در حوزه توانایی های نفتی خود، در بخش های پالایش، تولید و حتی اكتشاف منابع نفتی، همه گونه همكاری را با عراق خواهیم داشت تا به این كشور كمك كنیم و مردم عراق بتوانند از رفاه بیشتری برخوردار باشند.
*** تحریم ها شمشیر دو لبه است
خبرنگار به عنوان آخرین سوال از معاون وزیر امور خارجه پرسید: در صورت اعمال تحریم های یكجانبه نفتی اروپا و آمریكا، چه تاثیری بر روند مبادلات تجاری یا حجم مراودات تجاری میان عراق و ایران خواهد داشت؟
معاون وزیر امور خارجه پاسخ داد: بحث تحریم ها یك شمشیر دو لبه است. یعنی این طور نیست كه اگر ما را مورد تحریم قرار دادند، طرف مقابل سود برده است.
امیرعبداللهیان اظهار داشت: چه در كوتاه مدت و چه در بلند مدت آنها دچار ضرر و زیان های فراوانی خواهند شد و به دلیل زیان هایی كه متوجه آنها می شود، كشورهای مختلف لابی می كنند كه یكی پس از دیگری از فهرست تحریم های مورد نظر خارج شوند.
وی افزود: حتی در حوزه های غیر عراق هم مناسبات به روش های مختلف خود و با روش های قانونی جریان دارد.