کد خبر 1321881
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۵:۰۰
از شوق رفتن تا بازگشت؛ چرا لژیونرها بر می‌گردند؟

بازگشت لژیونرها به تیم های داخلی و بازی دوباره در تیم های لیگ برتری در فوتبال ایران در حال تبدیل شدن به یک بدعت است.

به گزارش مشرق، تیم های مدعی قهرمانی هم از جذب این مهره ها در تعطیلات تابستانی و زمستانی خرسند می شوند و دیگر به این بازیکنان به چشم یک بازیکن داخلی نگاه نمی کنند و حتی بر این عقیده اند حضور کوتاه مدتشان در تیم های اروپایی موجب پیشرفتشان در فوتبال شده است. 

این بازگشت در همه کشورها مرسوم است اما در سال های پایانی بازیگری. در ایران شاهد شکل دیگری از این اتفاق هستیم. بدین صورت بازیکنی که لژیونر می شود بعد از یک حضور کوتاه مدت به فوتبال ایران بر می گردد. این شاید به دلیل عدم موفقیت فوتبالیست های ایرانی در آنسوی مرزها هم باشد. و البته دستمزد خوبی که در ایران به آنها پیشنهاد می شود و از چنین پیشنهاداتی تیم های اروپایی هم منتفع می شوند. می خواهیم بپردازیم به چند بازیکنی که در سال های اخیر بعد از حضور کوتاه مدت در فوتبال اروپا به تیم های ایرانی برگشته اند و اینروزها مشغول بازی در تیم های لیگ برتری هستند.

۱-امید نورافکن 

امید نورافکن به واسطه همراهی تیم ملی جوانان در جام جهانی زیر ۲۰ سال در سال ۲۰۱۷ مورد توجه تیم شارلوا قرار گرفت و در سال ۲۰۱۸ پیراهن تیم شارلوا را برتن کرد. او با وجود نمایش های خوبی که در تمرینات این تیم داشت و حتی گل هایی که در بازی های دوستانه می زد مورد توجه کادر فنی باشگاه قرار نگرفت تا جایی که مجبور شد به ایران باز گردد. شارلوا برای اینکه از تصمیم عجولانه امید نورافکن جلوگیری کند با حضور او در استقلال به عنوان بازیکن قرضی موافقت کرد اما در جایی که این بازیکن تصمیم گرفت برای همیشه باشگاه بلژیکی را رها کند شارلوا که توسط یک مدیر ایرانی هدایت می شود برای فروش امید نورافکن مبلغی نزدیک به ۲۵۰ هزار دلار در نظر گرفت که باشگاه استقلال اعلام کرد قادر به پرداخت این پول نیست. در نهایت امید نورافکن به باشگاه سپاهان رفت و بعد از حضور قرضی در این تیم به عنوان بازیکن دائمی با این تیم قرارداد بست چرا که باشگاه سپاهان درخواست مالی باشگاه بلژیکی را بر آورده کرد.

از شوق رفتن تا بازگشت؛ چرا لژیونرها برمی‌گردند؟

۲- رضا شکاری 

رضا شکاری هم بعد از درخشش فردی در جام جهانی ۲۰۱۷ رده سنی زیر ۲۰ سال یا همان تیم ملی جوانان در یک انتقال پر سر و صدا از ذوب آهن راهی روبین شد. تیمی که برای اولین بار سردار آزمون را در اختیار گرفته بود و با علیرضا حقیقی هم بعد از درخشش در جام جهانی ۲۰۱۴ قرارداد بسته بود. مهاجم تیم ملی جوانان ایران که در جام جهانی دروازه زامبیا قهرمان آفریقا و پرتغال را باز کرده بود در روبین روزهای خوبی نداشت تا جایی که مجبور به بازگشت به ایران شد. او ابتدا می خواست پیراهن پرسپولیس را برتن کند اما با هشدار باشگاه ذوب آهن، پرسپولیس از خرید این بازیکن منصرف شد و رضا شکاری به همین خاطر راهی تراکتور شد و بعد از حضور کوتاه مدت در این تیم پیراهن گل گهر را برتن کرد و اکنون یکی از مهره های تاثیر گذار تیم امیر قلعه نویی به حساب می آید. 

بیشتر بخوانید:

تکلیف قائدی و نوراللهی در الاهلی مشخص شد

رضا شکاری از آنجایی که در روبین حضور پرتعدادی را تجربه نکرده بود خیلی زود مجبور به بازگشت به فوتبال ایران شد چرا که هیچ تیم روسی برای به‌خدمت گیری اش وارد عمل نشد.

از شوق رفتن تا بازگشت؛ چرا لژیونرها برمی‌گردند؟

۳-جعفر سلمانی 

جعفر سلمانی بازیکن چپ پای استقلال در تیم صنعت نفت توپ می زد که راهی تیم پورتیموننزه شد. تیمی که هم اکنون سید پیام نیازمند را در اختیار دارد. حضور این بازیکن در فصل اول حضور در تیم پرتغالی کم و بیش بود تا جایی که بیشتر به عنوان بازیکن ذخیره وارد میدان می شد. زمانی که جعفر سلمانی پیشنهاد باشگاه استقلال را با باشگاه پرتغالی در میان گذاشت پورتیموننزه از این پیشنهاد استقبال کرد و به نظر می رسد با دریافت ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دلار از استقلال رضایتنامه این بازیکن را صادر کرد. بازیکنی که به اردوی تیم ملی دعوت شد و بازی هم کرد اما این دعوت و بازی با انتقاد مواجه شد تا جایی که دراگان اسکوچیچ تصمیم گرفت دیگر این بازیکن را به اردوی تیم ملی دعوت نکند. با این توضیح که جعفر سلمانی در ماه های اخیر یکی از بازیکنان تاثیر گذار استقلال بوده و گل های حساسی را هم برای این تیم به ثمر رسانده است.

از شوق رفتن تا بازگشت؛ چرا لژیونرها برمی‌گردند؟

۴- شهریار مغانلو

شهریار مغانلو پیش از حضور در پرتغال و در روزهایی که در تیم پیکان بازی می کرد مورد توجه تیم های مطرح کشور از جمله استقلال و پرسپولیس قرار گرفته بود اما در واکنش به این پیشنهادات اعلام کرد قصد دارد برای ادامه بازی به یکی از تیم های اروپایی ملحق شود. حضور این بازیکن هم در ترکیب تیم سانتاکلارا کوتاه مدت بود تا جایی که در نیم فصل سال گذشته به عنوان بازیکن قرضی پیراهن پرسپولیس را برتن کرد و در ادامه با توافق صورت گرفته میان باشگاه سپاهان و سانتاکلارا راهی دیار اصفهان و زرد پوش شد. شهریار مغانلو در توافق باشگاه سپاهان و سانتاکلارا با محمد محبی معاوضه شد و وینگر فصل گذشته تیم سپاهان هم اکنون پیراهن تیم سانتاکلارا را بر تن دارد و در آخرین بازی این تیم در برابر فریرا از دقیقه ۶۶ وارد میدان شد. او به تازگی از بند مصدومیت رهایی پیدا کرده است.

از شوق رفتن تا بازگشت؛ چرا لژیونرها برمی‌گردند؟

بازیکنان بعدی چه بازیکنانی خواهند بود؟

گفته می شود پرسپولیس و سپاهان سخت در تلاش برای در اختیار گرفتن علیرضا بیرانوند دروازه بان تیم ملی فوتبال ایران هستند. پرسپولیس رادو را از دست داده و احساس می کند حامد لک برای ارایه عملکرد بهتر باید یک رقیب جدی داشته باشد. از سویی سپاهان هم علیرضا بیرانوند را می خواهد. به این دلیل که دروازه بان اتریشی همه خواست های سپاهان در چارچوب دروازه را بر آورده نکرده و از سویی کادر فنی این تیم هنوز به نیما میرزازاد دروازه بان فصل گذشته نساجی اعتماد نکرده است. 

علیرضا بیرانوند در بدو حضور در فوتبال اروپا با تیم آنتورپ بلژیک قرارداد بست اما در ادامه برای فرار از نیمکت نشینی و هم چنین بازی بیشتر راهی تیم بوآویشتا پرتغال شد. جذب او منوط به پایان حضور قرضی اش در تیم پرتغالی و هم چنین کسب رضایت باشگاه آنتورپ از سوی پرسپولیس یا سپاهان است. 

برای محمد محبی وینگر تیم سانتاکلارا هم پالس هایی از سوی تیم های ایرانی فرستاده شده است. از سوی تیم گل گهر و ... این بازیکن که بعد از یک مصدومیت چند هفته ای بار دیگر به ترکیب تیم سانتاکلارا برگشته پیش از حضور در این تیم عنوان کرده بود می خواهد از سانتاکلارا به تیم های شاخص در فوتبال پرتغال راه یابد و بعد از آن فرصت بازی در یک تیم بزرگ اروپایی را به دست بیاورد. شرایط تا به امروز برای این بازیکن خوب پیش نرفته و تیم ملی را هم از دست داده است. باید منتظر ماند و دید که در نهایت چه تصمیمی برای آینده خواهد گرفت. 

زمزمه هایی مبنی بر تمایل باشگاه پرسپولیس برای بخدمت گیری دوباره علی علیپور هم وجود دارد. مهاجمی که در لیگ برتر به عنوان آقای گلی دست پیدا کرده بود. او در پایان فصل آزاد می شود و البته اینروزها از او شاهد بازی های تاثیرگذاری در ترکیب تیم ماریتیمو هستیم. این بازیکن با پیشنهاد خوبی هم از سوی یک تیم قطری مواجه شده است. آنچه که مسلم است حضور بازیکنان ایرانی در تیم های اروپایی یک اتفاق خوب و بازگشت زودهنگام آنها به تیم های ایرانی یک اتفاق بد است و به نظر می رسد برای جا افتادن در فوتبال اروپا باید بیشتر سختکوش و کمی هم صبور باشند و به قولی سعه صدر داشته باشند.

منبع: ورزش سه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس