وضعیت ملتهب آمریکا در آستانه سالگرد حمله به کنگره

آمریکا در نخستین سالگرد حمله به کنگره همچنان شاهد تنش‌های سیاسی و اجتماعی است.

به گزارش مشرق، گاردین در آستانه سالگرد حمله به کنگره آمریکا نوشت «حتی وقتی که معترضان و افراد شورشی در ۶ ژانویه با فریاد و هجوم به ساختمان کنگره حمله ور شدند، واضح بود که این یک کودتاست؛ کودتا واضح بود چرا که این امر توسط رئیس جمهور وقت آمریکا و حلقه نزدیک به او تحریک شده بود.

به گزارش «گاردین»، از آن زمان همه چیز تکمیل شده و در ایجاد پرونده حقوقی علیه فرماندهان این کودتا و ایجاد حقایق برای تاریخ و دانش عمومی مهم است و امید است، تلاش‌هایی برای جلوگیری از چنین تلاش‌های مشابه دیگر انجام شود.

اینکه هدف کودتا بود، یک واقعیت وحشتناک است؛ اینکه کسانی که آن را سازماندهی کردند و آن‌هایی که بعداً آن را توجیه و رد کردند، به توطئه علیه حاکمیت قانون برای انتخاب مقامات خود ادامه می‌دهند، واقعیت دیگری است.

اسنادی مانند ارائه پاورپوینت که توسط مارک میدوز، رئیس دفتر وقت ترامپ به کمیسیون ۶ ژانویه تحویل شد، جزئیات را تأیید می‌کند.

حلقه اطراف ترامپ بر اساس بهانه‌هایی قصد تغییر نتایج انتخابات و به دست گرفتن قدرت را داشتند؛ بسیاری، از جمله مایک لی، سناتور یوتا و لیندسی گراهام از کارولینای جنوبی، طبق گزارش‌ها، از دستور کار اطلاع داشتند.

اگر آن‌ها موفق به تصاحب قدرت با چنین اقدام آشکارا غیرقانونی می‌شدند، تنها با تعلیق حاکمیت قانون می‌توانستند آن را حفظ کنند.

واضح بود که فرماندهی نظامی از قبل از این موضوع خبردار شده بود؛ در ۳ ژانویه، هر ۱۰ وزیر دفاع، سرمقاله‌ای را نوشتند که در آن اعلام کردند «تلاش برای مشارکت نیروهای مسلح آمریکا در حل و فصل اختلافات انتخاباتی ما را به قلمرو خطرناک، غیرقانونی و غیرقانونی می‌برد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس