.

حداقل سه عضو یک جوخه ترور، که توسط پادشاهی سعودی به جرم قتل جمال خاشقجی محکوم شده‌اند، «در اقامتگاه هفت ستاره» در یک مجتمع امنیتی دولتی در ریاض زندگی و کار می‌کنند.

سرویس جهان مشرق _ وبسایت گاردین به تازگی در گزارشی که بر اساس اظهار نظر شاهدان مرتبط با این بنگاه خبری منتشر شده است به بررسی سرنوشت اعضای جوخه ترور محمد بن سلمان ولیعهد سعودی که در سال ۲۰۱۸ جمال خاشقچی از متفکران مخالف حکومت آل سعود را در خاک ترکیه به قتل رساندند پرداخته است.

به گفته یک منبع مرتبط با اعضای ارشد سازمان اطلاعات سعودی، حداقل سه عضو یک جوخه ترور، که توسط پادشاهی سعودی به جرم قتل جمال خاشقجی محکوم شده‌اند، «در اقامتگاه هفت ستاره» در یک مجتمع امنیتی دولتی در ریاض زندگی و کار می‌کنند.

گمان می‌رود که قاتلان در ویلاها و ساختمان‌هایی که توسط آژانس امنیت دولتی عربستان سعودی اداره می‌شود، دور از دیوارهای زندان‌های بدنام این کشور اقامت داشته باشند. این منبع با دو شاهد که ادعا می کنند این افراد را دیده اند صحبت کرده است؛ آنها گفته‌اند که اعضای خانواده به طور مکرر با این اشخاص ملاقات کرده و آنها می توانند از سالن ورزشی و امکانات مشابه در این مکان استفاده کنند.

گزارش عجیب گاردین از خروجی دادگاه نمایشی سعودی‌ها/ قاتلان خاشقچی در ویلاهای لاکچری زندگی می‌کنند +تصاویر

به هنگام افشای ماجرای رسوایی قتل خاشقچی که به دستور مستقیم بن سلمان انجام شده بود، به منظور کاهش فشار افکار عمومی جهان و قدرت‌های بین المللی، حکومت آل سعود قول برگزاری محکمه و برخورد با عاملان این قتل را داده بود. همه آنها در دادگاهی در عربستان سعودی محکوم شدند، در یک محاکمه که عموماً "ساختگی" تلقی می‌شد و تنها یکی از آنها به نام صلاح الطبیقی با نام و مشخصات معرفی شده بود؛ برخی احکام اعدام دریافت کردند که بعداً به حبس ابد تبدیل شد و امروز مشخص شده که حتی دوران کوتاهی را نیز در زندان‌های سعودی حضور نداشته و به استراحت در هتل و ویلاهای لاکچری ریاض مشغول هستند!

گزارش عجیب گاردین از خروجی دادگاه نمایشی سعودی‌ها/ قاتلان خاشقچی در ویلاهای لاکچری زندگی می‌کنند +تصاویر
صلاح محمد الطبیقی

این مشاهدات در مورد ادعاهای ریاض مبنی بر محاکمه قاتلان تردید بیشتری ایجاد می کند و این در حالی است که سعود القحطانی، مشاور ولیعهد محمد بن سلمان و مورد اعتمادترین شخص نزدیک به وی، پس از سه سال مخفی شدن، دوباره در دربار سلطنتی ظاهر شده است. علیرغم ارزیابی منابع اطلاعاتی غربی مبنی بر اینکه قحطانی طراح ترور به دستور محمد بن سلمان بوده است،  او از هرگونه دخالتی تبرئه شد.

این منبع تایید می‌کند که صلاح الطبیقی متخصص پزشکی قانونی که خاشقجی را در داخل کنسولگری عربستان در استانبول تکه تکه کرد، یکی از افرادی بود که در داخل این مرکز مشاهده شد. همچنین مصطفی المدنی و منصور اباحسین، از دیگر اعضای این جوخه ترور در محل مورد نظر دیده شده‌اند.

هر دو شاهد در دو سال گذشته چندین بار از محوطه بازدید کرده اند؛ آنها می گویند که افراد مورد نظر آرام بودند و به نظر می رسید که در حال انجام وظایف عادی هستند. به گفته این منبع اطلاعاتی، بازدیدکنندگان زیادی از جمله خدمه پذیرایی، باغبان، تکنسین ها و اعضای خانواده اغلب در محوطه محل اقامت این ۳ شخص حضور می یابند.

گزارش عجیب گاردین از خروجی دادگاه نمایشی سعودی‌ها/ قاتلان خاشقچی در ویلاهای لاکچری زندگی می‌کنند +تصاویر
مصطفی المدنی

رؤیت "طبیقی، اباحسین و مدنی" در اواخر سال ۲۰۱۹ و در اواسط سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاده است. شاهدان به دلیل ترس از انتقام عوامل بن سلمان و امنیت دولتی که قدرت و اشراف زیادی در عربستان سعودی دارند، نام آنها را علنی اعلام نکردند. اباحسین و مدنی از افسران اطلاعاتی هستند که در استخدام امنیت دولتی سعودی بودند. رئیس آنها، عبدالعزیز بن محمد الحویرینی، با برخی از متهمان دیده شده است و اغلب در حال استفاده از سالن ورزشی مجتمع بوده‌اند.

گزارش عجیب گاردین از خروجی دادگاه نمایشی سعودی‌ها/ قاتلان خاشقچی در ویلاهای لاکچری زندگی می‌کنند +تصاویر

در دسامبر ۲۰۱۹، پس از رسیدگی محرمانه به این پرونده، دادگاه سعودی سه متهم را تبرئه کرد و پنج نفر به اعدام و پنج نفر دیگر به حبس محکوم شدند. پنج مردی که به اعدام محکوم شده بودند سازمان دهندگان عملیات ترور نبودند و در نهایت در ماه مه ۲۰۲۰ با فشار بن سلمان و دستگاه قضایی آل سعود بر فرزندان خاشقجی برای کسب رضایت، مورد عفو قرار گرفتند!

تا به حال اطلاعات کمی در مورد محل اختفای بازیگران اصلی این طرح منتشر شده است؛ اما حضور علنی آنها در یک مجتمع اطلاعاتی مدرن و مجهز و رفت و آمد آزادانه آنها، با ادعاها و تاکیدهای دادگاه سلطنتی عربستان مبنی بر مجازات سخت عاملان این جنایت مغایرت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    13 55
    (فارغ از متن این خبر) لطفا در دلمون برای ظهور امام زمان ع دعا کنیم. اللهم العجل لولیک الفرج
  • رضا IR ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    7 21
    بسوزه پدر قدرت كه براى حفظش دست به هر جنايتى ميزنند !
  • GB ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    1 0
    لطفاً این رو هم ذکر کنید که قاشقچی از ضد ایرانی ترین ژورنالیست‌های سعودی بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس