کد خبر 1320651
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
گوشت قرمز به قلب آسیب می رساند

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که در دوستداران گوشت قرمز ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی از طریق زنجیره ای از رویدادهایی که در روده رخ می دهد افزایش یابد.

به گزارش مشرق، بسیاری از مطالعات طی سال‌ها رژیم‌های غذایی حاوی گوشت‌های قرمز و فرآوری‌شده را با افزایش خطر بیماری قلبی و سکته مرتبط دانسته‌اند. با این حال، این نوع شواهد ثابت نمی‌کند که اگر مشکل گوشت قرمز است، دلیل آن چیست.

یافته‌های جدید دلایل زیادی در مورد چرایی این موضوع ارائه می‌کنند.

محققان دریافتند که برخی باکتری‌های خاص روده، که در مصرف‌کنندگان گوشت قرمز فراوان‌تر است، در تبدیل یک ماده مغذی غذایی به نام "کارنیتین" به یک ماده شیمیایی موسوم به TMAO که به افزایش لخته شدن خون و گرفتگی عروق کمک می‌کند، نقش دارند.

مطالعه جدید، یکی از جدیدترین مواردی است که به بررسی رابطه بین رژیم غذایی، میکروبیوم روده و سلامت انسان پرداخته است.

«میکروبیوم» به مجموعه وسیعی از باکتری‌ها و سایر میکروب‌ها اطلاق می‌شود که به طور طبیعی در بدن انسان، به‌ویژه روده زندگی می‌کنند. تحقیقات در سال‌های اخیر نشان می‌دهد این میکروب‌های روده نه تنها در هضم غذا، بلکه در دفاع از سیستم ایمنی، عملکرد مغز و سلامت سیستم قلبی عروقی نقشی حیاتی دارند.

دکتر «استنلی هازن»، یکی از نویسندگان این مطالعه و مدیر مرکز میکروبیوم و سلامت انسانی کلینیک کلیولند، گفت: «ثابت شده است افرادی که رژیم‌های غذایی سرشار از گوشت قرمز دارند، معمولاً نسبت به افرادی که گوشت قرمز کمی مصرف می‌کنند، در معرض خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی و سکته هستند.»

مظنون قدیمی محققان در این زمینه، چربی اشباع بود که تقریباً منحصراً در محصولات حیوانی یافت می‌شد. چربی اشباع شده می‌تواند کلسترول بد LDL را افزایش دهد که به بروز بیماری‌های قلبی عروقی منجر می‌شود.

اما به گفته هازن، «تحقیقات نشان داده است که هر گونه اثرات نامطلوب چربی اشباع شده برای توضیح خطرات بیش از حد بیماری قلبی مرتبط با مصرف زیاد گوشت قرمز کافی نیست. باید مکانیسم‌های دیگری نیز وجود داشته باشد.»

به گفته محققان، تغییر رژیم غذایی باعث تغییر محیطی می‌شود که میکروب‌های روده را تغذیه می‌کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    1 0
    قیمت گوشت قرمز به قلب تیر شلیک میکند وگرنه گوشت گوسفند باعث نشاط است و بلغم را میزداید
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    0 1
    پس همان بهتر که گران است و نمی شود خرید
  • رضا IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    1 0
    به لطف دولت‌های محترم ج. ا. ا اکثر ما ایرانی‌ها به این بیماری دچار نمی‌شویم. حالا هی از گرونیها شکایت کنید!
  • هبوط آدم IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    2 0
    گوشت قرمز گرون شد برای بدن مضر شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس