اس-500 - نمایه

سامانه جدید اس-۵۵۰ که هنوز اطلاعات کاملی درباره آن در دست نیست، ظاهراً علاوه بر رهگیری موشک‌های قاره‌پیما در خارج از جو زمین، توانایی هدف قرار دادن «جنگنده‌های فضایی» را نیز دارد.

سرویس جهان مشرق - سامانه‌های پدافند هوایی روسیه طی سال‌های اخیر گوی سبقت را از رقبای غربی خود ربوده‌اند و همین عامل، از جمله انگیزه‌هایی بوده که موجب شده شماری از کشورهای متحد آمریکا نیز اقدام به خرید این سامانه‌ها از مسکو کنند. در حالی واشینگتن مشغول شکایت از کشورهایی مانند ترکیه به خاطر خرید سامانه‌ی اس-۴۰۰ از روسیه است، مسکو اخیراً جدیدترین نسخه از پدافند موشکی‌اش تحت عنوان اس-۵۰۰ را رسماً وارد خدمت کرد. اما این تمام اخبار مربوط به سامانه‌ی جدید دفاع موشکی روسیه نیست.

اس-۵۵۰؛ پدافند جدید روس به دنبال تغییر معادلات جنگ در فضا +عکس

شلیک آزمایشی سامانه‌ی پدافند هوایی اس-۵۰۰ روسیه (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› اعراب خلیج فارس پاسخی برای موشک‌ها و سپاه پاسداران ایران ندارند

جدیدترین اخبار از معرفی نسخه‌ی پیشرفته‌تری از اس-۵۰۰ با نام اس-۵۵۰ نیز حکایت دارد. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، ترجمه‌ی گزارش پایگاه اینترنتی چینی «سوهو» درباره‌ی بخشی از ویژگی‌های اس-۵۵۰ تحت این عنوان است: «قوی‌تر از اس-۵۰۰: سامانه‌ی اس-۵۵۰ روسی می‌تواند موشک‌های بالستیک قاره‌پیما و جنگنده‌های فضایی را رهگیری کند[۱]».

گزارش منابع مختلف خبری نشان می‌دهد سامانه‌ی پدافند هوایی جدید اس-۵۰۰ «پرومتئوس[۲]» [خدای آتش در اساطیر یونان] که توسط روسیه ساخته شده و تا چند سال دیگر به تولید انبوه می‌رسد و وارد خدمت می‌شود، عملکرد به‌مراتب بهتری نسبت به اس-۴۰۰ خواهد داشت که در حال حاضر در خدمت است. همچنین خبرها حاکی از آن است که پس از تجهیز ارتش روسیه به اس-۵۰۰، هند احتمالاً اولین مشتری خارجی این سامانه‌ی پدافند هوایی پیشرفته خواهد بود.

در همین‌باره بخوانید:

›› اندیشکده اسرائیلی: فراتر از اسرائیل هم در تیررس موشک‌های ایران است

روسیه مدعی است اس-۵۰۰[۳] نه‌تنها توانایی رهگیری موشک‌های بالستیک میان‌برد در خارج از جو را دارد، بلکه حتی می‌تواند موشک‌های فراصوت، از جمله موشک‌های درون زرادخانه‌ی آمریکا، را نیز رهگیری کند. این در حالی است که ایالات متحده و کشورهای دیگر تا کنون از وجود چنین قابلیتی در پدافندهای دفاعی‌شان خبر نداده‌اند.

لازم به ذکر است که روسیه همزمان با معرفی اس-۵۰۰، از سامانه‌ی ضدپرنده‌ی دیگری نیز پرده برداشت: اس-۵۵۰[۴]. البته مسکو به‌استثنای اعلامِ این‌که اس-۵۵۰ اولین سامانه‌ی اختصاصی متحرک ضدموشک و دفاع فضایی جهان با ظرفیت انهدام مؤثر موشک‌های بالستیک قاره‌پیماست، اطلاعات دیگری درباره‌ی این سامانه فاش نکرده است.

در همین‌باره بخوانید:

›› راه ایران به سوی ساخت موشک‌های قاره‌پیما هموار است

شماره‌ی مدل و اطلاعات دیگری که درباره‌ی اس-۵۵۰ افشا شده، نشان می‌دهد این مدل احتمالاً بر اساس اس-۵۰۰ ساخته شده و یک سامانه‌ی اختصاصی ضدموشک است. منبعی درون صنایع دفاعی روسیه نیز فاش کرده که اس-۵۵۰ در حقیقت به عنوان یک نسخه‌ی پیشرفته‌تر از سامانه‌ی پدافند هوایی اس-۵۰۰ ساخته شده است.

اس-۵۵۰؛ پدافند جدید روس به دنبال تغییر معادلات جنگ در فضا +عکس

سامانه‌ی پدافند هوایی اس-۵۰۰ روسیه در جریان تست گرم میدانی (+)

منبع مذکور تأکید دارد که اس-۵۵۰ می‌تواند انواع موشک‌های بالستیک، از جمله کلاهک موشک‌های بالستیک قاره‌پیما، و انواع سلاح‌های فضایی، مانند جنگنده‌ی فضایی [و فضاپیمای نظامی] آمریکایی «ایکس-۳۷بی» (X-37B)، را در خارج از جو رهگیری کند. این یعنی توانایی اس-۵۵۰ در مقابله با موشک‌های مختلف یک سروگردن بالاتر از پدافندهای ضدموشکی مانند اس-۴۰۰، اس-۵۰۰ و سامانه‌ی آمریکایی «ایجس» (Aegis) است که از «موشک استاندارد ۳ بلوک آی‌آی‌بی» (Standard Missile-3 Block IIB) استفاده می‌کند.

در همین‌باره بخوانید:

›› ایران در تولید موشک‌های بالستیک به نهایت تخصص رسیده است

سامانه‌های اختصاصی ضدموشکی که در حال حاضر در خدمت هستند، عمدتاً از درون سیلوهای ثابت شلیک می‌شوند. این در حالی است که [چنان‌که پیش‌تر نیز اشاره شد] روسیه ادعا می‌کند اس-۵۵۰ اولین سامانه‌ی متحرک پدافند ضدموشک و دفاع فضایی جهان ‏است. از آن‌جایی که برد عملیاتی سامانه‌ی اس-۵۰۰ احتمالاً تا ۶۰۰ کیلومتر و حداکثر ارتفاع شلیک موشک‌هایش تا ۲۰۰ کیلومتر است، نسخه‌ی ارتقایافته‌ی آن، یعنی اس-۵۵۰، که به طور خاص برای مقابله با موشک‌ها تقویت شده، احتمالاً عملکرد امیدوارکننده‌ای خواهد داشت. اگر اس-۵۵۰ واقعاً بتواند چنین عملکردی را [به صورت میدانی] از خود نشان بدهد، به معنای آن است که روسیه عقب‌افتادگی خود نسبت به کشورهای دیگر در حوزه‌ی پدافند ضدموشکی را به یک‌باره جبران کرده و حتی از قدرت‌های دیگری مانند آمریکا و اسرائیل نیز سبقت گرفته است.

وقتی صحبت از اس-۵۵۰ به میان می‌آید، ناخودآگاه به یاد اس-۳۵۰ می‌افتیم که به طور مشترک توسط روسیه و کره‌ی جنوبی ساخته شده است. اس-۳۵۰ که توسط روسیه و بر اساس سامانه‌ی اس-۳۰۰، به لطف منابع مالی کره‌ی جنوبی، ساخته شد، از نظر توان عملیاتی با اس-۳۰۰ برابر، اما از نظر میزان اتوماسیون و تراکم آتش، از آن قوی‌تر بود. اس-۳۵۰ با استفاده از چند نوع موشک مختلف، می‌تواند نیاز به رهگیری اهداف در سه برد مختلف کوتاه، متوسط و بلند را برطرف کند؛ و به این ترتیب، مستقلاً و بدون نیاز به سامانه‌های پدافند هوایی کوتاه‌برد برای حفاظت نزدیک، عمل نماید.

در همین‌باره بخوانید:

›› نگرانی اندیشکده آمریکایی از قدرت موشکی ایران

نکته‌ی مهم‌تر این‌که کارشناسان روسی اذعان دارند مسکو از طریق همکاری با کره‌ی جنوبی در ساخت سامانه اس-۳۵۰، به پیشرفته‌ترین سطح از فناوری‌های الکترونیک در جهان دسترسی پیدا کرده و توانسته از آن در حوزه‌ی تحقیق و توسعه‌ی پروژه‌های تسلیحاتی خود بهره‌مند شود. روسیه از این طریق می‌تواند نیازهای استراتژیکش در زمینه‌ی تأمین تراشه‌های پیشرفته را تأمین کند، بدون آن‌که مبالغ هنگفتی صرف تولید بومی این تراشه‌ها نماید؛ کاری که روسیه نمی‌تواند از پس آن بربیاید.

روسیه و کره‌ی جنوبی مدت‌هاست اقدام به تبادل فناوری ساخت موشک‌های بالستیک با فناوری پیشرفته‌ی تولید قطعات میکروالکترونیک می‌کنند. این وضعیت برای هر دو طرف، موقعیتی برد-برد است، چراکه فناوری ساخت موشک‌های بالستیک و کروز در کره‌ی جنوبی نیز بدون حمایت فنی روسیه، نمی‌توانست به این سرعت پیشرفت کند.

در همین‌باره بخوانید:

›› بازنویسی قواعد بازی در خاورمیانه توسط ائتلاف ایران-روسیه مقابل چشم آمریکا

›› تلاش اندیشکده آمریکایی برای تخریب آینده ائتلاف تهران-مسکو


[۱] 比S-۵۰۰更加强悍, 俄罗斯S-۵۵۰: 可拦截洲际弹道导弹和太空战机 Link

[۲] S-۵۰۰ missile system Link

[۳] Russia's S-۵۰۰ Prometey to nail USA's THAAD to the wall Link

[۴] A Protector for S-۵۰۰s? Russia Announces New S-۵۵۰ Air Defence System Link

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • علی IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    42 12
    یه جوری از روسیه می گویید که انگار برادر تنی مان است! برادر!! روس و امریکا روی یه میز با هم پلو می خورند ...
  • فاطمه IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    18 13
    با کمی‌مطالعه و تحققق میشه متوجه شد که اس ۳۰۰ که ایران بهش مینازه و باهاش جهان را تحریم‌میکنه ماله دهدسال قبله روسیه بوده
    • رحمت عیدی IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
      7 5
      با کمی مطالعه و تحقیق میشود فهمید که s300 تحویلی به ایران جدید ترین نوع آن یعنی pmu2 است که دو یا سه عدد از تجهیزات آن از s400 قرض گرفته شده که البته تماما سفارش کارشناسان نظامی ایران بوده
    • كفشنده IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
      10 16
      ما هیچ وقت به جنس روسی تكیه نكردیم و نمیكنیم، ما به باور 373 و سوم خرداد و 15 خرداد تكیه و افتخار میكنیم. بعد یه سوال، ما جهان را تحریم كرده ایم؟! خوبی؟؟؟
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    14 8
    همه اینها ادعاهای اثبات نشده است. معلوم نیست هرچه روسها بگویند راست باشد.
  • بهروز GB ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    8 2
    کشورهایی که بدنبال خرید این تسهیلات هستند امکان ندارد حتی با وابستگی نظامی و از دست دادن استقلال دفاعی و صرف پول زیاد از این تسهیلات به خواست خود استفاده کنند.
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    11 16
    شما را بخدا اینقدر پول خرج این ادوات جنگی نکنید ملت زیر بار فقر هستند
  • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    23 17
    عملکرد وقدرت سامانشون رو توی سوریه وارمنستان دیدیم همشونرو توی ارمنستان همون روزاول ترکیه داغون کرد
    • میلیتاریست GB ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
      5 1
      روسیه در سوریه با سامانه پانتسیر بیش از ۳۰ پهپاد tb2 را منهدم کرده در ضمن ارمنستان فاقد پدافند یکپارچه و قوی است وجود چند اس۳۰۰ دلیل بر ضعف سامانه نیست معلوم هم نیست اس۳۰۰ ها عملیاتی بودند یا نه.درضمن در اوکراین یک پهپاد tb2 بعد از ۲۰ کیلومتر فاصله گرفتن از محل هدایتش توسط جنگال روسیه از هدایت خارج شد
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    20 6
    چرا اینقدر برای روسیه تبلیغ میکنید ؟ اینقدی که برای تجهیزات روسی تبلیغ میکنید برای سلاح های ساخت ایران تبلیغ نمیکنید واقعا که
  • بنده خدا US ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    5 1
    روسیه چطور به کره جنوبی اعتماد کرده باهاش سامانه ضدموشکی ساخته؟؟؟؟؟ کره جنوبی که مستعمره آمریکاست
  • امیر IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    13 12
    همه اش بولوف وتبلیغاته.مثل پدافندپانسیر ارمنستان که پهباد های آذربایجان همه رو زدن.
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    7 0
    چه فایده.باید روی پدافند بومی کار کرد و آنها را توسعه داد.روس ها اگر هم پدافندی به ایران بدهند ممکن است کدها یی به صهیونیست ها بدهند
    • AT ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
      8 2
      در مورد اس۳۰۰ خبر ندارم»»ولی طبق گفنه ی منابع معتبر»روسیه کدهای سامانه ی تور ام۱ که به ایران فروخت را چند سال پیش به اسرائیل داده،/روسیه و اسرائیل با هم رابطه نزدیک دارن.
  • IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    1 5
    دشمن دشمن من دوست من است.
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    5 2
    ترکیه بخاطر اینکه ما آذری ها را ترک نامیده باید از ما عذرخواهی کند. ما آذری ها فرزندان امپراطوری آریایی ماد هستند فقط اراده کرده ایم از زبان ترک ها استفاده کنند شاید هم روزی ما آذری ها اراده کنیم سرزمین های ترک ها را هم تصرف و استفاده کنیم‌
    • GB ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
      3 3
      در ایران ترک وجود ندارد ما آذری و ایرانی هستیم
  • IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    1 0
    از رندگی با روس ها اینو فهمیدم که هر چیزی نسخه صاداراتی داشته باشه اون برای خریدار آشغال و فقط کالای تهیه شده برای خودشون کیفیت دارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس