رشد ۵۹ درصدی تسهیلات بانکی به بخش‌های اقتصادی 

وضعیت اقتصادی نابسامانی که از دولت روحانی به ارث رسیده، به این سرعت بازسازی نمی‌شود اما چند علامت روشن اقتصادی، نشان می‌دهد جای امیدواری هست و دولت، از وضعیت قرمز عبور کرده است.

به گزارش مشرق، «روزنامه کیهان» در ستون اخبار ویژه خود نوشت: این ارزیابی را روزنامه فرهیختگان مورد تاکید قرار داده و در توضیح آن نوشته است: کارشناسان اقتصادی می‌گویند در شرایط فعلی سیاست‌هایی که می‌توانند اثر مخرب سه متهم اصلی شرایط تورمی ‌در سال‌های اخیر، یعنی سیاست پولی، ارزی و تجاری را خنثی کنند، راه چاره بهبود وضعیت فعلی هستند. عملکرد هرچند کوتاه‌مدت دولت در این سه حوزه نشان می‌دهد گرچه باید منتظر آثار اقدامات دولت ماند اما تا اینجا هم در حوزه پولی، ارزی و تجاری اقدامات مهمی ‌همچون جبران غیرتورمی ‌کسری بودجه، توسعه دیپلماسی اقتصادی و توسعه صادرات صورت گرفته است. بنابراین اقدامات دولت را تاکنون می‌توان در شش مورد خلاصه کرد: آشکار شدن نشانه‌های کاهش تورم هر ماه و تورم نقطه‌ای؛ جهش صادرات در ماه‌های مهر و آبان؛ دیپلماسی اقتصادی منطقه‌ای؛ خروج بخش خدمات از رکود کرونایی؛ رفع ‌تراز منفی ذخایر استراتژیک کالایی و ارائه نقشه ضدتورمی‌. 

به اعتقاد کارشناسان بهداشت و سلامت و البته کارشناسان اقتصادی، یکی از اقدامات بسیار مهم دولت سیزدهم، تسریع در تزریق واکسن بوده است. تزریق واکسن کرونا در وهله اول و مهم‌تر از همه توانسته سرعت همه‌گیری آن را در کشور کم کند، به‌طوری که بر اساس آمارهای وزارت بهداشت تا روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد (شروع دولت سیزدهم) مجموعا ۱۰ میلیون و ۷۴۱ هزار و ۹۵۶ نفر دُز اول واکسن کرونا را دریافت و همچنین تا همان روز دو میلیون و ۸۴۴ هزار و ۲۵۰ نفر دُز دوم واکسن رانیز دریافت کرده بودند. با احتساب این تعداد مجموع دُزهای واکسن تزریق شده در کشور تا ۱۲ مرداد سال جاری حدود ۱۳ میلیون و ۵۸۶ هزار و ۲۰۶ مورد بوده است. 

درخصوص این اقدام دولت سیزدهم آن‌طور که آمارها نشان می‌دهد، مجموع دُزهای واکسن تزریق شده در کشور به شمار ۱۰۹ میلیون و ۳۸۷ هزار و ۲۴۴ مورد می‌رسد. به عبارتی در کمتر از چهار ماه دولت سیزدهم نزدیک به ۹۶ میلیون دُز واکسن تزریق کرده است و همین امروز می‌تواند در خروج از رکود اقتصادی موثر باشد.

شاخص دوم، کاهش تورم تولیدکننده است. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که تورم شاخص قیمت تولیدکننده پیشرانی برای تورم شاخص قیمت مصرف‌کننده محسوب نمی‌شود اما با حذف اقلام مشترک میان شاخص قیمت مصرف‌کننده و تولیدکننده از لیست اقلام شاخص قیمت تولیدکننده، تورم شاخص قیمت بازسازی‌شده تولیدکننده هم در بلندمدت و هم در کوتاه‌مدت می‌تواند پیشرانی برای تورم شاخص قیمت مصرف‌کننده باشد.

این شاخص در چهار فصل منتهی به تابستان امسال به رکورد 64/4 رسیده بود، اما خبر خوب این است که تورم تولیدکننده پس از تابستان، 14 درصد کاهش داشته است.

اتفاقات دیگر در حوزه دیپلماسی اقتصادی جهش صادرات منطقه‌ای و سیاسی رخ داده است. در کنار قرارداد سوآپ گازی سه‌جانبه باترکمنستان و آذربایجان و عضویت در پیمان شانگهای، باید به افزایش 43 درصدی صادرات‌ اشاره کرد. همچنین انتشار نقشه راه رشد غیرتورمی ‌دولت، شاخص امیدوارکننده دیگری است که می‌تواند به مهار تورم و کاهش آن منتهی شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    0 0
    پنج ماه تقریبا وایستادیم و هیچ رویکرد مثبتی ندیدیم .حالا شش ماه دیگه هم روش.بعدش اگر حرکث مثبت اقتصادی و کاهش بیکاری و تورم نبینیم یعنی همان رویکرد آقای روحانی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس