وین

تعیین ضرب‌الاجل از سوی تروئیکای اروپایی برای به بن‌بست کشیدن مذاکرات و سوق دادن مذاکرات به سمت توافق موقت صورت گرفته است.

سرویس سیاست مشرق- روز سوم از هشتمین دور از مذاکرات وین در هتل کوبورگ در حالی پیگیری می‌شود که با افزایش احتمال دست‌یابی به توافق برای رفع تحریم‌های و راست آزمایی آن، هیئت‌های مذاکره‌کننده بر تداوم گفت‌وگو تا رسیدن به نتیجه نهایی تأکیددارند.

در این دور از گفتگوها، فرمت مذاکرات تعیین‌شده و برای محتوای آن تصمیم‌گیری خواهد شد. هیئت دیپلماتیک ایران شاخص‌ها؛ ملاک و چهارچوب را در پیش‌نویس افزوده است که طبق آن احتمال خروج مجدد آمریکایی‌ها از توافق به کمترین مقدار خود رسیده و مسیر رفع تحریم‌ها مشخص گردیده است. فضای کلی مذاکرات به‌رغم برخی اظهارنظرهای کلیشه‌ای و جهت‌دار تروئیکای اروپایی مثبت و روبه‌جلو است. شانس دست‌یابی به توافق نهایی به میزان قابل‌توجهی افزایش‌یافته و پیشرفت گفت‌وگوها به تعبیر مذاکره‌کننده ارشد روسیه تردیدناپذیر است.

 میخائیل اولیانوف مذاکره‌کننده ارشد روسیه در وین؛ دیروز در گفت‌وگو با نشریه فارن پالیسی این‌گونه بیان داشت: صادقانه بگویم، در این مرحله (نسبت به دست‌یابی به توافق) خوش‌بین هستم و هیچ دلیل عینی برای شک و تردید نمی‌بینم. وی بابیان اینکه نمی‌تواند در این زمینه ضمانتی بدهد اما افزود: معتقدم که شانس بسیار زیاد است زیرا پیش‌نیاز اصلی موفقیت (مذاکرات) وجود دارد. همه کشورها، همه شرکت‌کنندگان، ازجمله ایران و ایالات‌متحده، به دنبال احیای توافق هسته‌ای هستند.

ایران زمان رسیدن به توافق را اعلام کرد/ تعیین ضرب‌الاجل مصنوعی از سوی اروپا برای توافق موقت!

اولیانوف در همین حال بابیان اینکه زمان تهدید ایران به‌رغم پیشرفت‌های هسته‌ای این کشور نیست، از تعیین ضرب‌الاجل‌های مصنوعی آمریکا و سه کشور اروپایی انتقاد کرد. این دیپلمات روسی افزود؛ احساس فوریت از سوی طرف‌های غربی کمی اغراق‌آمیز است. مسئله فوری است، اما بیایید محتاط باشیم و ضرب‌الاجل‌های مصنوعی تعیین نکنیم.

 روز گذشته سه کشور اروپایی با انتشار بیانیه‌ای ادعا کردند که برای نجات توافقات سال ۹۴ تنها چند هفته فرصت مانده‌اند. در این بیانیه بدون محتوا و تکراری ادعاشده که پیشرفت‌های هسته‌ای ایران کار را به‌تدریج به نقطه‌ای رسانده که ماهیت برجام در حال نابودی است. دیپلمات‌های ارشد انگلیس، فرانسه و آلمان به‌رغم طرح این ادعا که ضرب‌الاجل مصنوعی برای مذاکرات تعیین نمی‌کنند ادعا کردند که برای دست‌یابی به توافق وین تنها چند هفته باقی‌مانده است.

به نظر می‌رسد که این بیانیه و تعیین ضرب‌الاجل از سوی تروئیکای اروپا با دستور واشنگتن به نگارش درآمده است. پیش از انتشار این بیانیه یک مقام آمریکایی بدون اشاره به اقدام غیرقانونی کاخ سفید در نقض برجام و خروج یک‌جانبه از آن و نیز نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد به فارن پالیسی گفت: یا ما به‌سرعت به توافق می‌رسیم یا ایران برنامه اتمی خود را کاهش می‌دهند. در غیر این صورت، سخت است که برجام پس‌ازاین دوره دوام بیاورد.

تعین ضرب‌الاجل با هدف برای نشان به بن‌بست کشیدن مذاکرات و سوق دادن مذاکرات به سمت توافق موقت صورت گرفته است. توافق موقت همان وعده ای است که جیک سالیوان در سفر به سرزمین‌های اشغالی قول آن را به نفتالی بنت داده است. پیش‌ازاین یک‌بار در ژنو مزه توافق موقت با غربی‌ها را چشیده‌ایم در آن زمان ایران پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیک خود را متوقف کرد؛ در برابر این حسن نیت آمریکایی‌ها گامی در جهت انتفاع اقتصادی ایران برنداشتند. این بار نیز آمریکایی‌ها همان نقشه را دوباره طراحی کرده‌اند.

آمریکایی‌ها با تاکتیک توافق موقت می‌توانند با یک تیر چند نشان بزنند: واشنگتن با توافق موقت می‌توانند هم زمان بخرد و هم هزینه خروج از برجام را کاهش داده و هزینه مذاکره را در داخل کشور را بالا ببرد. از سویی توافق موقت با جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته‌ای کشور، نظام تحریم و نظارت آژانس را بازیابی می‌کند.

توافق موقت به‌صورت قطعی چهارچوب توافق سال ۲۰۱۵ را بر هم خواهد زد؛ در صورتی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در این مسیر قدم بردارد که «توافق متقابل موقت» را به حریف در مذاکرات دیکته کند. در این مدل تهران ادامه غنی‌سازی را روی ۶۰ درصد متوقف کرده اما به عقب بازنخواهد گشت؛ پس از آن هر مقدار که آمریکایی‌ها به تعهدات خود پایبند باشند ایران نیز ایفای نقش می‌کند.

ایران زمان رسیدن به توافق را اعلام کرد/ تعیین ضرب‌الاجل مصنوعی از سوی اروپا برای توافق موقت!

چه زمانی توافق می‌شود؟

در برابر توطئه اروپایی‌ها برای انحراف در مذاکرات، علی باقری کنی رئیس هیئت دیپلماتیک ایران شرط و زمان توافق را به‌صورت صریح بیان کرد. باقری در جمع خبرنگاران داخلی گفت: هرچقدر طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها و اراده جدی‌تری برای پذیرش سازوکارهای مدنظر جمهوری اسلامی ایران در لغو تحریم‌ها داشته باشد در مدت‌زمان کوتاه‌تری می‌توانیم به توافق دست پیدا کنیم.

 وی بر همین اساس تأکید کرد که در صورت حصول توافق وین، طرف نقض‌کننده برجام باید تحریم‌ها را بردارد، این اقدام توسط ایران راستی آزمایی و سپس اقدامات هسته‌ای ایران در چارچوب توافق برجام انجام شود. مذاکره‌کننده ارشد ایران اعتقاد دارد که رمز موفقیت گفت‌وگوهای وین دستیابی به توافق درزمینهٔ لغو مؤثر تحریم‌های ظالمانه علیه ایران است. او می‌گوید اگر این موضوع پیشرفت کند به نظر ما می‌تواند مسیر دست‌یابی به توافق را در آینده تسهیل کند.

مذاکرات تا فردا پنجشنبه ادامه دارد و پس از تنفس سه‌روزه به دلیل تعطیلات سال نو میلادی روز دوشنبه ازسر گرفته می‌شود. هیئت‌ها در این دور بر لزوم سرعت بخشیدن به روند گفت‌وگوهای نتیجه محور، برای دست‌یابی به توافق تأکیددارند.

آلن جورج وابسته مطبوعاتی اتحادیه اروپا در وین دیروز به خبرنگاران گفته است که مذاکرات در جریان است و در روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه به این دلیل که تسهیلات هتل کوبورگ (محل برگزاری جلسات) در تعطیلات سال نو از دسترس خارج است متوقف می‌شود. وی خاطرنشان کرد که هیچ‌یک از هیئت‌ها خواستار توقف مذاکرات نیستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 69
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • FR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    64 49
    پیروزی با ایران است غربی ها این حرفها را برای غربگرایان داخلی میزنند که از افسردگی شکست یکباره دقمرگ نشوند .....
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      9 4
      با بتن ریزی هیچ پیروزی در کار نخواهد
    • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      12 1
      انگار ایران امریکا رو تحریم کرده
    • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      11 11
      به نظر من باید سریعتر به برجام برگردیم
    • عبدالله مومن IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      11 6
      مذاکره فعلی. فشار زیادی به منافقین آورده که مجبورند چند شیفته کارکرده و در اینجا منفی بزنند. هههههههههههه
    • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      0 0
      سلام - - در شيوه تربيت بايد توبيخ بدان و تشويق خوبان در كنار هم باشد تا مورد مقايسه قرار گيرد. (آيات قبل سخن از كيفر دوزخيان بود و اين آيه از بهشتيان سخن مى گويد.) «انّ الّذين يخشون ربّهم» - خشيت از خداوند زمانى كارساز است كه دائمى باشد. «يخشون» فعل مضارع و نشانه استمرار است. - پاك شدن از گناهان، زمينه دريافت الطاف الهى است. «لهم مغفرة و اجر كبير» - تقوا و خشيت واقعى آن است كه انسان در درون خود نيز از خدا پروا داشته باشد، وگرنه تقواى ظاهرى، تظاهرى بيش نيست. «يخشون ربّهم بالغيب» - ريا و نفاق را كنار بگذاريم كه خدا به باطن ها آگاه است. «
    • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      1 2
      اگه از ان پی تی خارج شده بودین تا حالا تحریمها لغو شده بود. امریکا فقط زبان زور میفهمد هرچه شما عقبتر بروید آنها جلوتر می ایند
    • IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      0 0
      سلام - رسم چنين بوده كه پس از آنكه قرارداد و معامله اى صورت مى گرفت، دو طرف قرارداد و معامله با يكديگر دست مى دادند كه به آن بيعت مى گفتند، امّا پس از آن به هر نوع توافق و تعهّد و پذيرش پيمانى كه با دست دادن اعلان موافقت مى شود، بيعت گفته شده است. بيعت، يك تعهد شرعى است كه وفاى به آن لازم و شكستن آن حرام است و عقاب دارد. بيعت مردم با پيامبر و امام، منافاتى با تعيين و نصب آنان از سوى خدا ندارد. زيرا خداوند، پيامبر يا امام را تعيين مى كند و مردم براى اعلام اطاعت خود، با او بيعت مى كنند. مراد از «الشجرة» درختى است در منطقه حديبيّه كه مردم پاى آن درخت با پيامبر بيعت كردند و اين بيعت، به دليل اعلام رضايت خداوند از بيعت كنندگان «رضى اللّه»، «بيعت رضوان» نام گرفت.
    • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      0 0
      سلام - رسم چنين بوده كه پس از آنكه قرارداد و معامله اى صورت مى گرفت، دو طرف قرارداد و معامله با يكديگر دست مى دادند كه به آن بيعت مى گفتند، امّا پس از آن به هر نوع توافق و تعهّد و پذيرش پيمانى كه با دست دادن اعلان موافقت مى شود، بيعت گفته شده است. بيعت، يك تعهد شرعى است كه وفاى به آن لازم و شكستن آن حرام است و عقاب دارد. بيعت مردم با پيامبر و امام، منافاتى با تعيين و نصب آنان از سوى خدا ندارد. زيرا خداوند، پيامبر يا امام را تعيين مى كند و مردم براى اعلام اطاعت خود، با او بيعت مى كنند. مراد از «الشجرة» درختى است در منطقه حديبيّه كه مردم پاى آن درخت با پيامبر بيعت كردند و اين بيعت، به دليل اعلام رضايت خداوند از بيعت كنندگان «رضى اللّه»، «بيعت رضوان» نام گرفت.
  • دادا IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    14 10
    خدا نگذرد از انکسی که برجام را بنا نهاد
    • GB ۰۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      3 0
      انقلابیاتونو بگو که افتادن دنبال برجام
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    42 36
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      11 4
      آقا شما رو چرا نبردن؟
    • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      3 3
      درود
    • حمبد TR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      4 4
      خدایی تورو باید میبردن..ما هم از خدامونه این موارد شما..ولی تو این شرایط اقتصادی مردم تو چند تا از بندا تجدید نظر کن..
    • خخخ IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      1 0
      این همه جا همینو می نویسه هخخخخخ باشه میگیم بهشون خخ
    • افشین IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      1 0
      جناب حمید چه زود فراموش کردید کلاهی که دفعه قبل به بهانه مردم سرتان رفت
    • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      0 1
      براي کسي که مديريت جهان و پول و قدرت دست اوست ديکته مي نويسي
    • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      1 1
      کاملا موافق ام ضمن اینکه هیچ سانتریفوژ و ...نباید از کشور خارج شود و فقط می توانند توافق کنند در ضمن سلامت نگهداشتن اماکن و وسایل آنها را در ایران تحت نظر آژانس نگهداری کنند تا به محض عدم کشورهای طرف قرارداد ایران نیز از همان لحظه امکان مقابله به مثل داشته باشد
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    36 15
    غرب ضرب الاجل تعیین کرده برای خودش :) ایران تعهدهاش رو انجام داده، نوبت غرب هست، اونا ضرب الاجل گذاشتن‌! ظریف و روحانی با غرب ظاهرا اینجوری همکاری میکردن!
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    3 4
    جان عزیزانتان بخاطر خدا ومردم مظلوم ورنج کشیده زودتر به نتیجه برسید
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    3 1
    چى چى رو ايران اعلام كرد ؟! شرم نميكنيد ؟! مگه امير عبداللهيان و باقرى كنى مدعى نبودند پيش نويس مذاكرات را بهشون ديكته كرديم و چه و چه ؟! پس سفير روسيه چى ميگه
  • کاربرجدید IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    12 7
    خیلی هم خوب. حالا قرار شد که تمام تحریمها یکجا برداشته شود؟
    • ایرانی IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      6 2
      به صورت کامل کامل کامل و یکجا . برو کنار سرعتش زیاده یه وقت بهت نخوره.خخخخ
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    25 19
    توافق موقت همون خریت که دولت قبل کرد تا امریکا بتواند سال ها کش دهد یعنی چی
  • US ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    11 7
    طرفهاي ديگر تسليم خواسته هاي ايران شدند تحريم ها همه برداشته ميشود و ايران به عنوان يك قدرت اتمي هم طراز اعضا دائمي شوراي امنيت شناخته خواهد شد و عضوجديد دائمي شوراي امنيت .
    • ال IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      6 1
      خوشا به حال و احوالت!!!!!!!!
    • GB ۰۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      1 0
      از موتوری نگیر
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    25 4
    توافق موقت همانند استخوان لای زخم است که تیم مذاکره هرگز نباید به آن تن دهد
    • DE ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      1 1
      این مسخره بازی توافق موقت چیه؟ معلومه اروپایی ها خودشون اصلا جدیتی برای توافق و تعهدات ثابت قائل نیستن که این بازی احمقانه و بی فایده رو قصد دارن کش بدن ! عیب از اوناست نه ایران.
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    17 20
    مذاکره کننده ارشد روسیه گفته؛ روسیه و چین، ایران را متقاعد کردن از برخی از خواسته های خود چشم‌پوشی کند!!!!!!!! اصولگرایان نظری ندارن؟؟
    • محمد IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      3 3
      در حالت و در هر موقعيت ميگويند حق با ما است
    • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      1 6
      اصلا یه همچین چیزی نگفته خالی نبند، ببینید اصلاحاتچیا اینجوری دروغ میگن !!
    • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      3 8
      چرا نظر دارن. ننگ بر ظریف و روحانی با این توافق بستنشون
    • حاجی اذری IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      0 2
      چرا نظردارن.لطفا خاموش شیدوازافتضاحی که بار اوردین ازمردم عذرخواهی کنین.
  • مهدی IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    3 0
    خوش بین باشید! توافق حتما میشه و آمریکا همه تحریمها رو برمیداره و اصلا کاری نداره که تو عراق و سوریه بهش حمله کنید!
  • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    4 0
    باقري به تبعيت از سلف خودش جليلي يك دوره درس تاريخ به طرف ها ميده و دست از پا درازتر(البته براي ملت ايران.چون براي ارباب هاي روس و چيني كه همه طرف سوده) و با افتخار!!!!! برميگرده.
  • NL ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    2 1
    ایرانه که باید شرط تعیین کنه ضرب الاجل تعیین کنه.اونها عهدشکنی کرده اند نه ما! غنی سازی نود درصد و خروج از ان پی تی براشون کابوسه
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    1 2
    آقا جمعش کنید. برگردین مملکت.
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    1 2
    بفرموده ،،جناب کلیدساز،، انچنان رونقی ایجادبشه،که مردم نه تنها به یارانه،بلکه طرح معیشتی و واگذاری اقلام خوراکی وابسته بشن.ای لعنت بر کلیدساز و وزیرپوست کلفت وزمختش.
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    5 2
    مرگ بر امریکا
  • محمد IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    5 1
    اگر توافقي انجام شود دقيقأ همان توافقي است كه قبلأ درباره آن مذاكره شده نه چيزي كم نه زياد فقط درد اينجاست كه هر دولت ميخواد به اسم خودش تموم كنه
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    3 3
    هیچ توافقی که به نفع ایران باشد درکار نیست
  • محمودرضا IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    0 3
    اگه ما برای خنثی کردن تبلیغات ایران هراسی غرب قراردادهای امنیتی تحت عنوان عدم تجاوز به یکدیگرباکشورهای حوزه خلیج فارس امضاء کنیم (ضمن تقویت سیستم های دفاعی کشور) از تشنج های خود ساخته غرب علیه ایران بسیار کاسته می شد.
  • امیر IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    4 2
    ننگ نامه برجام زمان روحانی اخ بود الان اوکی مشکلی نیست
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    1 4
    ضعیف و ترسو هستید فایده نداره کجاست سلیمانی کجاست خررازی کجاست باکری
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    2 3
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    3 2
    دلواپسان خوب الان دارن میرن مذاکره و سازش.
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    4 0
    ای سرور ما و مولای ما ای امام‌ زمان ع برای پیروزی و سلامتی ما دعا کن از جمله مذاکره کننده های کشورمون
  • حامد IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    0 1
    (:
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    2 2
    خفت و حقارت خروج آمریکا از برجام را نباید فراموش کنند و طبق دستور رهبری که خواسته مردم آزاده و رنج کشیده هم هست ، عمل شود یعنی لغو کامل و حقیقی تحریم ها و راستی آزمایی از طرف ایران و جبران خسارت ایرانیان .
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    1 1
    متاسفانه عدم پافشاری ایران از همان اول برای دربافت خسارت از آمریکا بابت خروج غیرقانونی اش از برجام الان باعث شده که آمریکایی ها جای طلبکار خوشان را قرار دهند و از ایران بخواهند که هر چه زودتر به برحام برگردد!!! و یا بطور همزمان به برجام برگردند!!!!
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    2 3
    چرا به آنها اطمینان می‌دهیم که ما به سمت 90درصد نمی‌رویم ایکاش کمی سیاست داشتیم اگر قرار نیست به سمت 90درصد هم برویم نباید آقای اسلامی رسماً اعلام میکرد.
  • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    1 3
    اگر مثل روحانی بلوف غربی ها را قبول کنید کارمان تمام است. کوتاه نیایید.
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    3 1
    حالا که کوتاه اومدید.نماینده روسیه اعلام کرد به درخواست ما ایران از مواضع خود کوتاه آمد
  • داود IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    1 1
    منظور اروپاییها از این ضرب العجل در اصل مجبور کردن گروه مذاکره کننده ایرانی به اجرا شدن همان مذاکرات شش دور دولت قبل است که از طرف اروپاییها به دولت قبل دیکته شده بود و با دولت قبل هماهنگ کرده بودند.
  • CA ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    3 1
    البته مطابق معمول شما یک بخش مهم صحبتها نماینده روسیه حذف کردید ایشان گفته اند چین و روسیه توانستند ایران را راضی کنند که تا از پاره ای از خواستهای خود صرفنظر کند
    • ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      0 2
      توافق مرحله ای اجرا شود و هر چقدر امتیازدادند امتیاز بدین
    • DE ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
      0 1
      این خبر را از بی بی سی خوندی یا ایران اینتر نشناس؟
  • علم IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    4 0
    نفهمیدم چ شد
    • شهروندایرانی IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      0 1
      اقتداروسربلندی آری،ذلت وشکست هرگز.درودبرمسئولان یک رنگ موءمن وانقلابی،جانم فدای رهبر
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    0 2
    آنان که تا نوک دماغشون رو میبینن دنبال توافق سریع هستند!!! نمیدانند قدرتمندان دنبال منافع بیشتر هستند فقط
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    0 0
    سلام - - در شيوه تربيت بايد توبيخ بدان و تشويق خوبان در كنار هم باشد تا مورد مقايسه قرار گيرد. (آيات قبل سخن از كيفر دوزخيان بود و اين آيه از بهشتيان سخن مى گويد.) «انّ الّذين يخشون ربّهم» - خشيت از خداوند زمانى كارساز است كه دائمى باشد. «يخشون» فعل مضارع و نشانه استمرار است. - پاك شدن از گناهان، زمينه دريافت الطاف الهى است. «لهم مغفرة و اجر كبير» - تقوا و خشيت واقعى آن است كه انسان در درون خود نيز از خدا پروا داشته باشد، وگرنه تقواى ظاهرى، تظاهرى بيش نيست. «يخشون ربّهم بالغيب» - ريا و نفاق را كنار بگذاريم كه خدا به باطن ها آگاه است. «
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    0 1
    سلام - رسم چنين بوده كه پس از آنكه قرارداد و معامله اى صورت مى گرفت، دو طرف قرارداد و معامله با يكديگر دست مى دادند كه به آن بيعت مى گفتند، امّا پس از آن به هر نوع توافق و تعهّد و پذيرش پيمانى كه با دست دادن اعلان موافقت مى شود، بيعت گفته شده است. بيعت، يك تعهد شرعى است كه وفاى به آن لازم و شكستن آن حرام است و عقاب دارد. بيعت مردم با پيامبر و امام، منافاتى با تعيين و نصب آنان از سوى خدا ندارد. زيرا خداوند، پيامبر يا امام را تعيين مى كند و مردم براى اعلام اطاعت خود، با او بيعت مى كنند. مراد از «الشجرة» درختى است در منطقه حديبيّه كه مردم پاى آن درخت با پيامبر بيعت كردند و اين بيعت، به دليل اعلام رضايت خداوند از بيعت كنندگان «رضى اللّه»، «بيعت رضوان» نام گرفت.
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    0 1
    سلام - رسم چنين بوده كه پس از آنكه قرارداد و معامله اى صورت مى گرفت، دو طرف قرارداد و معامله با يكديگر دست مى دادند كه به آن بيعت مى گفتند، امّا پس از آن به هر نوع توافق و تعهّد و پذيرش پيمانى كه با دست دادن اعلان موافقت مى شود، بيعت گفته شده است. بيعت، يك تعهد شرعى است كه وفاى به آن لازم و شكستن آن حرام است و عقاب دارد. بيعت مردم با پيامبر و امام، منافاتى با تعيين و نصب آنان از سوى خدا ندارد. زيرا خداوند، پيامبر يا امام را تعيين مى كند و مردم براى اعلام اطاعت خود، با او بيعت مى كنند. مراد از «الشجرة» درختى است در منطقه حديبيّه كه مردم پاى آن درخت با پيامبر بيعت كردند و اين بيعت، به دليل اعلام رضايت خداوند از بيعت كنندگان «رضى اللّه»، «بيعت رضوان» نام گرفت.
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    0 1
    توافق موقت یعنی کلاه برداری .اروپایی ها لوس وعهد شکن هستند واز منافقین دستور می گیرند .امریکا از اروپا قابل اعتماد تر است با امریکا مذاکره مستقیم کنید تا قائله برجام به نتیجه برسد.
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    0 1
    کاملا واضحه که می خواهند وقت تلف بکنند و امتیاز بگیرند باید با سرعت هر چه تمام تر و بدونه نظارت آژانس پیشرفت ها هسته ای را ادامه بدهید و بگویید تا توافق صورت نگرفته و تحریم ها بانکی و مالی لغو نشده هیچ محدودیتی یا کاهش فعالیت در برنامه ی هسته اتفاق نخواهد افتاد .
  • DE ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    0 1
    تا زمانی که در عمل تحریمها برداشته نشده، ایران هم عملا هیچ اقدامی انجام ندهد. همه توافق روی کاغد قبول. کاغذ در مقابل کاغد و بعد عمل در مقابل عمل.
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    0 0
    واقع این مذاکره مسخره جمع کنید تا کی عمر مردم پیان رسبد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس