مقام نظامی اقلیم کردستان: عراق نیازی به نظامیان آمریکایی ندارد

دبیر کل وزارت پیشمرگه اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که عراق نیازی به نظامیان آمریکایی ندارد.

به گزارش مشرق، «جبار الیاور»، دبیرکل وزارت امور پیشمرگه اقلیم کردستان عراق در گفتگویی با بغداد الیوم گفت: عراق به نیروی زمینی نه امریکایی و نه از هیچ کشور دیگری نیاز ندارد، اما نیازمند پوشش هوایی ائتلاف بین‌المللی است چرا که داعش در عراق، سوریه، یمن، لیبی، افغانستان و حتی اروپا عملیات انجام می‌دهد.

وی افزود: هنوز برخی فکر داعشی دارند بنابراین عراق به ائتلاف بین‌المللی نیاز دارد و نیاز عراق به نیروی هوایی و شناسایی و حمایت تسلیحاتی است.

بیشتر بخوانید:

انتشار مشکوک ویدئوهای جدید داعشی در آستانه خروج آمریکا از عراق

الیاور در ادامه تصریح کرد: تصمیمی برای خروج ائتلاف بین‌المللی گرفته نشده و آنچه رخ داده تغییر ماموریت از رزمی به حمایت و آموزش و مشاوره است.

دبیرکل وزارت پیشمرگه گفت: نیازی به نیروهای رزمی آمریکایی که خاک عراق را ترک می‌کنند، وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

تغییر مأموریت نیروهای آمریکا در عراق؛ فرافکنی برای بقای بیشتر

این در حالی است که روز گذشته «هادی العامری»، رئیس ائتلاف فتح عراق به مناسبت نزدیک شدن به موعد نهایی خروج نیروهای خارجی از عراق در پایان ماه جاری بیانیه‌ای صادر کرده بود.

العامری در بیانیه‌ مذکور بر موارد ذیل تاکید کرد:

نخست، لزوم خروج نیروهای رزمی خارجی (همه انواع و اقسام آن) از عراق در ۳۱/۱۲/۲۰۲۱ میلادی، ما حضور رزمی نیروهای بیگانه تحت هر نام و بهانه‌ای را بعد از این تاریخ نخواهیم پذیرفت.

دوم،  باید همه پایگاه‌ها و مراکز نظامی عراقی به خصوص پایگاه حریر و عین الاسد که تحت اختیار نیروهای خارجی بود، پس از ۳۱ دسامبر به ارتش عراق و یا دستگاه‌های امنیتی تحویل داده شود.

سوم، هر گونه نیازی به مستشاران، مربیان و تکنسین‌ها باید از سوی فرماندهان عالی‌رتبه نظامی به صورت دقیق برآورد شود (شمار این افراد، تخصص‌ها، مکانی که بدان‌ها نیاز است) همچنین دلایل آن به شکلی روشن بیان شود و بر اساس توافقی مکتوب میان دولت عراق و امریکا و طبق قوانین جاری عراق باشد.

چهارم،  ورود و خروج همه مستشاران، مربیان نظامی و تکنسین‌ها باید بر اساس قوانینی باشد که احترام به حاکمیت عراق را تضمین کند.

پنجم،  باید حاکمیت کامل عراق بر حریم هوایی خود تحقق یابد.

بمباران مناطقی از سلیمانیه و دهوک اقلیم کردستان عراق از سوی جنگنده‌های ترکیه

یک مقام مسئول در اقلیم کردستان عراق شب گذشته از حمله جنگنده های ترکیه به چندین منطقه در سلیمانیه  در اقلیم کردستان عراق خبر داد.

فرماندار شهر «ماوت» در سلیمانیه اقلیم کردستان عراق گفت: جنگنده های ترکیه روستای «کلاله» از توابع شهر «شارباجیر» و منطقه «دوکانیان» و «کومسید» در کوهپایه «اسوس» را بمباران کرد.

وی تاکید کرد که این حمله خسارت جانی نداشت؛ اما چوپانان در این منطقه حیوانات خود را به چرا می‌برند و ما از این حملات که موجب ترس شهروندان شده ابراز نگرانی می‌کنیم.

از سوی دیگر یک منبع نظامی از حمله جنگنده های ترکیه به مواضع (پ‌ک‌ک) در شهر «العمادیه» در استان دهوک اقلیم کردستان عراق خبر داد.

منبع مذکور به پایگاه خبری «شفق نیوز گفت: جنگنده های ترکیه برای چهاردهمین بار از مناطق بین دو روستای «ببیادی و کاریا» را در مرز ناحیه «جمانکی» از توابع شهر «العمادیه» را بمباران کردند.

وی افزود: ترکیه مواضع «پ ک ک» را بمباران کرد و هنوز خسارت های ناشی از این حملات مشخص نیست.

یادآور می‌شود شهر العمادیه در استان دهوک و در نزدیکی مرز با ترکیه است که ارتش ترکیه به بهانه حضور نیروهای «پ‌ک‌ک» در این منطقه، اقدام به بمباران آن می‌کند و این امر، باعث وارد آمدن خسارت گسترده‌ای به شهروندان غیر نظامی شده است.

عملیات زمینی ترکیه در حال حاضر در مناطق «هفتانین»، «برادوست»، «زاخو»، «زب سدکان» و «سوران»، شمال و شرق دهوک متمرکز است.

ترکیه در دو عملیات «پنجه برق» و« پنجه صاعقه» مناطق حضور عناصر «پ‌ک‌ک» از جمله «العمادیه»، «زاخو»، «جبل متین»، «افاشین»، «باسیان»، «جبل کیسته» و «الزاب» را هدف حمله قرار می‌دهد.

درگیری و جنگ ترکیه و «پ ک ک» در شمال عراق موجب شده است بسیاری از ساکنان این مناطق، مهاجرت کرده و خواستار دور کردن جنگ از مناطق مسکونی‌شان شوند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس