علی باقری

از وین خبر می‌رسد که اساس تضمین از سوی طرف غربی پذیرفته‌شده است، اما در مورد سازوکار تضمین شاخص‌ها و ملاک‌های تضمین باید گفت‌وگوهایی بین طرفین انجام شود تا چارچوب توافق در این زمینه هم فراهم شود.

سرویس سیاست مشرق- جلسه اول از دور هشتم مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها در هتل کوبورگ برگزار شد. پیش از آغاز نشست کمیسیون مشترک، دیدار سه‌جانبه‌ای میان روسای هیئت‌های ایران، روسیه و چین برگزار و پس‌ازآن، علی باقری رئیس تیم مذاکره‌کننده ایران و انریکه مورا معاون سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا با یکدیگر دیدار کردند.

 باقری مذاکره‌کننده ارشد وزارت خارجه پس از پایان جلسه کمیسیون مشترک اعلام کرد که کشورهای شرکت‌کننده در جلسه بر اولویت رسیدگی به رفع تحریم و تضمین و راستی آزمایی تأکید داشتند. باقری در تشریح مذاکرات گفت که نکته مهم در نشست  این بود که نمایندگان کشورهای مختلف  بر اهمیت اولویت داشتن رسیدگی به موضوع رفع تحریم‌ها و راستی آزمایی و تضمین در دور هشتم گفت‌وگوهای وین تأکید داشتند.

بر همین اساس قرار شد گفت‌وگوها با موضوع رفع تحریم‌ها و نیز تأکید بر بررسی پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران درزمینهٔ دو موضوع مهم راستی آزمایی و تضمین‌ها آغاز شود و در ادامه نیز مسائل و موضوعات مرتبط با تحریم‌های مالی و بانکی مورد بررسی در نشست کارگروه‌های مشترک بین نمایندگان ایران و ۱+۴ قرار بگیرد. انریکه مورا رئیس کمیسیون مشترک پس از پایان این دور از گفتگوها اعلام کرد که تاریخی را برای پایان گفتگوها تعیین نمی‌کنم اما مذاکرات جاری برای دست‌یابی به توافق نهایی بر سر چند هفته است و نه چند ماه.

رفع تحریم، تضمین و راست آزمایی در پیش‌نویس مذاکرات ثبت شد/ چرا آمریکایی‌ها به «برجام» نیاز دارند؟

راستی آزمایی لغو تحریم‌ها و تضمین‌ها چگونه باید انجام شود؟

عنوان دستور کار اولین جلسه از دور هشتم گفتگوها «موضوع تضمین و راستی آزمایی» است، علی باقری در تشریح این جلسه می‌گوید: جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده درصورتی‌که توافق حاصل شود ابتدا باید طرفی که ناقض توافق بوده یعنی ایالات‌متحده آمریکا تحریم‌ها را بردارد، جمهوری اسلامی ایران راستی آزمایی کند و سپس اقدامات هسته‌ای در چارچوب توافق برجام انجام دهد.

 باقری افزود: اساس و مبنای راستی آزمایی توسط طرف مقابل پذیرفته‌شده است اما در مورد سازوکارها و چارچوب‌ها شاخص‌ها و ملاک‌هایی که باید بر اساس آن راستی آزمایی شود فردا گفت‌وگوها به‌طورجدی آغاز خواهد شد. همین‌طور اینکه ایالات‌متحده آمریکا مجدداً توافق را نقض نکند و یا تحریم‌های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران که برخلاف توافق است وضع نکند. وی افزود: مطالبه به‌حق و منطقی جمهوری اسلامی ایران این بوده که باید تضمین‌هایی از طرف مقابل به‌طرف ایرانی داده شود.

 از وین خبر می‌رسد که اساس این تضمین از سوی طرف غربی پذیرفته‌شده است، اما در مورد سازوکار تضمین شاخص‌ها و ملاک‌های تضمین باید گفت‌وگوهایی بین طرفین انجام شود تا چارچوب توافق در این زمینه هم فراهم شود. این اتفاق به معنای عبور ایران از پیش‌نویس وین ۶ است.

روز گذشته امیر عبداللهیان وزیر خارجه در تائید این خبر گفت: از پیش‌نویس شش دور گذشته سند مشترک و قابل‌قبولی روی میز مذاکره‌کنندگان داریم که آن‌ها را از امروز اسناد یکم و پانزدهم دسامبر (۱۰ و ۲۴ آذرماه) می‌خوانیم؛ هم در موضوع هسته‌ای و هم تحریم‌ها. یعنی دیگر سند ژوئن ۲۰۲۱ (خرداد ۱۴۰۰) را کنار گذاشتیم به سند جدید و مشترکی رسیدیم و از امروز مذاکرات ما حول آن سند مشترک شروع می‌شود.

یک مقام عالی‌رتبه در وزارت خارجه گفته است که گنجانده شدن اغلب پیشنهادهای ایران، در متن جدید قطعی شده و ادامه کار در سطوح و فرمت‌های مختلف بر اساس پیش‌نویس جدید پیش خواهد رفت. این منبع در ادامه می‌گوید که هیئت ایرانی مانند دور قبل برای تعامل جدی و پیشبرد گفت‌وگوها آمادگی کامل دارد.

در پیش‌نویس به‌دست‌آمده در وین ۶ تیم مذاکره‌کننده دولت روحانی با اهداف انتخاباتی و تأثیرگذاری بر سیاست امتیازات فرابرجامی بسیاری به گروه ۱+۴ داده است. هیئت مذاکره‌کننده ایران در وین هفت توانست پیش‌نویس به‌دست‌آمده را اصلاح‌کرده و رفع تحریم و راست آزمایی را جایگزین «برجام سیاسی» کند. حسن روحانی در آخرین روزهای حضور در پاستور خواهان اختیار بیشتر به عراقچی برای رسیدن به تفاهم شده بود!

به گفته تحلیلگران این مرحله از مذاکرات به دلیل اهمیت بالای آن در تعیین اصول گفت‌وگوها مهم‌ترین و سخت‌ترین مرحله است و به همین دلیل آزمون مناسبی برای مشخص شدن اراده هر یک از طرفین مذاکره برای دستیابی به توافق خوب است. به نظر می‌رسد دور جدید گفت‌وگوها جدیت و فشردگی بیشتری خواهد داشت.

نظر مسکو و پکن درباره مذاکرات چیست؟

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین در توئیتی نوشت که پیش از آغاز هشتمین دور مذاکرات وین، با رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ملاقات کرده است. پس‌ازاین دیدار اعلام کرد که مذاکرات «نتیجه محور» است. نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی افزود: در نشست کمیسیون مشترک برجام، آغاز هشتمین دور مذاکرات وین اعلام شد. شرکت‌کنندگان گفت‌وگوهایی تجارت گونه و نتیجه محور داشتند. آن‌ها به‌ویژه، توافق کردند روند تهیه پیش‌نویس را متمرکزتر کنند و سرعت ببخشند تا هر چه زودتر به یک توافق دست پیدا کنند.

وانگ کوان، نماینده چین در مذاکرات وین روز دوشنبه در اظهاراتی با اشاره به آغاز دور هشتم مذاکرات وین گفت: دور جدید مذاکرات وین بر رفع تحریم‌های ایران متمرکز خواهد بود. وی در ادامه تصریح کرد که طرفین متن مشترکی درباره رفع تحریم‌های ایران در اختیاردارند. نماینده چین همچنین حصول توافق با ایران تا پیش از ماه فوریه (بهمن) ۲۰۲۲ را امکان‌پذیر دانست.

رفع تحریم، تضمین و راست آزمایی در پیش‌نویس مذاکرات ثبت شد/ چرا آمریکایی‌ها به «برجام» نیاز دارند؟

راب مالی کت‌وشلوارهایش را در هتل وین جاگذاشته بود!

رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران، پس از پایان جلسه اول کمیسیون مشترک برجام اعلام کرد که آمریکایی‌ها حاضر به پذیرش چیزی کم‌تر از برجام نیستند. کریستین ساینس مانیتور در تشریح سیاست‌های آمریکا در پرونده هسته‌ای ایران نوشته است که اقدامات بایدن ایران را هرروز قوی‌تر از دیروز می‌کند. در این گزارش آمده است: دولت آمریکا باید بداند که اگر بار دیگر به توافق برجام بازنگردد و روند تحریم‌های دوره ترامپ علیه ایران را معکوس نکند، بایستی منتظرِ عواقب وخیم و پیشرفت‌های بیشتر از سوی تهران باشد.

جیم والش پژوهشگر ارشد؛ دانشگاه ام آی تی آمریکا می‌نویسد: بیایید به یادآوریم که آمریکا این فرصت را داشت که با ایران در سال ۲۰۰۳ میلادی به توافق برسد. زمانی که ایرانی‌ها تنها ۳۰۰ سانتریفیوژ را در اختیار داشتند. بااین‌حال، به این دلیل که آمریکایی‌ها بر این تأکید داشتند که ایران نباید حتی یک سانتریفیوژ هم داشته باشد، رویکرد تعاملی با ایران شکست خورد. مسئله‌ای که در نهایت ختم به این موضوع شد که اکنون شاهدیم ایران ۱۹ هزار سانتریفیوژ دارد و در حال انجام غنی‌سازی بالایِ ۶۰ درصد است.

آمریکایی ها پیش از آغاز مذاکرات هسته ای گمان می ‌کردند که فشار حداکثری چنان ضربه ای وارد کرده که طرف ایرانی  به سرعت با میل به توافق پیدا می‌کند. اما به مرور طرف غربی دریافت که تغییر سیاست های داخلی از جمله چند جانبه گرایی و اتکا به توان داخلی باعث شل شدن پیچ تحریم و بر هم خوردن سازمان تحریم ها شده است. وزر خارجه آمریکا در مصاحبه با رویترز به این ماجرا اعتراف کرده و می گوید: «فشار حداکثری ترامپ بی اثر بود و تنها واشنگتن را منزوی و تهران را قوی تر کرد».

پر بودن دست ایران در مذاکرات باعث شد، بارها طرف آمریکایی برای مقصر جلوه دادن ایران؛ ضرب الاعجل تعیین کند. رابرت مالی در آخرین اظهر نظر در این‌باره حرف های عجیبی بر زبان آورده و گفته است: «ما حاضر به پذیرش توافقی بدتر از برجام نیستیم؛ زیرا ایران برنامه هسته ای خود را توسعه داده است. در مدت کوتاهی، تلاش برای احیای برجام مانند تلاش برای احیای جسد مرده خواهد بود». رابرت مالی تاخیر در مذاکرات را بر گردن تهران گذاشته و آن را بازی با آتش خوانده است.

البته مذاکرات وین برای تهران به هیچ عنوان مذاکرات احیای برجام نبوده؛ بلکه مذاکراتی برای «امکان سنجی بازگشت آمریکا به برجام» است، پیشرفت های فنی و علمی ایران فراتر از برجام بوده و همین امروز حاضریم جسد متعفن برجام را دو دستی تقدیم غربی‌ها کنیم! ایران پس از خروج ترامپ و ناتوانی اروپا در حفظ منافع اقتصادی کشور؛ برجام را در تابوت گذاشته و تقدیم کرده است کافی است غربی ها اطلاعیه مرگ آن را امضا کنند تا اثرات آن را نه تنها در منطقه، بلکه در لندن، پاریس و برلین احساس کنند. رابرت مالی این بار باید به این سوال پاسخ دهد که اگر برجام مرده است؛ چرا آن را دفن نمی‌کند؟

مجله نیویورک در حاشیه گفت‌وگو با راب مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نوشت: راب مالی کت‌وشلوارهایش را در هتل وین گذاشته بود و انتظار داشت که مذاکرات در مدت کوتاهی از سر گرفته شود. اما پنج ماه گذشت و برنامه هسته‌ای ایران به پیشرفت خود ادامه داد. مالی سرانجام کت‌وشلوارهایش را به خانه پست کرد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 50
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    برجام خیانت است و برجام مجدد خیانت صدبرابر از شهدا خجالت بکشید که جان ندادن که بروید به خاطر دشمن سد کنید در دانش کشور
    • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      11 8
      خیانت در برجام عبور از خطوط قرمز نظام توسط دولت روحانی بود که الان تیم خردمند آقای رئیسی درحال تبدیل کردن شر برجام به خیر است. برجام چه بماند چه نماند جمهوری اسلامی برنده است.
    • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      1 0
      با بتن ریزی هیچ خیری وجود ندارد
    • TR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      1 0
      جاهل را نمی بینی مگر در افراط یا تفریط مطمئنم قبلا برجام رو حلوا حلوا می کردی
    • IR ۰۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      1 0
      خیر و شر رو نمیدونم ولی لطفا توافق به زبان فارسی هم باشد
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      1 2
      ه هیچ وجه نباید بار دیگر پروتکل الحاقی را بذیریم حتی اگر تحریمها برداشته نشود.
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    26 8
    برجام حتی اصلاح هم بشه برجامه، باید خارج بشیم ازش
    • علی IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      10 15
      هسته ای یه چیزیه که تو آینده مفهومشو درک میکنیم.و نیازشو.اما در هر صورت.بهتره الان اقتصاد درست بشه تا مردم قوت بگیرن .بعد که زورمون زیاد شد هسته ای هم برا خودمون افزایش میدیم و نیاز های آبی و برقی رو کنترل میکنیم
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      23 1
      اُف بر کسانی که این قرارداد ننگین را در آستین ایران کردند و آب بر سرشان که دست ایران برای خروج از آن را چنان در پوست گردو گذاشتند که دولت ما در قبال نقض تعهد طرف های غربی نتواند مقابله به مثل کند!
    • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      3 1
      ۱۵:۴۶ - بله عزیزوم اما نه برای بمب برای مصرف برق تا تابستون زن وبچه های مردم از گرما نمیرن
    • IR ۰۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      0 1
      اصلا برجام هم روی سند هم امضا بشه حکومت های صهیونیستی نمیزارند مبادله ای بشه خب پس نباشه که بهتره، تنها راه سقوط آمریکا و قوت گرفتن ایران اسلامی قدرتمند، دور کردن آمریکا از منطقه است در غیر این صورت رسانه های صهیونیستی پیروز هستند
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    20 8
    سوال: چرا آمریکاییها به برجام نیاز دارند؟ جواب: چون ایران در عین الاسد هرجا را خواست زد و ... فهمیدند فرمول عوض شده
    • فراهانی IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      15 1
      آمریکا به دنبال استفاده از ماشه است و بعد چندی تحریم ها به بهانه های تروریسم وحقوق بشرو ........ بر می گرداند مواظب بسته بودن پنجره باشیم تا از در بیرونش می کنیم از پنجره داخل نشود
  • FR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    22 7
    خدارا شکر هرگز یک لحظه به حقانیت انقلاب و جمهوری اسلامی با تما مشکلاتی که بازیگرانی در سطح بالا ایجاد میکردند شک نکردم .هزاران درود بر بصیرت اطاق فکر نظام و شجاعت سپاه پاسداران
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      6 2
      الحمدلله
    • ایران زمینی FR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      2 1
      من مثل تو خوشبین نیستم ! چه اتفاقی بعد از ۲۰۲۵ پایان بخش اول برجام خواهد افتاد ؟ روحانی تا ابد ایران را از پلوتونیم غنی شده محروم کرد !
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    13 1
    انچیزی حق هسته ای ایران است که مطابق قوانین جهانی پذیرفته شده برای همه کشورهاست حتی یکقدم هم از ان عقب نشینی نکنید تحقیق و دانش هسته ای باید در کشور وجود داشته باشد به ملت خیانت کنید ننگ ملت را در تاریخ برای خود می خرید
  • DE ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    10 7
    چقدر شعار تو خالی میدید
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    11 3
    بایدسه شرط برایشان بذارید-۱-تمام تحریمها کاملا ویکدفعه رفع وراستی آزمایی کنیم-۲-مثل خودتان به انواع پیشرفتهای هسته ای نامحدود بدون حضور جاسوسان آژانس وانواع سلاحها مثل خودتان دسترسی داشته باشه-۳-هیچگونه فصولی،مداخله،غارت،اشغال وخیانت،ترور،جنایت وخرابکاری در(دفاع،تهاجم،سیاست،اقتصاد،اقتدار،استقلال وخودکفایی....)نداشته باشندمثل خودتان
  • کارشناس IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    13 5
    هزاران آفرین به تیم هوشمند مذاکره کننده ایران که برخلاف تیم قبلی بسیار هوشمندانه عمل میکنند و باعث پیشرفت مذاکرات شدند و امریکایی ها و غربی ها را وادار به عقب نشینی از مواضع خود کردند. باید همه تحریمهای ظالمانه رفع شود و سپس مورد راستی آزمایی قرار گیرند و بگونه ای تضمین گرفته شود که غربی ها نتوانند زیر حرفها و تعهداتشان بزنند مثلا در قرارداد ، مکانیزم ماشه بگذارند بگونه ای که حتی اگر یک شرکت در مدت یک ساعت تحریم شد و نتوانست LC باز کند و یا با یکی از گونه های تحریم مواجه شد، ایران بمدت یکسال شروع به غنی سازی 60 درصد کند در حالی که در این مدت همه نمایندگان آژانس از کشور اخراج و همه دوربینها قطع شود!
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    10 4
    اونوقت موضوع جبران خسارات تو کجای پیش نویس قید شده؟؟؟!!!
  • IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    7 6
    حالا اگر توافقی حاصل شود به این معناست که باز هم ایران تمام 19000 سانتریفیوژ را برچیده و تمام مواد غنی سازی شده را به خارج انتقال میدهد؟ یعنی روز از نو و روزی از نو.
  • DE ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    3 0
    رفع تحریم، تضمین و راست آزمایی در پیش‌نویس مذاکرات ثبت شد. حالا تضمین همین جمله که گفتید چیه و کیه باز جان کری نباشه!
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    6 1
    انشالله بازم شکست بخوره با ۲۰۰۰۰۰۰ سانتریفیوژ و غنی سازی ۹۹ درصد برگردیم .
    • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      0 0
      مگر مال مفت ودل بی رحم!؟
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    6 0
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    2 1
    کاش برجام امضا نشود
  • FR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    3 0
    ثبت شده باشد ! مگر خود امریکا برجام را امضا نکرده بود ؟! کاری که باید کنند تصویب قانون توسط سنا است که امریکا از این خیمه شب بازی به نام برجام بیرون نرود و اینکه سنا حق تصویب هیچ قانون ضد ایرانی در هیچ زمینه ای را ندارد ! و انوقت میشه از پیروزی سحن گشود ، که امریکا زیر بار چنین تحقیری نخواهد رفت …
  • FR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    4 0
    امریکا و غرب باید کلیه خسارت وارده به ایران را بپردازند.
  • دکتر محلاتی FR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    2 0
    بداد ایران برسید ! مشکلات تحریم متعلق به گذشته است ! ایران را بسازید با همت جوانان ایرانی !
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    3 1
    دارید عجله میکنید ما باید تجربه نود درصد و سانتریفیوزهای پیشرفته تر را پیدا کنیم
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    1 3
    هیچ گونه تضمینی داده نشده و نخواهد شد دروغ پراکنی نکنید
  • هادی IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    4 1
    نفس مذاکره درست نیست ، حالا محتواش هرچی میخواد باشه باشه ، اون ها زورگو هستن ، تحریم های اقتصادی برای صهیونیزم ابزار نیست بلکه هدفه ، هدف اینه که ایران قوی نباشه ، اون نمیاد هدفش رو بذاره کنار ، تحریم ها برداشته نخواهد شد ، چند سال هم شما خودتون رو معطل اینا میکنین و مردم رو از به اصطلاح انقلابی ها نا امید میکنین ، آخر این مذاکرات اینه
  • عطا IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    2 0
    پشتوانه ی اصلی نظام مردمه , ما با مذاکره قرار نیست دانش هسته ایمونو بفروشیم , دانش هسته ای ایران محفوظه , ولی باید حواسمونم باشه که پشتوانه ی اصلی کشور و انقلاب از اویل تا کنون مردم بودن و هستن لذا تلاش برای رفع تحریم ها فقط برای حفظ پشتوانه ی اصلی انقلای انجام میشه و تئسعه ی موشکی نیز برای محافظت از پشتوانه ی اصلی انقلابه نه چیز دیگه
  • mojtaba SE ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    4 1
    بسیار تحلیل واقعی و قاطع و زیبای بود،به این دلیل که مذاکرات وین رو فقط به عنوان سنجش امریکا دانسته و درضمن کل بازی برجام رو هم مرده دانسته..امریکا تحریم و کل داستان رو عادی سازی کنه یا نکنه هم اصلا مهم نیست ,چون کل بازی(سیاستمدار) دست ابر قدرت ایران است و امریکا و تروئیکا شدن بازیگر(سیاست باز)ما..سیاست بخوری پاته نخوری پاته .یا بسته شدن هرمز و اتمی شدن و یا پس دادن پولهایمان و تجارت آزد.پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر عزیزم که به قول 35 سال پیش خودش(که کسی جرات فکر کردن حتی حمله به کشور ایران رو نکنه) عالی و معرکه عمل کرد که هیچ ,حتی ایران رو ابر قدرت کرد و صاحب احترام .
  • DE ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    1 0
    فقط بازی کنید.مثل خودشون. به نتیجه هیچ فکر نکنید. به راه فکر کنید. آنها هدفشان بازی و گل زدن است. شما هم بازی کنید و گل بزنید. بازی و کارهای جدی در پشت بازی. نه با اونها. پیش خودمان.
  • رامین US ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    0 0
    ای خوش باوران ظریف تازه خوبمون بود انگلیسی بلد بود جوابش کردن اینا که ....
  • خروج IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    1 0
    تا میشه باید امتیاز و تعهد گرفت، از یک طرف آمریکا ضعیف شده از طرفی مجبوره تمرکزش رو روی چین و روسیه بیشتر کنه. اگر هم تعهد نمیدن از برجام خارج نشیم ولی بهش هم عمل نکنیم.
  • mojtaba SE ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    0 0
    آبگرم کن یادت رفت!!!18.08 ...
  • DE ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    0 0
    چرا آمریکایی‌ها به «برجام» نیاز دارند؟ چون بالاترین و قویترین اسلحه ضد یک کشور و ملت درد چکنم چکار کنم است و ول معطلی و شرطی کردن تولید و اقتصاد ..که اگر دو دهه طول کشید میشود فرهنگ آن کشور و نابودش میکند. بمب اتمی هم در یک لحظه منفجر میشود و تمام میشود و ملت میدانند باید چکار کنند .دهها هزار کشته و صد ها هزار زخمی و آوار برداری البته نه از نوع آواربرداری جهانگیری و حداقل یک برنامه برای آبادانی کشورشان مینویسند .لیکن سرطان برجام کل کشور را شرطی کرده و همه چیز را سالها قفل میزند و کشور را نابود میکند.بهترین اسلحه برای امریکا‌ .حال چه امضاء شود چه نشود
  • علینقی منتظرالمهدی CA ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    0 0
    نگو مومن بالله و الیوم الاخر، همون متن عراقچی را دارین قبول میکنین،
  • IR ۰۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    0 0
    مواجب بگيرىمشرق ؟! مشرقوى پرتوو !
  • IR ۰۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    0 2
    پیش بینی من این هست که توافق حاصل میشه و این دفعه خود اروپائیها از آن خارج خواهند شد.
  • GB ۰۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    0 1
    بنام حق جل جلاله هم برجام خیانت بود و هم این مذاکرات. برجام تا چند ماه پیش خیانت بود مگر میشود با تغییر دولت اسمش خدمت بشود.
  • ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    0 29
    برجام هم بسته شد با غربی ها زیاد تجارت نکنید با همان چین روسیه نهایت ژاپن کافیه
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      0 0
      چین وروسیه وژاپن بیشتر از غرب دنبال منافع خودشونن بعدش چین و روسیه وژاپن هم تحت سلطه غرب هستن وبدون غرب اب هم نمیتونن بخورن
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    0 0
    اگه توافقهم بشه بعداز راستی ازمائی وقتی صنعت هسته ایرو بصفر رساندند .وهمه پس اندازز غنی شده ایرانو اکسید کردند .باز درعمل مانع معامله با ایران خانم شدو برعلیه توافق بپا خاهن خاست. این یقینیست. خدا کنه توافقی درکار نباشهگ
  • ایرانی US ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    0 0
    برجام یعنی کنترل ایران و لازم به تذکر است که امریکا هیچ نیازی به برجام ندارد. این امریکا است که با برجام به هر قسمی ایران را کنترل می کند. یعنی امریکا و اروپا در ازای اجازه دادن به ایران که در سطح بین المللی مراودات داشته باشد که حق هر کشوری است، می خواهند ایران را محدود کنند و ان را کشور کوچک و وابسته نگه دارند. برجام این مقصود را براورده می کند. پس نگو. نیاز امریکا به برجام محدود کردن ایران است.
  • احمد IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    0 0
    بابا توافق و بکنینن بره پی کارش خدا به شیطون لعنت کنه
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    0 0
    ما پیروز میدان هستیم به امید پروردگار

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس