کد خبر 1318632
تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۸
چرا خوابیدن به سمت چپ مفیدتر است؟

تقریبا همه مردم تجربه این را دارند که گاه به گاه رویاهایی می بینیم که در آنها درد را تجربه می کنیم، اما سوال مهمی که در این میان وجود دارد این است که واقعاً چقدر از این درد احساس شده، واقعی است؟

به گزارش مشرق، گروهی از محققان در مطالعات جدید خود احساس درد را در خواب آزمایش کرده و  تاثیر آن را بر رویا بررسی کردند. سوال اساسی در پژوهش فوق، این بود که اگر در خواب تصادف کرده و از شدت درد فریاد بزنیم، آیا این احساس فقط در خواب بوده یا بدن ما واقعاً قادر به احساس درد است؟

این موضوع به طور کامل مورد مطالعه قرار گرفته و اجماع عمومی بر این است که ما می ‌توانیم درد را در خواب احساس کنیم، اگرچه جواب این سوال که آیا این درد توسط رویا ایجاد می ‌شود یا توسط اتفاقی فیزیکی در بدن  به وجود می آید، پاسخ پیچیده ای است.

به گفته محققان، یکی از دلایلی که در خواب احساس درد می کنیم این است که چیزی مانند نیش زنبور به ما صدمه می زند. این درد می تواند به طرق مختلف در خواب ظاهر شود. درد ناشی از یک رویا با درد واقعی تفاوت دارد زیرا منبع آن محتوای رویا است و نه تحریکی بر مبنای اتفاقات زندگی واقعی.

برای مثال، ممکن است شخصی در خواب شکنجه شده و با  مواردی مواجه شود که هرگز واقعاً تجربه نکرده است. با این حال، این آسیب همچنان به عنوان درد شناخته می شود که ظاهراً از درک آموخته شده از موقعیت های دردناک الهام گرفته شده است. البته خوشبختانه درد ناشی از رویا معمولاً به محض بیدار شدن از بین می رود.

ارین وامزلی (Erin Wamsley) استاد روان ‌شناسی دانشگاه فورمن کارولینای جنوبی و سرپرست این پروژه تحقیقاتی در باره موضوع فوق گفت: من معتقدم که حتی درد واقعی نیز اتفاقی در مغز ماست و در سر اتفاق می افتد. درد به یک معنا، نوعی تجربه ذهنی است. وقتی آسیب دردناکی می بینیم، درد در مغز ما پردازش می ‌شود نه در قسمت آسیب ‌دیده بدن.

درد، گیرنده هایی که در سیستم عصبی محیطی تحریک شده اند را در مغز فعال می کند. وقتی درد در خواب رخ می دهد، احتمالاً مغز ما پیام های درد را از قسمت هایی از بدن ما دریافت نمی کند، بلکه از خاطرات دردناک گذشته الهام می گیرد.

به گفته محققان، وقتی صحبت از احتمال تجربه درد در خواب می ‌شود، به نظر می ‌رسد که وضعیت سلامت عمومی ما در شدت و ماهیت درد نقش دارد. مطالعات پیشین نشان می دهد که حدود یک درصد از افراد سالم در خواب درد را تجربه می کنند در حالی که حدود سی درصد از افراد از درد حاد و شدید رنج می برند.

 در بیماران، رویاهای دردناک ممکن است با درد واقعی ایجاد شوند، در حالی که برای افراد سالم، رویاهای دردناک ممکن است خاطرات دردناک باشند.

در انتها، پژوهشگران این مطالعه اظهار داشتند که انجام تحقیقات بیشتری برای روشن شدن چگونگی پردازش درد در طول خواب مورد نیاز است. 

منبع:سیناپرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    1 1
    بعضی وقتها خواب می‌بینیم که داریم ماکارونی خوشمزه میخوریم بعد فردا صبح بلند میشیم می‌بینیم کش شلوارمون نیست. چه ارتباطی به این دو هست معلوم نیست ولی خیلی عجیبه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس